آیا می‌خواهید بین اسپرسو و لاته یکی را انتخاب کنید؟ آیا تفاوت اسپرسو و لاته را می‌دانید؟ تفاوت‌های واضحی بین این دو وجود دارد. درواقع این دو در طیف وسیع قهوه‌ها در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. به‌هرحال بیایید تفاوت‌های اساسی بین یک اسپرسو گرم و یک فنجان لاته ی آرامش‌بخش را بررسی کنیم. همچنین، نگاهی به ویژگی‌های هر کدام از این نوشیدنی‌ها می‌اندازیم و پس‌ازآن می‌توانید بررسی کنید که کدام یک را بیشتر دوست دارید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی تفاوت اسپرسو و لاته می‌پردازیم و محتویات هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب باشد.

تفاوت اسپرسو و لاته | ۴ تفاوت که آن‌ها را از هم جدا می‌کند

اسپرسو

۱ . اسپرسو فاقد شیر است!

در قدم اول اجازه دهید تفاوت اسپرسو و لاته که بزرگ و آشکار است را بیان کنیم. اسپرسو تنها یک قهوه است و تقریباً همیشه به رنگ سیاه می‌باشد. با اضافه کردن شیر به آن دیگر اسپرسو خوانده نمی‌شود. با اینکه خنده‌دار به نظر می‌رسد، اما مردمی که قهوه جزئی از زندگی آن هاست دستورالعمل‌های دقیقی در مورد طرز تهیه‌ی هر کدام از نوشیدنی‌ها را دارند. یک اسپرسو، در حقیقت یک اسپرسو ی واقعی، هرگز حاوی شیر نخواهد بود. غیر از این راهی وجود ندارد.

اگر قبلاً به اسپرسوی خود شیر اضافه می‌کردید این بدین معنا نیست که شما اشتباه می‌کرده‌اید بلکه تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به‌طور قراردادی دیگر نام آن را اسپرسو نگذارید. بااین‌وجود اضافه کردن مقداری شکر به آن خوب است. البته مواظب باشید که بیش‌ازحد شکر اضافه نکنید که مبادا طعم اسپرسو ی خالص را از بین ببرید. از طرف دیگر لاته، ۷۵% این نوشیدنی از شیر جوشیده و اضافه کردن کف شیر درست شده است. این نوشیدنی با اسپرسو بسیار متفاوت است چراکه طعم آن بسیار ملایم‌تر است، طعم آن حتی از یک کاپوچینو هم ملایم‌تر است.

اسپرسو

اما از طرفی میزان کافئین موجود در هر ۳ نوشیدنی یعنی اسپرسو، لاته و کاپوچینو یکسان است. این یکسان بودن میزان کافئین به این دلیل است که لاته از اسپرسو ساخته می‌شود و تنها تفاوت اسپرسو و لاته، وجود شیر در لاته است.

به‌طور خلاصه، اگر به عنوان کسی که برای اولین بار قرار است یک قهوه را امتحان کند، می‌خواهید بین اسپرسو و لاته یکی را انتخاب کنید، آنگاه لاته می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. حجم بالای شیر باعث می‌شود که طعم قهوه برای کسی که به آن عادت ندارد قابل‌تحمل‌تر شود.

چیزی که باید در مورد این دو گفته شود این است که اسپرسو چون‌که فاقد شیر است طعمی نزدیک به مزه قهوه را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید بعد از تست کردن لاته در مرحله‌ی بعدی اسپرسو را امتحان کنید.

۲ . لاته دارای کف شیر است، اسپرسو دارای کرم است!

اکنون وقت آن است که در مورد لایه کف مانند در بالای هر دو نوشیدنی صحبت کنیم. هر دو نوشیدنی در بالای خود یک‌لایه‌ی کف مانند دارند اما ترکیب آن‌ها به‌شدت متفاوت است.

اسپرسو

اسپرسو یک قهوه است که یک‌لایه‌ی کرمی تولید می‌کند که در بالای آن قرار می‌گیرد. این لایه‌ی کرمی هنگامی ایجاد می‌شود که آب جوش از لابه‌لای پودر قهوه و یا به عبارتی آسیاب شده عبور می‌کند و توسط یک صافی مناسب فیلتر می‌شود. روغن‌های موجود در پودر قهوه مقداری گاز CO2 را جذب می‌کنند و به‌صورت حباب درمی‌آیند. این همان چیزی است که شما به رنگ برنزه‌ای (گاهی قهوه‌ای) در بالای اسپرسو مشاهده می‌کنید. گاهی اوقات براق هستند و بعضی مواقع ممکن است حباب‌های بزرگ‌تری را در کل لایه‌ی کرمی داشته باشند.

