در صورتی که سیستم فاضلاب شما به نحو صحیحی مدیریت شود مشکلی برای شما پیش نخواهد آورد اما باید مراقب باشید که هنگام کشیدن سیفون چه چیزهایی وارد مخزن فاضلابتان می‌شود. با دانستن اینکه چه چیزهایی برای ریختن داخل مخزن مجاز است و چه چیزهایی نیست و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی می‌توانید در هزینه‌های گزاف مربوط به تعمیرات مخزن فاضلاب صرفه‌جویی کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد.

علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی و چیزهایی که هرگز نباید به مخزن ریخته شوند

این مورد در رابطه با دفع زباله‌هایتان نیز صدق می‌کند. به طور مثال سؤال معمول افراد هنگام دفع زباله‌ها این است که آیا انداختن تفاله قهوه داخل مخزن فاضلاب به سیستم فاضلاب صدمه می‌زند؟ آیا تفاله قهوه برای سیستم فاضلاب مضر است؟ افراد اغلب چنین سؤالاتی در مورد انداختن تفاله قهوه درون مخزن فاضلاب دارند.

در مجموع رایج‌ترین سؤالاتی که صاحب‌خانه‌ها می‌پرسند این است که چه چیزهایی را می‌تواند در مخزن فاضلاب ریخت و چه چیزهایی را نباید در این مخزن ریخت تا منجر به علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی نشود؟

چرا حفظ و نگهداری درست مخزن فاضلاب مهم است و باید به بررسی علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی بپردازیم ؟

سیستم فاضلاب خانگی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه است. هرچند گاهی این مسئله فراموش می‌شود اما این بخش هفت روز هفته به مدت ۲۴ ساعت فعال است تا مواد زاید و پساب‌های خانگی را دفع کند. از آنجایی که اکثر صاحب‌خانه‌ها به مخزن فاضلابشان توجه چندانی ندارند فراموش می‌کنند که برای انجام تعمیرات و نگهداری و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند.

وقتی نگهداری و رفع مشکلات مربوط به سیستم فاضلاب و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی را نادیده بگیرید ممکن است باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای شما شود از جمله:

  • بالا آمدن محتویات فاضلاب و نشت مخزن هنگام تخلیه فاضلاب خانگی
  • برخاستن بوی نامطبوع فاضلاب از چاهک توالت فرنگی
  • بالا آمدن آب مخزن و سرریز شدن آن باعث جاری شدن آب کثیف و سمی به داخل خانه می‌شود.

در رابطه با اینکه چرا حفظ و نگهداری از مخزن فاضلاب و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی ضروری است دلایل متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

۱ . ارزش دارایی

وقتی بخواهید زمانی خانه و دارایی‌های خانگی خود را بفروشید بررسی مخزن فاضلاب می‌تواند نشانگر این باشد که سیستم دفع فاضلاب شما در طول سال‌های اقامت شما در آن خانه به طور صحیح مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفته است. این می‌تواند باعث شود که مشتریان خانه یکی‌یکی از دست بروند.

مخزن توالت فرنگی

۲ . حفظ سلامت فردی

عدم توجه به عیوب و مشکلات مخزن فاضلاب می‌تواند مسائل جدید از بابت سلامتی برای شما ایجاد کند. اگر فاضلاب خانه به شکل صحیحی دفع نشود ممکن است به داخل خانه، حیاط یا آب‌های سطحی نشت کند. یک مخزن فاضلابی که هیچ‌وقت تعمیر نشده باشد می‌تواند باعث نشت فاضلاب به داخل خانه و زندگی شما شده و آلودگی‌های میکروبی ایجاد کند.

۳ . محافظت از محیط زیست

روزانه بیش از ۴ میلیارد بشکه پساب وارد سیستم فاضلاب در زیر زمین می‌شود. آلودگی آب‌های سطحی به علت عدم دفع صحیح و بهداشتی فاضلاب‌های خانگی می‌تواند تهدیدی علیه محیط زیست باشد. یک سیستم فاضلاب معیوب می‌تواند ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد شیمیایی سمی را وارد آبراه‌های شهری و محلی کرده و آب‌های سطحی از جمله رودخانه‌ها، نهرها، دریاچه‌ها و غیره را آلوده کند. این مسئله منجر به صدمه دیدن اکوسیستم طبیعی و نابودی حیات وحش خواهد شد.

