سهراب سپهری شاعر، نقاش و نویسنده ایرانی است. او آثار بی بدیلی را در زمینه‌ی شعر و نقاشی خلق کرده است. اشعار وی به زبان‌های مختلف نیز ترجمه شده است. زبان شعری سهراب و دنیای عرفانی نوشته‌هایش او را از بسیاری از شاعران متمایز کرده است.

پین‌ورک در این نوشتار از سهراب می‌نویسد و از زندگی نامه سهراب سپهری می‌گوید. شاعر آب و آینه، شاعر ادراک و سلوک. در این مطلب همراه ما باشید.

زندگی نامه سهراب سپهری زندگی نامه سهراب سپهری زندگی نامه سهراب سپهری

سهراب سپهری متولد ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در شهر کاشان است. پدر و مادرش اسدالله و ماه‌جبین، هردو اهل شعر و هنر بودند. سهراب دوره مدرسه را تا دیپلم در کاشان گذراند. او دوران کودکی‌اش را دوست داشته و خاطرات فراوانی از زندگی در کاشان و طبیعت زیبای آن دارد که تاثیر به سزایی در احساسات شعری او داشته است.

وی بخشی از دوران کودکی‌اش را در باغی در کاشان که متعلق به خاندان وی بود گذراند و این امر یکی از عواملی است که باعث شد وی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران طبیعت گرا و طبیعت شناس ایرانی شناخته شود. آنجا که می‌سراید: باغ ما در طرف سایه ی دانایی بود! سهراب سپهری پس از مدتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. او در این مدت کارمند شرکت نفت بود و پس از ۸ ماه استعفا داد. او در سال ۱۳۳۲ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و موفق به دریافت نشان درجه اول علمی شد. سپهری در سال ۱۳۳۳، در قسمت موزه‌های اداره فرهنگ و هنر استخدام شد و همزمان مشغول به تدریس در هنرستان‌ها بود.

سهراب سپهری

سهراب سپهری علاقه زیادی به فرهنگ غنی مشرق زمین داشت. او در طول زندگی سفرهای مختلفی به کشورهای مانند چین، هند، ژاپن، افغانستان و پاکستان داشت. در این سفرها وی تلاش کرد تا با فرهنگ این کشورها بیش‌تر آشنا شود.

او مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر حکاکی روی چوب را در آن جا فرا گرفت. او همچنین سفرهایی به کشورهای نظیر لندن و پاریس داشت، مدتی در پاریس زندگی کرده و در آنجا مشغول به کار و همچنین یادگیری لیتوگرافی شد. او مدتی در اداره کل اطلاعات وزارت کشاورزی در سمت سرپرست سازمان سمعی و بصری مشغول به کار شد. او در طول زندگی نمایشگاه‌های بسیاری را از آثار خود برگزار کرد.

سهراب سپهری در سال ۱۳۴۱ پدرش را از دست می‌دهد و در همین زمان از مشاغل دولتی به طور کلی دور می‌شود. سهراب سپهری پدرش را در سال ۱۳۴۱ از دست می‌دهد. تصویر زیر عکسی از سهراب را در کنار مادر و برادرش نشان می‌دهد…

زندگی نامه سهراب سپهری

سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا می‌شود و برای درمان به انگلستان می‌رود اما درمان وی موفقیت آمیز نبوده و سرانجام در غروب اول اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ در تهران دار فانی را وداع می‌گوید. مدفن سهراب سپهری در صحن امامزاده سلطان‌ علی‌ بن محمد باقر روستای مشهد اردهال در اطراف کاشان است و شعری که روی سنگ قبر سهراب حک شده: به سراغ من اگر می‌آیید، نرم و آهسته بیایید…

زندگی نامه سهراب سپهری

 

زندگی نامه سهراب سپهری زندگی نامه سهراب سپهری: آثار و اشعار سهراب سپهری زندگی نامه سهراب سپهری

اولین کتاب سهراب سپهری با نام “مرگ رنگ” در سال ۱۳۳۰ در تهران منتشر شد. وی دومین مجموعه اشعار خود را با نام”زندگی خواب ها“در سال ۱۳۳۲ سرود و در همین سال دوره لیسانس نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا با دریافت نشان اول علمی به پایان رسانید. “آوار آفتاب” و “شرق اندوه” هر دو در سال ۱۳۴۰ منتشر شده‌اند.

