اگر قصد دارید قهوه موردعلاقه‌تان را در خانه درست کنید، این مطلب راهنمای خوبی برایتان خواهد بود. ما در ادامه به انواع قهوه و طرز تهیهٔ هر یک از آن‌ها و طعمی که باید از آن‌ها انتظار داشته باشید می‌پردازیم. قبل هر چیزی باید بگویم که اکثر این نوشیدنی‌ها به قهوه‌جوش مخصوص اسپرسو نیاز دارند. اگر از هر دستگاه دیگری استفاده کنید، نوشیدنی حاصل متفاوت خواهد بود.

همچنین در این مطلب از مجله پین‌ورک جدولی را آورده‌ام تا به کمک آن بتوانید قهوه‌تان را در خانه درست کنید. طرز استفاده از آن بسیار ساده است و اندازه هر نوشیدنی در روبروی آن نوشت شده است. بعد از خواندن جدول، ادامه مطلب را مطالعه کنید تا از جزئیات دم کردن هریک از آن‌ها مطلع شوید.

معرفی انواع قهوه

 

نوعتعداد فنجان اسپرسوشیر بخار دیده

 

فوم شیرچاشنی‌های دیگراندازه
اسپرسو۱***۳۰ میلی‌لیتر
ماکیاتو۱*یک‌لایه نازک*۴۵ میلی‌لیتر
کاپوچینو۱۴ جزء۱ جزء*۱۵۰ میلی‌لیتر
لاته۱۶ جزء۱ جزء*۲۴۰ میلی‌لیتر
موکا۱۲ جزء۱ جزء۱ جزء شکلات۱۵۰ میلی‌لیتر
کن پانا۱*۱ جزء خامه*۶۰ میلی‌لیتر
آفوگاتو۱**۱ اسکوپ بستنی وانیلی۱۵۰ میلی‌لیتر
فلت وایت۱۴ جزء**۱۵۰ میلی‌لیتر
امریکنو۱**۴ جزء آب داغ۱۵۰ میلی‌لیتر
قهوه ایرلندی۲*خامه تازه روی نوشیدنی۱ جزء ویسکی۱۵۰ میلی‌لیتر
لاته خنکدم آوری به روش خنک۶ جزء شیر سردخامه روی نوشیدنییخ در صورت نیاز۳۰۰ میلی‌لیتر (به همراه یخ)
فراپهقهوه فوری۵ جزء شیر سرد یا خامهٔ یخیخامه روی نوشیدنییخ در صورت نیاز۳۰۰ میلی‌لیتر (به همراه یخ)

 

 

۱ . اسپرسو (قهوه تلخ)

 اسپرسو تنها نوشیدنی‌ای در این دنیا است که تقریباً نیاز به هیچ توضیحی ندارد. اسپرسو معروف‌ترین نوع قهوه است و وقتی کسی می‌گوید قهوه منظور اسپرسو است. اسپرسو را می‌توان با هر نوع قهوه‌ای ترکیب کرد. یک اسپرسوی واقعی زمانی آماده‌ شده است که یک‌لایه‌ای از کرم در سطح آن تشکیل‌شده باشد. اسپرسو یک نوشیدنی با مقدار اندک ۳۰ میلی‌لیتری است.

این نوشیدنی سه سایز دارد و بسته به آن ممکن است نام‌های متفاوتی به‌غیر از اسپرسو را در منوی کافه ببینید. این نام‌ها عبارت‌اند از:

  • ریزترتو: که کم‌ترین مقدار را دارد و اسپرسوی فشرده‌شده است. نصف آن از آب تشکیل‌شده است، مثل اسپرسوی معمولی و بخشی از آن‌ هم قهوه است. مقدار دقیق آن‌ هم ۱۵ میلی‌لیتر است.
  • اسپرسوی معمولی: مقدار آن ۳۰ میلی‌لیتر است که همه می‌دانند و دوستش دارند. برای تهیه این نوع اسپرسو آب نباید بیش از ۳۰ ثانیه در تماس با دانه‌های قهوه باشد.
  • لان گو: که در واقع همان اسپرسوی دوبل است. مقدار قهوه تغییری نمی‌کند تنها مقدار آب دو برابر می‌شود. اندازه دقیق آن ۶۰ میلی‌لیتر است. این نوع قهوه کمی غلیظ است و در سطح خود مقداری کرم دارد. قهوه‌های دیگر مشتق‌های اسپرسو هستند.