۴ . صرفه‌جویی‌های مالی

حفظ و نگهداری مخزن فاضلاب با پاک‌سازی‌های مرتب آن به مراتب کم هزینه‌تر از تعویض مخزن است. متخصص تعمیر سرویس‌های بهداشتی مخزن را به طور دقیق بررسی می‌کند تا مطمئن شود که با تخلیه فاضلاب درون آن کاملاً پاک‌سازی شده و اثری از صدمات ساختاری مثل نشتی، ترک‌خوردگی و سایر مشکلات در آن دیده نشود.

چگونه مواد دور ریختنی وارد مخزن فاضلاب و منجر به علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی می‌شوند ؟

سیستم فاضلاب شما مواد شناور در آب مانند روغن‌های صنعتی و خانگی را از مواد جامد و فضولات انسانی را از پساب جدا می‌کند. سیستم فاضلاب مبتنی بر تصفیه خاکی مایع فاضلابی را از مخزن فاضلاب به لوله‌های متعددی که متصل به میدان تخلیه فاضلاب هستند یا تصفیه‌خانه‌ها روانه می‌کند و کار این واحدهای تصفیه این است که فاضلاب را به آرامی وارد خاک کنند.

مخزن توالت فرنگی

مواد دور ریختنی به چندین روش وارد مخزن تانک می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • زباله‌هایی مانند پوشک بچه، ته سیگار و تفاله‌های قهوه که به تدریج تجزیه می‌شوند و یا به طور کامل از ورودی چاهک پایین نمی‌روند.
  • الیاف مصنوعی که هنگام شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی وارد لوله فاضلاب می‌شود. باکتری‌های موجود در چاه و فاضلاب قادر به تجزیه و شکستن مولکول‌های این الیاف نیستند.
  • زباله‌های دور ریختنی مخصوصاً زباله‌های سنگین می‌توانند مواد جامد زیادی را به درون سیستم فاضلاب دفع کنند.
  • شاخه و برگ و ریشه درخت‌ها می‌توانند راه چاه فاضلاب را بسته و مانع از دفع صحیح پساب‌ها شوند.

بایدها و نبایدهای مربوط به مخزن فاضلاب و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی

چیزهایی که درون مخزن فاضلاب می‌ریزید روی عملکرد صحیح آن برای دفع فاضلاب و پسماندها تأثیر قابل توجهی دارد. برای مثال تفاله‌های قهوه و سیستم فاضلاب با هم جور درنمی‌آیند. با آموزش دادن به افراد خانه در مورد اینکه چه چیزهایی برای ریختن در مخزن فاضلاب مناسب است و چه چیزهایی مناسب نیست می‌توانید در هزینه‌های خود تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی کنید، ماندگاری و دوام سیستم فاضلاب خود را افزایش دهید و از سلامت و ارزش دارایی‌ها، اعضای خانواده و محیط اطرافتان محافظت کنید.

در ادامه به برخی از چیزهایی که نباید در مخزن فاضلاب ریخته شوند و بایدها و نبایدهایی در این زمینه اشاره شده است.

۱ . در صورت نیاز سیستم فاضلاب خود را گسترش دهید

اگر قصد دارید بخش دیگری به خانه خودتان اضافه کنید بیش از ۱۵ درصد به مساحت خانه شما افزوده خواهد شد که در ادامه تعداد لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب و تعداد اتاق‌خواب‌های شما نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه نیاز به سیستم دفع فاضلاب بزرگ‌تری خواهید داشت.

۲ . زباله‌های خطرناک را درون مخزن فاضلاب نریزید

به هر قیمتی که هست از ورود مواد خطرناک داخل سیستم جلوگیری کنید. هرگز موادی مثل رنگ، حلال‌های رنگ، گازوئیل یا روغن موتور را درون فاضلاب نریزید. این مواد برای مخزن فاضلاب مخرب هستند.

