آیا می‌دانستید که سیستم لوله‌کشی منزلتان حدود ۱۵ درصد از ارزش خانه را تشکیل می‌دهد؟ این واقعاً مثل یک سرمایه‌گذاری است.پس با ما همراه باشید تا به بررسی چک‌لیست لوله‌کشی بپردازیم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی چک‌لیست لوله‌کشی می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد این موضوع ارائه می‌دهیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شود.

 

چک‌لیست لوله‌کشی و مراقبت از لوله‌کشی منزل: روزانه، هفتگی و هر فصل باید چه کنید؟

یک سیستم لوله‌کشی که به راحتی کار کند و مؤثر باشد باعث می‌شود تا آب تمیز و تازه در شیر داشته باشید و بتوانید از آب گرم استفاده کنید و در نتیجه خانه و خانواده‌ی خود را تمیز نگه دارید. سیستم لوله‌کشی سالم مزایای دیگری نیز دارد:

  • دسترسی به آب تمیز برای سلامت، بهداشت و تندرستی ضروری است.
  • سیستم لوله‌کشی خانگی به زندگی مدرن راحتی می‌بخشد.
  • لوله‌کشی مدرن می‌تواند به جوامع در زمان کمبود آب و خشک‌سالی کمک کند.
  • وسیله‌های ذخیره‌ی آب باعث می‌شوند آب مؤثرتر عمل کند و به ذخیره‌ی انرژی در خانه‌ی شما کمک می‌کنند.

به عنوان یک صاحب‌خانه باید از این سرمایه محافظت کنید. این بدین معناست که باید از تمام خانه‌ی خود نگهداری کنید که این خانه شامل سیستم لوله‌کشی نیز می‌باشد که زندگی روزمره‌ی شما برای انجام کارهای منزل و سایر وظایف به آن وابسته است.

چرا باید در مورد نگهداری از لوله‌کشی و چک‌لیست لوله‌کشی نگران باشید؟

نگهداری از لوله‌کشی منزل بدان جهت که باعث می‌شود همیشه آب تمیز جاری داشته باشید و از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند مهم است. بیشتر افراد تا زمانی که مشکلی در سیستم لوله‌کشی پدید نیاید به آن توجهی نمی‌کنند. با این حال زمانی که چنین مشکلی پیش می‌آید با یک دردسر واقعی و البته یک صورتحساب سنگین رو به رو می‌شوند.

می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. نگهداری و چک کردن لوله‌کشی کاری است که باید به صورت منظم انجام دهید تا بتوانید مشکلات کوچک را پیش از آنکه بعداً جدی شوند حل کنید. همچنین این کار باعث می‌شود تا در مصرف آب حفظ و ذخیره شود و از قبوض سنگین انرژی در امان بمانید.

در صورتی که قسمت‌های مختلف سیستم لوله‌کشی به خوبی کار نکنند نه تنها بعدها با مشکلاتی مواجه خواهید شد که هزینه‌ی زیادی دارند بلکه این موضوع می‌تواند به هدر رفتن پول در طول زمان نیز منجر شود. یک سوراخ ساده می‌تواند آب زیادی را هدر دهد. همین‌طور که آب قطره‌قطره هدر می‌رود کم‌کم این مقدار بسیار افزایش می‌یابد. برای اینکه یک لیتر آب به هدر برود تنها ۴ هزار قطره آب کافی است. اگر تنها از یک شیر در هر دقیقه یک قطره آب برود روزانه ۱۴۴۰ قطره و معادل ۳۴ گالن آب هدر خواهد رفت.

چک‌لیست

نگهداری از سیستم لوله‌کشی منزلتان بدین معناست که در فواصل معینی بررسی کنید که آیا آب از جایی چکه می‌کند یا خیر. همچنین برخی نگهداری‌های فصلی وجود دارد که باعث می‌شود مشکلات موجود را تا جایی که امکان دارد سریع متوجه شوید و در صدد رفع آن‌ها برآیید. در بررسی فصلی باید از سالم بودن سیستم فاضلاب مطمئن شوید و همچنین لوازمی همچون آبگرمکن، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی را که از آب استفاده می‌کنند را بررسی کنید.

وجود سوراخ در سیستم لوله‌کشی نه تنها لوله‌ها و فشار آب را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه می‌تواند سبب ایجاد خسارت به منزلتان شود. اگر قسمتی در زیر سینک و یا داخل دیوار سوراخ باشد و از آن اطلاعی نداشته باشید می‌تواند سبب پوسیدگی چوب، رشد قارچ و زنگ‌زدگی لوله شود. تعمیر خسارتی که در طول بلند مدت به سبب یک سوراخ کوچک پدید می‌آید می‌تواند برای شما هزینه‌ی زیادی درست کند و با مشکلی که ایجاد می‌کند دردسری بزرگ‌تر از دردسر مالی درست کند.

