آیس تی یک نوشیدنی تابستانی است که در فصل تابستان جزو انتخاب افرادی است که به کافی‌شاپ می‌روند و یا در منزل آن را تهیه می‌کنند. گرچه این نوشیدنی رایج است اما سؤالاتی پیرامون آن به وجود می‌آید که طبیعی است و درنتیجه در این بخش به آنان می‌پردازیم. بگذارید با این سؤال که این نوشیدنی دقیقاً چیست شروع کنیم. در این مطلب از پین‌ورک به معرفی آیس تی یا چای یخی می‌پردازیم و نحوه دم کردن آن را آموزش می‌دهیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

آیس تی چیست؟

آیس تی نوعی چای است که با دم‌سرد تهیه شده و سپس با یخ مخلوط می‌شود. این نوشیدنی معمولاً شیرین شده است مخصوصاً اگر آن را در کافی‌شاپ سفارش دهید، بااین‌حال شیرین‌کننده‌های اضافی به‌صورت جداگانه نیز موجود خواهند بود.

چای یخی

امکان تهیه‌ی آیس تی با دم گرم نیز وجود دارد اما شیوه‌ی رایجی نیست. بنابراین اگر آیس تی لیمو سفارش می‌دهید، امکان اینکه این نوشیدنی ترکیب چای سیاه و لیمو باشد بسیار زیاد است که البته این نوشیدنی با چای لیموی خالص متفاوت است. بنابراین با توجه به نکاتی که ذکر شد تنوع آیس تی به‌اندازه‌ی تنوع تمام انواع چای در جهان است. اگرچه تمامی چای‌ها به‌عنوان آیس تی خوشمزه نخواهند بود اما امکان درست کردن آیس تی با تمام انواع چای وجود دارد. چای‌های میوه‌ای همچون چای سیاه و سبز به‌عنوان آیس تی ترکیب فوق‌العاده‌ای را می‌سازند.

سوییت تی و سان تی چیست؟

دقیقاً این سؤال به تفاوت قسمت شمالی و جنوبی ایالات‌متحده مربوط است. چراکه در قسمت شمالی ایالات‌متحده به این نوشیدنی آیس تی و در قسمت جنوبی به آن سوییت تی گفته می‌شود. اما هر دو اسم به یک نوشیدنی اشاره می‌کنند که از تهیه‌ی چای با دم‌سرد و مخلوط آن با یخ به دست می‌آید و معمولاً شیرین می‌شود؛ اما در رابطه با سان تی (چای خورشیدی) باید گفت که نام قدیمی چای دم شده‌ی سرد است. برخی از افراد هنوز هم از این روش استفاده می‌کنند، در این روش چای در پارچی شیشه‌ای ریخته می‌شود و سپس به مدت چند ساعت در نور خورشید قرار می‌گیرد تا دم بکشد.

خورشید باعث گرم شدن چای شده و در نتیجه طعم آن سریع‌تر آزاد خواهد شد. این روش شبیه به دم‌سرد است اما سرعت بیشتری دارد و اینکه در این روش باید پارچ را در نور خورشید قرار دهید (در پارچ را بپوشانید) و تا زمانی که آفتاب غروب نکرده آن را برندارید. پس از اینکه چای دم کشید باید ان را در یخچال قرار دهید وگرنه خراب خواهد شد. بنابراین آیس تی، سوییت تی و سان تی همگی به یک نوع نوشیدنی اطلاق داده می‌شوند اگرچه ممکن است تفاوت‌های بسیار کوچکی میان آن‌ها باشد و یکی در نور خورشید و دیگری در یخچال دم بکشد. با این حال نتیجه‌ی نهایی یکسان خواهد بود.

چطور آیس تی خانگی تهیه کنیم؟

در اینجا یک دستور تهیه‌ی کوتاه برای آیس تی خانگی به شما می‌دهم. تهیه‌ی این نوشیدنی در منزل بسیار راحت است و کار سختی در میان نیست. اما باید صبور باشید و از یک‌شب قبل از مصرف، آماده‌سازی آن را شروع کنید در غیر این صورت نوشیدنی شما برای نوشیدن در روز بعد آماده نخواهد بود.