مخزن توالت فرنگی

۳ . ریختن زباله‌های جامد را درون سینک یا توالت محدود کنید

ریختن بیش از حد مواد جامد زاید درون سینک یا توالت باعث می‌شود که مخزن فاضلاب سریع پر شود. شما نباید موارد اشاره شده در ذیل را داخل مخزن بریزید:

  • زباله‌های پلاستیکی
  • تفاله‌های قهوه
  • ته سیگارها
  • نخ دندان
  • پوشک بچه قابل تعویض
  • گوش‌گیر
  • پدها و دستمال‌های بهداشتی

در صورتی که از سینک ظرفشویی استفاده می‌کنید هرگز تفاله‌های قهوه را درون چاهک سینک نریزید. برای احتیاط از ریختن چیزهایی که سریعاً در سیستم فاضلاب تجزیه نمی‌شوند خودداری کنید.

۴ . از ریختن چیزهایی که به لحاظ زیستی تجزیه پذیر نیستند درون سیستم فاضلاب خودداری کنید زیرا علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی را منجر می‌شود

از ریختن چیزهایی که به لحاظ زیستی قابلیت تجزیه‌پذیری ندارند درون مخزن فاضلاب خودداری کنید مثل:

  • ته سیگارها
  • پوشک بچه قابل تعویض
  • دستمال توالت
  • مواد پلاستیکی
  • پدها و دستمال‌های بهداشتی

۵ . فیلتر فاضلاب نصب کنید

حتماً یک فیلتر جداکننده داخل مخزن فاضلاب نصب کنید که دفع زیاد مواد جامد را کم کرده و طول عمر سیستم فاضلابتان را افزایش می‌دهد.

۶ . از ریختن روغن‌های صنعتی و خانگی درون سیستم فاضلاب خودداری کنید

شاید تعجب کنید اما روغن‌های صنعتی و خانگی می‌توانند با مسدود کردن چاهک‌ها و آلوده کردن خاک ته سیستم فاضلاب باعث خرابی آن شوند. خاک آلوده قادر به جذب فاضلاب و تصفیه مایع فاضلابی سیستم شما نیست. در صورتی که با مشکلات جدی در زمینه خرابی مخزن فاضلاب خود روبه رو شدید بهتر است اقدام به تعویض مخزن کنید.

مخزن توالت فرنگی

۷ . ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی را زمانی استفاده کنید که ظرفیتشان پر شده باشد

ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی را تنها زمانی روشن کنید که پر باشند. در عوض می‌توانید یک ماشین شوینده با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که لباس‌ها یا ظرف‌های کم را با آب فراوان بشویید انرژی و آب زیادی را هدر داده‌اید.

۸ . از ریختن مواد شیمیایی به درون مخزن فاضلاب خودداری کنید زیرا یکی از علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی است.

مواد شیمیایی را که داخل مخزن فاضلاب نباید نریزید عبارتند از:

  • گازوئیل
  • حشره‌کش‌ها یا سموم دفع آفات
  • روغن
  • مواد شیمیایی مخصوص عکاسی
  • حلال‌های رنگ
  • سایر حلال‌های شیمیایی

این مواد می‌توانند باعث سمی شدن مخزن فاضلاب شده و تهدیدی بالقوه برای منابع تأمین آب شرب ناحیه سکونت شما است و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی نیز می‌باشد.

کدام شوینده‌های خانگی برای سیستم دفع فاضلاب بی‌خطر هستند و از جمله علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی محسوب نمی‌شوند

یکی دیگر از موارد مهم در زمینه حفظ و نگهداری از مخزن فاضلاب و علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی این است که مراقب باشیم چه نوع پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های خانگی را انتخاب می‌کنیم. مخزن فاضلاب برای داشتن عملکرد صحیح متکی به باکتری‌های مثبت است و مشکل این است که بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌ها، جرم گیرها و پاک کننده‌های خانگی به طور خاصی جهت کشتن باکتری‌ها طراحی شده‌اند. برای جلوگیری از بروز مشکل در مخزن فاضلاب تا حد امکان از محصولات شوینده ارگانیک و تجزیه‌پذیر استفاده کنید. هرگز شوینده‌های مخصوص سرویس‌های بهداشتی را داخل مخزن نریزید زیرا تنها مقادیر کمی از این مواد شیمیایی قوی کافی است تا باکتری‌های مثبت را کشته و مشکلاتی در مخزن فاضلاب ایجاد کند.