اگر لوله یخ بزند و یا بترکد ممکن است مجبور شوید با یک سیل در اتاق منزلتان دست و پنجه نرم کنید. آبی که از طریق فرش جذب شده است باید کشیده شود و محل مورد نظر باید خیلی سریع کاملاً خشک شود تا از به وجود آمدن قارچ و کپک جلوگیری شود.

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات لوله‌کشی، کاهش هزینه‌های انرژی و حفظ آب برای نسل‌های بعدی این است که از درست کار کردن سیستم لوله‌کشی منزل خود اطمینان حاصل کنید. اگر مشکلی پیش می‌آید باید بلافاصله آن را حل کنید.

در این مقاله چک‌لیست لوله‌کشی نگهداری و بررسی آن را که شامل نکات روزانه، بازرسی‌های هفتگی و نگهداری‌های مربوط به هر فصل است را خواهید یافت. با دنبال کردن این چک‌لیست لوله‌کشی می‌توانید هزینه‌های حاصل از انرژی را کاهش دهید، آب را ذخیره و حفظ کنید و همچنین سبب شوید تا سیستم لوله‌کشی منزلتان به خوبی کار کند.

چک‌لیست

نکاتی برای نگهداری روزانه و چک‌لیست لوله‌کشی

کاری که به طور روزانه انجام دهید می‌تواند لوله‌کشی را تحت تأثیر قرار دهد. نگهداری روزانه شامل جلوگیری از گرفتگی لوله است که یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که صاحب‌خانه‌ها در رابطه با لوله‌کشی با آن مواجه هستند.

چرا باید نگران گرفتگی چاهک‌ها باشید؟ گرفتگی نه تنها آزاردهنده است بلکه با‌ ایجاد فشار و قدرت بیش از حد سبب کاهش عمر لوله‌های فاضلاب می‌شود. حتی در صورتی که آب به آرامی تخلیه شود ممکن است مشکلاتی رخ دهد؛ بنابراین بهتر است گرفتگی تا پیش از اینکه کاملاً راه آب را مسدود کند تخلیه و تمیز شود. بهتر است که در وهله‌ی اول از مسدود شدن مسیر گذر آب جلوگیری کنید.

شما روزانه از سیستم لوله‌کشی استفاده می‌کنید پس باید به طور روزانه نیز به مراقبت از آن بپردازید؛ اما چطور؟ شما می‌توانید این کار را با رعایت کردن نکات ساده برای نگهداری از لوله‌کشی انجام دهید تا آب به راحتی در لوله‌ها و فاضلاب حرکت کند و خانه‌ی سالمی‌ داشته باشید. سرویس بهداشتی و آشپزخانه دو مکانی هستند که در خانه بیشترین میزان آب را تأمین می‌کنند و بیشترین خطر احتمال وجود مشکلات لوله‌کشی در این دو مکان است.

آشپزخانه

چاهک‌های آشپزخانه معمولاً به دنبال آشغال‌ها و مواد به‌دردنخوری که نباید از سینک به پایین بروند با گرفتگی مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از گرفتگی چاهک در آشپزخانه هیچ‌گاه روغن و مواد چرب را داخل سینک نریزید. این مواد شامل روغن پخت و پز و چربی‌هایی همچون کره هستند که در لوله‌ها منجمد می‌شوند و جریان آب را مسدود می‌کنند.

استفاده‌ی نادرست از سیستم دفع زباله نیز یکی از دلایل رایج برای گرفتگی چاهک آشپزخانه است. نکات زیر در رابطه با نگهداری از سیستم لوله‌کشی آشپزخانه را برای جلوگیری از این مشکل دنبال کنید:

چک‌لیست

  • همیشه پیش از اینکه تکه‌های غذا را اضافه کنید آب را باز و دستگاه دفع زباله را روشن کنید.
  • هیچ‌گاه پس مانده‌های فیبردار و چسبناک غذا را به داخل دستگاه دفع زباله نفرستید. این مواد می‌توانند شامل پوست موز، کرفس، پوست سیب‌زمینی و سایر مواد غذایی باشند که خرد کردن آن‌ها توسط دستگاه دشوار است.
  • پس از استفاده از دستگاه دفع زباله همیشه به مدت ۱۵ ثانیه اجازه دهید تا آب سرد باز باشد. این کار باعث می‌شود مطمئن شوید که پس مانده‌های غذا وارد لوله‌ی اصلی شده‌اند.
  • برای اینکه آب داغ را در طول روز حفظ کنید و همچنین در طول روز فشار آب خوبی داشته باشید، به هنگام شب از ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید.

