آیا می‌خواهید از میهمانان خود با تهیه قهوه ترک داغ و غلیظ پذیرایی کنید و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید؟ اما چگونه می‌توان قهوه ترکی درست کرد؟ بیایید ببینید ما چگونه این نوع قهوه را تهیه می‌کنیم و در این فرآیند، اصول درست کردن آن را یاد بگیرید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی تهیه‌ قهوه ترک و اصول مربوط به آن می‌پردازیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید و برای شما مفید باشد.

قهوه ترک چیست

قهوه ترکی بیش از هر چیز دیگری، به یک نوع روش دم کردن اشاره دارد. در تئوری برای درست کردن قهوه ترکی، از هر نوع قهوه‌ای می‌توان استفاده کرد، اما بهترین روش درست کردن آن، استفاده از قهوه‌های بسیار ریز عربیکا است (اسپرسو را در نظر بگیرید).

قهوه ترک

برای درست کردن قهوه ترک، از مقدار زیادی پودر قهوه و مقدر کمی آب استفاده کنید، سپس آن را به مدت چند ثانیه بجوشانید. قبل از مصرف، اجازه دهید چند دقیقه بماند تا ته‌نشین شود. این نوع قهوه برای کسانی که به قهوه سیاه علاقه دارند، بسیار مناسب می‌باشد، به دلیل اینکه یک قهوه بسیار غلیظ بوده و از طرف دیگر اندکی از سایر قهوه‌ها نیز غلیظ‌تر است.

مقدار زیادی تفاله قهوه در ته فنجان باقی می‌ماند و معمولاً هنگام تهیه آن از خامه یا شیر استفاده نمی‌شوند. البته که نوشیدن قهوه ترک آداب و رسوم مربوط به خود را دارد. یکی از این رسوم درست کردن آن با استفاده از شن داغ است که یکی از جذاب‌ترین روش‌های طبخ قهوه نیز می‌باشد.

چه چیزی در تهیه قهوه ترک  متفاوت است

احتمالاً شما هم در گذشته قهوه‌های زیادی با روش‌های طبخ مختلف میل کرده‌اید، اما آنچه قهوه ترک را از بقیه متمایز می‌کند روش طبخ آن است. می‌توان طبخ آن را با یک روش بسیار ساده شروع کرد: آب سرد را درون یک تابه کوچک بریزید، آب را گرم کنید، پودر قهوه را اضافه کنید، پس‌ازاینکه به نقطه‌جوش رسید، آن را از روی شعله بردارید.

هر چند با هر نوع قهوه‌ای می‌توان آن را درست کرد، اما بهترین روش طبخ آن استفاده از قهوه تسویه شده است و بهترین روش تهیه آن، علاوه بر افزودن شکر، از شیر نیز استفاده می‌شود. به طور خلاصه، روش طبخ آن بسیار خاص است و تشریفات زیادی دارد؛ و شباهت زیادی با مراسم چای ژاپنی و چینی باستانی دارد.

اگر قهوه ترک را با روشی غیر از آنچه ما توضیح خواهیم داد، درست کنید باز هم با همان نتیجه­ یکسان روبرو خواهید شد. اما با رعایت نسبت­‌ها، زمان دقیق نگه‌داشتن قهوه روی شعله و انجام کارهای لازم پس از برداشتن آن از روی شعله، می‌توانید نتایجی شبیه روش اصلی طبخ آن، به دست آورید.

ظرف قهوه‌­جوش به میزان آسیاب اهمیت دارد

یکی از مهم‌­ترین اجزای قهوه ترکی، قهوه­‌جوش یا ظرف کوچک مخصوص درست کردن قهوه است؛ که در بعضی جاها به آن جزوه هم می‌گویند. چرا قهوه‌­جوش آن‌قدر مهم است؟ ازآنجاکه روش درست کردن قهوه، بسیار ویژه است، وسایلی که به‌کاربرده می‌شود نیز در طبخ آن از اهمیت زیادی برخوردار است تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

فهوه ترک

به همین دلیل است که ظرف قهوه‌جوش عرض، کف صاف، انحنای بیرونی مخصوص به خود را دارد. این به معنای جا شدن حجم بیشتری از پودر قهوه هنگام تهیه آن است. اگر از قهوه‌­جوش استفاده نکنید، باز هم نتایج مشابهی به دست خواهید آورد، اما قطعاً فاقد اصالت لازم خواهد بود؛ و در انتهای فنجان گرد قهوه بیشتری باقی خواهد ماند.