انواع قهوه

۲ . ماکیاتو

این نوشیدنی از یک فنجان اسپرسوی معمولی به همراه مقداری فوم شیر روی آن تشکیل‌شده است. این قهوه بااینکه در ترکیب خود اسپرسو دارد اما به دلیل وجود فوم شیر طعم ملایمی دارد.

این نوشیدنی دو نوع دارد. نوع اول حاوی اسپرسو با یک توده یا لایه‌ای نازک از فوم شیر در سطح آن است که معمولاً وقتی ماکیاتو سفارش می‌دهید چنین چیزی را تحویل می‌گیرید. ماکیاتو را با موکا که کاملاً ساختار متفاوتی دارد اشتباه نگیرید.

نوع دیگر این قهوه، ماکیاتو لاته است که تفاوت آن در نسبت اسپرسو و فوم شیر است. پس فنجان شما که معمولاً اندازه‌اش ۱۸۰ میلی‌لیتر است تقریباً پر از فوم شیر است که یک الی دو فنجان اسپرسو به آن اضافه‌شده است. نوع دوم ماکیاتو طعمی ملایم‌تر از نوع اول داشته و ظاهری زیبا در لیوان دارد.

معنی لغت “ماکیاتو” در زبان ایتالیایی “نشان‌دار” هست پس از هر روشی که این قهوه را درست کنید از معنی اصلی آن دور نخواهید بود. اگرچه ماکیاتوی اصلی دارای مقدار بیش‌تری اسپرسو است.

معرفی انواع قهوه

۳ . کاپوچینو

یک قهوه معروف دیگر که با اسپرسو درست می‌شود کاپوچینو است. تهیه‌ی کاپوچینو فرصت مناسبی است برای نشان دادن هنر خلق اشکال زیبا روی آن. این قهوه معمولاً در اندازهٔ ۱۵۰ میلی‌لیتر و با یک فنجان ۳۰ میلی‌لیتری اسپرسو درست می‌شود و تقریباً تمام لیوان با شیر بخار دیده پر می‌شود.

مقداری از سطح لیوان را خالی بگذارید تا با فوم شیر آن را تزئین کنید. بعضی از کاپوچینوها شکل گنبدی در سطح خود دارند چراکه باریستا گاهی فوم شیر را غلیظ درست می‌کند که من شخصاً عاشق آن هستم و برای خوردن این قسمت نیاز به قاشق دارم.

این قهوه بسیار معروف بوده و موردعلاقهٔ اکثر افراد است. ممکن است انواع مختلفی از کاپوچینو با چاشنی‌ها متفاوت پیدا کنید. تا زمانی که نسبت اسپرسو به فوم شیر ثابت باشد، نام نوشیدنی همچنان کاپوچینو است. این نسبت ۱/۴/۱ به ترتیب اسپرسو، شیر، و فوم شیر است. نتیجه کار یک قهوهٔ خوش‌طعم بوده که باوجود اسپرسو در ترکیب خود، طعم ملایمی دارد اما مزه قهوه در آن حس می‌شود.

انواع اصلی قهوه

۴ . لاته

 خواهر بزرگ‌تر و زیباتر کاپوچینو، لاته نام دارد. این قهوه بر پایهٔ اسپرسو بوده اما اندازه آن بسیار بزرگ‌تر است. این یعنی در نوشیدنی حاصل مقداری زیادی شیر (نه فوم شیر) وجود دارد. لاته معمولاً در لیوان ۲۴۰ میلی‌لیتری سرو می‌شود و تمام لایه‌های آن قابل‌مشاهده هستند. لایهٔ بالایی لیوان از فوم شیر فشرده تشکیل‌شده است که طعم شیر را به لاته می‌دهد.

لاته هم به‌اندازه کاپوچینو معروف و دوست‌داشتنی بوده و انواع مختلفی با توجه به اسانس آن دارد. نسبت مواد تشکیل‌دهنده آن ۱/۶/۱ به ترتیب اسپرسو، شیر بخار دیده، و فوم شیر است. فوم شیر را می‌توانید با هرچه که دوست دارید تزئین کنید.