قطر یک‌لایه‌ی کرمی خوب باید حدود نیم سانتی‌متر یا کمی کمتر باشد؛ و هر چیزی ضخیم‌تر از آن نشانه‌ی استفاده از دانه‌ی خالص Robusta (دسته‌ای از گیاهان قهوه) است. روبوستا به دلیل تلخی بیش‌ازحد و دانه‌های درشت معروف می‌باشد، اما از طرفی، در بین دانه‌های قهوه‌ی موجود در اسپرسو بیشترین میزان لایه‌ی کرمی را تولید می‌کند. ضخیم‌تر بودن لایه‌ی کرمی بالای اسپرسو لزوماً نشان‌دهنده‌ی کیفیت بیشتر آن نیست. ضخامت لایه‌ی کرمی گاهی اوقات گول زننده است.

با این وجود، این لایه نشان‌دهنده‌ی تازه بودن قهوه است چراکه قهوه‌های کهنه به این میزان کف تولید نمی‌کنند. همچنین این کف تولید شده، محصول جانبی ناشی از عبور آب داغ از لابه‌لای پودر قهوه است. این لایه‌ی خوش‌رنگ و زیبا را بیشتر در قهوه‌های ترک و یا مجله‌های فرانسوی می‌بینیم. برای ساخت لاته، شما به کف شیر نیاز خواهید داشت که با جوشاندن مقداری شیر به دست می‌آید. درنتیجه، مقداری شیر داغ و مقداری هم کف شیر بسیار زیبا و خوشمزه به دست می‌آید.

در واقع باید یک شیر بسیار گرم به همراه مقداری کف شیر درست کنید (اگر بعد از جوشاندن شیر آن را در ظرفی بریزید و با یک همزن برقی آن را هم بزنید به مقدار مناسب کف شیر آماده خواهید کرد). نحوه‌ی اضافه کردن کف شیر به قهوه نیمی از هنر زیبای ساخت لاته است. به همین دلیل است که اگر کف شیر را اشتباه اضافه کنید، ساختار آن را به هم می‌ریزید و به چیزی غیر از لاته دست پیدا می‌کنید. با این حال این نوشیدنی هنوز هم قابل‌خوردن است اما نه به عنوان یک لاته.

هنگامی‌که کف شیر را اضافه می‌کنید، مشاهده خواهید کرد که با کرم اسپرسو مخلوط می‌شود. این مرحله بخش مهمی از زیباسازی قهوه‌ی لاته است. بعد از اضافه کردن شیر به اسپرسو رنگ‌های مختلفی را می‌بینید که در همدیگر آمیخته‌شده‌اند و با استفاده از آن می‌توانید اشکال مختلفی مانند قلب و گل را ایجاد کنید. هم کرم و هم کف شیر به‌خودی‌خود خوشمزه هستند. کرم قهوه، نسبتاً اسیدی است و به دلیل بالا رفتن PH، مقداری مزه‌ی ترش به خود می‌گیرد. کف شیر یک مزه‌ی شیرین غلیظ دارد. هرچه شیر مورداستفاده غلیظ‌تر باشد، کف آن حالت کرمی بیشتری به خود می‌گیرد. پس به هیچ وجه پس به هیچ وجه از شیرهای کم‌چرب استفاده نکنید.

۳ . برای ساختن لاته به اسپرسو احتیاج دارید!

و اکنون ما به این سؤال معروف می‌رسیم که آیا مرغ قبل تخم‌مرغ بوده یا برعکس؟ چه کسی اول آمد؟ لاته یا اسپرسو؟ در این مورد کاملاً مشخص است که اسپرسو قبل از لاته به بازار عرضه‌شده است. اسپرسو قبل از ظهور لاته اولین فرم از قهوه بود. درواقع لاته ساخته‌شده از اسپرسو است. چندین نوشیدنی بر مبنای اسپرسو وجود دارد. اولین شکل لاته احتمالاً زمانی ایجادشده است که طعم بسیار تلخ قهوه برای برخی از افراد آزاردهنده بوده است و از آن پس به دنبال راهی بوده‌اند که طعم تلخ اسپرسو را تعدیل کنند.

اسپرسو

درست کردن لاته با هر چیزی به جز اسپرسو، یک لاته ی واقعی نمی‌شود. اگر شما اسپرسوی خود را در خانه با استفاده از قهوه‌های دانه درشت و پودر نشده درست کنید و دقیقه از همان نسبت شیر به قهوه برای ساخت لاته استفاده کنید، ممکن است با یک نوشیدنی بسیار بزرگ مواجه شوید. حتی اگر نسبت شما درست هم باشد، طعم تلخ اسپرسو به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

تمام آن چیزی که باید در مورد لاته بدانید این است که طعم اسپرسو را ملایم کنید اما هنوز هم اجازه دهید مقداری از طعم تلخ اسپرسو باقی بماند. قهوه‌های دانه‌درشت و پودر نشده نمی‌توانند طعم یک اسپرسوی واقعی را ایجاد کنند. حتی اگر از همان دانه‌هایی استفاده کنید که برای ساخت پودر قهوه استفاده می‌شود، باز هم نمی‌تواند آن طعم را ایجاد کند.

