با اینکه رانندگی در زمین گلی می‌تواند مشکلاتی را برایتان به وجود بیاورد اما چندین راه وجود دارد که شما می‌توانید رانندگی را ایمن‌تر کنید و در گل گیر نکنید. تنظیم و بالانس کردن لاستیک‌ها، بررسی عمق گل قبل از ورود، چرخش به موقع فرمان و درخواست کمک اضطراری می‌تواند به خوبی می‌تواند شما را در حل این مشکل کمک کند. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع رانندگی در جاده گل‌آلود می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

نکات ایمن حین رانندگی در جاده گل‌آلود

قبل از ورود به جاده‌ی گلی  حتما عمق آن را بوسیله‌ی یک قطعه چوب بررسی کنید همچنین اگر قطعه سنگ‌های بزرگ وجود دارد که ممکن است به کف ماشینتان هم آسیب وارد کند را شناسایی کنید. برای این‌کار لازم است تا از ماشین خود پیاده شده و با دقت اینکار را انجام دهید.

رانندگی در جاده گل‌آلود

از کنترل کشش اتومبیل استفاده کنید

هنگام رانندگی در جاده گل‌آلود توجه کنید که بسیاری از وسایل نقلیه امروزی دارای کنترل کشش هستند که ممکن است در شرایط نامساعد خودبه خود فعال شود اما اگر اینگونه نیست با فشار دادن دکمه مربوطه آن را فعال کنید. این گزینه شامل حسگرهایی است که به کنترل خودرو توسط راننده کمک می‌کند.

رانندگی در جاده گل‌آلود

WD4 را فعال کنید

در زمان رانندگی در جاده گل‌آلود ، WD4 یا سیستم انتقال قدرت به ۴ چرخ در اتومبیل است در زمانی‌که شما به نیروی کشش بیشتری نیاز دارید، باید آن را فعال کنید چرا که باعث می‌شود لاستیک‌های شما کندتر ولی با قدرت بیشتری حرکت کنند. حتما از سیستم WD4 را هر دوماه یکبار استفاده کنید چرا که در صورت عدم استفاده به مرور خشک می‌شوند.

رانندگی در جاده گل‌آلود

با دنده‌ی ۲ ویا ۳ حرکت کنید

تعویض دنده به ۲ یا ۳ به شما کمک می‌کند تا رانندگی در جاده‌ گل‌آلود سرعت یکنواخت را حفظ کنید. حواستان باشد که هر زمانی‌که به مسیر مناسب برگشتید دنده را تغییر دهید تا فشار کمتری به موتور و چرخ‌ها وارد شود.

رانندگی در زمین گل‌آلود

به آرامی به حرکت خود ادامه دهید

سعی کنید تا جایی‌که می‌توانید به حرکت اولیه خود ادامه دهید و پدال‌های گاز و ترمز را به آرامی فشار دهید تا سرعت ثابت و متوسطی داشته باشید و کنترل ماشین در دست خودتان باشد. در صورت نیاز به فشار پدال گاز این کار را به آرامی انجام دهید تا از چرخش لاستیک‌ها جلوگیری شود. در ضمن اگر به طور ناگهانی ترمز را فشار دهید باعث لیزخوردن اتومبیل می‌شود.

رانندگی در زمین گل‌آلود

لاستیک‌ها را درون چاله‌های عمیق قرار ندهید

حین رانندگی باید لاستیک‌ها را در بالاترین قسمت جاده و قسمت های کم عمق‌تر قرار دهید چرا که در غیر اینصورت خطر گیر کردن لاستیک‌هایتان وجود دارد. مخصوصا اگر قبل از شما کامیون از این مسیر عبور کرده باشد. دانستن فاصله کف اتومبیل‌ تا سطح زمین به شما در عبور از رودخانه‌ها و یا مسیرهای گلی کمک زیادی می‌کند.

رانندگی در زمین گل‌آلود

تصحیح ترمز چرخ جلو

زمان رانندگی در جاده گل‌آلود اگر اتومبیل‌تان با وجود چرخش فرمان مستقیم و یا به سمت دیگر حرکت می‌کند نشانگر این است که تمایل دارد به آن سمت سر بخورد. در این صورت شما باید پایتان را از روی گاز برداشته و صبر کنید تا سرعت اتومبیل کم شود. زمانیکه سرعت چرخ‌ها پایین و کنترل اتومبیل را به دست آوردید مجددا فرمان را در همان جهت بچرخانید. در صورتیکه ماشین شروع به لغزیدن کرد نباید به سرعت ترمز کنید چرا که باعث می‌شود کنترل ماشین از دستتتان خارج شود. پس باید طبق مطالب گفته شده در بالا ابتدا میزان گاز را کاهش دهید و سپس کنترل ماشین را دست بگیرید. این موارد برای رانندگی در جاده‌های یخی نیز کاربردی است.