بسیاری از افراد می‌پرسند آیا نمک سولفات برای استفاده در سیستم‌های فاضلاب بی‌خطر است یا نه. نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد.

مخزن توالت فرنگی

در حین اینکه نمک سولفات باعث صدمه دیدن مخزن فاضلاب نمی‌شود اما لزوماً بدین معنا نیست که شما مجاز هستید آن را داخل مخزن بریزید. عده‌ای تصور می‌کنند ریختن نمک سولفات داخل مخزن فاضلاب و ورود آن به سیستم فاضلاب باعث تجزیه مواد زاید خواهد شد.

در حین اینکه نمک می‌تواند راه لوله فاضلاب را باز کند اما تأثیر نمک سولفات روی سیستم فاضلاب حداقل است. شما باید مقدار زیادی نمک سولفات داخل مخزن فاضلاب بریزید تا تأثیرات اسیدی آن را شاهد باشید.

شوینده‌های خانگی بی‌خطر برای سیستم فاضلاب عبارت‌اند از:

۱ . بی‌خطرترین شوینده‌های حمام و توالت

حمام میکروب‌های زیادی در خود دارد و شوینده‌های معمولی برای تمیز کردن آن کافی است اما شما به شوینده‌هایی نیاز دارید که به سیستم فاضلاب صدمه‌ای نرسانند از جمله:

  • شوینده‌های طبیعی که ۹۹ درصد مشتق از مواد طبیعی هستند
  • شوینده سی ال آر برای زدودن رسوب، جرم و زنگار از دیوارها و کف
  • شوینده کفی فعال سی ال آر برای حمام و آشپزخانه

اگر چاهک توالت یا سینک مسدود شده است از شوینده‌های خشک کننده مجاری فاضلاب استفاده نکنید زیرا این مواد می‌توانند برای سیستم فاضلاب بیش از حد سمی باشند.

۲ . بی‌خطرترین شوینده‌های کف و سرامیک

  • BISSELL شوینده و از بین برنده حرفه‌ای لکه‌ها به اضافه اکسی (Oxy)
  • شوینده غلیظ غیر اسیدی کف و سطوح ECOS PRO
  • خوشبو کننده BISSELL

۳ . بی‌خطرترین مایع‌های ظرف‌شویی

بدون توجه به اینکه ظرف‌هایتان را با ماشین ظرف‌شویی می‌شویید یا با دست این مواردی که اشاره می‌شود جزو انتخاب‌های بی‌خطر و مناسب خانگی هستند:

  • قرص‌های ظرف‌شویی Dropps
  • پودر مخصوص ماشین‌های ظرف‌شویی خانگی با مارک Amway
  • صابون کف دار مخصوص ظرف‌شویی با مارک Aldi

۴ . بی‌خطرترین شوینده‌های آشپزخانه، چند منظوره و شیشه‌پاک‌کن

موارد زیر جزو محصولات بی‌خطر برای استفاده در تمام قسمت‌های خانه هستند:

  • پاک کننده چند منظوره خانگی ال او سی با مارک Amway
  • اسپری شیشه‌پاک‌کن و شوینده سطوح با مارک Green که ۹۸ درصد مشتق شده از مواد طبیعی است
  • پاک کننده شیشه و سطوح ECOS حاوی سرکه

مخزن توالت فرنگی

۵ . بی‌خطرترین خوشبوکننده‌ها

در ادامه به تعدادی از خوشبوکننده‌های توالت و حمام اشاره شده که مناسب سیستم دفع فاضلاب هستند:

  • اسپری خوشبوکننده با مارک Fresh Wave
  • خوشبوکننده هوا با مارک ECOS Pet Kitty Litter
  • محصولات لکه بر و خوشبوکننده‌های روزانه شرکت Earth Friendly

نکاتی برای دفع صحیح زباله‌ها و سالم نگه داشتن مخزن فاضلاب و جلوگیری از علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی

بسیاری از افراد اطلاع درستی در این مورد ندارند اما شما باید از دفع مداوم زباله‌ها داخل مخزن فاضلاب خودداری کنید. اگر مجبور به دفع زباله‌ها هستید پس باید مدل مخزنتان به حدی مدرن باشد که مواد زاید را به خوبی جذب کند و مواد دفع شده به سرعت در آن تجزیه شوند تا کمکی به جلوگیری از بروز مشکلات در مخزن باشد.   شما همچنین می‌توانید یک سطل زباله داخل آشپزخانه بگذارید تا مجبور نباشید زباله‌های مضر را داخل مخزن فاضلاب تخلیه کنید.

سایر نکات مهم در زمینه دفع زباله شامل موارد زیر است:

۱ . تفاله‌های قهوه را داخل مجاری فاضلاب رها نکنید زیرا منجر به علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی می‌شود

شما ممکن است از خودتان بپرسید که آیا تفاله‌های قهوه خطری برای سیستم فاضلاب ندارد؟ یا آیا وجود تفاله‌های قهوه داخل مخزن فاضلاب بدون اشکال است؟ اگرچه تفاله‌های قهوه بعد از جذب خاک شدن به تدریج شروع به تجزیه شدن می‌کنند اما در مخزن فاضلاب حل نمی‌شوند حتی اگر شما از یک فعال کننده آنزیم دار مخصوص مخازن فاضلاب استفاده کنید.

بنابراین آیا تفاله‌های قهوه برای مخازن فاضلاب شما بد هستند؟ بافت تفاله‌های قهوه سخت است. هر بار که شما این تفاله‌ها را داخل سیستم دفع زباله می‌ریزید آن‌ها مثل سنگزیره در ته مخزن ته‌نشین می‌شوند و به تدریج نیاز خواهید داشت که این تفاله‌ها را به خارج از مخزن تخلیه کنید زیرا به آسانی تجزیه نمی‌شوند.

مواد جامدی که تجزیه‌پذیر نیستند و نمی‌شکنند در نهایت باعث پر شدن سطح زیرین مخزن فاضلاب شده و تبدیل به یک لایه رسوبی نیمه جامد می‌شوند. یک متخصص در این زمینه مجبور خواهد بود تا این لایه رسوبی را به خارج از تانک تخلیه کرده و آن را از محل بزداید. حتی یک قوری قهوه در روز چندین پوند تفاله قهوه تولید می‌کند که همه این‌ها در طول زمان روی هم انباشته شده و در ته مخزن فاضلاب رسوب خواهند کرد.

مجدداً یادآوری می‌کنیم که تفاله‌های قهوه را داخل چاهک ظرف‌شویی نریزید زیرا از جمله علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی به حساب می‌آیند. به جای آن این تفاله‌ها را بکوبید تا بتوانید از آن‌ها در کود دهی باغ استفاده کنید یا اینکه کلاً دور بریزید.

مخزن توالت فرنگی

۲ . تنها مواد نرم قابل تجزیه یا فاسدشدنی را داخل مخزن دفع زباله بریزید

موادی مانند موز، گوجه‌فرنگی و پرتقال فاسد شده مشکلی ایجاد نمی‌کند اما از مخزن دفع زباله برای چیزهایی استفاده نکنید که می‌توانند لایه‌های رسوبی چسبناک در دیواره لوله‌های فاضلاب ایجاد کنند یا راه چاهک سینک را مسدود کنند و از علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی محسوب شوند.

۳ . یک جایگزین برای مخزن دفع زباله زیر سینک ظرف‌شویی در نظر بگیرید

به جای اینکه زباله‌ها را درون مخزن دفع زباله بریزید در حیاط پشتی خانه یک محوطه برای انباشت محصولات تاریخ گذشته و فاسد شده بسازید. سبزیجات و میوه‌هایی که در این محوطه انباشته می‌شوند تجزیه شده و می‌توانند مثل کود خاک را تغذیه کنند. این کار بهتر از این است که این مواد فاسدشدنی داخل مخزن فاضلاب یا در نواحی اطراف تخلیه شوند.

