هر گاه که یک سیم را به یک پریز الکتریکی وصل می‌کنید،‌ بسیار حیاتی است که یک سیمِ زمین داشته باشید. این باعث جلوگیری از این می‌شود که سیم زنده شود و خطر برق‌گرفتگی، هنگامی که چیزی را به پریز وصل می‌کنید، به وجود بیاید. همچنین سیم زمین باعث جلوگیری از آتش‌سوزی می‌شود. وصل کردن یک سیمِ زمین به درستی باعث می‌شود که در این دردسر‌ها نیافتید و همچنین شما را ایمن نگه می‌دارد. این مهارتی است که اکثر برق‌کارها در اول مسیر شغلی خود یاد می‌گیرند و به همین دلیل خیلی ساده‌ است، ولی اگر شما برق‌کاری را خودتان انجام می‌دهید، به سیمِ زمین با دقت و به طور حرفه‌ای توجه کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نحوه اتصال سیم ارت به پریز می‌پردازیم.

 

نحوه اتصال سیم ارت به پریز (سیم ارت یا سیم اتصال به زمین)

نحوه اتصال سیم ارت به زمین

قسمت اول :  کدوم یکی سیم ارت است؟

یک زه الکتریکی شامل سه سیم است. یکی به رنگ سیاه خواهد بود که سیم زنده است. سیم سفید سیم خنثی خواهد بود و سیم لخت سیمی است که زمین است. هر دو سیم سیاه و سفید، سیم‌هایی هستند که عایق هستند و شما نیاز خواهید داشت که پایان عایق شده آن‌ها را لخت کنید تا بتوانید آن‌ها را به پریز‌ها وصل کنید. بر روی سیمِ زمین معمولا هیچ عایقی نیست و اگر هم باشد معمولا رنگ آن سبز خواهد بود.

قبل از این‌که شروع به برق‌کاری کنید، مطمئن شوید مداری که می‌خواهید روی آن کار کنید در قطع‌کننده مدار خاموش شده‌است. اگر مطمئن نیستید، برق کل خانه را قبل از آن‌که شروع به کار کنید قطع کنید.

 

قسمت دوم :  پریز ها و Receptacleها

 receptacle الکتریکی شما به وسیله پیچ‌ها از بالا و پایین به جعبه اتصال شما وصل می‌شود. کناره‌ها نیز پیچ دارند. در یک طرف یک پیچ برنجی وجود دارد و شما نیاز است تا سیم برنجی را به این پیچ وصل کنید. در طرف دیگر، دو پیچ وجود خواهد داشت. یکی نقره‌ای خواهد بود که این برای سیم سفید، یا خنثی است. پیچ دیگر سبز است. شما سیمِ زمین را به این پیچ وصل می‌کنید.

 

نحوه اتصال سیم ارت به پریز

قسمت سوم :  جعبه اتصال

جعبه اتصال و receptacle لازم است که کاملا به سیستم زمین کردن در داخل ساختمان وصل باشند. اگر جعبه اتصالی که receptacle را نگه می‌دارد به جای پلاستیک، تماما فلزی باشد لازم است که شما سیم ورودی را نیز به این زمین کنید. برای این کار، نیازی نخواهید داشت که انتهای سیمِ زمین را به receptacle زمین کنید و در عوض لازم است که به اندازه کافی سیم باقی بگذارید تا به جعبه اتصال برسد.

جعبه اتصال یک پیچ سبز خواهد داشت. سیمِ زمین را به این پیچ، که از پشت جعبه اتصال به یک سوراخ پیچیده‌شده وصل می‌شود، پیچ کنید. اگر هیچ پیچی وجود نداشت، باید یک گیره زمین کردن وجود داشته باشد. این سیمِ زمین را به لبه جعبه اتصال فلزی محکم می‌کند.

شما نمی‌توانید همین‌جوری زمین را به receptacle وصل کنید و انتظار داشته باشید تا پیچ‌هایی که به receptacle وصل می‌شوند، یک زمینِ کارآمد ارائه دهند. کد بین‌المللی الکتریکی این اجازه را به شما نمی‌دهد.

قسمت چهارم : محافظت از خطای زمین

در اتصال سیم ارت به زمین باید بدانید که زیر نظر کد بین‌اللملی الکتریکی، پریزهایی که در مکان‌هایی قرار دارند که ممکن است باعث بروز حادثه شوند، مانند دستشویی‌ها، آشپزخانه‌ها و گاراژها، لازم است که به مدار مختل‌کننده خطای زمین (GFCI) مجهز بشوند. بدین طریق، اگر خطای زمین کردن شناسایی بشود، یک مدار ویژه جریان برق را در پریز قطع می‌کند. شما باید در سیم‌کشی GFCI، در مورد یک سیم‌کشی که آن را به زمین متصل می‌کند راهنمایی بگیرید. این کار به هنگامی که یک نقطه الکتریکی را در بیرون از خانه‌تان سیم‌کشی می‌کنید نیز می‌تواند انجام شود.