انواع مختلف قهوه

۵ . موکا

 موکا بسیار شبیه کاپوچینو است البته به همراه کمی طعم شکلات. این نوشیدنی را با ماکیاتو که پیش‌ازاین درباره آن صحبت کردیم اشتباه نگیرید. اگر احساس می‌کنید که قهوه به‌تنهایی تلخ است، موکا انتخاب خوبی برای شروع است. برای تهیه آن به یک جزء اسپرسو، یک جزء شربت شکلات، سه جزء شیر بخار دیده، و یک جزء فوم شیر احتیاج دارید. همچنین سطح موکا را می‌توانید مانند لاته تزئین کنید چراکه مقداری کرم حاصل از اسپرسو روی آن وجود دارد. موکا را معمولاً با مقداری دارچین و یا پودر شکلات تزئین می‌کنند. همچنین می‌توانید مقداری از فوم شیر را روی نوشیدنی بریزید و باکمی پودر کاکائو آن را تزئین کنید.

انواع اصلی قهوه

۶ . کن پانا

قهوهٔ کن پانا از یک فنجان اسپرسو با مقدار زیادی خامه، به‌جای فوم شیر، روی آن تشکیل‌شده است. کن پانا بسیار شبیه ماکیاتو است زیرا مقدار زیادی اسپرسو در ترکیب خود دارد. هرچند که خامه و شکر موجود در این قهوه ممکن است با کافئین اسپرسو تداخل پیدا کند.

نسبت مواد تشکیل‌دهنده کن پانا ۱/۱ اسپرسو به خامه است که به نظر من اضافه کردن مقدار بیش‌تری خامه ایرادی ندارد. همچنین می‌توان سطح آن را باکمی پودر دارچین و یا کاکائو تزئین کرد. اندازه این نوشیدنی ۶۰ میلی‌لیتر است و در یک فنجان به‌راحتی جای می‌گیرد.

 

۷ . افوگاتو

 یکی دیگر از انواع قهوه که حالت دسر دارد، آفوگاتو است که یک نوشیدنی مناسب برای تابستان است. این قهوه حاوی یک اسکوپ بزرگ بستنی وانیلی است که داخل فنجان اسپرسو قرارگرفته است و اسپرسو روی آن ریخته می‌شود. مقدار این نوشیدنی کم بوده و حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر است.

اما طعم و ساختار آن شبیه لاته خنک است و دلیل آن‌هم وجود بستنی است. همچنین در این نوشیدنی نیازی به‌اضافه کردن شکر وجود ندارد چراکه بستنی به‌خودی‌خود شیرین است. برای من این نوشیدنی بهترین نوع قهوه برای تابستان است حتی بهتر از قهوهٔ دم شده از روش سرد.

 

۸ . فلت وایت

 فلت وایت از یک فنجان اسپرسو، و روی آن شیر بخار دیده تشکیل‌شده است و فوم شیر ندارد. پس اگر از فنجان کاپوچینو استفاده می‌کنید که حجم آن ۱۵۰ میلی‌لیتر است، نسبت مواد تشکیل‌دهنده ۴/۱ اسپرسو به شیر بخار داده‌شده خواهد بود. مثل این است که بعد از خوردن تمام فوم شیر موجود در کاپوچینو، چیزی که در لیوان باقی می‌ماند فلت وایت نام دارد.

فلت وایت نوشیدنی رایجی نیست اما شباهت زیادی به شیر قهوه دارد. با این تفاوت که در شیر قهوه نسبت قهوه به شیر ۱/۱ است و قهوه موردنظر اسپرسو نیست بلکه قهوه صاف‌شده، موکا، و یا هر قهوه‌ای که به‌آسانی در خانه قابل تهیه باشد، حتی قهوه ترک.