در کتاب “شرق اندوه” سپهری بسیار تحت تاثیر غزلیات مولوی است. “صدای پای آب” و “مسافر” به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ کتاب‌های پنجم و ششم سپهری بودند. فرم و محتوای شعر سپهری از “صدای پای آب” به بعد مسیر اصلی و استقلال خود را می‌یابد. “حجم سبز” هفتمین مجموعه شعری سپهری بوده که در آن پاسخ پرسش‌ها و جستجوهایی را که در شعر “مسافر” داشته، یافته است.

آخرین مجموعه شعر سهراب سپهری “ما هیچ، ما نگاه” است. “هشت کتاب” مجموعه کاملی از این هشت مجموعه شعر سهراب سپهری است.

شعر پشت دریاها شهری است …

قایقی خواهم ساخت،

خواهم انداخت به آب.

 

پشت دریاها شهری است

که در آن پنجره‌ها رو به تجلی باز است

 

بام‌ها جای کبوترهایی است، که به فواره هوش بشری می‌نگرند

دست هر کودک ده ساله شهر، شاخه معرفتی است

مردم شهر به یک چینه چنان می‌نگرند

که به یک شعله، به یک خواب لطیف

خاک، موسیقی احساس تو را می‌شنود

و صدای پر مرغان اساطیر می‌آید در باد

 

پشت دریا شهری است

که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است

شاعران وارث آب و خرد و روشنی‌اند.

 

پشت دریاها شهری ست

قایقی باید ساخت

هشت کتاب سهراب سپهری

 

مقاله مرتبط:

سهراب سپهری در ابتدا با سبک نیما پیش رفت. اما بعدها مسیر درست‌تر و مستقل‌تر خود را بازیافت. شعر وی آمیزه‌ای از دیدگاه‌های انسان گرایانه و فلسفی است. تصاویر و عبارات نو و بکر که حاصل سال‌ها سیر و سلوک سهراب بوده است در اشعار او نمایان است. شعرهای سپهری به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی نیر ترجمه شده است تا افراد سایر نقاط جهان با اندیشه‌های ژرف شعرهای وی آشنا شوند.

سهراب سپهری

نقاشی‌های سهراب سپهری نقاشی‌های سهراب سپهری نقاشی‌های سهراب سپهری

تمرکز سپهری در نقاشی‌هایش روی طبیعت است. زیبایی شناختی شرق و غرب، حاصل از سفرهای او به نقاط مختلف بوده که در اشعار و نقاشی‌‌های وی ظاهر شده است.

سهراب سپهری نمایشگاه‌های مختلفی را در ایران و جهان برگزار کرد. نمونه‌ای از نقاشی‌های وی را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

نقاشی‌های سهراب سپهری

 

زندگی نامه سهراب سپهری

 

در این نوشتار در مورد سهراب سپهری خواندید. شاعر ادراک…شاعر سلوک. ممنون که در این مطلب همراه پین‌ورک بودید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    M 10-10-2019

    زندگی شاید آن لبخندی است که دریغش کردیم..
    زندگی زمزمه پاک حیات است میان دو سکوت..
    زندگی خاطره آمدن و رفتن ماست….
    لحظه آمدن و رفتن ما تنهایی است.
    .
    .
    ممنون بابت به اشتراک گذاشتن این مطالب زیبا..زندگی شاعران دیگر را نیز در صورت امکان پست کنید.

      پریسا گلی نیا 12-10-2019

      درود بر شما دوست عزیز? ممنون که این شعر زیبا رو با ما به اشتراک گذاشتید.