اگر به دنبال استفاده از قهوه­‌جوش ترکی می‌باشید، توصیه ما به شرح زیر است: قهوه­‌جوش برند CopperBull دارای ظرفیت ۲۴ انس است و با توجه به میزان قهوه موردنظر شما به ازای هر نفر، می­‌توانید با استفاده از آن برای ۵ نفر (و شاید بیشتر) قهوه تهیه کنید.

که یک قهوه‌جوش، ضخیم و مس اندود شده است؛ و علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، پس از قرار دادن روی شعله اجاق، تمام قسمت‌های آن به‌طور یکنواخت گرم می‌شود. شما می‌توانید مشخصات و قیمت آن را در سایت آمازون بررسی کنید. و اگر به دنبال یک بررسی کاملاً معتبر هستید، باید شخصاً از این قهوه‌جوش برای درست کردن قهوه ترکی استفاده کنید.

این مجموعه شامل ۲ فنجان قهوه‌خوری، یک شکر دان، چند قاشق و یک سینی است؛ که همه آن‌ها به روش سنتی ترکیه درست‌شده‌اند و می‌توانید فنجان‌ها را از نگه‌دارنده خود جدا کنید. به خاطر داشته باشید که این فنجان‌ها کوچک هستند، زیرا قهوه ترکی در مقادیر کمی تهیه می‌شود و به همین ترتیب هم صرف می‌شود.

این مجموعه به‌راحتی قابل شست‌وشو بوده و به دلیل جنس فلزی آن از دوام بالایی برخوردار است. می‌توانید فهرست و توضیحات لازم را در سایت آمازون مشاهده کنید.

روش تهیه قهوه ترک در خانه

بسیار خب، حالا که قهوه­ جوش خود را تهیه‌کرده‌اید، آماده رفتن به مرحله بعد هستید.

به شما پیشنهاد می‌کنم، قهوه را قبل از دم کردن، آسیاب کنید تا قهوه ترکی شما بهترین طعم را پیدا کند. در اینجا نیاز داریم دانه‌های قهوه بسیار ریز آسیاب شوند، به همین دلیل باید دستگاه آسیاب ما دارای تیغه و مته مناسبی باشد.

قهوه ترک

اگر چنین دستگاه آسیاب دستی با این ویژگی ندارید، یا امکان آسیب کردن قهوه را ندارید، می‌توانید از قهوه اسپرسو استفاده کنید. در این نوع، دانه‌های قهوه به‌منظور تهیه اسپرسو از قبل خردشده‌اند؛ و بهترین اندازه‌ای که در قهوه‌های تجاری می‌توانید پیدا کنید، همین نوع است. حتماً روی بسته قهوه را به‌منظور بررسی چیزهایی مانند ” اندازه اسپرسو” بررسی کنید!

بنابراین، آنچه برای تهیه قهوه ترک به اندازه دو فنجان نیاز دارید به شرح زیر است:

  • یک قهوه­‌جوش با اندازه دلخواه
  • ۵ انس آب سرد و تازه
  • ۳ قاشق چای­خوری پودر قهوه
  • و شکر به‌صورت اختیاری

آب سرد را در قهوه‌جوش بریزید و آن را روی شعله زیاد قرار دهید. اجازه دهید آب به دمای نزدیک جوش برسد. ولی نگذارید کاملاً جوش بیاید زیرا ممکن است سبب سوختن قهوه شود.

هنگامی‌که در کناره­‌های ظرف قهوه­‌جوش حباب‌­های کوچک تشکیل شد، آب به‌اندازه کافی گرم شده است، در این حالت تعداد اندکی از حباب‌ها روی سطح آب می‌آیند، اما آب کاملاً در نقطه‌جوش قرار ندارد.

