هرگاه برای خرید قهوه به بازار می‌روید، احتمالاً برچسب”۱۰۰٪ قهوه عربیکا” به چشمتان می‌خورد و یا ممکن است توجه کرده باشید که بعضی از کافه‌های جدید فقط قهوه عربیکا سرو کنند. اما قهوه عربیکا چیست و چرا این همه طرفدار دارد؟ اصلاً نگران نباشید، من هم تا قبل از سال‌های آخر دانشگاه انواع مختلف قهوه را نمی‌شناختم. تنها چیزی که راجع به آن‌ها می‌دانستم این بود که طعم یکی را دوست داشتم و دیگری را خیر، بدون این‌که واقعاً دلیل آن را بدانم. در این مطلب از مجله پین‌ورک به معرفی قهوه عربیکا می‌پردازیم.

قهوه عربیکا چیست و به کجا تعلق دارد؟

قهوه عربیکا اولین قهوه‌ای است که درست‌شده است. این قهوه به آسان‌ترین قهوه برای دم کردن تبدیل شده است و قرن‌ها پیش دریکی از مناطق قاره آفریقا تولیدشده است. قهوه در مجموع به دو گروه مختلف عربیکا و ربوستا تقسیم می‌شود.

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا بسیار محبوب است و زیرگروه‌های متعددی دارد. این قهوه دارای طعم دلنشین‌تر، درصد اسیدی و تلخی کم‌تری نسبت به بقیه انواع آن است. قهوه عربیکا بسیار دلپذیر و دارای طعمی ملایم است. همچنین مقدار کافئین موجود در آن نصف کافئین قهوه ربوستا است، اما قند و چربی طبیعی آن دو برابر است. به دلیل وجود همین خصوصیت است که قهوه عربیکا انواع مختلفی دارد. خب، حال می‌دانید قهوه عربیکا چیست؛ قهوه عربیکا یکی از دو نوع قهوه است که وجود دارد و زین پس هر بار که اسم این قهوه را بشنوید برایتان مبهم نخواهد بود. اکنون ازآنجایی‌که قهوه عربیکا بسیار معروف شده، دیگر نیازی به توضیح بیش‌تر نیست.

قهوه عربیکا چطور این‌همه معروف شد؟

در زمانی که قهوه هنوز وجود خارجی نداشت، اولین کسانی که آن را نوشیدند، مردم “اتیوپیا” که ایالتی در آفریقا است، بودند. داستان‌های متعدد و مختلفی درباره این‌که این افراد چطور قهوه را کشف کردند وجود دارد و بعضاً به کشور یمن هم مرتبط می‌شود. البته هدف از نوشتن این مطلب نحوه دقیق کشف قهوه نیست، چیزی که اهمیت دارد این است که قهوه، ابتدا در آفریقا وجود داشته و بعد از آن به همسایگانی مثل یمن رسیده است. یمن یک منطقهٔ تجاری بااهمیت، با یک بندر حتی پراهمیت‌تر به اسم”موکا” بود. ممکن است که اسم قهوه موکا هم برگرفته از اسم این بندر بوده باشد. یمن بخشی از شبه‌جزیره عربستان است و در طول قرن‌ها جزو امپراتوری عثمانی شده بوده است. به همین دلیل است که به این قهوه “عربیکا” می‌گویند. این قهوه با فرهنگ و تجارت عربی همراه شده بود و به همین شکل در سطح بین‌المللی معروف شد.

قهوه عربیکا

برای مدت زیادی، اساساً تنها قهوه‌ای که ما می‌شناختیم، قهوه عربیکا بود. به همین ترتیب قهوه عربیکا معروف شد و در همه‌جا، و به‌خصوص آسیا کشت می‌شد. به مدت چند قرن شرایط به همین صورت بود تا این‌که برگ قهوه به بازار آمد. در آن زمان (همچنین در زمان حال) نوعی انگل وجود داشت که درخت قهوه را می‌خورد و محصول درخت را در چندین کشور از بین می‌برد که شروع آن در سریلانکا، اندونزی و ویتنام بود.

مشکل اصلی این بود (هنوز هم هست) که قهوه عربیکا به‌شدت به هر نوع آفت یا مریضی حساس بود، و این به این معنی بود که این برگ‌ها نابود می‌شدند، تا زمانی که CLR که یک پادزهر کلسیمی بود، به وجود آمد و ظهور آن دو نتیجه داشت. اول این‌که قهوه عربیکا جای خود را به ربوستا، که یک گیاه سرسخت‌تر بود، داد و همین‌ الان هم تقریباً نصف قهوه‌های موجود در بازار را تشکیل می‌دهد. این قهوه به‌طور طبیعی کافئین بیش‌تری نسبت به قهوه عربیکا دارد (تقریباً دو برابر) و این به این معنی است که گیاه آن قادر است از اکثر آفات و بیماری‌ها جان سالم به در ببرد.

