استفاده از اکسسوری به خانه عمق، رنگ و روح می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با سلیقه و ذوق وسائل تزئینی را متناسب با هم بچینید و فضای دلربایی را ایجاد کنید. استفاده از کوسن مبل، شال مبل، پاف، گل و گیاه داخل خانه و حتی نورپردازی باعث جذاب‌تر شدن فضای خانه می‌شود.

در این نوشته شما را با کوسن و انواع آن آشنا کرده تا بتوانید همانند طراحان داخلی خانه خود تغییر بزرگی در فضای خانه خود ایجاد کنید.

کوسن مبل

کوسن چیست؟

کوسن یکی از اکسسوری‌های داخل خانه است که می‌تواند روی مبل یا روی تخت برای راحتی مضاعف و ضربه‌گیر بودن و همچنین تزئین بکار برود. در انتخاب کوسن مبل باید به پنج مورد توجه داشته باشید. رنگ و شکل و اندازه و طرح و تعداد. چرا که اگر کوسن از یک تعدادی بیشتر شود جلوه و کاربرد خود را از دست می‌دهد. همچنین در انتخاب رنگ و طرح آن باید به دکوراسیون خانه و طرح و رنگ مبلمان خود توجه داشته باشید.

انواع کوسن براساس شکل و طرح و جنس

برای خرید کوسن مبل ابتدا باید به کاربرد آن فکر کنید. آیا کوسن را فقط برای تزئینن و دکور می‌خواهید استفاده کنید یا آن را برای استراحت و به عنوان یکجور بالشت می‌خواهید و یا در حین تماشای مسابقات ورزشی نیز می‌خواهید با آن کشتی بگیرید؟

انتخاب کوسن از نظر شکل

از نظر شکل کوسن‌های مختلفی داریم. کوسن متکایی، مستطیلی، مربعی و دایره‌ای. انتخاب شکل کوسن مبل بستگی به کاربرد آن و شکل مبلمان دارد. کوسن‌های مربعی انتخاب خوبی برای لم دادن و استراحت هستند.

این نوع کوسن‌ها رایج‌ترین و البته ایده‌آل‌ترین شکل برای صندلی‌های چوبی تخت یا حتی مبل‌های راحتی هستند. کوسن‌های مستطیلی انتخاب مناسبی برای زمانیکه میخواهید برای قسمت پایینی کمر یا گردن استفاده کنید.

همچنین برای مبل‌های چوبی با لبه‌های تیز و خشن با داشتن کوسن‌های دایره‌ای ظاهر بهتری پیدا می‌کنند. یا کوسن‌های مربع شکل بزرگ به درد مبل‌های پرحجم و شلوغ می‌خورد. کوسن‌های بالشتی و مربعی از جمله کوسن‌های پرطرفدار در چیدمان مبل‌های راحتی به شمار می‌روند.

کوسن مبل

انتخاب کوسن از نظر جنس

از نظر جنس سه نوع کوسن مبل وجود دارد. کوسن تمام فوم، کوسن های فنردار، کوسن‌های پشمی.

کوسن مبل تمام فوم دارای هسته فوم با تراکم بالا و یک لایه نرم‌تر که آن را در برگرفته است. و در آخر از یک پوشش فیبر پلی‌استر ساخته شده است تا از هم پاشیده شدن لایه‌ها جلوگیری کند.

کوسن‌های تمام فوم انتخابی مناسب برای مردان مجرد است زیرا پس از بلند شدن کمترین چروک را برمی‌دارند و نیاز به مرتب کردن ندارند.

کوسن مبل

دسته‌ی بعدی کوسن‌های فنردار هستند. این کوسن‌های مبل نرم‌تر از کوسن‌های تمام فوم هستند و دارای هسته‌ای از فنرهای پیچیده هستند. این هسته‌ی فنری از یک لایه‌ی فومی احاطه شده است و روی آن را یک لایه فیبر پلی‌استر پوشانده است.

فنرها باعث نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتر این نوع کوسن‌ها شده است. اما این نوع از کوسن‌ها نیازمند مرتب کردن و صاف کردن پس از هربار بلند شدن می‌باشد و پس از مدتی حالت پف‌دار خود را از دست می‌دهند. برای استفاده از این نوع کوسن‌ها باید وسواس را کنار بگذارید.

دسته‌ی سوم کوسن‌های پشمی هستند. این نوع کوسن‌ها نرم‌ترین نوع آن‌ها هستند که هسته‌ی نازک فوم در یک لایه ضخیم فیبر پلی‌استر پیچیده شده است. سپس در یک لایه‌ ضخیم‌تر از یک ترکیب کرک و پلی‌فیبر پیچیده می‌شود. این نوع کوسن‌ها می‌توانند به عنوان بالشت استفاده شوند.

این نوع کوسن‌ها نیز پس از هر بار بلند شدن نیاز به مرتب کردن دارند. هنگام که بلند می‌شوید، شما باید کوسن را مرتب کرده و به آن‌ها ضربه بزنید تا به حالت اولیه خود بازگردند و در غیر این صورت ظاهری بسیار بد و شلخته خواهند داشت.