درست در این لحظه، شعله را از زیر آب خاموش کنید و پودر قهوه را به آن اضافه کنید. پس از این کار، قهوه واکنش نشان داده و کف خواهد کرد، اما نباید سرریز شود، مگر اینکه قهوه‌­جوش شما خیلی کوچک باشد.

پس از حل شدن قهوه در آب، آن را اندکی به هم بزنید. ممکن است مقداری از دانه‌های قهوه را در کف به وجود آمده، مشاهده کنید. آیا فکر می‌کنید بهتر است آن‌ها را به سمت پایین فشار دهید؟

اکنون شما فقط یک گزینه دارید. می‌توانید به مدت ۳-۲ ثانیه دیگر به قهوه حرارت دهید تا دوباره کف کند. سپس آن را از روی شعله برداشته و بگذارید ۳-۲ دقیقه بماند.

یا می‌توانید آن را به حال خود رها کنید که باعث می‌شود کف بیشتری ایجاد شود. احتمال این اتفاق خیلی زیاد است، اما این خطر وجود دارد که دانه‌های قهوه روی کف معلق باقی بمانند.

هرگز برای تهیه قهوه ترک آن را به‌اندازه‌ای نجوشانید که تمام کف آن از بین برود!

پس‌ازاینکه قهوه از جوشش بازایستاد، به‌آرامی آن را در دو فنجان بریزید. در هر فنجان حدود ۲ اونس قهوه دم شده واقعی خواهید داشت. این قهوه بسیار قوی است و دارای حجم بالایی کافئین نیز می‌باشد.

هنگام ریختن قهوه، مقداری پودر قهوه آسیاب شده در انتهای ظرف قهوه­‌جوش خواهید دید. بهترین کار این است که آن‌ها از صافی عبور دهید، اما به یاد داشته باشید که مقداری تفاله قهوه ته فنجان باقی می‌ماند، بنابراین به خودتان سخت نگیرید.

در این مرحله شما این کار را به‌درستی انجام دادید! دو فنجان قهوه ترک بسیار زیبا و غلیظ. آن را با یک لیوان آب سرد و احتمالاً با مقداری شیرینی کنار آن، مانند باقلوا یا راحت‌الحلقوم ترکی میل کنید.

برای اینکه اصالت آن را حفظ کنید از شن داغ استفاده کنید

اگر واقعاً می‌خواهید میزان اصالت آن را بالا ببرید، می‌توانید تهیه قهوه ترک را روی شن داغ امتحان کنید. این روش از شن و ماسه‌های داغ ترکیه نشات گرفته است، به‌خصوص در مناطق کم‌جمعیت که دارای شن بیشتر و هوا بسیار گرم‌تری هستند.

برای بخواهیم منصف باشیم، احتمالاً منشأ آن ۱۰۰٪ در ترکیه نیست، زیرا بسیاری از کشورهای شبه‌جزیره عربستان با این روش قهوه دم می‌کنند. من دقیق نمی‌دانم و فکر می‌کنم این موضوع چندان هم مهم نیست.

قهوه ترک

آنچه شما باید بدانید این است که به ماسه گرم نیاز دارید. تا آنجا که می‌توانید آن را گرم کنید. دمای آن می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ درجه سلسیوس یا ۲۱۲ تا ۱۲۲ فارنهایت باشد.

نحوه انجام این کار به عهده شماست، می‌توانید شن‌ها را در یک تابه گرم کنید سپس شن‌های گرم را در اطراف قهوه‌جوش قرار دهید و آن را گرم کنید.

من کاملاً مطمئن هستم که باید وسایل خاصی برای تهیه قهوه ترک وجود داشته باشد که مانند یک گلدان، می‌توان در آن ماسه‌ها را گرم کرد و شما می‌توانید قهوه‌جوش را در آن ماسه‌ها قرار دهید، درست مثل سنگ‌های گرم.

استفاده از شن و ماسه گرم باعث می‌شود دم کردن قهوه بسیار کندتر شود اما در وهله اول کنترل آن بسیار ساده‌تر می‌شود.

