این مطلب برای افرادی است که قصد انجام خالکوبی را دارند اما بیماری پسوریازیس دارند و نمیتوانند تصمیم خود را عملی کنند. درک خطرات احتمالی که ممکن است در هنگام خالکوبی رخ دهد مهم است و ممکن است برای همه مبتلایان به این بیماری انتخاب عاقلانه‌ای نباشد. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع خالکوبی و پسوریازیس می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

خال‌کوبی و پسوریازیس

بیشتر افراد بدون اینکه در مورد سلامتی خود فکر کنند خال‌کوبی را انجام می‌دهند؛ اما برای افراد مبتلا به پسوریازیس لزوماً این‌گونه نیست. پسوریازیس باعث ایجاد لکه‌های بزرگ، قرمز، پوسته‌پوسته‌شده روی پوست می‌شود.
برای هرکس که در مورد انجام خال‌کوبی فکر می‌کند خطراتی وجود دارد که باید از آن آگاه باشد. خال‌کوبی پوست را شکسته می‌کند و باعث خونریزی می‌شود. این ذاتاً شما را در معرض خطرات مختلف قرار می‌دهد.

خالکوبی برای افراد مبتلا به پسوریازیس

این خطرات شامل موارد زیر است:

  • عفونت (برخی از عفونت‌ها می‌توانند شدید بشوند.)
  • بیماری ناشی از آلودگی متقابل (اگر ابزار و سوزن به‌درستی ضدعفونی نشوند) می‌توانند شامل HIV و هپاتیت B یا C – سل و کزاز باشد.
  • واکنش آلرژیک به رنگ‌های مورداستفاده شده.

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از برخی از این خطرات عبارت‌اند از:

  • از آرایشگاهی خال‌کوبی با اعتبار بسیار بالا استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که آرایشگاه تمیز است و از فرایندهای ضدعفونی مناسب استفاده می‌کند.
  • مطمئن شوید که جوهرها تنها یک‌بار و از بطری جداگانه استفاده می‌شود نه از یک بطری چندکاره.
  • سؤالاتی درباره عملکرد آرایشگاه و همچنین در مورد تجربه و آموزش کارمندان بپرسید.

پدیده کوبنر

رابطه خالکوبی و پسوریازیس در پدیده‌ی کوبنر به شرح زیر است. هرگونه آسیب پوستی مانند برش، نیش حشرات یا آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث ایجاد ضایعات از نوع پسوریازیس شود. این به پدیده کوبنر معروف است. از آنجا که خالکوبی باعث ایجاد آسیب پوستی می‌شود انجام دادن آن ممکن است باعث ایجاد پسوریازیس در اطراف خال کوبی شما شود.

پدیده کوبنر در حدود ۲۵ درصد مواقع در مبتلایان به پسوریازیس که دچار آسیب پوستی می‌شوند اتفاق می‌افتد. این پدیده به‌طورمعمول در طی ۱۰ تا ۲۰ روز اتفاق می‌افتد اما ممکن است ۳ روز تا ۲ سال درمان آنذطول بکشد. محققان زمانی معتقد بودند که پدیده کوبنر فقط در افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند یا انواع دیگری از مشکلات پوستی دارند اتفاق می‌افتد. بااین‌حال نشانه‌هایی در افرادی که از قبل هیچ مشکل پوستی ندارند نیز وجود دارد. هنوز شواهد علمی کافی برای پیوند غیرقابل‌توصیف خال‌کوبی با بیماری پسوریازیس وجود ندارد.

برای جلوگیری از عفونت مطمئن شوید که کسی که خال‌کوبی انجام می‌دهد حرفه‌ای است و مطمئن شوید که مجوز آن‌ها رسمی است. در مورد روش‌های بهداشتی صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از دستکش استفاده می‌کنند و فقط از سوزن‌های جداشده از بسته‌بندی استفاده می‌کنند.
دستورالعمل‌های درمانی را دقیق دنبال کنید در صورت بروز ضایعات جدید یا بدتر شدن علائم عفونت مانند قرمزی، تورم یا سوزش که فراتر از دوره بهبودی است، بلافاصله با متخصص پوست تماس بگیرید.

رنگ و جوهر

در خالکوبی رنگ و جوهر برای مبتلایان به پسوریازیس نیز جدا نمی‌شود، ممکن است رنگ‌ها و جوهرهایی که در تاتو کردن استفاده می‌شوند باعث ایجاد حساسیت شوند. این واکنش بسته به پوست فرد ممکن است از خفیف تا جدی باشد.