چای یخی

برای تهیه‌ی ۳٫۷۸ لیتر آیس تی به لوازم و مواد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق چای‌خوری برگ چای به ازای هر ۱۷۷ میلی‌لیتر آب
  • ۷۸ لیتر آب
  • یک پارچ شیشه‌ای و یا شیشه‌ی بزرگ برای نگهداری چای
  • یک عدد درپوش و یا توری چند لایه‌ای برای پوشاندن در ظرف یا پارچ به‌منظور جلوگیری از گردوغبار و حشرات
  • یک چای صاف کن یا صافی برای جدا کردن برگ‌ها از چای

بهترین روش این است که از ظرف‌های مخصوص دم‌سرد که در آمازون است و یا ظرف‌هایی که شیر مخصوص نیز دارند برای سهولت بیشتر در تهیه‌ی آیس تی استفاده کنید. باید بدانید که شیشه یا پارچ شما ظرفیت چقدر آب را دارد. فارغ از اینکه چه مقدار آب استفاده می‌کنید، به ازای هر ۱۷۷ میلی‌لیتر آب یک قاشق چای‌خوری برگ چای نیاز خواهید داشت.

چای یخی

بدین ترتیب یک چای با غلظت متوسط خواهید داشت چراکه دم سرد با روش خاصی چای را طعم دار می‌کند و طعم چای تهیه شده با این روش نسبت به چای داغ ملایم‌تر است. پس از اینکه آب و چای را در شیشه مخلوط کردید، تنها کاری که باید بکنید پوشاندن در آن است. سپس آن را در جایی قرار دهید که کسی یا چیزی آن را تکان ندهد و جابجا نکند.

اگر بخواهید می‌توانید آن را در یخچال دم‌کنید و به مدت ۱۶ ساعت در یخچال بگذارید. در حقیقت به بیش از ۱۶ ساعت زمان لازم نیست اما اگر نمی‌توانید پس از ۱۶ ساعت چای را از یخچال بیرون بیاورید، ۲۴ ساعت نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تنها به یاد داشته باشید که نوشیدنی را بیش از ۲۴ ساعت در یخچال قرار ندهید چون ممکن است حالت چسبناک و لیز پیدا کند. زمانی که چای دم کشید آن را از چای‌صاف‌کن یا صافی رد کنید و یا اگر از ظرف‌های مخصوص دم‌سرد که دارای فیلتر هستند استفاده می‌کنید، فیلتر را بردارید.

آیا آن را می‌توان با چای کیسه‌ای تهیه کرد؟

بله می‌توانید با چای کیسه‌ای آیس تی درست کنید. برخی از شرکت‌های چای، چای‌های کیسه‌ای مخصوص دم‌سرد تولید می‌کنند که سرعت فرآیند را بالا برده و طعم بهتری به دست می‌دهد.

چای یخی

اما اگر چای کیسه‌ای معمولی دارید نگران نباشید. می‌توانید از این چای‌های کیسه‌ای نیز استفاده کنید اما باید به یاد داشته باشید که به تعداد بیشتری چای کیسه‌ای نیاز خواهید داشت. حقیقت این است که کیفیت چای کیسه‌ای از برگ‌های خشک چای کمتر است. این بدین معناست که کیفیت یک قاشق چای‌خوری برگ خشک چای با کیفیت ۲- ۱٫۵ عدد چای کیسه‌ای برابری می‌کند؛ که این میزان به کیفیت چای کیسه‌ای بستگی دارد.

برای اطمینان بیشتر میزان آب را دقیق اندازه‌گیری کنید و بعد آن را به ۶ تقسیم کنید. عدد به دست آمد میزان چای خشکی است که بر حسب قاشق چای‌خوری به آن نیاز دارید. سپس به ازای هر دو قاشق چای‌خوری چای خشک ۳ عدد چای کیسه‌ای در نظر بگیرید. بنابراین اگر به ۲۰ قاشق چای‌خوری چای خشک نیاز داشته باشید، معادل آن برای چای کیسه‌ای ۳۰ عدد خواهد بود.