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی مکان دیگری است که چاهک آن اغلب با گرفتگی رو به رو می‌شود. شما می‌توانید با رعایت چک‌لیست لوله‌کشی زیر این گرفتگی‌ها را کاهش دهید و یا حتی از بروز آن‌ها جلوگیری کنید:

  • با کاهش مصرف روغن‌های حمام و گذاشتن درپوش بر روی چاهک برای جلوگیری از ورود مو به چاه، سبب شوید تا آب دوش و سینک به راحتی جاری و تخلیه شود.
  • اگر از توالت به عنوان سطل آشغال استفاده نکنید می‌توانید از گرفتگی ان جلوگیری کنید. به طور ایده آل تنها مدفوع انسان و دستمال توالت می‌تواند به واسطه‌ی سیفون از بین برود. اگرچه بر روی تامپون‌ها و برخی مواد نوشته شده است که می‌توانید آن‌ها را در چاه بیندازید اما بهتر است که این کار را انجام ندهید.
  • بین هر بار دوش گرفتن ۱۰ دقیقه صبر کنید تا به حفظ فشار مناسب آب و آب داغ در طول روز کمک کنید. در صورتی که فشار مناسب آب حفظ شود از ایجاد فشار ناخواسته بر روی سیستم لوله‌کشی منزل جلوگیری می‌شود.
  • از استفاده از مواد شیمیایی چاه باز کن خودداری کنید چراکه ممکن است به جای بهبود اوضاع ضرر بیشتری را به وجود بیاورند. این محصولات می‌توانند سبب خوردگی لوله‌های شما شوند.

به تمام محصولاتی که برای شستشو، آب‌رسانی و نرم کردن استفاده می‌کنید فکر کنید. این محصولات معمولاً به جهت نرم و مرطوب کردن پوست و مو حالت روغنی و چرب دارند. زمانی که این مواد وارد چاهک می‌شوند می‌توانند به لوله‌ها بچسبند، سایر مواد ریز را به خود جذب کنند و سبب مسدود شدن چاهک شوند.

چک‌لیست

نگهداری هفتگی و چک‌لیست لوله‌کشی

کنترل کردن هفتگی لوله‌ها یک ایده‌ی عالی برای تمامی ‌صاحب‌خانه‌ها است. این راه خوبی است تا از طریق آن از تبدیل مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ و پرهزینه جلوگیری شود. برخی از نکات مربوط به نگهداری هفتگی از سیستم لوله‌کشی به شرح زیر است:

  • به دنبال سوراخ‌ها بگردید. در زیر سینک به دنبال نشانه‌های رطوبت مثل آب راکد، لکه‌ی آب، بوی پوسیدگی و رشد قارچ بگردید.
  • چاهک‌های سینک یا زیر دوش را بررسی کنید تا ببینید آب به خوبی و با سرعت تخلیه می‌شود یا خیر. اگر زمانی که آب در حال پایین رفتن است حباب‌هایی پدید می‌آید، این معمولاً نشانه‌ی زهکشی کند است. هرگاه که آب در حال تخلیه شدن است باید کاملاً حالت چرخشی داشته باشد.
  • هر کدام از شیرهای آب منزل را باز کنید – آب نباید از کنار دستگیره‌ها و یا شیرهای فلکه نشت کند.
  • فیلتر ماشین ظرف‌شویی خود را تمیز کنید.

سوراخ‌های کوچک می‌توانند در طول یک سال سبب هدر رفتن سه هزار میلیارد گالن آب در سراسر کشور شوند. اگر نقاطی از سیستم لوله‌کشی منزل را که معمولاً سوراخ‌ها در آنجا پدید می‌آیند را بشناسید، پیدا کردن این سوراخ‌ها و مکآن‌هایی که سبب چکه‌ی آب می‌شوند دشوار نخواهد بود. این نقاط عبارت‌اند از:

  • شیرهای فلکه‌ی لوله‌ها
  • شیرهای آب
  • شناور کهنه‌ی توالت فرنگی
  • سر دوش‌هایی که چکه می‌کنند
  • زانوی شل لوله

تمامی این موارد می‌توانند به راحتی با نصب لوازمی که چکه‌ی آب را از بین می‌برد حل شوند. معمولاً این کار هزینه‌ی بالایی ندارد اما در طول مدت می‌تواند از قبوض سنگین جلوگیری کند.

نگهداری فصلی

تغییر فصول می‌تواند بر لوله‌کشی تأثیر بگذارد. نکات مختلفی برای نگهداری از سیستم لوله‌کشی در پاییز، زمستان، بهار و تابستان وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

در طول پاییز که برگ‌ها شروع به ریختن می‌کنند و دما کاهش می‌یابد، به شما یادآوری می‌شود که زمستان نزدیک است. این زمانی است که باید لوله‌های خود را برای روزهای سردی که انتظارتان را می‌کشند آماده کنید.