به‌غیراز آن، قهوه ربوستا می‌تواند در مناطق نامرغوب‌تر نیز رشد کند، درنتیجه می‌توان آن را در ارتفاعات کم‌تر نیز کاشت. ازاین‌رو به آن ربوستا، که به معنی قدرتمند است، می‌گویند. نتیجه دوم این بود که قهوه عربی به‌نوعی گران‌بها شد. چراکه طعم بیش‌تری داشت و مزه آن بسیار ملایم‌تر از ربوستا بود و این سم CLR بود که به قهوه عربیکا اهمیت بیش‌تری بخشید. با گذر زمان، تقاضای عمومی، و تلاش‌هایی که برای رشد یک گیاه لازم بود، این اثر بیش‌تر شد به‌طوری‌که امروزه قهوه عربیکا به یک محصول اعلاء تبدیل‌شده است.

قهوه عربیکا در کجا می‌روید؟

پیش‌ازاین گفتیم که قهوه عربیکا از منطقه‌ای در آفریقا آمده است. پس آیا این به این معنی است که به آفریقا تعلق دارد؟ امروزه، بله. بعضی از قهوه‌های عربیکا از آفریقا می‌آیند. اما در اصل، تمام قهوه‌ها در مناطق مناسب برای رشد قهوه می‌رویند، که این مناطق در تمام دنیا گسترده هستند که شامل ناحیه استوایی و ۳۰ درجهٔ شمالی و جنوبی خط استوا می‌شود.

قهوه عربیکا

این مناطق به دلیل داشتن فعالیت‌های آتش‌فشانی، خاک مناسب، رطوبت هوا، نور خورشید، و مرتفع بودن، مناسب‌ترین مناطق برای رشد گیاه قهوه، به‌خصوص قهوه عربیکا هستند. پس قهوه عربیکا در مناطقی چون آفریقای مرکزی، اکثر مناطق آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی، قسمت کوچکی از استرالیای شمالی، و تمام مناطق بین آن‌ها یافت می‌شود.

به‌جز مناطقی که مناسب برای رشد گیاه قهوه هستند، لازم است نوع زمینی که برای این گیاه مناسب است را هم بدانید. شاید بپرسید چرا؟ زیرا این موضوع بر قیمت قهوه‌ای که خریداری می‌کنید تأثیر دارد. قهوه (به‌خصوص قهوه عربی) به یک زمین مرتفع برای رشد نیاز دارد و این یک موضوع حتمی در صنعت است. یعنی کشتزارهای قهوه بیش‌تر در اطراف کوه‌ها و کوه‌های شیب‌دار وجود دارند.

مناطق مناسب رشد قهوه بسیار گسترده و زیاد هستند و در جمله‌ای کوتاه می‌توان گفت هرچه دمای منطقه بالاتر باشد، ضرورت وجود ارتفاع کم‌تر می‌شود. حقیقت این است که قهوه عربیکا برای رشد نه‌تنها به ارتفاع بلکه به کمی شیب در زمین هم نیاز دارد؛ درنتیجه باران اضافه در آن زمین سرازیر می‌شود و روی ریشهٔ گیاه جمع نمی‌شود.

گیاه قهوه‌ای که بیش‌ازحد آب داده شود، محصولی گل‌آلود با طعمی عجیب خواهد داد. قهوه عربیکا طعمی ملایم دارد و اگر بیش‌ازحد به آن آب بدهیم مزه آن کم‌تر و کم‌تر می‌شود. ارتفاع زیاد همراه باکمی شیب به این معناست که برداشت این محصول که معمولاً هم دستی انجام می‌شود، دشوار است. و به همین دلیل قیمت آن بالاتر می‌رود. درمجموع باید گفت کاشت و برداشت قهوه عربیکا مستلزم زحمت زیادی است که بازتاب آن در قیمت این قهوه نمایان است.

آیا قهوه عربیکا بهترین است؟

من نمی‌گویم که قهوه عربیکا لزوماً بهترین نوع قهوه است. ربوستا هم خصوصیات خودش را دارد و نوشیدن قهوه خالص عربیکا به‌نوعی برای من تجربهٔ ناامیدکننده‌ای بوده است. قهوه عربیکا دارای کافئین کم‌تری است که این‌ به نظرم یک نکته منفی است، منظور از قهوه عربیکا، قهوه عربیکا ۱۰۰٪ خالص است. اگر قهوه تلخ دوست دارید، این قهوه انتخاب خوبی است، چه دستگاه صافی داشته باشید و چه به‌عنوان اسپرسو آن را مصرف کنید. از طرفی این قهوه حتی بدون استفاده از هرگونه شکر و شیر، طعم بسیار ملایمی دارد. اما من طبق تجربه دریافتم که ترکیب قهوه عربیکا و ربوستا برای من و خیلی از افراد مناسب‌تر است.