آیا کالری دارد؟

اگر آیس تی شما شیرین باشد در نتیجه کالری خواهد داشت. مشکل این است که تقریباً همیشه آیس تی به‌صورت شیرین شده سرو می‌شود، چه درخواست کرده باشید چه نه. چراکه این حالت در تمامی کافی‌شاپ‌هایی که آیس تی سرو می‌کنند طبیعی است. میزان شکر یا شیرین‌کننده‌ای که این کافی‌شاپ‌ها بر حسب اونس استفاده می‌کنند احتمالاً نوشته می‌شود.

اما اگر نتوانستید این میزان را پیدا کنید می‌توانید در مورد آن از کافه‌چی سؤال کنید. بنابراین اگر یک آیس تی ۳۵۴ میلی‌لیتری می‌خرید و این نوشیدنی حاوی ۳ قاشق چای‌خوری شکر است، در نتیجه ۶۰ کالری خواهد داشت. هر قاشق چای‌خوری شکر سفید ۲۰ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد. معمولاً برای هر ۱۲۰ میلی‌لیتر چای به یک قاشق چای‌خوری شکر نیاز است و با دانستن این نکته می‌توان کالری موجود در چای را محاسبه کرد.

میزان شکر موجود در آیس تی در کافی‌شاپ‌های مختلف متفاوت است. ممکن است برخی بیشتر و برخی کمتر استفاده کنند. بااین‌حال اگر آیس تی شما اصلاً شیرین نشده است، کالری نیز نخواهد داشت و به دنبال آن میزان قند و کربوهیدرات صفر خواهد بود. اگر فکر می‌کنید آیس تی شما بدون شکر خوشمزه نیست می‌توانید مقاله‌هایی در زمینهٔ ی چای‌هایی که بدون شکر خوش‌طعم هستند و یا چگونه بدون شکر چای را شیرین کنیم را برای سلامت بهتر خود مطالعه کنید.

آیا آیس تی خراب می‌شود؟

بله آیس تی درصورتی‌که چند روز بماند خراب خواهد شد. اینکه این چای سرد است باعث می‌شود باکتری‌ها آرام‌تر رشد کنند اما بالاخره به وجود می‌آیند و طبیعتاً ساختار چای خراب خواهد شد. اگر آیس تی شما شیرین باشد زودتر خراب خواهد شد اما شما به سبب شیرینی آن متوجه تغییر طعم آن نخواهید شد.

چای یخی

  • بنابراین برای اینکه بدانید آیس تی پس از چه مدت خراب می‌شود، به قسمت زیر توجه کنید:
  • آیس تی به همراه شکر در یخچال – تا ۴۸ ساعت سالم خواهد بود.
  • آیس تی بدون شکر در یخچال – تا ۴۸ ساعت سالم خواهد بود.
  • آیس تی بدون شکر در دمای اتاق – تا ۲۴ ساعت سالم خواهد بود.
  • آیس تی به همراه شکر در دمای اتاق – تا ۱۲ ساعت سالم خواهد بود و زمان بیش از آن ممکن است سبب ترشی آن شود.

آیا کافئین دارد؟

گاهی آیس تی بسته به اینکه از چه نوع چایی تهیه می‌شود کافئین خواهد داشت. اگر چای موجود در آیس تی از هر نوع از چای‌های گونه‌ی گیاه کاملیا سیننسیس باشد – چای سیاه، چای سبز، چای سفید، چای اولانگ، چای ماچا باشد، درنتیجه دارای مقداری کافئین خواهد بود.

معمولاً آیس تی با چای سیاه و میوه و اسانس‌های مختلف تهیه می‌شود. اگر آیس تی شما کاملاً میوه‌ای و یا گیاهی باشد هیچ کافئینی نخواهد داشت مگر اینکه به‌صورت مصنوعی به آن کافئین اضافه شده باشد. اگر چنین باشد، بر روی جعبه‌ی محصول درج شده است.