رانندگی در زمین گل‌آلود

چک کردن اتومبیل

زمانی که مسیر گلی را پشت سر گذاشتید به آرامی حرکت کنید تا گل و لای‌های چسبیده شده به لاستیک کنده شوند. همچنین زمانی‌که به مکان ایمنی رسیدید اتومبیل خود را مورد بازرسی قرار داده تا مطمئن شوید هیچ‌کدام از قطعات دچار مشکل نشده‌اند.

رانندگی در زمین گل‌آلود

نکات ایمن حین گیرافتادن در گل

چراغ‌های اتومبیل را روشن کنید

در صورت رانندگی در جاده گل‌آلود و گیر افتادن ماشین درون گل و لای، برای اینکه برای دیگران قابل رویت باشید و خطر تصادف را کاهش دهید حتما چراغ‌های ماشین را روشن کنید. همچنین حین پیاده شدن از اتومبیل با استفاده آینه مراقب باشید تا ماشینی به شما نزدیک نشود و به آرامی قدم بردارید تا درون گل گیر نیفتید. در صورتیکه شرایط خطرناک بود در ماشین خود بمانید و درخواست کمک اضطراری کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

ماشین را حرکت دهید

ابتدا فرمان خود را بچرخانید بطوریکه لاستیک‌ها به حالت مستقیم قرار بگیرند. سپس کمی پدال گاز را فشار داده و دنده را تنظیم کنید. اگر احساس کردید که چرخ‌ها به صورت درجا درحال حرکت هستند، چرخ‌ها را بچرخانید و اینکار را در یک مسیر دیگر امتحان کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

فشار هوای لاستیک را کاهش دهید

در صورت گیر افتادن خودرو در گل از میزان فشار هوای درون هر لاستیک مقداری کم کنید. زمانی‌که به منزل رسیدید می‌توانید فشار هوا را مجددا تنظیم کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

مقداری ماسه در جلوی لاستیک بریزید

شما می‌توانید در زمان‌های بارندگی یک کیسه شن را در صندوق عقب ماشین خود قرار دهید و در صورت نیاز مقداری از آن را در جلوی هر لاستیک بریزید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

کفه‌ ی اتومبیل را زیر لاستیکتان قرار دهید

اگر درگل گیر کرده‌اید می‌توانید کفه‌ها را در زیر هر کدام از لاستیک‌ها قرار دهید. کفه‌ها کمک می‌کند تا سطح زیر لاستیک‌ها سخت شود و بتوانید ماشین را حرکت دهید. شما می‌توانید از فرش و موکت و یا هر وسیله در دسترس برای اینکار استفاده کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

جلو لاستیک‌ها را بکنید

با استفاده از بیل، گل‌های جلوی هر لاستیک را کنده تا به زمین سخت برسید. قرار دادن یک بیل تاشو در صندوق عقب برای مواقع اضطراری بسیار کاربردی است در صورتیکه بیل همراه خود نداشته باشید می‌توانید از هر وسیله مشابه دیگری برای اینکار استفاده کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

پیش بینی شرایط گل آلود

دوری از مسیرهای گل‌آلود

شما باید قبل از مسافرت از وضعیت جاده‌ها و آب و هوا اطلاع داشته باشید و در جاده‌هایی که مستعد گل آلود شدن هستند و زهکشی پایینی دارند و اخیرا بارندگی و بارش برف شدیدی داشته‌اند و در کل رانندگی در جاده گل‌آلود خودداری کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود

انتخاب لاستیک مناسب

در صورتیکه مطلع هستید که در مسیری با شرایط آب‌هوایی نا مساعد رانندگی خواهید کرد باید حتما لاستیک‌های مناسب این شرایط را تهیه کنید. لاستیک‌های شرایط گلی و یا یخی دارای شیارهای عمیق‌تری بوده که بهبود کشش کمک بسیاری می‌کند.

رانندگی در زمین گل‌آلود

فشار هوای لاستیک را تنظیم کنید

با استفاده ازکتابچه‌ی راهنمای خودرو فشار مناسب لاستیک‌ها را پیدا کرده و برای وسیله‌ی نقلیه خود تنظیم کنید. اینکار عملکرد لاستیک‌ها را بویژه در شرایط اضطراری بهبود می‌بخشد. فراموش نکنید که این فشار باید به طور ماهانه چک شود.

رانندگی در زمین گل‌آلود

وسایل ایمنی همراه داشته باشید

با شروع فصول بارندگی وسایل ضروری و اورژانسی را همراه خود داشته باشید. چراغ قوه، پتو، سیم بکسل، جک و ……. را همیشه درون صندوق عقب داشته باشید که در شرایط اضطراری بسیار کاربردی هستند.

رانندگی در زمین گل‌آلود

دوره رانندگی در شرایط نامساعد را بگذرانید

برخی از آموزشگاه‌های رانندگی دوره‌های رانندگی در شرایط نامساعد آب و هوایی و سخت را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها مهارت خود را افزایش دهید و بتوانید بهتر عمل کنید.

رانندگی در زمین گل‌آلود


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع رانندگی در جاده گل‌آلود می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.