یکی از دلخراش‌ترین صحنه‌های زندگی دیدن لباسی است که روی آن رژلب مالیده شده، مخصوصا اگر این اتفاق دقایقی قبل از یک مهمانی مهم بیفتد و بدتر از آن مخصوصا اگر پارچه لباس مذکور رنگ روشن یا سفید باشد… ولی فراموش نکنید که “هر کاری راهی داره!”، پس نگران نباشید و خیلی سریع برای پاک کردن لکه رژ لب از روی لباستان اقدام کنید؛ با ما در بین‌ورک همراه شوید تا شما را با کاربردی‌ترین روش‌های از بین بردن لکه آشنا کنیم.

انواع رژلب و نکات لازم درباره آنها

رژ لب‌ها انواع مختلفی دارند از جمله رژ لب مایع، جامد (انواع پیچی و مدادی) و پالتی که همه آنها از ترکیب ۳ ماده اصلی موم، چربی و رنگ تشکیل شده اند. میزان چربی و موم معمولا در انواع جامد بیشتر از مایع و رنگ‌دهی انواع مایع بیشتر از جامد است اما به تازگی تنوع انواع رژ لب آنقدر بالا رفته که درصد ترکیبات در هرکدام از این‌ مدل‌ها می‌تواند کمتر یا بیشتر از دیگری باشد. به‌ این ترتیب شاید به‌نظر برسد این لکه جزء سخت‌ترین لکه هاست ولی معمولا اگر لکه رژلب بر جایی بیفتد، با پاک کردن دو قسمت موم و چربی آن که برای آنها به ترتیب نیاز به یک رقیق‌کننده و حلال هست، معمولا رنگ آن نیز به همراهشان پاک خواهد شد (گاهی این دو ویژگی باهم در یک ماده جمع می‌شوند مانند الکل سفید). بالم‌های لب و برق لب معمولا ترکیبات رنگی نداشته ولی طبق توضیحی که داده‌شد به شیوه مشابه رژهای دیگر قابل پاک‌شدن هستند. رژ لب‌های بر پایه آب وضعیت بهتری داشته و بعلت اینکه محلول در آبند خیلی راحت‌تر از انواع چرب آن قابل پاک‌شدن هستند.

مبل شویی در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

لکه رژ لب

نکته: روش‌های مورد استفاده برای مدل‌های براق یا اکلیلی رژ نیز مشابه روش‌های آمده در زیر است ولی اگر در آخر از اکلیل‌های آن چیزی باقی ماند باید پس از از بین رفتن اصل لکه و خشک‌شدن سطح موردنظر با یک دستمال خشک یا نم‌دار اکلیل‌های آن را نیز از روی سطح زدود.

مراحل از بین بردن لکه رژلب از روی لباس 

قبل از هر چیز باید نوع پارچه و اقدامات ضروری برای شستن و مراقبت از لباستان را از روی اتیکت متصل به آن چک کنید. اگر عبارت dry clean only مشاهده می‌شد به این معناست که در صورت ایجاد لکه روی آن، تنها راه‌حل مناسب، تحویل آن به خشک‌شویی است. و بهیچ عنوان توصیه نمی‌شود شخصا روی آن اقدامی انجام دهید. اگر این اتفاق برای پیراهنی از چنس ترمه، ابریشم و یا پشم افتاده باشد نیز باید آن را به خشک‌‌شویی سپرد؛ در غیر اینصورت و در مواردی که ملاحظات خاصی نیاز نباشد می‌توانید از روش‌های زیر برای تمیز کردن لکه رژ لب از روی لباستان استفاده کنید.

  خشک شویی لکه رژ لب

نکته: بسیار بهتر است که لکه ایجاد شده بر روی پارچه در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از نفوذ مواد رژ به درون تاروپود پارچه پاک شود؛ مانند بسیاری از لکه‌های دیگر هرچه زمان ماندن لکه طولانی‌تر شود از بین بردن آن مشکل‌تر خواهد شد.

