قهوه یک نوشیدنی محبوب است و در عین حال درست مثل سایر نوشیدنی‌ها شایعات بدی در مورد آن وجود دارد. قهوه چیزی است که اکثر مردم درست بعد از بیدار شدن در صبح می‌نوشند و سپس روزشان را آغاز می‌کنند. فواید خوردن قهوه بسیار زیاد است. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی فواید خوردن قهوه می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند باشد.

فواید خوردن قهوه که انتظارش را ندارید !

بسیاری از افراد در طی روز چندین فنجان قهوه می‌نوشند اما باید گفت افرادی با استرس بالا ممکن است روزانه ۸ الی ۱۰ فنجان قهوه بنوشند؛ اما قهوه اصلاً بد نیست بلکه این افراد و عادت‌های غلطشان است که سبب شده قهوه در فهرست نوشیدنی‌های بد و مضر قرار بگیرد اما فواید خوردن قهوه بسیار زیاد است.

اگر قهوه در اندازه درستش مصرف شود می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. همان‌طور که خردمندان می‌گویند «زیاده‌روی در هر چیزی بد است». این گفته در مورد قهوه هم صدق می‌کند. اجازه دهید در مورد برخی از فواید خوردن قهوه بحث کنیم.

۱ . خوردن قهوه تمرکز شما را افزایش می‌دهد

قهوه جزو رایج‌ترین مواد روان‌گردان موجود در دنیا است. خوردن یک فنجان قهوه می‌تواند سبب هوشیاری سریع ذهنی در شما شود (البته نه به اندازه مصرف الکل اما همچنان اثر قوی‌ای روی ذهن دارد). مغزتان عملکرد بهتری پیدا می‌کند و حافظه شما قوی‌تر می‌شود. بنابراین عادت خوردن قهوه چند ساعت قبل از امتحان یا مصاحبه می‌تواند معجزه کند.

۲ . قهوه به سوزاندن چربی‌های بدن کمک می‌کند

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهند خوش‌اندام باشند اما نمی‌توانید وعده‌های غذایی خود را کنترل کنید پس چطور است خوردن قهوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اگر روزانه به اندازه ۴ الی ۸ میلی‌گرم قهوه مصرف کنید سرعت سوخت‌وساز بدنتان تقریباً به میزان ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

۴ الی ۸ میلی‌گرم قهوه برابر با مصرف ۳ الی ۸ فنجان قهوه است اما دقت کنید که شکر و خامه به قهوه خود اضافه نکنید زیرا اثر چربی سوزی آن را خنثی می‌کنند. برای گرفتن نتایج عالی در زمینه لاغری قهوه تلخ بنوشید.

خوردن قهوه

۳ . قهوه قند خون را کاهش می‌دهد

خوردن قهوه می‌تواند در کاهش قند خون افراد مبتلا به هر ۲ نوع دیابت مؤثر باشد. به منظور کاستن از احتمال ابتلا به دیابت باید حداقل هر روز یک‌بار قهوه بنوشید. اگر قهوه بدون کافئین دوست دارید پس می‌توانید احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۳ درصد کاهش دهید. ۲ نوع ماده مؤثره در قهوه یعنی کرومیوم و منیزیم مسئول مقابله با دیابت هستند.

۴ . افزایش محافظت از سلامت مغز

با اضافه کردن قهوه به برنامه روزانه خودتان می‌توانید خطر بروز بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهید. خوردن روزانه ۳ الی ۵ فنجان قهوه احتمال ابتلا به آلزایمر و جنون را کاهش می‌دهد. اما رژیم غذایی شما هم باید سالم باشد زیرا قهوه به تنهایی نمی‌تواند سبب تغییرات چشمگیر در بدن شما شود. با مصرف روزانه قهوه می‌توان از بروز بیماری پارکینسون که یکی از بیماری‌های جدی و خطرناک است جلوگیری نمود.

۵ . حفظ سلامت کبد با مصرف قهوه

مواد غذایی زیادی وجود ندارند که با مصرفشان بتوان کبد را سالم نگه داشت اما قهوه می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. قهوه می‌تواند به کند کردن فرایند پیشرفت بیماری‌های کبدی کمک کند. اگر شخصی مبتلا به بیماری هپاتیت نوع C یا مسمومیت کبدی باشد مصرف قهوه می‌تواند به تسریع روند درمانی آن کمک کند. همچنین مصرف قهوه در درمان بیماری‌های مزمن کبدی مؤثر است.