نکات مهم در زمینه استفاده از توالت برای سالم نگه داشتن مخزن فاضلاب و جلوگیری از علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی

در کنار پیشنهاد‌هایی که برای دفع صحیح زباله داده شد شما باید نکات زیر را هم در مورد استفاده از توالت رعایت کنید تا بتوانید از مخزن فاضلاب به بهترین وجه مراقبت کنید و از علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی جلوگیری کنید.

  1. دفعات کشیدن سیفون توالت را محدود کنید. قبل از اینکه سیفون را بکشید چندین بار از توالت استفاده کنید.
  2. از دستمال توالت‌های مناسب با مخزن فاضلابتان استفاده کنید. دستمال توالت‌های مناسب همان‌هایی هستند که به محض خیس شدن به راحتی پاره می‌شوند و لذا تجزیه آن‌ها آسان است.
  3. از شوینده‌های ضدعفونی‌کننده حاوی مواد اسیدی یا جرم گیر برای شستن توالت استفاده نکنید. این شوینده‌ها دارای آنزیم‌هایی هستند که کند آزاد شده ولی فعالیت مستمری دارند و همین موضوع باعث از بین رفتن باکتری‌های ضروری برای عملکرد صحیح سیستم دفع فاضلاب می‌شود.
  4. پدهای بهداشتی را داخل کاسه توالت نیندازید. یکی از سؤالات رایجی که افراد می‌پرسند و در موردش ابهاماتی وجود دارد این است که می‌توان پدهای بهداشتی را داخل مخزن فاضلاب تخلیه کرد؟ دلیل این سؤال این است که امروزه پدهای بهداشتی موجود در بازار که با عنوان تجزیه‌پذیر هم شناخته می‌شوند در صورت دفع شدن برای سیستم فاضلاب خطری ندارند. هرچند وقتی موضوع چیزهایی به میان می‌آید که نباید داخل مخزن فاضلاب ریخته شوند پدهای بهداشتی در ردیف اول این فهرست قرار می‌گیرند. در اینجا عقل حکم می‌کند که برای احتیاط بهتر است هرگز پدهای بهداشتی را داخل کاسه توالت نیندازید.

مخزن توالت فرنگی

در صورتی که مخزن فاضلاب پر شد چه باید کرد

مخزن فاضلاب درصورتی‌که به شکل درستی نگهداری شود روش مؤثری برای مدیریت فاضلاب و پساب‌های خانگی شما فراهم می‌کند. برای اینکه سیستم دفع فاضلاب عملکرد درستی داشته باشد باید به طور مرتب تخلیه شود. بسیاری از افراد مطمئن نیستند که این اقدام ضروری باشد.

نشانه‌هایی وجود دارند که می‌گویند زمان تخلیه مخزن فرا رسیده است از جمله:

۱ . جریان یافتن آب

اگر دیدید که اطراف میدان تخلیه فاضلابتان آب جاری شده است این می‌تواند نشانگر سرریز شدن مخزن باشد به ویژه اگر قبلاً بارانی نباریده باشد. وقتی ظرفیت مخزن پر شود مواد جامد زائد داخل مخزن می‌توانند باعث مسدود شدن دهانه لوله‌های متصل به میدان تخلیه فاضلاب شده و پساب را به سطح مخزن برانند. در صورت مشاهده این وضعیت باید آب مخزن به شکل صحیحی تخلیه شود.

۲ . بوها

در مخزن فاضلاب علاوه بر مواد زائد آب خاکستری‌رنگی نیز جمع می‌شود که ناشی از موارد زیر است:

  • شستن ظرف‌ها
  • دوش گرفتن
  • شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی

همان‌طور که مخزن فاضلاب پر می‌شود گازهای تولید کننده بوی نامطبوع شروع به ساطع شدن از چاهک ظرف‌شویی، توالت، چاه فاضلاب یا بخش بیرونی مخزن می‌کنند. اگر بوی عجیبی در داخل یا خارج از خانه به مشامتان رسید این بدان معنی است که مخزن فاضلابتان پر شده و نیاز به خالی شدن دارد.