چک‌لیست

شیرهای آب بیرونی

شیرهای آب و شیلنگ‌های آب خارج از خانه که در طول بهار و تابستان استفاده می‌شوند باید برای فصل سرما آماده شوند. چک‌لیست لوله‌کشی زیر که در رابطه با آمادگی‌های لازم برای فصل سرما و نگهداری از لوله‌کشی است را دنبال کنید:

  • شیلنگ آب خود را از شیر آب بیرونی جدا کنید. اگر این اتصال باقی بماند، شیلنگ می‌تواند یخ بزند، وسعت یابد و باعث شود تا لوله‌های متصل داخل خانه بترکند.
  • فلکه‌ی آب‌های بیرون از خانه را ببندید – البته در صورتی که چنین فلکه‌هایی دارید- همچنین آب داخل لوله‌های خارج از خانه را خالی کنید.
  • بررسی کنید که شیرهای بیرون از خانه چکه می‌کنند یا خیر. پیش از فرا رسیدن زمستان یک لوله‌کش را فرا بخوانید تا هر گونه تعمیر ضروری که نیاز است را انجام دهد.
  • تمام شیرهای بیرونی را با عایق یونولیتی بپوشانید. می‌توانید این محصول را از مغازه‌های ابزار فروشی تهیه کنید.
  • لوله‌های موجود در مکآن‌هایی همچون گاراژ و نقاط کم ارتفاعی مثل زیر سقف را که گرم نیستند عایق کنید. در اطراف لوله‌هایی که مستعد یخ‌زدگی هستند از نوارهای گرمایشی استفاده کنید.

آبگرمکن و چک‌لیست لوله‌کشی

در طول ماه‌های سرما آبگرمکن شما باید بیشتر کار کند تا بتواند آب را گرم نگه دارد. برای اینکه به عملکرد بهتر و مؤثرتر آبگرمکن کمک کنید این راهکارهای ساده را رعایت کنید:

برای عملکرد بهینه‌ی آبگرمکن دمای ان را بر روی ۱۲۰ درجه فارنهایت قرار دهید.

آبگرمکن را به منظور رفع هرگونه رسوب خالی کنید. رسوب‌ها باعث زنگ‌زدگی شده و عملکرد مؤثر را کاهش می‌دهند و همچنین عمر آبگرمکن شما را کاهش می‌دهند.

شیر رها سازی فشار آبگرمکن را با بالا آوردن اهرم و دادن این امکان که بار دیگر بر سر جای خود بازگردد، امتحان کنید. اگر به خوبی کار کرد، شیر باید بتواند آب داغ را به داخل لوله‌ی زهکش بفرستد. هشدار: این تست را بر روی آبگرم کن‌هایی که ۵ سال یا بیشتر عمر کرده‌اند انجام ندهید – برای جلوگیری از ایجاد سوراخ و چکه با لوله‌کش مشورت کنید.

چک‌لیست

مراقبت از لوله‌کشی پمپ فاضلاب و مسیر منتهی به ناودان

دو کار مهم دیگری که باید خارج از خانه انجام دهید شامل تمیز کردن زباله‌های موجود در مسیر ناودان و همچنین بازرسی و تمیز کردن پمپ فاضلاب است. مسیرهای منتهی به ناودان باید از هر نوع زباله‌ای آزاد باشند تا آب در زمانی که در زمستان و پاییز منجمد می‌شود به هنگام ذوب بتواند به راحتی از این مسیرها به ناودان برود. پمپ‌های فاضلاب که در معرض دمای بسیار پایین و سرما هستند نیز ممکن است یخ بزنند و از کار بیفتند. پمپ فاضلاب و چاله‌ی آن باید پیش از فرا رسیدن زمستان تمیز و بازرسی شود.

 

لوله‌های یخ زده یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های صاحب‌خانه‌ها در طول زمستان است. زمانی که آب داخل لوله منجمد می‌شود، حجم آن زیاد می‌شود و باعث ترکیدن لوله تحت این فشار می‌شود. نگرانی اصلی شما در زمان نگهداری از لوله‌ها در زمستان باید جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها باشد.

  • لوله‌های سرد و گرم را عایق‌بندی کنید خصوصاً لوله‌هایی که در نقاطی قرار دارند که مستعد یخ‌زدگی هستند: نقاط دارای ارتفاع کم و زیر زمین.
  • از نفوذ سرما به داخل خانه جلوگیری کنید. نقاطی که در کنار منابع آب هستند همچون کابینت‌های آشپزخانه و سرویس بهداشتی که لوله‌ها در ان قرار دارند و همچنین اتاق زیر شیروانی، گاراژ و زیر زمین را بررسی کنید.
  • برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها اجازه دهید از هر شیرفلکه‌ی خانه با سرعت ثابتی آب برود.

اگر لوله‌های داخل خانه شما مستعد یخ زدگی هستند و یا در معرض هوای بسیار سردی هستید می‌توانید با برداشتن گام‌هایی محتاطانه به کاهش خطر یخ زدگی منجر شوید:

  • تمام خانه را گرم کنید، نه فقط اتاق‌هایی خاص را. اجازه دهید که هوای گرم در سراسر خانه جریان پیدا کند و لوله‌ها را گرم کند.
  • در کابینت‌های آشپزخانه و سرویس بهداشتی که در آن‌ها لوله قرار دارد را باز بگذارید تا هوای گرم به داخل آن‌ها برود و لوله‌ها گرم شوند.
  • زمانی که هوا بسیار سرد است اجازه بدهید که آب از تمام شیرهای خانه چکه کند.