آیا مصرف آن به معنای مصرف آب است؟

اگر آیس تی شما کافئین نداشته باشد می‌تواند به‌عنوان آب در نظر گرفته شود. البته نمی‌توان آن را مثل آب خالص در نظر گرفت اما مطمئناً از آیس لاته بهتر است! اگر آیس تی شما دارای کافئین است (که بیشتر اوقات چنین است) دیگر به‌عنوان آب در نظر گرفته نمی‌شود. چراکه کافئین مدر است و در نتیجه با استفاده از کافئین مجبورید بیشتر به دستشویی بروید.

چای یخی

این بدین معناست که کافئین باعث از بین رفتن آب بدن می‌شود و بدن بیش از آنکه آب به دست بیاورد آب از دست خواهد داد. همچنین اگر آیس تی شیرین باشد نیز نمی‌توان آن را به‌عنوان آب در نظر گرفت چراکه در این صورت بخشی از نوشیدنی از شربت تشکیل‌شده است.

چرا آیس‌تی کدر است؟

آیس‌تی و درواقع هر چای دیگری بسته به اینکه از چه موادی تشکیل می‌شود، می‌تواند کدر باشد. برای مثال اگر آیس تی شما حاوی ماده‌ای باشد که اجزای پودر مانند زیادی تشکیل‌شده (مثل دارچین آسیاب شده، زنجبیل آسیاب شده، هل و …) در نتیجه چای شما تا زمانی که این ذرات ته‌نشین شوند کدر خواهد بود.

همچنین اگر چای شما حاوی مواد کاراملی یا شیری باشد ظاهر شفاف خود را از دست خواهد داد. این مواد به آرامی در چای حل می‌شوند و ظاهری کدر به آن می‌بخشند. دلیل دیگر می‌تواند افزودن عسل، شربت افرا و یا دیگر شیرین‌کننده‌های غلیظ و چسبناک به نوشیدنی باشد. این مواد زمانی که در آیس‌تی حل شوند به آن ظاهری کدر می‌بخشند اما نوشیدن آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. راجع به کدر بودن آیس تی نگران نباشید. تا زمانی که بدانید از چای خوبی استفاده کرده‌اید و چای شما در حالت عادی شفاف است، کدر بودن آیس تی مشکل محسوب نمی‌شود.

کف آیس تی چیست؟

آیس‌تی ممکن است گاهی لایه‌ی نازکی از فوم یا کف داشته باشد. این فوم یا کف حاصل مخلوط شدن نوشیدنی با یخ است که قبل از سرو شدن صورت می‌گیرد و ممکن است تا چند دقیقه بعد از سرو شدن نیز دیده شود. بنابراین موضوع نگران‌کننده‌ای نیست. گاهی در چای داغ در صورتی که آب به حد کافی داغ نباشد، شکر به هنگام حل شدن بر روی آن کف تولید می‌کند و کف موجود در آیس‌تی نیز مشابه با آن است. اگر در تهیه‌ی آیس‌تی ابتدا چای را به روش گرم دم‌کرده‌اید و سپس آن را سرد کرده‌اید، کف موجود بر روی آن می‌تواند به علت این باشد که آب چای به هنگام دم کشیدن به‌اندازه‌ی کافی داغ نبوده است.

چای یخی


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که تمامی روش‌های دم کردن چای یخی یا آیس تی را امتحان کنید و از بین آن‌ها هر کدام که برای شما راحت‌تر است را برای همیشه برگزینید. آیس تی که با روش اصلی تهیه شود فوق‌العاده است و یک انتخاب خوب در طول تابستان به حساب می‌آید. امیدوارم این پست به شما کمک کرده باشد تا نکات مربوط به آیس تی را متوجه شوید. شاید توانستید در منزل خود آیس تی مخصوص و منحصربه‌فرد خود را درست کنید. می‌توانید آن را با هر طعمی که دوست دارید درست کنید و هر چیزی که فکر می‌کند خوب است را به آن اضافه کنید. یخ را فراموش نکنید!

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.