۶ . تغییر خلق‌وخو با قهوه

قهوه به توانایی در بهبود خلق‌وخوی افراد معروف است. مطالعه‌ای وجود دارد که ثابت می‌کند افرادی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند به احتمال کمتری دچار افسردگی شده یا کمتر احتمال دارد که دست به خودکشی بزنند. به علاوه نرخ افسردگی در افرادی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند کمتر از افرادی است که اصلاً لب به قهوه نمی‌زنند.

بنابراین شما باید انواع مرغوب قهوه را خریده و روزانه ۴ فنجان از آن بنوشید. اینکه می‌گویم ۴ فنجان صرفاً به دلیل تأثیر فواید آن روی سلامتی است. خوب نیست به تنهایی از فواید قهوه خوردن برخوردار شوید پس بهتر است چندین فنجان قهوه درست کنید و با خانواده و دوستان خود بنوشید و لذت ببرید. راز گشاده‌رویی در اثر مصرف قهوه در تولید هورمون‌های شادی‌افزا مانند دوپامین و سروتونین نهفته است.

خوردن قهوه

۷ . یک فنجان قهوه در روز سرطان را از شما دور نگه می‌دارد

اگر به طور مرتب قهوه می‌نوشید پس احتمالاً ۴۰ درصد کمتر به سرطان کبد و ۱۵ درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا خواهید شد. آیا این را می‌دانستید؟ مطمئناً نه اما حالا که این موضوع را فهمیده‌اید پس چطور است روزانه یکی دو فنجان بیشتر قهوه بخورید؟ یا مصرف همین مقدار قهوه را ادامه دهید تا سلامتی‌تان تضمین شود. مصرف قهوه همچنین احتمال بروز سایر انواع سرطان مثل سرطان سینه، مری، دهان، مثانه، رحم، سرطان کبد، سرطان حنجره، سرطان خون و پروستات را تا ۳ درصد کاهش می‌دهد.

۸ . قهوه از پوست محافظت می‌کند.

از قهوه در بسیاری از کرم‌های پوستی استفاده می‌شود زیرا ثابت شده است که قهوه کیفیت و سلامت پوست را بهبود بخشیده و همچنین احتمال بروز سرطان پوست را کاهش می‌دهد. مردان و زنانی که روزانه بیش از ۴ فنجان قهوه بنوشند تا ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری تومور پوستی موسوم به ملانوما قرار دارند.

مؤلفه‌های فعال زیادی در قهوه مثل کافئین، دیترپن، پلی فنولز و تریگونلین (trigonelline) وجود دارند که از پوست در برابر صدمات ناشی از اشعه فرابنفش خورشید، تورم و اکسیده شدن حاصل از حمله رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. البته هنوز هم نوشیدن قهوه به معنای این نیست که شما بدون استفاده از کرم ضد آفتاب زیر نور خورشید راه بروید.

خوردن قهوه

۹ . قهوه سلامت قلب را حفظ می‌کند.

افرادی که بیماری قلبی دارند در طول روز از نوشیدن قهوه خودداری می‌کنند با این تصور که قهوه فشار خونشان را بالا خواهد برد. بله قهوه وقتی مصرف می‌شود که فرد فشار خون پایینی داشته باشد و با مصرف قهوه فشار خون افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند افزایش خواهد داشت؛ اما مصرف قهوه به میزان کم تأثیر آن‌چنانی روی فشار خون ندارد؛ بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز در صورت تمایل می‌توانند روزانه یک فنجان قهوه بنوشند و از طعم آن لذت ببرند. تمام مواردی که بیان شد در مورد خواص و فواید خوردن قهوه بود و من امیدوار هستم که توانسته باشم ابهامات در زمینه خوردن قهوه را برطرف کنم. شما اکنون درک روشن‌تری در مورد قهوه و خواص آن برای سلامتی دارید پس دفعه بعدی برای خوردن یک فنجان قهوه تردید نکنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از فواید خوردن قهوه غافل نشوید و حداقل روزی ۲ فنجان از این نوشیدنی خوش‌طعم و پر فایده را امتحان کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.