مقالات مرتبط :


یادگیری سیم‌کشی ۲۲۰ و ۲۳۰ ولت

سیم‌کشی‌ خانه‌های مسکونی با برق ۲۴۰ ولت، برای کار کردن بعضی از ابزار گرمایشی و سرمایشی و همچنین بعضی مصرف‌کننده‌های بزرگ دیگر، ضروری است. مدارهای ۲۲۰ ولت که معروف به دهه‌ ۱۹۶۰ بودند، الان به عنوان مدارهای ۲۴۰ ولت شناخته می‌شوند و همچنین مدارهای ۱۱۰ ولت الان مدارهای ۱۲۰ ولت هستند. با این حال مردم همچنان از ۱۱۰/۲۲۰ ولت قدیمی در مکالمات روزمره خود استفاده می‌کنند، حال آن‌که در واقعیت این مدارات از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به بعد در خیلی از مکان‌ها استفاده نشده‌اند.

نحوه اتصال سیم ارت به پریز

۲۴۰ ولتی‌هایی که پنل اصلی الکتریکی را تغذیه می‌کنند از دو سیم که هر کدام ۱۲۰ ولت را حمل می‌کنند به علاوه یک سیم سوم که آن را خنثی می‌نامند و بین هر دو مشترک است، تشکیل شده است. هر سیم ۱۲۰ ولتی با دیگری ۱۸۰ درجه اختلاف فاز دارد. با مشترک بودن سیم خنثی بین هرکدام، اگر از یک مولتی‌متر برای اندازه‌گیری بین سیم خنثی و هرکدام از دو سیم برق رنگ‌شده دیگر استفاده کنیم، دستگاه ۱۲۰ ولت را خواهد خواند. اگر این اندازه‌گیری بین دو سیم برق انجام شده بود، دستگاه ۲۴۰ ولت را می‌خوانَد. برای مثال،‌ این نصف جریان لازم برای روشن کردن یک گرمکن ۱۵۰۰ واتی را فراهم می‌کند، درست برخلاف وصل کردن یک گرمکن پرتابل به یک پریز ۱۲۰ ولت. این از آن‌جا اتفاق می‌افتد که جریان (که با آمپر محاسبه می‌شود) از تقسیم توان (۱۵۰۰ وات در هر مورد) بر ولتاژ که برای مورد اول ۲۴۰ ولت و در مورد دوم ۱۲۰ ولت است، محاسبه می‌شود.

با توجه به نیاز وسیله خانگی، دو راه برای سیم‌کشی دستگاه برای ۲۴۰ ولت وجود دارد. اگر وسیله یک فر باشد که به ۱۲۰ ولت برای کارکردن ساعت، کنترل‌ها و برد کنترل به همراه ۲۴۰ ولت دیگر برای کار کردن المنت‌هایش نیاز داشته باشد، به یک کابل که ۳ سیم دارد نیاز خواهد بود که دو تا از آن‌ها سیم‌های برق خواهند بود و دیگری یک سیم خنثی که به هرکدام ۱۲۰ ولت را تخصیص می‌دهد. اما اگر وسیله یک آبگرمکن باشد، یک کابل که ۲ سیم دارد، که هر دوی آن‌ها سیم برق هستند و سیم خنثی‌ در بین‌شان نیست، نیاز خواهد بود.

 

کابل‌های ۳ سیم و ۲ سیم

بیشتر لوازم و اثاث خانگی امروزی از سیم‌کشی ۱۲۰ ولت استفاده می‌کنند. ولی بسیاری از وسایلی که توان بالا دارند نیاز خواهند داشت تا از سیم‌کشی ۲۴۰ ولت بهره‌ببرند تا بتوانند با نرخ مصرف کم‌تری فعالیت کنند. یک سیم‌کشی ۲۴۰ ولت معمولا توسط یک کابل ۲ سیم مانند ۲/۱۲، ۲/۱۰ یا ۲/۸ و یا کابل ۳ سیم مانند ۳/۱۲، ۳/۱۰ یا ۳/۸ تأمین می‌شود که شماره آخر تعداد سیم‌های موجود در کابل بدون احتساب سیم خنثی است. در ۲کابل‌های /۱۲، ۲/۱۰ و ۲/۸ هر دو سیم، برق دارند و ۲۴۰ ولت را در بین خود بدون حضور سیم سفید خنثی حمل می‌کنند. در کابل‌های ۳/۱۲، ۳/۱۰ و ۳/۸، دو سیم رنگی (که می‌تواند عایق سیاه، قرمز ویا آبی داشته باشد.) همیشه سیم‌های برق هستند و سیم سفید همیشه خنثی خواهد بود، این بدون در نظر گرفتن سیم سبز یا مسی زمین کردن در کد کابل است.

هر مداری ۲۴۰ ولتی توسط یک قطع‌کننده دوقطبی محافظت خواهد شد، که در واقع دو قطع‌کننده است که در یک محفظه بزرگ‌تر در کنار یک‌دیگر قرار داده شده‌اند و اگر هرکدام آن‌ها حذف شود، هر دو طرف سیم قطع خواهد شد. کد بین‌المللی الکتریکی (NEC) این را الزام می‌کند که این نوع سیم‌کشی به طور غالب در ساخت خانه‌های مسکونی استفاده شود. به همین دلیل است که اکثر سشوارها و فرهای امروزی از یک ۴ شاخه استفاده می‌کنند.

 

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نحوه اتصال سیم ارت به پریز پرداختیم. همچنین برای انجام تمام کارهای برقکاری ساختمان میتوانید از متخصصین برقکار پین‌ورک بهره‌مند شوید، فقط کافی است روی سایت خدمات پین‌ورک کلید کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.