تاتو و پسوریازیس

قوانین

قوانین در مورد خالکوبی و پسوریازیس برای آرایشگاه‌های مختلف متفاوت است. برخی از آرایشگاه‌هایی که خال‌کوبی انجام می‌دهند افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند را خال‌کوبی نمی‌کنند اما دیگر آرایشگاه‌ها فقط درجاهایی که زخمی وجود نداشته باشد خال‌کوبی می‌کنند و در کل قوانین متفاوتی در مورد تاتو کردن افراد مبتلا به پسوریازیس وجود دارد.

مراقبت از خال‌کوبی

خال‌کوبی حدود دو هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد ممکن است زخم شود و پس از مدتی جای زخم از بین رود. در این مدت ممکن است خال‌کوبی شما خارش بگیرد اما از خاراندن آن خودداری کنید زیرا ممکن است روند بهبودی را آهسته کند.

خالکوبی و پسوریازیس

خال‌کوبی شما باید طبق دستورالعمل‌های ویژه بهبود یابد اما در اینجا چند دستورالعمل اساسی ارائه‌شده است.

  • بانداژ را بعد از چند ساعت بردارید یا حتی برخی پیشنهاد می‌کنند که تا صبح روز بعد آن را نگه‌دارید.
  • خال‌کوبی خود را به‌آرامی بشویید و خشک‌کنید و آن را اسکراب نکنید.
  • پمادی که به شما داده‌شده را به خال‌کوبی خود بزنید.
  • تا زمان کامل بهبودی خال‌کوبی خود را آب نزنید این شامل خیس شدن در وان و استخر است.
  • پس از بهبودی مرتباً از مرطوب‌کننده برای خال‌کوبی خود استفاده کنید.

اگر در اوایل زمان بهبودی، خال‌کوبی شما قرمز یا دچار سوختگی شود، باید با یک متخصص پزشک در این زمینه مشورت کنید. اما این نشانه‌ها معمولاً نشانگر آلوده بودن خال‌کوبی است.
پس از انجام خال‌کوبی حتماً برای مدتی طولانی از قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید خودداری کنید. نور خورشید باعث آسیب دیدن خال‌کوبی شما خواهد شد. حتماً همیشه آن را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

اگر درنهایت تصمیم گرفته‌اید که خال‌کوبی خود را پاک‌کنید متخصص پوست یا جراح پلاستیک می‌تواند این کار را انجام دهد. بااین‌وجود نتایج این کار تضمین نشده است و ممکن است شما از کل خال‌کوبی خلاص نشوید. به همین دلیل بسیار مهم است که واقعاً به این موضوع فکر کنید که تمام خال‌کوبی دائمی است.
به‌جای پاک کردن خال‌کوبی می‌توانید خال‌کوبی خود را تغییر داده یا آن را بپوشانید. بااین‌حال باید خال‌کوبی بزرگ‌تر از خال‌کوبی اصلی شما باشد و همچنین ازنظر رنگ محدود خواهد بود زیرا جوهرها با جوهر رنگی که از قبل استفاده‌شده است ترکیب می‌شوند. بعد از بهبودی کامل خال‌کوبی خود حتی سال‌ها بعد می‌توانید هر زمان که بخواهید خال‌کوبی خود را تغییر دهید یا آن را بپوشانید.

اگر بخواهیم در مورد خالکوبی و پسوریازیس صحبت کنیم، این حکم در مورد اینکه آیا خال‌کوبی خطر بدتر شدن یا تحریک بیماری پسوریازیس را افزایش می‌دهد. صادرشده است. این‌یک ایده خوب است که قبل از انجام خال‌کوبی در مورد پسوریازیس خود با کسی که خال‌کوبی شمارا انجام می‌دهد صحبت کنید. به‌خصوص اگر ضایعات وجود داشته باشد. ممکن است آن‌ها تصمیم بگیرند که کار را عقب بیندازند یا به محل دیگری برای خال‌کوبی فکر کنند.


مقالات مرتبط :


در این مجله پین‌ورک به موضوع خالکوبی و پسوریازیس پرداختیم. هیچ راهی برای پیش‌بینی با اطمینان کامل وجود ندارد که آیا خال‌کوبی باعث بدتر شدن پسوریازیس می‌شود یا نه. اگر قصد دارید این کار را انجام دهید قبل انجام خال‌کوبی در مورد خطرات آن با متخصص پوست صحبت کنید. با توجه به اینکه صحبت متخصص در کدام طرف قرار دارد ممکن است توصیه کند که خال‌کوبی انجام دهید یا توصیه نکند. در پایان انتخاب به عهده خودتان است.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.