۴ . یک لاته همیشه بزرگ‌تر از یک اسپرسوی استاندارد خواهد بود!

وقتی صحبت از اندازه یک اسپرسو و یک لاته می‌شود، بحث زیادی وجود دارد. اگرچه اظهارنظر عمومی به این صورت است که اندازه‌ی لاته به‌طور پیش‌فرض باید بزرگ‌تر از اسپرسو باشد اما این تفاوت خیلی هم زیاد نیست.

اسپرسو

در یک فنجان معمول اسپرسو (اندازه‌ی معمولی)، حجم کل قهوه‌ی خالص با کرم روی آن حدوداً ۳۰ میلی‌لیتر اندازه‌گیری می‌شود. Ristretto یکی دیگر از انواع فنجان‌های اسپرسو است که تنها نیمی از حالت نرمال را پر می‌کند (غلیظ‌تر است). این فنجان قوی‌تر از اسپرسوی معمولی است که فقط در بعضی از نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. درنتیجه این فنجان حجمی حدود ۱۵ میلی‌لیتر یا نیم اونس (نصف یک فنجان معمول) قهوه دارد. این یکی دیگر از تفاوت اسپرسو و لاته است.

Lungo یکی دیگر از فنجان‌های اسپرسو است که در آن از حجم آب بیشتری برای ساخت قهوه استفاده می‌شود و به عبارتی در آن ۲ برابر آب بیشتری وجود دارد (رقیق‌تر است). در نتیجه حجم آن حدود ۶۰ میلی‌لیتر یا ۲ اونس قهوه است. بیشتر قهوه‌ها از فنجان‌های معمولی استفاده می‌کنند بنابراین آن‌ها از کلمه “اسپرسو” به جای “اسپرسوی معمولی” استفاده می‌کنند.

اکنون که می‌دانید لاته به چه معناست، جدای از اینکه از چه روشی برای ساخت آن استفاده می‌کنید، این لاته می‌تواند بزرگ‌تر از هر کدام از فنجان اسپرسویی باشد که می‌توانید درست کنید. لاته قرار است که از ۲۵% اسپرسو، ۵۰% شیر جوشیده و ۲۵% کف شیر تشکیل شده باشد؛ بنابراین اگر قرار باشد که از یک فنجان اسپرسوی بزرگ استفاده کنید، باید به همان نسبت شیر و کف شیر در لاته ی خود بریزید.

اما امر باعث ایجاد یک لاته‌ی بسیار بزرگ می‌شود؛ اما اگر برای ساخت لاته از یک فنجان کوچک استفاده کنیم و نسبت‌ها را جوری تنظیم کنیم که حجم لاته ی ساخته‌شده با یک فنجان کوچک اسپرسو با حجم یک فنجان بزرگ آن برابر باشد، عالی است. در این صورت به یک اندازه نوشیدنی خواهید داشت. ۶۰ میلی‌لیتر لاته ی ساخته‌شده با فنجان کوچک اسپرسو و ۶۰ میلی‌لیتر فنجان بزرگ اسپرسو.

به یاد داشته باشید که محتوای کافئین موجود در لاته همانند اسپرسوی مورداستفاده در آن باشد. هرچند که ایجاد چنین شرایطی به دلیل قند و چربی‌های موجود در نوشیدنی، بسیار کند پیش خواهد رفت و یا غیرممکن خواهد بود.

ویژگی‌های مفید اسپرسو و لاته

ویژگی‌های مفید و ارزش‌هایی برای هر دو نوشیدنی وجود دارد. حتی اگر آن‌ها نوشیدنی‌های کاملاً متفاوتی هم باشند، هر دو به روش خود زیبا و خوشمزه هستند. توصیه می‌کنم که هر دو نوشیدنی تهیه‌شده توسط یک باریستای ماهر (کسی که کارش ساخت انواع قهوه است) را امتحان کنید تا به درستی تفاوت اسپرسو و لاته را متوجه شوید، چه کسی می‌داند، شاید بعد از امتحان کردن یک اسپرسوی خوب، متوجه شوید که قهوه‌ی سیاه به‌هیچ‌وجه وحشتناک نیست. یا ممکن است متوجه شوید شکر و شیر آن چیزی است که شما واقعاً می‌خواهید و دوست دارید آن را بیشتر در قهوه‌های خود ببینید. چیزهای مختلف را امتحان کنید و ببینید قهوه‌ی خود را به چه شیوه‌ای دوست دارید.

