درمان سوختگی با روش خانگی

سوختگی چیست ؟ با توجه به تعریفی که ویکی پدیا به ما ارائه میدهد سوختگی به معنای آسیب به پوست یا گوشت توسط گرما، برق، مواد شیمیایی، اصطکاک یا پرتو است. است. در میان این دلایل سوختگی، آمار سوختگی هایی که در محیط آشپزی برای افراد –به خصوص خانم ها- اتفاق میفتد آمار بالایی به حساب می آید. در این مطلب میخواهیم به عوامل بروز سوختگی های آشپزخانه ای و راه های درمان سوختگی آن اشاره کنیم. و در این میان نقش نظافت آشپزخانه در عدم بروز این مشکلات را پیدا کنیم.

از قدیم گفته اند:‌ پیشگیری بهتر از درمان است. با توجه به خطرات سوختگی در آشپزخانه -که در بالا به آن اشاره کردیم- بیایید با عوامل سوختگی در این محیط آشنا شویم. شاید توجه به این موارد از بروز خطرات احتمالی پیش گیری کند.

درمان سوختگی

۱-دلایل سوختگی: پاشیدن روغن داغ

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که هنگام سرخ کردن غذایی مثل بادمجان با این مشکل مواجه شده باشیم. شاید جالب باشد که بدانید دلیل این اتفاق چیست! وقتی در حال سرخ کردن مواد غذایی هستین آب میان بافت های آن از آن خارج می شود؛ روغن و آب دشمن های قدیمی هم هستند و نمیتوانند یکدیگر را تحمل کنند. به همین علت است که سعی دارن در میدان رقابت قابلمه شما یکدیگر را از زمین بیرون کنند. مراقب باشید قربانی این مبارزه شما نباشید!

۲-دلایل سوختگی: لوازم داغ آشپزخانه

برای خود من بارها پیش آمده است که بدون توجه به داغ بودن دسته های قابلمه و بدون دستگیره، آن را از روی شعله برداشته باشم. شاید بهتر باشد دستگیره ها را جایی جلوی چشم بگذاریم تا یادمان نرود از آن ها در مواقع ضروری استفاده کنیم.

۳-دلایل سوختگی: سرخوردن با یک نوشیدنی داغ در دست

فرض کنید یک لیوان چایی تازه دم و داغِ داغ در دست دارید. وقتی دارید از آشپزخانه خارج میشوید پایتان (خدایی نکرده) روی روغن یا خیسی باقی مانده از آشپزیِ شب قبل سر بخورد. سر خوردن همانا و ریختن محتویات داغ لیوان همان! پس به یاد داشته باشید نظافت کف آشپزخانه نه تنها به بهداشت، بلکه به خطرات سوختگی هم کمک خواهد کرد! پس آن را جدی بگیرید.

۴-دلایل سوختگی: آتش گرفتن لباس

فاصله ایمنی خود را با شعله رعایت کنید. در مجاورت با دمای بالا، همه پارچه ها می سوزند اما بعضی از آنها سریع تر و شدیدتر مشتعل می شوند. پارچه های بافته شده از مواد طبیعی همچون پارچه های نخی، کتانی و ابریشمی راحت تر و سریع تر از پشم می سوزند.

۵-دلایل سوختگی: پر بودن قابلمه ها

از قابلمه های بزرگتر استفاده کنید! لب به لب بودن مواد غذایی ممکن است خطر آفرین باشد. به جوش آمدن غذا و بیرون ریختن آن از قابلمه ممکن است باعث آتش سوزی شود.

۶-دلایل سوختگی: سوختن با بخار

یکی از بدترین نوع سوختگی ها، سوختن با بخار آب یا غذا های دیگر است. مراقب باشید که در قابلمه ها را به یکباره باز نکنید. اینکار باعث می شود تمام بخار جمع شده به یکباره خارج شود. نکته ی دوم اینکه سعی کنید در قابلمه را از سمت مخالفی که خودتان ایستاده اید باز کنید، تا بخار ها از سمت مخالف خارج شود.

اگر بخواهیم تمام این موارد را هم رعایت کنیم، متاسفانه باز هم خطر بروز هر یک از آن ها وجود دارد. در صورت وقوع چنین حوادثی درمان خانگی آن چیست؟ آیا میتوان از درمان های خانگی برای هر سوختگی استفاده کرد؟

سوختگی

درمان سوختگی با روش خانگی (دست،پا،صورت)

  • گذاشتن سیب زمینی رنده شده روی موضع سوختگی
  • استفاده از سفیده ی تخم مرغ
  • استفاده از خمیری با ترکیب آب و جوش شیرین
  • گذاشتن چای کیسه ای بر روی محل سوختگی
  • قرار دادن محل سوختگی در آب خنک به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه

در میان همه ی این روش ها تنها اقدام تایید شده علمی، مورد آخر -یعنی قرار دادن در آب خنک- است. در دیگر روش ها احتمال آسیب بافتی یا عفونت گزارش شده است.

با این وجود بهترین کاری که میتوان انجام داد مراجعه سریع به مراکز درمان سوختگی است. به خصوص هنگامی که این سوختگی ها مربوط به اندام های حساس مثل چشم باشد، یا سوختگی مجاری تنفسی توسط بخار ایجاد شود و یا سطح سوختی بیس از ۱۵ درصد بدن را دچار کرده باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    16-12-2019

    عالی بود

      زهرا طباطبایی 04-02-2020

      ممنون از نظر لطفتون