 

۹ . امریکنو (و لانگ بلک)

 امریکنو و لانگ بلک دو نوشیدنی بسیار شبیه به هم هستند، به‌قدری که من هر دو را در یک گروه قرار دادم. برای تهیه این نوشیدنی به یک فنجان اسپرسو و مقداری آب داغ نیاز دارید. اساساً شما قهوه خود را با اضافه کردن آب داغ بیش‌تر می‌کنید ازاین‌رو نام آن لانگ به معنی زیاد است.

ریشهٔ نام امریکنو یک حکایت قدیمی دارد. در زمان جنگ جهانی دوم، سربازان آمریکایی نمی‌توانستند طعم تلخ اسپرسوهای ایتالیایی را تحمل کنند؛ پس با مقداری آب داغ از غلظت آن کم می‌کردند تا طعمی شبیه قهوه‌های قطره‌ای آمریکایی را داشته باشد. این نوع قهوه در آن زمان بسیار معروف شد و به یکی از انواع قهوه تبدیل شد. این‌یک داستان تاریخی و شاید وطن‌پرستانه تلقی بشود.

از نظر حجم و اندازه، امریکنو و لانگ بلک حدوداً ۱۵۰ میلی‌لیتر هستند؛ یک فنجان اسپرسو و چهار پیمانه آب داغ. به نظر من می‌توانید مدت‌زمان دم آوری اسپرسو را زیادتر کنید تا حالت امریکنو را به خود بگیرد.

 

۱۰ . قهوه ایرلندی

 قهوه ایرلندی نوعی نوشیدنی است که هم به‌عنوان دسر و هم کوکتل سرو می‌شود و نام قهوه صرفاً به دلیل این است که مقداری قهوه در ترکیب خود دارد. حجم آن مانند کاپوچینو و موکا، ۱۵۰ میلی‌لیتر و گاهی بیش‌تر است. قهوه ایرلندی در لیوان‌های شیشه‌ای سرو می‌شود درنتیجه می‌توان به‌راحتی لایه‌های مختلف آن را دید.

در ابتدا با دو فنجان اسپرسو (۶۰ میلی‌لیتر) شروع کنید و به‌اندازه نصف این مقدار ویسکی اضافه کنید. یک قاشق شکر به ترکیب اضافه کرده و هم بزنید تا زمانی که کاملاً حل بشود. سپس روی نوشیدنی را با خامه تزئین کنید. نوشیدنی حاصل بسیار داغ و شیرین خواهد بود. اگر به ویسکی علاقه ندارید می‌توانید به‌جای آن از کنیاک استفاده کنید.

 

۱۱ . لاته سرد

 لاته خنک معمولاً با اسپرسو درست نمی‌شود. البته شاید فک کنید که می‌توان اسپرسوی داغ را روی قالب‌های یخ ریخت تا خنک شود، اما یک مشکلی وجود دارد. طعم قهوه از بین می‌رود؛ زیرا مایعاتی که به روش گرم دم آمده‌اند در صورت خنک شدن طعم خود را از دست می‌دهند. پس باید قهوه را به روش سرد دم کرد.

در یک لیوان زیبا و بلند یک جزء قهوه بریزید، هفت جزء شیر سرد، و روی آن‌ها خامه بریزید. درنهایت نوشیدنی شما باید فضایی حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر، با احتساب قالب‌های یخ، اشغال کند. وقتی یخ شروع به آب شدن کند، از غلظت نوشیدنی می‌کاهد. پس برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید در ابتدا قهوه را غلیظ دم‌کنید و یا حبه‌های یخ با طعم قهوه درست کنید.

 

۱۲ . فراپه

فراپه همیشه نوشیدنی جالبی برای سفارش دادن است و متأسفانه هیچ دستورالعمل مشخصی هم ندارد. حجم آن نیز زیاد بوده و تقریباً به‌اندازه لاته سرد که درباره‌اش صحبت کردیم هست. فرق آن این است که با اسپرسو درست نمی‌شود.

فراپه در اصل در یونان و زمانی که قهوه فوری رواج داشته، وجود داشته است. به‌جای اسپرسو از قهوه فوری به همراه کمی شیر و یخ استفاده می‌شده است. سپس یک نفر سعی کرد مقدار شیر را نصف کند و به‌جای آن از بستنی وانیلی استفاده کند و همه مواد را در همزن ریخته و نوشیدنی حاصل را در یک لیوان شیشه‌ای بریزد.