چک‌لیست

سیستم گرمایشی شما باید به خوبی کار کند تا خانه گرم بماند. اگر شما آن را بازرسی نکنید و از آن مراقبت نکنید به هنگامی‌که دما به انجماد می‌رسد از کار خواهد افتاد. شما می‌توانید خانه را ترک کنید و به همراه خانواده‌تان در یک‌خانه‌ی گرم یا هتل بمانید اما لوله‌های شما یخ خواهد زد. مراقبت از سیستم لوله‌کشی منزل تنها مربوط به لوله‌ها نیست بلکه مربوط به نگهداری و مراقبت از تمام منزل است.

اگر لوله‌ها یخ بزنند باید چه کرد؟

اگر در زمان سرمای شدید لوله‌های شما یخ بزنند می‌توانید برای کاهش میزان خسارت اقدامات خاصی را از روی چک‌لیست لوله‌کشی انجام دهید:

  • با بستن شیرفلکه‌ی لوله‌های آن ناحیه، آب را قطع کنید.
  • شیر آب را باز بگذارید تا در زمان باز شدن یخ لوله فشار از طریق آن آزاد شود.
  • برای اینکه یخ لوله‌ها به آرامی باز شود از سشوار یا تفنگ گرمایی استفاده کنید.
  • برای باز کردن یخ لوله‌ها هیچ‌گاه از مشعل و یا سایر لوازمی که شعله‌ی مستقیم دارند استفاده نکنید.
  • اگر لوله ترکید یا ترک خورد برای تعویض آن لوله‌کش را خبر کنید.

همه‌ی افرادی که در خانه‌ی شما زندگی می‌کنند یا می‌مانند باید بدانند که شیرهای فلکه‌ی نقاط مختلف خانه از کجا بسته می‌شوند. آن‌ها همچنین باید بدانند که شیرهای فلکه در کجا قرار دارند تا در صورت ترکیدگی لوله بتوانند از جاری شدن سیل‌آسای آب جلوگیری کنند. اگر نمی‌دانید که شیرهای فلکه در کجا واقع شده‌اند می‌توانید برای پیدا کردن آن‌ها از لوله‌کش محلی خود کمک بگیرید.

هوای گرم بهار باعث می‌شود تا صاحب‌خانه‌ها هرچه زودتر به فکر خانه‌تکانی در داخل و بیرون از خانه بیفتند. در این زمان باید به مراقبت و بررسی لوله‌کشی خانه نیز پرداخت تا از مشکلات و دردسرهای بعدی جلوگیری شود.

چک‌لیست

داخل خانه

به هنگام بررسی چک‌لیست لوله‌کشی در بهار، چاهک‌ها نقش اصلی را دارند. باید تمامی‌ چاهک‌ها را کنترل کنید تا مطمئن شوید که به خوبی کار می‌کنند. اگر مشکلی پیدا کردید، با یک لوله‌کش محلی تماس بگیرید تا آن را تا جایی که امکان دارد به زودی حل کند. در اینجا چند نکته‌ی مراقبتی وجود دارد که باید رعایت شود:

  • بررسی کنید که آیا در خانه آب چکه می‌کند یا خیر. می‌توانید این کار را با کنترل کنتور آب انجام دهید و برای چند ساعت از استفاده از آب خودداری کنید. پس از دو ساعت اگر کنتور تغییری کرد یعنی آب دارد از جایی چکه می‌کند.
  • همه‌ی لوله‌ها را بررسی کنید تا ببینید نشانه‌ای از چکه‌ی آب همچون آب راکد یا لک آب وجود دارد یا خیر. اگر به کمک نیاز دارید با لوله‌کش تماس بگیرید.
  • چاهک‌هایی را که اغلب از آن‌ها استفاده نمی‌کنید با ریختن یک گالن آب در آن‌ها بررسی کنید و از ورود بوی آن به خانه جلوگیری کنید. هر چاهکی که به کندی آب را می‌کشد باید تعمیر شود تا آب کاملاً به صورت مارپیچ از آن تخلیه شود.
  • تمام وسایل آبی خود همچون لباسشویی و ظرف‌شویی را بررسی کنید تا ببینید آیا‌ ترک، برآمدگی و یا شیلنگ‌های کهنه دارند یا خیر. هر شیلنگ کهنه را تعویض کنید تا از چکه کردن آب در آینده جلوگیری شود.
  • کاسه و سیفون توالت را بررسی کنید تا مبادا آب از آن‌ها تراوش کند. به سیفون توالت چند قطره رنگ غذا اضافه کنید. اگر در طول ۳۰ دقیقه در کاسه‌ی توالت متوجه رنگی شدید یعنی آب دارد از جایی تراوش می‌کند.

 

این اقدامات ساده به هنگام بهار هر سال می‌تواند به شما کمک کند تا پول خود را در رابطه با مصرف آب حفظ کنید و از مشکلات آینده جلوگیری کنید. تعویض شیلنگ‌های کهنه‌ی ماشین لباسشویی یک کار ساده است و برای آن نیاز به هزینه‌ی زیادی نیست. اینکه بررسی کنید و ببینید که آیا آب از جایی چکه می‌کند یا خیر زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما می‌تواند در آینده زمان و پول زیادی را برایتان ذخیره کند و همچنین از دردسرهای بعدی جلوگیری کند.

