زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید چه قهوه‌ای را انتخاب کنید، همیشه با دو انتخاب پودرهای قهوه‌ی فوری و قهوه‌ی آسیاب شده رو به رو هستید. در بسیاری از ادارات و شرکت‌ها دستگاه‌های قهوه را می‌یابید که قهوه‌ی فوری تولید می‌کنند. اما چرا هر دو نوع قهوه وجود دارند؟ و مهم‌تر از آن تفاوت آن‌ها چیست؟ بگذارید تا برایتان توضیح بدهم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی قهوه‌ی فوری و قهوه‌ی آسیاب شده می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب و جامع باشد.

۶ تفاوت قهوه‌ فوری و قهوه‌ آسیاب شده 

قهوه

۱ . قهوه‌ی آسیاب شده برخلاف قهوه‌ی فوری پودر دانه‌ی قهوه است.

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع قهوه ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها است. به طور کلی هر دو قهوه محسوب می‌شوند اما پودر قهوه از دانه‌های قهوه به وجود آمده است که آسیاب شده‌اند و به این اندازه درآمده‌اند. اینکه چه نوع دانه‌ای استفاده می‌شود تعیین‌کننده‌ی کیفیت قهوه است. این بدین معناست که زمانی که میوه‌های قهوه چیده و خشک می‌شوند، دانه‌ی آن‌ها از آن‌ها جدا می‌شود و تا حد مشخصی برشته می‌شود.

سپس این دانه‌ها تا اندازه‌ی خاصی که مد نظر کارخانه‌ی قهوه‌ی مورد نظر است، آسیاب می‌شوند. در این مرحله کار تمام می‌شود و قهوه‌ی آسیاب شده بسته‌بندی و به بازار ارسال می‌شود. زمانی که به سوپرمارکت می‌روید معمولاً این نوع از قهوه را می‌یابید.

اما در تهیه‌ی قهوه‌ی فوری بار دیگر پودر قهوه استفاده می‌شود اما این بار دم می‌شود و به قهوه‌ای که قابل‌نوشیدن است تبدیل می‌شود. سپس این قهوه‌ی مایع طی فرآیند خاصی سرد و خشک می‌شود تا اینکه قسمت جامد آن باقی بماند. یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای این کار اسپری کردن قهوه‌ی دم کشیده به داخل دستگاهی است که هوا در آن جریان دارد. این کار باعث خشک شدن قهوه شده و این قهوه‌های خشک‌شده در ته دستگاه انباشته می‌شوند.

سپس آن‌ها را کمی مرطوب می‌کنند و در ظرف استوانه‌ای شکلی به‌صورت فشرده می‌ریزند. این کار بدین‌جهت انجام می‌شود که این ذرات به یکدیگر بچسبند و ذراتی که ما با عنوان قهوه‌ی فوری می‌شناسیم را پدید آورند. بنابراین به طور خلاصه قهوه‌ی فوری، از پودر قهوه‌ای که یک‌بار دم کشیده است پدید می‌آید. این موضوع در طعم تفاوت زیادی را ایجاد می‌کند. پودر قهوه عطر و طعم بیشتری دارد.

ذرات قهوه‌ی فوری اغلب بسیار تلخ هستند. زمانی که این نوع از قهوه را با پودر قهوه مقایسه کنید متوجه می‌شوید که چقدر رقیق‌تر است. اینکه از چه نوع دانه‌ی قهوه‌ای استفاده شود و محصول مربوط به کدام کارخانه باشد، در کیفیت هر دو نوع قهوه تأثیرگذار خواهد بود. قهوه‌ی فوری به سبب آنکه مقرون‌به‌صرفه است و قیمت کمتری نسبت به پودر قهوه دارد در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود. گرچه قهوه‌ی فوری مزایای مربوط به خود را دارد اما کاستی‌های غیرقابل‌انکاری نیز دارد.

۲ . قهوه‌ی فوری در مایعات حل می‌شود.

قهوه‌ی فوری در آب و یا هر مایعی دیگری که بخواهید با آن مخلوط کنید، حل می‌شود. این بدان معناست که باید در رابطه با اندازه‌ی آبی که به قهوه‌ی فوری اضافه می‌کنید دقت داشته باشید.

قهوه

بهتر است کمی کمتر از آنچه بر روی بسته به عنوان دستورالعمل نوشته‌شده است آب یا مایعات دیگر اضافه کنید. چراکه قهوه‌ی فوری بسیار رقیق است و طعم ملایمی دارد و اضافه کردن مایعات به مقدار زیاد این موضوع را تشدید می‌کند. همچنین می‌توانید قهوه‌ی فوری را به‌صورت مخلوط با پودر شیر، شکر و اسانس بیابید. این موضوع می‌تواند یک نوشیدنی ساده و سریع برای افرادی که مشغله دارند فراهم کند. همچنین این نوشیدنی برای مکان‌هایی که امکان دم کردن قهوه در آن وجود ندارد، مانند ایستگاه‌های فضایی مناسب است.