۳ . سرریز شدن پساب از مخزن

پر شدن مخزن فاضلاب می‌تواند منجر به سرریز شدن فاضلاب به درون توالت‌ها، سینک‌های ظرف‌شویی و لوله‌ها شود. اگر بگذارید این مشکل همچنان تداوم پیدا کند پساب وارد خانه شما شده و تمام خانه را فرا می‌گیرد که در نتیجه خانه غیر قابل سکونت می‌شود.

۴ . کند شدن تخلیه فاضلاب

اگر متوجه شدید که چاهک‌های فاضلاب خانه بعد از تلاشتان برای باز کردن راهشان به کندی تخلیه می‌شوند این یعنی مخزن فاضلاب پر شده است.

۵ . تخلیه پرسروصدای آب درون چاهک

یکی دیگر از نشانه‌های پر بودن مخزن فاضلاب هوا کشیدن و صدا دادن لوله‌های متصل به مخزن هنگام تخلیه فاضلاب خانگی است. به طور قطع نیاز خواهید داشت که یک متخصص بیاید و این صداها را بررسی کند.

۶ . مرطوب بودن چمن‌های محوطه خانه

اگر دیدید که چمن‌کاری‌های محوطه خانه مخصوصاً در اطراف ناحیه تخلیه فاضلاب به طرز غیر عادی مرطوب است یا برق می‌زند ممکن است نشانه پر بودن مخزن فاضلاب باشد و شما باید مخزن را تخلیه کنید.

مخزن توالت فرنگی

۷ . دشواری در تخلیه آب سیفون به درون چاهک

یکی دیگر از علامت‌هایی که می‌گوید مخزن فاضلابتان پر شده است این است که هنگام کشیدن سیفون آب کاسه توالت به سختی تخلیه شود.

حفظ و نگهداری درست سیستم فاضلاب حیاتی است و عدم دقت منجر به علل گرفتگی مخزن توالت فرنگی می‌شود

سیستم دفع و تخلیه فاضلاب نقش اساسی در حفظ راحتی و آرامش محیط خانه دارند. ضروری است که به این نواحی خانه توجه ویژه‌ای داشته باشید و از سالم بودن و درست کار کردن مخزن فاضلابتان مطمئن شوید.

اگر می‌خواهید سیستم فاضلاب خانگی‌تان درست کار کند حفظ و نگهداری مخزن فاضلاب امری حیاتی در این زمینه است. یک مخزن فاضلاب فراموش شده می‌تواند منجر به بروز انسداد در مسیر دفع و سرریز شدن فاضلاب و پسماندها به درون محیط زندگی‌تان شود. شما باید به طور مرتب سیستم دفع فاضلابتان را بررسی و سرویس کاری کنید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

با متخصصان تعمیر سیستم‌های دفع فاضلاب در محل زندگی‌تان تماس بگیرید

مجموعه متخصصین تعمیر سرویس‌های بهداشتی مجموعه‌ای است شامل متخصصین مجاز که ۲۴ ساعت شبانه روز در هفته را آماده خدمت رسانی و تعمیر عیوب مربوط به مخازن فاضلاب هستند. در مجموعه متخصصان تیم تخصصی تجربیات بالایی در زمینه رفع عیوب مخازن فاضلاب دارند. به محض اینکه بیایند و مخزن فاضلاب شما را پاک‌سازی، رفع عیب یا تعمیر کنند به شما خواهند گفت که چگونه بعد از رفتن می‌توانید به بهترین وجه از سیستم فاضلابتان نگهداری کنید.

مخزن توالت فرنگی

دانستن اصول اولیه حفظ و نگهداری از مخازن خانگی فاضلاب و نحوه کارکردشان به منظور شناسایی مشکلات مربوطه ضروری است. چه دنبال سرویس کاری معمول باشید و چه نیاز به تعمیرات اضطراری داشته باشید آن‌ها همیشه آماده ارائه خدمات به شما با قیمتی مناسب حال مشتریان هستند.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما مراجعه به متخصصان است زیرا آن‌ها ابزارهای پیچیده و پیشرفته‌ای برای شناسایی عیوب و مشکلات و نیز رفع آن‌ها دارند تا قبل از هزینه بر شدن مشکل آن را رفع کنند که شامل بررسی‌های ویدیویی تخلیه فاضلاب می‌شود.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.