خارج از خانه

زمانی که در بهار هوا گرم می‌شود، پرندگان شروع به ساختن آشیانه در مکان‌های مختلف می‌کنند و خطر ایجاد سیل به هنگام ذوب شدن برف افزایش می‌یابد. این زمان ایده آلی است که به مراقبت از لوله‌کشی خارج از منزل بپردازید.

چک‌لیست

در اینجا چک‌لیست لوله‌کشی خارج از خانه وجود دارد:

  • مسیرهای ناودان و ناودان‌ها را از لانه‌های پرندگان پاک کنید.
  • بررسی کنید تا بر روی درپوش لوله‌ها آشیانه‌ی پرنده وجود نداشته باشد.
  • شیرهای بیرون از خانه را باز کنید تا مطمئن شوید که چکه نمی‌کنند. اگر چکه می‌کنند حتماً بلافاصله آن‌ها را تعمیر کنید.

تابستان زمان ایده آلی برای بررسی سیستم فاضلاب است. زمین و هوا گرم هستند و باعث می‌شود تا لوله‌کش‌ها راحت‌تر کار کنند. مسدود شدن خط لوله‌ی فاضلاب یا عدم ورود آب به صورت طبیعی از داخل خانه به درون فاضلاب و برگشت آن یک مشکل جدی است. آب حاصل از طوفان‌های شدید می‌تواند وارد شیارهای سیستم فاضلاب شود و باعث بازگشت آب شود. شما می‌توانید با مراقبت منظم از سیستم لوله‌کشی از بروز این مشکلات پیشگیری کنید.

تابستان زمانی است که از سیستم آبپاشی نیز در خارج از خانه استفاده می‌کنید. باید مطمئن شوید که این سیستم‌ها نیز به خوبی عمل می‌کنند.

چک‌لیست لوله‌کشی و مراقبت از آن در فصل تابستان به شرح زیر است:

  • سیستم فاضلاب را به طور منظم بررسی کنید.
  • زمانی که لازم است سیستم فاضلاب خود را تلمبه بزنید- زمان مناسب برای این کار به هنگام بررسی شما مشخص می‌شود.
  • حساب وقفه و زمان بین آن‌ها را داشته باشید.
  • اگر ریشه‌ی درختان معمولاً مشکلاتی ایجاد می‌کنند، برنامه‌ای منظم برای خارج کردن آن‌ها از فاضلاب ترتیب دهید.
  • اگر درختانی دارید که ریشه‌های آنان مشکل‌ساز هستند برای جلوگیری از مشکلات لوله‌کشی در آینده آن‌ها را قطع کنید.
  • سری‌های سیستم آبپاشی را که در زمین جاسازی شده‌اند تمیز کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می‌کنند تا در زمانی که در حال چمن‌زنی هستید به آن‌ها آسیبی وارد نکنید.

اگر از سیستم آبیاری چمن استفاده می‌کنید، پیش از استفاده باید آن را بررسی کنید تا مبادا نشانه‌ای از خرابی و یا چکه کردن آب در آن باشد. همچنین پیش از استفاده از شیلنگ‌های موجود در باغچه باید از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. شیلنگ‌ها ممکن است در طول زمستان ترک بخورند یا بپوسند و به همین جهت بعداً چکه کنند. گرچه می‌توانید شیلنگ‌های آب را با مواد اتصال دهنده تعمیر کنید اما اگر ترک در چندین نقطه‌ی مختلف وجود داشت یک شیلنگ جدید بخرید. یک شیلنگ به قطر یک سکه درصورتی‌که چکه کند در هر ماه ۶ هزار گالن آب را به هدر می‌دهد.

چک‌لیست

سایر نکاتی که در رابطه با حفظ آب در تابستان باید در محوطه‌ی بیرون از منزل رعایت شوند به شرح زیر هستند:

  • ارتفاع برش ماشین چمن‌زنی خود را افزایش دهید تا ساقه‌ی چمن‌ها به قدر کافی بلند باشند تا بتوانند بر زمین سایه بیندازند و در نتیجه آب کمتری مصرف شود.
  • مالچ زیر درختان و اطراف گیاهان را تعویض کنید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کنید.
  • علف‌های هرزی که در اطراف گیاهان روییده است را بیرون بکشید- آن‌ها برای جذب رطوبت با گیاهان وارد رقابت می‌شوند.
  • از کود کمتر استفاده کنید – کود باعث می‌شود تا گیاهان جدیدی برویند که در نتیجه به آب بیشتری نیز نیاز خواهد بود.

سیستم لوله‌کشی منزل شما نه تنها آب را برای کارهای داخل خانه تأمین می‌کند بلکه آب مورد نیاز برای کارهای موجود در خارج خانه را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل به هنگام حفظ آب و کاهش هزینه‌های انرژی مهم است که فعالیت‌های خارج از خانه و مصرف آب را مورد ملاحظه قرار دهید.