گام اول: برداشتن باقی‌مانده‌ها

برای شروع کار ابتدا به‌ وسیله یک قاشق پلاستیکی (و یا یک کارد کند یا حتی ناخن دستتان: هر وسیله ای با لبه نازک و کمی مسطح) و با واردکردن کمی فشار، باقیمانده‌های رژلب را از روی پارچه لباستان جدا کنید. مراقب باشید در این مرحله رژ لب ریخته‌شده را بیشتر پراکنده نکنید. پس از این کار و در صورتی که باز هم بنظرتان مقدار قابل توجهی از رژ لب روی لباس مانده، می‌توانید از یک دستمال حوله‌ای، دلسی و یا دستمال کاغذی معمولی نیز استفاده کنید، به این صورت که آن را روی قسمت لکه‌شده لباس قرار داده و بدون اینکه روی هم جابجا شوند، روی محل لکه کمی فشار بیاورید تا باقیمانده رژلب تا حد ممکن جذب بافت دستمال شود. در صورت لزوم می‌توانید این مرحله را با قرار دادن قسمت جدیدی از دستمال روی لکه رژ لب تکرار کنید.

پ.ن. در صورتی که تنها هاله‌ای از رنگ روی لباس مانده باشد نیازی به این مرحله نیست.

گام دوم:  استفاده از الکل

در این مرحله می‌توانید از یک پنبه آغشته به الکل کمک بگیرید و با آن روی لکه باقیمانده رژلبی که اکنون جرم آن از بین رفته و تنها یک لایه نازک از آن روی پارچه لباس وجود دارد ضربه بزنید و سپس بگذارید برای ۵ دقیقه روی لکه بماند، سپس لباستان را با آب سرد و یک مایع شوینده ملایم مانند صابون یا مایع ظرفشویی شستشو دهید. مراقب باشید بافت پارچه لباستان با ساییدن زیاد آسیب نبیند. در صورتی که کمی از اثر رژلب همچنان روی پارچه لباس باقی ماند، به سراغ گام سوم بروید و قبل از خشک شدن کامل و تثبیت لکه، روش خیساندن آن در مایعات شوینده را نیز امتحان کنید.

پ.ن. در ترکیبات اکثر اسپری های مو و کرم‌های اصلاح الکل وجود دارد. در صورتی که به الکل سفید دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از هر نوع محلول حاوی الکلی که رنگ نداشته باشد استفاده کنید (البته در این صورت زمانی که باید برای تاثیر آن روی لکه منتظر بمانید به ۱۰-۱۵ دقیقه افزایش خواهد یافت). محلول سرکه سفید در آب نیز چنین خاصیتی دارد و می‌توانید آن را بجای الکل یا اسپری مو، با یک افشانه روی لکه بپاشید. همچنین در صورتی که لکه تازه باشد، ممکن است استفاده از دستمال‌های مرطوب پاک کننده آرایش نیز کفایت کند.

نکته: برای اینکه مطمئن شوید الکل خالص یا ترکیبات آن به بافت پارچه لباستان آسیبی نمی‌رساند، ابتدا آن را روی یک گوشه از لباس که دیده نمی‌شود امتحان کنید و در صورت اطمینان از آسیب‌ ندیدن لباس، آن را بر روی محل لکه نیز استعمال کنید.

لکه رژلب کودک

گام سوم: روش خیساندن و شستشو با مایع ظرفشویی

در سومین قدم می‌توانید از مایع ظرفشویی، صابون مایع، و یا هر شوینده ملایم دیگری که برای پاک‌کردن چربی استفاده می‌شود استفاده کنید (دقت کنید در صورتی که پارچه لباستان سفید نیست، نباید مایعاتی که استفاده می‌کنید حاوی سفیدکننده باشند). به این صورت که مقداری از آن را طوری روی قسمت لکه شده لباستان بریزید که آن را کاملا آغشته کند. سپس با ملایمت به وسیله ناخنتان لکه آغشته‌شده به مایع را به آرامی چند بار خراش دهید تا بهتر با هم مخلوط شوند (اگر می‌ترسید بافت پارچه لباستان آسیب ببیند از گوشه یک اسفنج استفاده کنید). سپس اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه به همان صورت باقی بماند. مجددا مراقب باشید حین این کار لکه را از حالت ابتدایی خود وسیع‌تر نکنید. در آخر لباستان را در حالی که قسمت لکه‌دار آن را به آرامی ماساژ می‌دهید زیر آب شیر بشویید، اگر لکه ایجاد شده تازه باشد به احتمال بالایی با این روش کاملا از بین خواهد رفت.

پ.ن. در صورتی که هیچ‌کدام از موارد گفته شده را در دسترس ندارید حتی آب و صابون جامد نیز می‌تواند موثر باشد. همچنین می‌توانید از خمیردندان نیز بجای مایع ظرفشویی استفاده کنید (روش استفاده در آخرین قسمت برای پاک کردن لکه رژلب از روی مبل توضیح داده شده است).