کوسن مبل

انتخاب کوسن از نظر اندازه

کوسن‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. انتخاب ابعاد مناسب کوسن مبل به اندازه مبلمان شما برمیگردد به عنوان مثال برای کوسن‌های مربعی ابعاد  ۴۰*۴۰ یا ۴۵ *۴۵ اندازه‌های مناسبی برای مبلمان‌های بزرگ هستند زیرا که کوسن‌های بزرگ فضای خانه را گرم و دلنشین می‌کند.

حتی می‌توانید از دو سایز مختلف کوسن برای کاناپه‌تان استفاده کنید. حتی می‌توانید در کاناپه خود از چند شکل کوسن دایره‌ای، مستطیلی، مربعی با اندازه‌های مختلف استفاده کنید البته این به شرطی است که کاناپه‌تان به اندازه کافی بزرگ باشد.

انواع کوسن مبل

کوسن ایده‌آل هر مبل

کوسن‌های مبل در مدل‌ها و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است و هیچ محدودیتی در پیدا کردن رنگ و طرح دلخواه شما وجود ندارد. شما با استفاده از ترفندهای مختلف می‌توانید طرح‌های مختلفی برای کوسن خود انتخاب کنید و هر چند وقت یکبار فضای مبل‌ها را تغییر دهید.

کوسن مبل

برای انتخاب طرح و رنگ کوسن مبل چند پیشنهاد به شما می‌دهیم تا دسته بندی بهتری در ذهن داشته باشید.

  • پیشنهاد اول برای انتخاب کوسن این است که اگر طرح مبلمان شما ساده است می‌توانید از کوسن‌های رنگی طرحدار استفاده کنید. اما اگر مبمان شما طرحدار است و رنگ‌های زیادی در آن استفاده شده است، بهتر است کوسن ساده و بدون طرحی را انتخاب کنید و ترجیحا رنگ آن با یکی از رنگ‌های بکار رفته در مبلمان یکی انتخاب کنید.

انتخاب رنگ طوسی برای مبل نوعی آینده نگری است! زیرا طوسی رنگ خنثی است و با هر رنگ و طرحی به راحتی ست می‌شود.

کوسن مبل

  • اگر مبلمان شما از جنس چرم است پیشنهاد می‌کنیم که از کوسن‌های بالشتی استفاده کنید. این کوسن‌ها از سر خوردن شما روی مبل جلوگیری می‌کنند. همچنین اگر کناره‌های مبل تیزی دارید از کوسن‌های مربعی استفاده کنید و آن‌ها را در گوشه‌های مبل خود قرار دهید.

کوسن مبل

  • پیشنهاد دیگر برای انتخاب طرح کوسن‌ها، طرح ستنی می‌باشد که باعث زیباتر شدن فضای خانه و یادآور فرهنگ ایرانی می‌باشد. کوسن‌های با طرح سنتی تنوع زیادی دارند و از جنس‌های ترمه، فرش، گلیم و … در بازار وجود دارند.

کوسن مبل

  • دیگر اینکه شما می‌توانید طرح مورد نظر خود را روی پارچه‌ی کوسن چاپ کنید. اما حتما در مورد نحوه‌ی شستشوی آن‌ها سوال کنید.

کوسن مبل چاپی

  • پیشنهاد بعدی استفاده از کوسن‌های بافتنی هستند. این نوع از کوسن‌ها را اگر خودتان دستی در بافتن دارید می‌توانید مدل‌های مختلف و جدیدی را برای کوسن‌های خود ببفافید و در فصل زمستان تنشان کنید.

انواع کوسن مبل

 

  • طرح پیشنهادی بعدی استفاده از کوسن‌های با طرح گره است. این مدل از کوسن‌ها جدیدا وارد بازار شده‌اند و بیشتر کاربرد تزئینی دارند. این کوسن‌ها به طرح گره یا کلاف هستند و معمولا تک رنگ هستند و به راحتی با مبل شما ست می‌شوند.

مقالات مرتبط:

  1. شال مبل چیست؟
  2. از بین بردن لکه رنگ از روی مبل
  3. بهترین روش تمیزکردن مبل در منزل
  4. از بین بردن لکه میوه از روی مبل با ۳ ترفند خانگی قطعی و موثر

 

کوسن مبل طرحدار

  • طرح پیشنهادی دیگر برای کوسن‌ها که جدید هستند و خلاقانه بنظر می‌رسند، کوسن‌های منگوله‌دار هستند که از چهار گوشه‌ی آن منگوله آویزان است و مدل جذاب و منحصر به فردی برای مبلمان می‌باشد.

انواع کوسن مبل

قیمت کوسن مبل

کوسن‌ مبل پس از یک مدت زمانی استفاده کم حجم می‌شوند و دیگر ظاهرش همانند روز اول نیست اما قیمت می‌تواند عامل مهمی در این موضوع به شمار آید.قیمت بالا نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت کالا بشمار می‌آید.

کوسن‌ها معمولا از فوم و پر تهیه می‌شوند و گران قیمت بودن کالا نشان از با کیفیت بودن آن دارد و در گذر زمان کم حجم و بدشکل نمی‌شود و حالت اولیه و طبیعی خود را از دست نمی‌دهد. اما بسیاری از کوسن‌ها در تولیدی‌ها تولید می‌شوند که هم از کیفیت و هم از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    اسماعیل حسین نیا 14-07-2020

    سلام ممنون
    خیلی مفید واموزنده بود