حتما برای شما پیش آمده است که در منزلتان حداقل یکبار با مشکل گرفتگی لوله فاضلاب و آشپزخانه مواجه شوید. در اغلب موارد این مشکل به علت گیر کردن مواد مختلف در مسیر لوله‌ها اتفاق می‌افتد و مشکل ساز می‌شود. این مواد می‌تواند شامل پلاستیک، اشیا مختلف، روغن و غیره باشد. پس بهتر است برای پیش‌گیری یا رفع این قبیل مشکلات راه‌های مختلفی را یاد بگیرید تا با خیال راحت از سیستم فاضلاب منزل استفاده کنید. در این مطلب با پین‌ورک همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید و مشکل گرفتگی توالت و باز کردن لوله فاضلاب حمام و ظرفشویی منزل خود را برطرف کنید.

۱ . علت‌ گرفتگی لوله

گرفتگی لوله‌های ظرف‌ شویی و فاضلاب دستشویی می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد:

  • ریختن ته‌مانده‌ی روغن در سینک ظرفشویی
  • تفاله چای و قهوه
  • پوست تخم‌مرغ
  • خرده‌های نان، برنج، ماکارونی و …
  • هرگونه ماده جامد که وارد لوله فاضلاب شود!

باز کردن گرفتگی لوله

۲ . انواع گرفتگی لوله توالت و فاضلاب

  • گرفتگی لوله فاضلاب حیاط
  • گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه
  • گرفتگی لوله فاضلاب حمام
  • گرفتگی لوله فاضلاب توالت
  • گرفتگی توالت فرنگی

گرفتگی توالت

۳ . روش‌های پیش‌گیری از گرفتگی لوله توالت و ظرفشویی

  • برای رفع مشکل باز کردن لوله فاضلاب حمام و ظرفشویی حتما روی سوراخ سینک ظرف شویی از توری، صافی و تفاله‌گیر استفاده کنید. قرار دادن سبد توری درون ظرفشویی نیز برای ریختن زباله‌های بزرگ‌تر روش مناسبی است. با این کار از ورود بسیاری از موادی که موجب گرفتگی لوله خواهند شد جلوگیری کرده‌اید.
  • تفکیک زباله نیز می‌تواند راه مناسبی باشد تا موادی که ممکن است موجب گرفتگی لوله‌ها شوند را جدا کنید.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

  • از ریختن روغن پس از پختن غذا درون سینک ظرفشویی اجتناب کنید. روغن پس از سرد شدن موجب ایجاد گرفتگی در لوله‌ها می‌شود.
  • از ریختن هرگونه وسیله و مواد درون کاسه دستشویی چلوگیری کنید.
  • در صورت ریختن مواد اضافه درون لوله‌ها سریعا شیر آب را باز کنید تا فشار آب باعث عبور مواد از لوله‌ها شوند.

گرفتگی لوله آشپزخانه

۴ . روش‌های باز کردن گرفتگی لوله

۴-۱ . باز کردن لوله فاضلاب حمام و ظرفشویی با محلول جوش شیرین و سرکه

شما در این روش می‌توانید یک فنجان سرکه (سرکه سفید) را با نصف فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. این ترکیب را داخل چاه بریزید. می‌توانید مقداری آب جوش را نیز بلافاصله بعد از ریختن این محلول وارد چاه ظرفشویی کنید. با این روش گرفتگی لوله برطرف خواهد شد.

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه

۴-۲ . استفاده از لوله باز کن دستی برای باز کردن لوله آشپزخانه و روشویی دستشویی

یکی از راه‌های ساده باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی و روشویی دستشویی استفاده از لوله باز کن دستی است. لوله بازکن دستی وسیله ساده‌ای است که در تمام منازل پیدا می‌شود. پس بهتر است قبل از امتحان روش‌های دیگر این روش آسان را امتحان کنید تا از شر گرفتگی لوله‌ها راحت شوید.