همچنین این کار، قهوه را برای مدت‌زمان طولانی‌تری گرم نگه می‌دارد، بنابراین هنگام نوشیدن اولین جرعه این موضوع را به یاد داشته باشید.

آیا می‌توانید قهوه ترک را با هر نوع قهوه آسیاب شده‌ای درست کنید؟

بسیار خب، خیر، برای تهیه قهوه ترک باید آن را به‌اندازه خاصی آسیاب کنید.

برای تهیه قهوه ترک باید از قهوه خیلی ریز استفاده کرد، تقریباً مثل پودر کاملاً ریز باشد. این موضوع تا حدودی به گذشته برمی‌گردد زمانی که آن تبدیل به یک کالا شد، پودر قهوه در اندازه‌های مختلف وجود نداشت و اندازه آن تقریباً به‌اندازه گرد و استاندارد بود.

با توجه به سنت گذشته، این موضوع یکی از دلایلی است که هنوز هم از پودر بسیار ریز قهوه استفاده می‌شود.

استفاده از پودر قهوه گرد مانند سبب می‌شود قهوه دم شده غلیظ‌تر شود که به نظر مطلوب می‌رسد و آداب‌ورسوم مختلفی نیز در ارتباط با آن وجود دارد، مانند فال قهوه که با استفاده از قهوه باقی‌مانده در ته فنجان آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

حال اگر قرار شد قهوه ترکی خود را با پودر قهوه درشت‌تری درست کنید، مانند آنچه در بیشتر بسته‌های قهوه وجود دارد، نتیجه به دست آمده باز هم مطلوب خواهد بود. منظور از اندازه در قهوه آسیاب شده، چیزی شبیه به دانه‌های بسیار ریز فلفل تازه است.

قهوه‌ها معمولاً به این شکل هستند.

اما اگر می‌خواهید از قهوه‌های آسیاب شده درشت­تری مثلاً برای موکا استفاده کنید، پس از دم کردن، باید اجازه دهید چند دقیقه بیشتر باقی بماند. نتیجه کمی متفاوت خواهد بود، اما هنوز هم قهوه است و مقداری کف بالای آن تشکیل خواهد شد.

اگر می‌خواهید از قهوه‌های آسیاب شده بسیار درشت­ مثلاً برای قهوه فرنچ پرس استفاده کنید، هیچ نکته‌ای برای آن وجود ندارد، به جز اینکه این تنها روش تهیه قهوه می‌باشد. دلیل این موضوع این است که اگر شما با این روش قهوه درست کنید، دیگر قهوه ترک نخواهد بود.

چرا که قهوه آسیاب شده بسیار ریز است که منجر به طعم مخصوص قهوه ترک می‌شود و سبب ایجاد کف به منظور تأیید اصالت آن می‌شود .

آیا می‌توانید قهوه ترک را در یک قابلمه کوچک درست کنید؟

چه می‌شود اگر واقعاً نتوانید به یک قهوه‌جوش مطمئن دسترسی پیدا کنید؟

من حدس می‌زنم هر قابلمه کوچکی می‌تواند کار آن را انجام دهد؛ و در این مورد، قهوه درست‌شده بدون استفاده از قهوه ساز یا فیلتر، بسیار شبیه به یک قهوه ترک است.

این استفاده از این روش تا زمانی که قابلمه شما به اندازه کافی کوچک باشد می‌توانید برای چند وعده کوچک قهوه دم کنید و تا زمانی که بتواند بیشتر تفاله قهوه را در آن نگه دارد، باید خوب و مناسب باشد.

احتمالاً این روش به‌اندازه استفاده از یک قهوه­ جوش خوب نیست، اما واقعاً تجربه بدی به نظر نمی‌رسد.

در واقع این تنها روشی است که من برای درست کردن قهوه در کمپ‌های خارج از شهر استفاده می‌کنم.