اما از آنجایی که در چنین مکانی افراد زیادی رفت‌وآمد ندارند بیشتر افراد به قهوه‌ی دم شده دسترسی دارند. اما قهوه‌ی آسیاب شده به‌هیچ‌وجه در آب حل نمی‌شود. حتی اگر آن را حسابی هم بزنید باز هم قهوه‌ی پودر شده در آن حل نخواهد شد. اگر برای چند دقیقه این مخلوط را کنار بگذارید متوجه می‌شوید که پودر قهوه در ته فنجان ته‌نشین می‌شود. این به این علت است که پودر قهوه از فیبر زیادی تشکیل شده است که قابلیت حل شدن در آب را ندارد. این کار مثل حل کردن پودر دارچین یا کاکائو در قهوه است. این ذرات در نوشیدنی حل نمی‌شوند بلکه ته‌نشین می‌شوند. برای همین شاید از این نظر قهوه‌ی فوری را مناسب‌تر بدانید چراکه در این صورت تمیز کردن فنجان قهوه هم آسان‌تر خواهد بود. بااین‌حال برای قهوه‌ی ته‌نشین شده نیز کاربردهایی وجود دارد.

همچنین به یاد داشته باشید که فراپه نیز از قهوه‌ی فوری درست می‌شود پس می‌توان از قهوه‌ی فوری در نوشیدنی‌های گوناگون خصوصاً نوشیدنی‌های سر و یا همراه با یخ استفاده کرد.

۳ . پودر قهوه حاوی کافئین بیشتری است.

پودر قهوه به نسبت قهوه‌ی فوری دارای کافئین بالاتری است و علت این امر اتفاقی است که به هنگام دم کشیدن قهوه رخ می‌دهد. کافئین باید از دانه‌های اصلی قهوه یا پودر آن خارج شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دانه در معرض مایعات داغ قرار بگیرد. این به این معنا است که زمانی که آب داغ در تماس با قهوه‌ی شما قرار بگیرد کافئین آزاد می‌شود. هرچه قهوه بیشتر در آب باشد کافئین بیشتری هم تولید می‌شود.

قهوه

به همین جهت است که قهوه‌هایی که با استفاده از فرنچ پرس، جذوه ی ترکی، فین و فیلترهای مخصوص درست می‌شوند کافئین بیشتر و طعم شدیدتری دارند. پودر قهوه این امکان را به شما می‌دهد که زمان دم کردن را بیشتر کنید؛ اما در استفاده از قهوه‌ی فوری چنین چیزی وجود ندارد. میزان کافئین موجود در قهوه‌ی فوری فقط و فقط به کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی آن بستگی دارد. اغلب این کارخانه‌ها قهوه‌های غلیظی درست می‌کنند که البته معایب خاص خود را دارد. از آنجایی که میزان کافئین موجود در قهوه‌ی فوری محدود است می‌توانید برای داشتن کافئین بیشتری میزان بیشتری از آن را در آب بریزید که البته این معنای داشتن نوشیدنی‌ای تلخ‌تر است و ممکن است مجبور شوید برای تعدیل طعم آن شیر و شکر بیشتری اضافه کنید که برای سلامتی‌تان مضر است.

۴ . قهوه‌ی فوری معمولاً بی‌کیفیت و ارزان‌تر است.

این یکی از مشکلات قهوه‌ی فوری برای مصرف‌کنندگان آن است اما گاهی مزایای آن باعث می‌شود که از کیفیت پایین چشم پوشی کنند. یکی از دلایل اینکه قهوه‌ی فوری خوب نیست این است که از دانه‌های روبوستا به وجود می‌آید. دانه‌های روبوستا نسبت بهدانه‌های قهوه‌ی عربیکا ارزان‌تر هستند ولی کافئین بسیار بالاتری دارند. بیشتر پودرهای قهوه از دانه‌های عربیکا به وجود می‌آیند که گاهی با میزان کمی از روبوستا مخلوط می‌شود تا کافئین بیشتر و طعم شدیدتری داشته باشد.

روبوستا دو برابر عربیکا کافئین دارد اما میزان شکر و چربی آن نصف عربیکا است. همچنین این قهوه نسبت به عربیکا غلیظ‌تر و تلخ‌تر است. روبوستا قهوه‌ای است که بسیاری از مردم نمی‌توانند آن را به صورت ساده بنوشند و اغلب برای آنکه راحت‌تر مصرف شود باید با شکر و خامه مخلوط شود. همچنین دلیل آنکه از روبوستا در قهوه‌های مخلوط غلیظی همچون کاپوچینو و لاته استفاده می‌شود نیز همین است.