لوله‌کش‌های محلی می‌توانند به شما کمک کنند

مجبور نیستید که تمام بررسی و تعمیرات لوله‌کشی را به تنهایی انجام دهید. لوله‌کشی‌های محلی شما می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید سیستم لوله‌کشی خانه‌تان به راحتی و به صورت مؤثر عمل می‌کند. در صورت که هر نگرانی یا سؤالی دارید آن را به لوله‌کش بسپارید. آن‌ها همچنین می‌توانند ایده‌های خوبی در رابطه با صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های انرژی در اختیار شما قرار دهند.

لوله‌کش‌های محلی می‌توانند هر نیازی در زمینه‌ی لوله‌کشی دارید را رفع کنند. لوله‌کش‌ها خدمات لوله‌کشی کاملی را به صاحب‌خانه‌ها ارائه می‌دهد که عبارت است از:

  • باز کردن چاهک‌های گرفته یا چاهک‌هایی که به کندی آب را تخلیه می‌کنند.
  • تعمیر سینک و شیر آب
  • تعمیر وان و دوش
  • تعمیر لوله‌هایی که چکه می‌کنند یا لوله‌های زنگ زده
  • نصب، تعمیر و تعویض آبگرمکن
  • تعمیر توالت
  • سرویس سیفون فاضلاب، شامل نصب، تعمیر، تلمبه زدن و بررسی
  • سرویس لوله‌کشی زیرزمینی
  • بررسی لوله‌ها با استفاده از آخرین تکنولوژی ویدئویی

زمانی که نمی‌دانید مشکل چیست و از چک‌لیست لوله‌کشی اطلاعی ندارید

زمانی که در رابطه با مشکلات مربوط به آب به کمک نیاز دارید به لوله‌کش‌های محلی تماس بگیرید. بگذارید ببینیم که به هنگام بروز مشکلات لوله‌کشی، یک لوله‌کش می‌تواند چقدر به شما کمک کند.

لوله‌کش می‌تواند زمانی که نمی‌دانید مشکل از کجاست به شما کمک کند. ممکن است بدانید که آب از جایی چکه می‌کند اما نتوانید جای آن را پیدا کنید. شاید بخواهید از وسیله‌ها و لوازم صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنید اما ندانید که باید از کجا شروع کنید. لوله‌کش‌ها دارای مجوز هستند و از جهت ردیابی هرگونه اختلال در لوله‌کشی و سایر پروژه‌های مرتبط با لوله‌کشی مورد تائید هستند.

چک‌لیست

برای تشخیص مشکلات لوله‌کشی و بازرسی با متخصصان تماس بگیرید. لوله‌کش‌ها تمام سیستم لوله‌کشی خانه‌ی شما را بازرسی می‌کنند و با اعمال بررسی‌های پیشگیرانه و بازرسی خود در صورت وجود نشتی آب، کندی تخلیه آب از چاهک و یا سایر مشکلات آن‌ها را تشخیص خواهند داد. ما همچنین می‌توانیم مشکلی را که سبب ایجاد نشتی آب یا گرفتگی شده است را تشخیص دهیم و در نتیجه شما می‌توانید از مشکلات لوله‌کشی در آینده در امان باشید.

برای بررسی و تمیز کردن سیستم لوله‌کشی با متخصصان تماس بگیرید. لوله‌کش‌ها برای تمیز کردن چاهک روش هیدرو اسکراب را پیشنهاد می‌کنند. این سرویس از ترکیب فشار و حجم هوا برای تمیز نگه داشتن سیستم لوله‌کشی شما استفاده می‌کند و حتی می‌تواند سیستم قدیمی‌ لوله‌کشی شما را به یک سیستم شبیه به سیستمی ‌نو تبدیل کند.

زمانی که به دلیل مشغله فرصت مراقبت از سیستم لوله‌کشی و بررسی چک‌لیست لوله‌کشی را ندارید

لوله‌کش می‌تواند با بررسی منظم لوله‌کشی‌تان به شما کمک کند تا از مشکلات اضطراری جلوگیری کنید. اگرچه ممکن است برای بررسی و مراقبت از سیستم لوله‌کشی خود زمان کافی نداشته باشید و یا نخواهید هزینه‌ی اضافی کنید اما بررسی منظم سیستم لوله‌کشی در بلندمدت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی شما می‌شود.

زمانی که برای ترتیب دادن یک برنامه‌ی منظم برای مراقبت از سیستم لوله‌کشی خود با لوله‌کش‌ها کار می‌کنید می‌توانید با خیال راحت مطمئن باشید که سیستم لوله‌کشی شما به درستی و به طرز مؤثری کار می‌کند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در آینده از مشکلات پر هزینه و آزاردهنده‌ی لوله‌کشی در امان باشید. لوله‌کش‌ها همچنین می‌توانند در رابطه با نصب و یا ارتقای هر ابزاری که سبب عملکرد مؤثرتر سیستم لوله‌کشی شود با شما گفتگو کنند.