نکته: می‌توانید این روش را به تنهایی و مستقیما در مرحله دوم به‌کار ببرید.

یک راه حل عجیب و تر و تمیز: روش نان سفید (تست)

به این صورت که دور یک اسلایس از نان تست (قسمت‌های قهوه‌ای رنگ و برشته آن) را جدا کرده و وسط آن را با دستمان خمیر و گلوله می‌کنیم و سپس این گلوله را روی لکه رژ لب می‌مالیم تا ماده رژ را به خود جذب کند.

از بین بردن لکه رژ لب از روی لباس سفید و روشن:

لکه رژ لب روی پشم

برای این گونه لباس‌ها (البته در صورتی که جنس لباس از ابریشم یا پشم نباشد) کار ما بسیار راحت تر است، زیرا اجازه استفاده از مواد سفیدکننده مانند وایتکس را برای پارچه سفید داریم. برای استفاده از وایتکس باید آن را با آب رقیق کنیم و سپس قسمت لکه شده لباس را چند ثانیه (تا حدی که ببینیم لکه در حال کمرنگ‌تر شدن است) درون این محلول قرار دهیم. و در نهایت آن را با مواد شوینده معمولی شسته و آب بکشیم. لکه های تازه رژلب روی لباسهای رنگ روشن با این روش به آسانی از بین خواهند رفت.

نکته: در صورتی که رنگ لباس کاملا سفید نیست، باید خیلی مراقب باشید که درصد وایتکس محلولتان بالا نباشد؛ همچنین باید خیلی سریع آن را از درون محلول وایتکس خارج کنید تا لک نشود.

پاک کردن لکه رژلب از روی مبل

  1. برای تمیز کردن لکه رژ لب از روی مبل نیز می‌بایست ابتدا به وسیله یک چاقوی نه خیلی تیز، جرم رژ لب باقیمانده روی پارجه مبل را جدا کنید. برای این منظور و برای اینکه کاملا برداشته شود، بهتر است کارد را با کمی فشار و چندین بار در یک جهت روی مبل بکشید.
  2. سپس یک کهنه تمیز برداشته و روی آن مقدار کمی خمیردندان قرار دهید و آن را به آرامی و با کمی فشار روی لکه مبل بکشید، به نحوی که کل لکه را بپوشاند. در صورتی که احساس کردید حجم خمیردندان کم شده است، مجددا کمی از آن را روی لکه اضافه کنید. خواهید دید که به تدریج رنگ رژ لب از روی مبل بلند شده و به پارچه منتقل خواهد شد. اگر مقدار آن زیاد بود از یک پارچه تمیز دیگر استفاده کنید.
  3. در آخر یک پارچه تمیز و مرطوب را آنقدر روی قسمتهای کفی شده مبل بکشید تا کاملا تمیز شود.لکه رژلب روی مبل

نکات مهم:

  • سعی کنید در هیچ کدام از مراحل پارچه لک‌شده را نمالید تا رژ به داخل بافت لباس فرو نرود و بیشتر پخش نشود؛ در هنگام استفاده از مواد شوینده مختلف بهتر است با حرکات یک سویه و با استفاده از ناخن، بدون اینکه از مرز اصلی لکه بیرون بزنید، با خراشیدن یا مالش خیلی ملایم سعی در برطرف‌کردن آن از سطح لباستان داشته باشید؛ همچنین در مراحل ابتدایی به کمک یک حوله و با ضربه‌زدن تلاش کنید رژلب موجود در لکه را به حوله منتقل کنید.
  • از آب خیلی گرم برای شستن پارچه استفاده نکنید زیرا باعث تثبیت رنگ رژ لب در بافت پارچه و گاه نیز تخریب بافت لباس خواهد شد.
  • هرگز لباستان را قبل از پاک شدن کامل لکه خشک نکنید زیرا از بین بردن باقی مانده آن را بسیار مشکل خواهد کرد.

در این مطلب تلاش شد راهکارهایی سریع و موثر را برای از بین بردن لکه  انواع رژ لب از روی لباس به شما معرفی کنیم. از این که با این نوشته در پین‌ورک همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پردیس بیژن زاده

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    ماجده 13-01-2020

    ۴۳۸۳۵۷۳۸۲۴