قهوه عربیکا

قهوه ربوستا به‌تنهایی، وحشتناک است. بسیار تلخ و تند است، همچنین نیازمند مقدار زیادی شکر و شیر است تا بتوان آن را نوشید. اما برای مصرف کردن می‌توانید با قهوه عربیکا ترکیبش کنید تاکمی به غلظت قهوه عربیکا نیز بیفزاید. ممکن است برخی بگویند قهوه عربیکا خالص بهترین انتخاب ممکن است. ازنظر من این افراد اغراق می‌کنند و قطعاً ترکیب این دو قهوه باهم خصایص زیادی دارد.

قهوه ۱۰۰٪ عربیکا چیست و چرا قیمت آن بیش‌تر است؟

خب قهوه ۱۰۰٪ عربیکا چیست و چه اهمیتی دارد؟ کوتاه بگویم، این قهوه‌ای است که فقط حاوی دانه‌های قهوه عربیکا است. ممکن است فقط از یک کشتزار یا منطقه برداشت‌شده باشد یا از چند محل مختلف، درحالی‌که همهٔ آن‌ها یک نوع خاص از قهوه هستند. قهوه عربیکا به دلیل طعم آن بسیار رایج شده است. وقتی سخن از خلق چاشنی‌های جدید و یا کامل کردن یک نوع قهوه خاص می‌شود، قهوه عربیکا قابل‌ترین نوع برای این کار است.

طبیعتاً این فرایند نیازمند زمان و مهارت است، که منتهی به افزایش قیمت قهوه می‌شود. این مسئله هم با دشواری در کاشت دانه‌های قهوه عربیکا، که خود عامل افزایش قیمت است، همراه می‌شود. پس مبلغی که هزینه می‌کنید برای یک محصول “خالص” است که ممکن است برایتان اهمیت داشته و یا نداشته باشد.

منحصربه‌فردتر از قهوه عربیکا خالص، قهوه‌ای است که تنها از یک منطقه یا کشتزار برداشت‌شده باشد و طعم آن کاملاً یکنواخت باشد. تفاوت‌های ناچیزی در مناطق مختلف یک کشور وجود دارد زیرا شما یک نوع مشخصی از قهوه را خریداری می‌کنید. آن‌ها مزه یکدستی خواهند داشت و این یعنی دانه‌های آن‌ها در مقادیر کم کاشته شده‌اند و این موضوع باعث افزایش قیمت می‌شود. پس اگر به دنبال یک طعم کاملاً خالص هستید، قهوه‌ای که خریداری می‌کنید باید ۱۰۰٪ خالص و برداشت‌شده از یک ناحیه خاص باشد.

آیا قهوه عربیکا بهتر از قهوه ربوستا است؟

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که بعد از همه این توضیحات، آیا قهوه عربیکا بهتر است قهوه ربوستا است یا خیر؟ بله از برخی لحاظ همین‌طور است. ازنظر من همیشه باید مقداری قهوه ربوستا در هر کافه‌ای باشد برای افرادی که صرفاً برای علاقه‌ای که به قهوه دارند آن را می‌نوشند، جدا از طعم آن. قهوه ربوستا طعم ملایم قهوهٔ عربیکا را با کافئین بیش‌تر و برای تناسب بیش‌تر باسلیقهٔ عمومی تعدیل می‌کند. اما برای کسانی که علاقه شدیدی به قهوه دارند، قهوه عربیکا بهترین انتخاب و قطعاً بهتر از ربوستا است. طعم و خصوصیات موجود در قهوه عربیکا در قهوه ربوستا وجود ندارد و این نکته برای دوستداران قهوه بسیار پراهمیت است. در یک جمله، پاسخ مثبت است، قهوه عربیکا از قهوه ربوستا خوش طمع‌تر است. اما نمی‌توان قهوه ربوستا را نادیده گرفت و این قهوه هم مصارف خودش را دارد.

قهوه عربیکا در چه مواردی مصرف می‌شود؟

حال که دریافتید قهوه عربیکا چیست، چرا به مقداری قهوه ربوستا نیاز دارد، و در کل چطور رشد می‌کند، می‌خواهیم درباره مصارف آن صحبت کنیم. برای مثال در چه نوشیدنی‌هایی و با چه خصوصیاتی.

ممکن است فکر کنید این قهوه تقریباً در تمام فنجان‌های قهوه وجود دارد، و باید بگم که حدستان درست است. اما در بعضی نوشیدنی‌ها لازم است که از قهوه عربیکا استفاده شود و در گروهی دیگر تنها برای بهتر شدن طعم از این قهوه استفاده می‌شود.