لاته، نوشیدنی ملایم‌تری است

من اغلب لاته نمی‌نوشم به این دلیل که بیشتر اوقات قهوه‌ی خودم را در خانه به صورت قهوه‌ی دانه درشت و قهوه‌ی ترکی مصرف می‌کنم؛ اما هنگامی که در یک کافه قهوه مصرف می‌کنم بیشتر به کاپوچینو تمایل دارم چون که دوست دارم مزه‌ی قهوه بیشتر برجسته شود.

اسپرسو

با این وجود هنوز روزهایی وجود دارد که به یک لاته ی ملایم و خوشمزه احتیاج پیدا می‌کنم. این نوشیدنی هنوز هم قهوه است اما از طرفی نوشیدن آن راحت‌تر است چراکه در بین آن قهوه‌ی تلخ از فنجان شیر گرم لذت می‌برید.

هم لاته و هم اسپرسو نوشیدنی‌های گرم هستند، با این حال همیشه به نظرم می‌رسد که لاته نوشیدنی بسیار ملایم‌تری نسبت به اسپرسوی تلخ‌مزه است. این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت اسپرسو و لاته است.

اگر تا به حال قهوه نخورده‌اید و می‌خواهید آن را امتحان کنید، لاته گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری برای شماست. اگر شما از مزه‌ی قهوه در لاته خوشتان نیاید این علامت کاملاً واضحی است که شما با یک فنجان اسپرسو میانه‌ی خوبی نخواهید داشت.

اسپرسو انتخاب سریع و کارآمد من!

اگر قصد دارید در طول روز کارهای زیادی انجام دهید یا برای باقی روز مشغول به کار باشید، آن موقع اسپرسو بدون شک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. پروسه‌ی ساخت آن از آماده کردن دستگاه تا پر شدن فنجان قهوه چیزی حدود ۵ دقیقه است. بیشتر اوقات سرعت آماده شدن اسپرسو همان چیزی است که مرا به سمت خودش می‌کشاند. کمتر زمانی پیش آمده که برای آماده شدن آن بیشتر از چند دقیقه وقت گذاشته باشم. باید اعتراف کنم که اسپرسو، شما را به نزدیک‌ترین طعم قهوه‌ی ممکن می‌برد، چرا که این یک قهوه‌ی سیاه و یک نوشیدنی بسیار غلیظ است. اسپرسو از قهوه‌ی دانه درشت تهیه می‌شود و طعم آن بسیار متفاوت خواهد بود. به این تفاوت اسپرسو و لاته نیز توجه داشته باشید.

اسپرسو دارای بالاترین دوز از قهوه‌های ممکن است؛ بنابراین اگر شما با این دوز از قهوه مشکل نداشته باشید، این مورد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. هنگام خرید یک قهوه‌ی جدید، به شما پیشنهاد می‌کنم که همیشه برای نوشیدنی اول، یک اسپرسو از آن را امتحان کنید. در این روش با خالص‌ترین نوع آن قهوه آشنا شوید. از طرفی، با چشیدن مزه‌ی بالاترین دوز آن به این پی می‌برید که باید از چه نسبتی برای ساخت قهوه‌های خود استفاده کنید.

تذکر نهایی

من می‌دانم که بعضی‌ها ممکن است لاته را خیلی زیاد دوست داشته باشند. من هم گاهی اوقات آن را خیلی دوست دارم، البته در بعضی موارد خیلی خاص. مقایسه‌ی تفاوت اسپرسو و لاته در حقیقت مقایسه‌ی درست و منطقی نیست. این شبیه مقایسه‌ی هلو و مربای هلو است. آن‌ها بسیار متفاوت هستند و شما را با دو تجربه‌ی کاملاً مجزا روبه‌رو می‌کنند که به هیچ عنوان نمی‌توانند در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

بااینکه قهوه‌ی خاص خود را می‌نوشید و آن را دوست دارید، اما فقط از اسپرسو استفاده نکنید و انواع دیگر را هم بچشید. تا به تفاوت اسپرسو و لاته پی ببرید و اگر طعم تلخ اسپرسو را به سختی تحمل می‌کنید، مقداری شیر و شکر به آن اضافه کنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که به صورت مجزا و در دو رو متفاوت اسپرسو و لاته را تست کنید تا به مهمترین تفاوت اسپرسو و لاته پی ببرید. در این صورت شما به تفاوت اسپرسو و لاته پی ‌می‌برید و می‌توانید یکی از آن دو را به عنوان نوشیدنی دوست داشتنی خود برگزینید.اگر می‌خواهید در مورد قهوه و چای بیشتر بدانید، سایر مقاله‌های مرتبط ما را مطالعه کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.