زمانی که مشکل به وجود آمده بسیار دشوار است و خودتان از پس آن و بررسی چک‌لیست لوله‌کشی نمی‌آیید

برخی از مشکلات لوله‌کشی به راحتی حل می‌شوند. بیشتر کارهایی که خود می‌توانید از پس آن‌ها برآیید عبارت‌اند از تعویض لوله‌ها و تعمیر آن‌ها به جهت بند آمدن نشتی آب، تعویض قطعات توالت یا شیرهای آب و سایر کارهای کوچک دیگر. با این حال همه نمی‌توانند از پس چالش‌های پیچیده‌تر لوله‌کشی برآیند.

از کجا بدانید که مشکل موجود برای شما بسیار دشوار است؟ اگر هر یک از وضعیت‌های زیر را تجربه کردید با یک لوله‌کش معتبر تماس بگیرید:

اگر حتی نمی‌دانید که باید از کجا چک‌لیست لوله‌کشی شروع کنید، تلاش بیهوده نکنید!

شاید بدانید که مشکل چیست اما ندانید که برای حل کردن این مسئله باید چه اقداماتی انجام دهید. شاید بدانید که مشکلی وجود دارد اما ندانید که چطور باید سیستم لوله‌کشی را بازرسی کنید. لوله‌کش‌های معتبر ما برای تسلط بر تمام سیستم لوله‌کشی آموزش دیده‌اند. آن‌ها بهتر از شما می‌توانند به درستی مشکلات را تشخیص دهند و حل کنند.

چک‌لیست

این کار به ابزاری نیاز دارد که شما آن‌ها را ندارید.

اگرچه می‌توانید ابزار را بخرید یا کرایه کنید اما این کار را نکنید چراکه نمی‌دانید چطور باید به درستی و به طرز ایمن از آن‌ها استفاده کنید. لوله‌کش برای تمامی کارهای لوله‌کشی تمام ابزار لازم را داراست. لوله‌کش‌ها همچنین آموزش دیده‌اند که چگونه از ابزارهای این کار به درستی و به طور ایمن استفاده کنند.

شما برای درست کردن یک مشکل ذکر شده در چک‌لیست لوله‌کشی اقدام می‌کنید و مشکلی دیگر هم اضافه می‌شود.

اگر این اتفاق رخ داد از کار خود باز ایستید و با یک متخصص تماس بگیرید. لوله‌کش‌های معتبر آموزش دیده‌اند که چطور با مشکلاتی که ممکن است در حین کار بر روی سیستم لوله‌کشی پدید آیند رفتار کنند. اگر مشکلی پیش بیاید آن‌ها می‌توانند اقدامات لازم را جهت جلوگیری از خروج وضعیت مورد نظر از کنترل انجام دهند.

کار مورد نظر ممکن است خطرات پنهانی داشته باشد.

اگر بر روی لوله‌کشی‌های داخل دیوار یا سایر نقاطی که لوله‌ها در آن‌ها مستتر هستند کار می‌کنید، خطراتی در کمین هستند که از آن‌ها آگاه نیستید. لوله‌کش‌های معتبر ما خطرات پنهانی را که ممکن است در حین کار با آن مواجه شوند را می‌دانند و می‌توانند به زور ایمن آن‌ها را رفع کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون آسیب رساندن به دیوارهای اطراف، کاشی‌ها و سایر لوله‌های موجود در نقطه‌ی مورد نظر کار را انجام دهند.

شما نمی‌توانید کار لوله‌کشی خود را تضمین کنید.

اگر به دنبال تعهد و تضمین در رابطه با کاری که انجام گرفته است هستید، کار را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید. لوله‌کش متخصص هم در رابطه با ابزار و هم مهارت ضمانت ارائه می‌دهد. لوله‌کش‌های معتبر تمام قوانین لوله‌کشی را می‌دانند و به آن‌ها پایبند هستند.

چرا باید با لوله‌کش متخصص تماس بگیریم تا او به بررسی چک‌لیست لوله‌کشی بپردازد؟

برای هر خدمتی که با لوله‌کش متخصص تماس بگیرید از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوید:

  • بررسی کامل لوله‌کشی
  • زمان‌های قرار برنامه‌ریزی شده و معین
  • گارانتی ابزار و مهارت
  • هزینه‌های منصفانه
  • هزینه‌ای بابت ساعت اضافه‌کاری دریافت نمی‌شود.
  • کار در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته

سیستم لوله‌کشی خود را بدون بررسی و مراقبت رها نکنید.

چک‌لیست


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که راهنمایی‌های موجود در چک‌لیست لوله‌کشی را رعایت کنید و اگر به کمک احتیاج داشتید با لوله‌کش تماس بگیرید تا قرار ملاقات ترتیب دهید. مهم نیست که چه مشکل لوله‌کشی دارید، لوله‌کش‌های معتبر به قدری مجهز هستند که بتوانند از پس آن برآیند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.