بعد از مدتی قهوه فوری جای خود را به اسپرسو داد، به همراه شیر و بستنی، و درنهایت روی آن‌ها را با خامه تزئین شد. در واقع فراپه شرایطی دارد که هیچ‌کس نمی‌داند دستورالعمل استاندارد آن چیست.

من به‌شخصه نسخهٔ فراپه با قهوه فوری را ترجیح می‌دهم چرا که مزهٔ تلخ آن، بامزهٔ شیر و بستی خنثی می‌شود. همچنین ترجیح می‌دهم در نوشیدنی مقداری بستنی وجود داشته باشد چرا که طعم خوبی به آن می‌دهد. در آخر شما با نوشیدنی سرد که تمام مواد تشکیل‌دهنده آن نیز سرد هستند روبرو خواهید بود.

ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که فرق فراپه با لاته سرد چیست؟ فرق این دو در قهوه فوری است و دیگر این‌که فراپه مقادیر بیش‌تری قهوه در ترکیب خود دارد و طعم قهوهٔ آن بیش‌تر از لاته خنک است همچنین هیچ‌وقت از شیرین‌کننده‌ها در فراپه استفاده نمی‌شود.

 

تقریباً تمام قهوه‌ها با یک فنجان اسپرسو درست می‌شوند!

احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید که تمام نوشیدنی‌های ذکرشده به‌جز دوتای آخر بر پایهٔ اسپرسو بودند. دلیل آن‌هم این است که قهوه‌های تبلیغاتی بعد از ظهور قهوه‌جوش مخصوص اسپرسو معروف شدند. بعدازآن قهوه به‌سرعت درست می‌شد و به یکی از تقاضاهای مردم اضافه شد.

هیچ دستگاه دیگری به‌اندازه قهوه‌جوش مخصوص اسپرسو باکیفیت نبوده چراکه در این حد تخصصی نمی‌باشند و فضای بیش‌تری از فنجان شمارا اشغال می‌کنند. درست کردن لاته با دستگاه چکه‌ای نیاز به یک لیوان بزرگ دارد و اگر از نسبت‌های دقیق شیر و قهوه استفاده کنید طعمی شبیه اسپرسو خواهد داشت. پس اگر یک دستگاه مخصوص تهیه اسپرسو دارید باید به دلیل کارایی بالا از آن متشکر باشید.

اگر این دستگاه را ندارید من یک پیشنهاد به شما می‌دهم. نه یک دستگاه بزرگ، بلکه یک قهوه‌جوش جمع‌وجور که به‌راحتی در آشپزخانه‌تان جای بگیرد و به‌راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین قیمت بالایی هم نداشته باشد و به همراه خود همزن مخصوص شیر هم داشته باشد که بسیار وسیلهٔ کاربردی است چراکه تمام نوشیدنی‌هایی که درباره‌شان بحث کردیم شیر بخار دیده و یا فوم شیر در ترکیب خود داشتند. این دستگاه به همراه خود ابزار و چاشنی‌های مختلفی دارد و شمارا قادر می‌سازد تا انواع مختلف قهوه را درست کنید. زمان دم آوری آن کوتاه بوده (۲۵ ثانیه) و دمای آب در آن ۱۲۰ درجه سلسیوس است.


مقالات مرتبط :


امیدوارم خواندن این مطلب از مجله پین‌ورک کار را برایتان آسان کرده باشد و یاد گرفته باشید چطور این نوشیدنی‌ها را درست کنید. من هم تا زمانی که آن‌ها را نمی‌شناختم موقع نگاه کردن به منوی کافه گیج می‌شدم. همچنین به دلیل ترس از این‌که ممکن است طعم آن‌ها را دوست نداشته باشم، هیچ‌وقت سعی در تهیه آن‌ها نداشتم. پس مجبور بودم همیشه لاته یا فراپه بخورم چرا که این دو تنها نوشیدنی‌هایی بودند که می‌شناختم و دوست داشتم. البته هنوز هم آن‌ها را دوست دارم اما سعی کردم تمام انواع قهوه را امتحان کنم و این مطلب چکیده‌ای از تجربیات من بود.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.