باز کردن گرفتگی لوله روشویی

۴-۳ . باز کردن لوله فاضلاب با نمک و سرکه

برای انجام عملیات لوله باز کنی یک سوم فنجان نمک را با یک سوم فنجان سرکه مخلوط کنید. سریعا محلول را داخل چاه بریزید. و حتی المقدور چند ساعتی صبر کنید. سئس می‌توانید با باز کردن شیر آب گرم عمل باز شدن و رفع گرفتگی لوله فاضلاب را تسریع کنید. این یکی از راه‌های خانگی بازکردن گرفتگی لوله آشپزخانه است.

باز کردن لوله

۴-۴ . رفع گرفتگی لوله ظرفشویی با مواد شوینده ظرف

برای باز کردن لوله فاضلاب حمام و ظرفشویی یک چهارم پیمانه ماده شوینده را درون ظرفی ریخته و با آب بجوشانید. ترکیب گفته شده را داخل سینک بریزید. این کار باعث روان شدن مسیر لوله‌ها شده و گرفتگی لوله آشپزخانه را برطرف می‌کند.

گرفتگی لوله

۴-۵ . باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه با استفاده از لیمو ترش

چند عدد لیمو ترش را ببرید و آب لیمو را با مقداری آب مخلوط کنید. این ترکیب را به آرامی درون چاه ظرف شویی بریزید. این یکی از روش‌های آسان و خانگی باز کردن لوله فاضلاب است. همچنین می‌توانید مستقیما با چکاندن آب لیمو ترش درون چاه سینک این کار را انجام دهید.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب

۴-۶ . استفاده از جوهر نمک برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب

در این روش یک پیمانه جوهر نمک را با مقدار زیادی آب مخلوط کنید و ترکیب ایجاد شده را به داخل چاه بریزید. دقت کنید در این روش بهتر است از ماسک صورت استفاده کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

برطرف کردن گرفتگی لوله

۴-۷ . تمیز کرن زانویی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه

زانویی بخشی خمیده زیر ظرفشویی است که به دلیل فرم خاصی که دارد احتمال گیر کردن مواد مختلف در آن وجود دارد. گاها می‌توانید این بخش را باز کرده و به طور کامل بشویید و تمیز کنید. با این کار مواد گیر افتاده در این بخش خارج شده و گرفتگی لوله فاضلاب برطرف می‌شود.

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه

۴-۸ . استفاده از لوله بازکن های شیمیایی برای باز کردن گرفتگی لوله‌ها

محلول‌های خاصی در بازار وجود دارند که به عنوان محلول لوله باز کن شناخته می‌شوند. نوعی از این لوله بازکن‌ها مختص رفع ذرات غذا و چربی است و برای استفاده در آشپزخانه مناسب است. نوع دیگر برای از بین بردن مواد مختلف و حتی مو تولید شده است. پس بهتر است با توجه به نیاز خود این محلول‌ها را انتخاب و خریداری کنید. نحوه مصرف هر کدام از این لوله باز کن ها روی جعبه آن‌ها نوشته شده است. پیش از استفاده حتما راهنمای محلول را مطالعه کنید. همچنین بهتر است حین استفاده از این مواد از ماسک صورت استفاده کنید تا از تنفس آن جلوگیری شود.

گرفتگی لوله

۵ . گرفتگی در لوله فاضلاب حمام

این نوع از گرفتگی لوله ممکن است به دلیل ریختن مو و مواد جامد دیگر باشد. همچنین کم بودن قطر لوله‌ها نیز می‌تواند این مشکل را به وجود آورد.

۵-۱ . روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام

برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب حمام می‌توانید از فشار بالای آب گرم استفاده کنید. این ساده‌ترین روش است. آب گرم را با فشار بالا باز کنید تا موادی که در مسیر لوله‌ها گیر کرده‌اند عبور کنند. استفاده از محلول ١٠ % اسید کلریدریک به همراه پمپ زدن پشت سر هم نیز می‌تواند گرفتگی لوله را برطرف کند.

لوله حمام

 

در صورتی که فرصت عملیات لوله بازکنی در منزل را ندارید می‌توانید از کمک‌های تضمینی نیروهای ماهر شرکت پین‌ورک استفاده کنید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید. لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. ممنون از همراهیتان 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.