بنابراین دلیل آنکه قهوه‌ی فوری ارزان است این است که از قهوه‌ی روبوستا تولید می‌شود. دانه‌های روبوستا ارزان هستند و کافئین بیشتری تولید می‌کنند. توضیح فرآیند کامل تولید قهوه‌ی فوری چندان اهمیتی ندارد چراکه دم کردن قهوه و سرد و خشک‌کردن آن در طعم نهایی تأثیر گذارند. این فرآیند عطر قهوه را از بین می‌برد و تنها تلخی و کافئین آن را بر جای می‌گذارد. شما می‌توانید با اضافه کردن شکر، پودر شیر، وانیل و یا هر افزودنی دیگری که دربسته‌ی قهوه‌ی فوری وجود دارد طعم آن را بهتر کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که چطور قهوه‌تان را طعم دار کنید برای یافتن نکات کلیدی با ما در خواندن این مقاله همراه باشید. اما هر چقدر هم که تلاش کنید قهوه‌ی فوری خیلی خوش‌طعم نخواهد شد. می‌دانم که حتماً خیلی از طرفداران این قهوه از دست من ناراحت و عصبانی می‌شوند اما به شخصه هیچ‌گاه نتوانستم قهوه‌ی فوری را دوست داشته باشم.

۵ . قهوه‌ی فوری تقریباً همیشه از روبوستا تهیه می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های قهوه‌ی فوری و پودر قهوه دانه‌ی قهوه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها است. همان‌طور که در قسمت بالا هم ذکر شد قهوه‌ی فوری بیشتر اوقات از روبوستا تولید می‌شود. روبوستا طعمی شدید و کافئینی بالا دارد؛ اما دلایل دیگری نیز برای این انتخاب وجود دارد که منطقی هستند.

قهوه

برای مثال برای تهیه‌ی نوشیدنی‌هایی مثل لاته، آیسد لاته یا تریپل موکاچینو که دارای دو شات وانیل هستند باید قهوه‌ای داشته باشید که طعمی شدید داشته باشد. در تولید قهوه نیز روبوستا بسیار پربارتر از عربیکا است و در زمان باردهی دو برابر عربیکا میوه می‌دهد.

پس ازآنجایی‌که فراوانی روبوستا بالا است قیمت آن ارزان است. همچنین روبوستا در برابر امراض و آفات گیاهی بسیار مقاوم است و درنتیجه پرورش آن آسان و ارزان است. این موضوع باعث شد که چندین سال پیش روبوستا رقیبی برای عربیکا محسوب شود و پس‌ازآن کارخانه‌ی عربیکا مجبور شد تا محصولات خود را ارتقا دهد.

یکی دیگر از دلایل آن است که به هنگام تهیه‌ی قهوه‌ی فوری مقدار زیادی از قهوه از بین می‌رود و در نتیجه استفاده از روبوستا باعث می‌شود تا هزینه‌ها کاهش یابد. دلیل آنکه قهوه‌ی دیکف نیز از دانه‌های روبوستا تولید می‌شود و از عربیکا در تولید آن استفاده نمی‌شود نیز همین است. چون در صورت استفاده از عربیکا فرآیند تولید این نوع قهوه بسیار پرهزینه خواهد شد.

۶ . زمان لازم برای دم کردن قهوه‌ی آسیاب شده طولانی‌تر است.

آماده کردن قهوه‌ی فوری بسیار آسان است. در زمان استفاده از پودر قهوه باید چند دقیقه برای دم کشیدن آن منتظر بمانید، قهوه ساز را تمیز کنید، قهوه را صاف کنید و سپس از قهوه‌تان لذت ببرید.

قهوه

این فرآیند برای برخی از افراد دشوار و زمان‌بر بود و به همین جهت قهوه‌ی فوری تولید شد. برای آماده‌سازی قهوه‌ی فوری تنها کافی است آن را در آب جوش بریزید و حتی می‌توان گفت آب جوش نیز ضروری نیست! بنابراین اگر در محیط‌هایی مثل جنگل هستید و برای مثال اردو زده‌اید و می‌خواهید قهوه بنوشید می‌توانید همیشه بسته‌ی قهوه فوری را درآورید و آن را داخل قمقمه آب بریزد.

البته من گاهی که به اردوهای تفریحی رفته‌ام مشاهده کرده‌ام که مردم برای دم کردن قهوه‌ی تازه با خود کتری به همراه می‌آورند؛ بنابراین استفاده از قهوه‌ی فوری به سلیقه‌ی شخصی بستگی دارد. این موضوع شبیه به استفاده از چای معمولی و یا چای کیسه‌ای است.


مقالات مرتبط :


اما در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تابه‌حال قهوه‌ی فوری را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم یک بسته تهیه کنید. در این صورت ممکن است آن را بپسندید و شاید هم نه؛ اما حداقل با یک‌بار امتحان می‌توانید از دیدگاه خودتان این موضوع را قضاوت کنید. امیدوارم که در این مقاله در رابطه با نظرمن در مورد قهوه‌ی فوری خیلی متعصبانه عمل‌نکرده باشم. خودم به‌شخصه این نوع قهوه را دوست ندارم اما می‌دانم که خیلی از افراد طرفدار آن هستند و این موضوع را درک می‌کنم. اما ازآنجایی‌که در رابطه با نوشیدنی و غذاها وسواس خاصی دارم، طعم آن را نمی‌پسندم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.