چند توصیه در مورد تهیه قهوه ترک و نوشیدن آن

اکنون شما می‌دانید تهیه قهوه ترک به چه صورت است. در ادامه چند دستورالعمل کلی ارائه و برخی از نکات یادآوری شده است. هرگز قهوه را آن‌قدر نجوشانید تا کف آن از بین برود. نه‌تنها این کار برخلاف دستورالعمل تهیه آن است، در بسیاری از موارد تعداد این حباب‌ها برابر با تعداد سکه‌هایی است که در زندگی به دست خواهید آورد (ارزش فروش آن را بیان می‌کند)، بلکه از بین رفتن کف‌های آن سبب سوختن قهوه نیز می‌شود.

قهوه ترک

درنهایت سبب می‌شود طعم آن بیش‌ازحد تلخ و تند شود، حتی اگر از قهوه عربیکا استفاده کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه را به دست آورید، درست وقتی مشاهده کردید که کف شروع به بالا آمدن کرد، حرارت دادن را متوقف کنید. سپس قهوه را به هم بزنید، اما زمانی که هیچ قهوه‌ای در کف آن دیده نشود.

پس از درست کردن قهوه اجازه دهید ۳-۲ دقیقه سر جای خود باقی بماند سپس در فنجان بریزید. برخی نیز می‌گویند ابتدا در فنجان بریزید، سپس بگذارید چند دقیقه بماند؛ اما در این روش مقدار زیادی تفاله در ته فنجان باقی می‌ماند و نوشیدن قهوه را دشوارتر می‌کند.

به یاد داشته باشید که خیلی آهسته قهوه­جوش را کج کنید و قهوه را به آرامی بریزید. مقداری تفاله هم مشاهده خواهید کرد، اما بیشتر آن‌ها نزدیک به انتهای ظرف حاوی آن خواهد بود. وقتی قهوه بسیار غلیظ مشاهده کردید، ریختن قهوه را متوقف کنید.

مقداری آب به همراه تفاله قهوه باقی می‌ماند. کاری با آن نداشته باشید و هنگام تعیین آب موردنیاز با توجه به تعداد فنجان‌ها، آن را در نظر داشته باشید.

معمولاً شکر را به آب در حال جوش، قبل از افزودن قهوه، اضافه می‌کنند؛ اما اگر به هر دلیل فراموش کردید، نگران نباشید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و فراموش کردن آن پایان جهان نیست!

همیشه همراه با قهوه ترک، آب سرد ارائه دهید. این کار به تمیز کردن زبان و تازه کردن دهان مهمان کمک می‌کند. ارائه نوعی شیرینی همراه با آن اختیاری، اما خوشایند است.

گفتار پایانی

من تقریباً هر روز، قهوه ترک در دانشگاه می‌نوشیدم. تهیه آن بسیار آسان است و تمیزکاری پس از آن نیز بسیار ساده است.

با توجه به اینکه اتاق‌های خوابگاه فضای اندکی دارند، با داشتن یک قهوه‌جوش کوچک می‌توانستم برای خود قهوه تهیه کنم و نیازی به یک دستگاه قهوه ساز یا چیزی شبیه آن نداشتم.

من درواقع، هر روز صبح تا سال ۲۰۱۸ میلادی، هنگامی‌که یک دستگاه قهوه ساز خریدم، با این روش قهوه درست می‌کردم. فقط به دلیل اینکه که تهیه قهوه ترک چند دقیقه از وقت من را به خود اختصاص می‌داد و وقتی برای رفتن به سرکار آماده می‌شوم دیگر زمانی برای اختصاص به آن ندارم.

از نظر طعم، من فکر می‌کنم قهوه ترک نسبت به قهوه‌های درست شده از طریق دستگاه (مانند اسپرسو، فیلتری یا موکا) برتری دارد، اما هنگام درست کردن، باید بالا سر آن باشید. دستگاه‌­های قهوه ساز به شما امکان مسواک زدن و لباس پوشیدن را هنگام تهیه قهوه به شما می‌دهند.


مقالات مرتبط :


پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که تهیه قهوه ترک را در منزل امتحان کنید و از انجام دادن و تمرین کردن برای تهیه آن نهراسید. با انجام این کار قطعا تجربه بی‌نظیری خواهید داشت.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.