اولین مثال، اسپرسو است. اسپرسو عربیکا خالص وجود دارد اما مقداری خامه هم در این ترکیب به وجود می‌آید. برای لاته و کاپوچینو مصرف قهوه عربیکا درست نیست و باید مقدار کمی قهوه ربوستا به ترکیب آن‌ها اضافه کرد. پس اگر می‌خواهید اسپرسو درست کنید بهتر است فقط از قهوه عربیکا استفاده کنید. اگر قهوه تلخ مثل قهوه صاف‌شده، موکا و یا فرانسوی درست می‌کنید، بازهم قهوه عربیکا انتخاب خوبی است زیرا طعم ملایم‌تری نسبت به قهوه ربوستا دارد.

اما اگر قصد دارید هرگونه شکر یا شیری به قهوه خود اضافه کنید، قهوه عربیکا خالص گزینه مناسبی نیست. در این صورت طعم قهوه با طعم شیر ترکیب‌شده و قهوه طعم آب به خود می‌گیرد.

بهترین روش‌ها برای دم کردن قهوه عربیکا

اگر به دنبال روش مناسبی برای دم کردن قهوه عربیکا هستید، باید روشی را انتخاب کنید که به‌تدریج و آرام‌آرام طعم قهوه را از دانه‌های آن بیرون بکشد. این یعنی طول مدت دم کشیدن باید طولانی‌تر باشد و تقریباً کنترل تمام عناصر در روند دم آوری در دست شما باشد. اولین و آسان‌ترین روش، استفاده از دستگاه قهوه ساز فرانسوی است. این دستگاه قهوه را در بهترین حالت ممکن درست می‌کند و به‌عنوان بهترین روش موجود برای دم آوری قهوه نیز معروف است. یک دستگاه فرانسوی خوب به شما این امکان را می‌دهد که دمای آب و مقدار زمان خیس خوردن دانه‌های قهوه را انتخاب کنید و همچنین پودر و دانه‌های قهوه را از قهوه دم‌کشیده جدا نگه‌می‌دارد.

قهوه عربیکا

اگر به دنبال روشی برای دم کردن قهوه می‌گردید که به شما این امکان را بدهد تا قهوه سرد دم‌ کنید بدون این‌که قالب‌های یخ با نوشیدنی حاصل تماس داشته باشند، پس باید به سراغ دم کردن به روش خنک بگردید. دم کردن خنک طعم بیش‌تری نسبت به دم کردن با دستگاه فرانسوی به قهوه می‌دهد، اما بسیار زمان‌بر است (حدوداً ۱۸ ساعت.) چراکه شما در حال دم آوردن دانه‌های قهوه با آب سرد هستید و باید یک شب تا صبح به آن فرصت دهید تا قهوه شما عطر و طعم لازم را بگیرد. قهوه دم آمده به روش سرد با قهوه‌ای که با دستگاه فرانسوی درست‌شده متفاوت است، طعم اولی تندتر است اما پودر قهوه در داخل آن نمایان‌تر است.

آخرین قهوه سردی که خوردم طعمی بسیار شبیه کارامل داشت درحالی‌که تنها مقداری شکر و شیر بادام در ترکیب خود داشت. طعم قهوه حس می‌شد، اما نه آن‌قدر شدید که بر طعم کارامل غلبه کند. بهترین روش برای دم آوری قهوه به روش خنک، استفاده از شیشه‌های بزرگ و مخصوص این کار است. این شیشه می‌تواند مقدار زیادی قهوه سرد را در خود جای دهد و صافی آهنی آن به‌راحتی جدا و شسته می‌شود. قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی بوده و در فریزر ترک برنمی‌دارد.

هر روشی برای دم کردن استفاده کنید، مطمئن باشید قهوه عربیکا خوب از آب درمی‌آید. دم کردن قهوه عربیکا با آب داغ ممکن است به‌نوعی طعم آن را از بین ببرد که این خود پشیمانی به بار می‌آورد. همچنین استفاده از دستگاه مخصوص اسپرسو زمان کافی را برای دم آمدن و استخراج کافی طعم و عطر از قهوه عربی را فراهم نمی‌کند که این هم باعث پشیمانی می‌شود. بهتر است از یک روش با مدت‌زمان طولانی برای دم آوری استفاده کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به معرفی قهوه عربیکا پرداختیم. اگر به دنبال قهوه‌ای با طعم خوب و ملایم هستید، قهوه عربیکا بهترین گزینه است. در اکثر مواقع عملکردی شبیه قهوه تلخ را دارد. اگر تصمیم داشتید شیر یا شکر به این قهوه اضافه کنید، در نظر داشته باشید که باید مقدار کمی از آن‌ها استفاده کنید زیرا ممکن است طعم قهوه به‌طورکلی عوض شود.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.