تعویض فن جدید حمام بسیار وقت گیر نخواهد بود، زیرا اتصالات و سیم‌کشی فن، در حال حاضر وجود دارد. ابتدا باید فن قدیمی خود را با دقت جدا کرده ولوله و سیم‌کشی‌ها را از هم جدا کنید. سپس، فن جدید را در جای خود قرار می‌دهید. دوباره به سیم‌ها ولوله‌های دریچه وصل شوید و آماده آزمایش فن خود باشید. فقط مطمئن شوید که قبل از شروع کار با سیم‌کشی برق، حرفه‌ای هستید! در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوغ تعویض هواکش سرویس بهداشتی می‌پردازیم.

 

قسمت اول | آماده سازی برای تعویض هواکش سرویس بهداشتی

تعویض فن حمام

۱ . بررسی کنید که آیا مجوز لازم است یا خیر

با شهر محلی یا دولت محلی خود تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا اجازه دارید کارهای الکتریکی خانگی انجام دهید یا خیر. در بعضی موارد، ممکن است به یک مجوز ویژه احتیاج داشته باشید یا ممکن است کار توسط یک پیمانکار دارای مجوز انجام شود.

حتی اگر احساس می‌کنید خودتان می‌توانید کار را انجام دهید، باز هم باید ببینید آیا مجوز لازم است یا خیر. در صورت نیاز، انجام کار بدون مجوز ممکن است خط مشی صاحبخانه شما را نقض کند.

تعویض هواکش حمام

۲ . نوع فن کنونی را بررسی کنید

برای تعویض هواکش سرویس بهداشتی نوع فن کنونی را بررسی کنید. بسیاری از فن‌های حمام از طریق سقف یا اتاق زیرشیروانی شما سفت‌وسخت شده‌اند. بااین‌حال، برخی از آن‌ها دارای یک برق الکتریکی استاندارد هستند که از یک خروجی معمولی تغذیه می‌شود. شما می‌توانید فن خود را با همان نوع جایگزین کنید. اگر مطمئن نیستید که از کدام نوع استفاده می‌کنید، از پوشش فن استفاده کنید و نحوه کار را بررسی کنید.

 

۳ . فن جدید خود را انتخاب کنید

سری به فروشگاه محلی برای تهیه فن منزل خود بزنید و باید بتوانید چندین مدل از فن‌های حمام را پیدا کنید. به دنبال شماره‌ای با تعداد کم (۲ یا کمتر) و یک “CFM” بالا (پا در هر دقیقه) باشید. هرچه این تعداد کمتر باشد، فن آرام‌تر است. CFM تعداد فوت مکعب هوا را اندازه‌گیری می‌کند که یک فن می‌تواند در هر دقیقه از یک اتاق خارج کند. به‌طورکلی هرچه این تعداد بیشتر باشد بهتر است. CFM بالا ممکن است برای حمام‌های کوچک لازم نباشد. اگر حمام شما بزرگ باشد، لازم شما فنی با درجه CFM بالایی را تهیه کنید.

تعویض هواکش حمام

 ۴ . ابزار و لوازم خود را جمع کنید

برای تعویض هواکش سرویس بهداشتی ابزار و لوازم خود را جمع کنید. شما نباید به چیزی بیش‌ازحد معمول احتیاج داشته باشید و ممکن است در خانه برخی از ابزارها و وسایل موردنیاز خود را داشته باشید. اگر چنین نیست، این موارد را درحالی‌که در فروشگاه لوازم‌خانگی هستید انتخاب کنید:

  • پارچه
  • پیچ‌گوشتی
  • تست کننده مدار (آشکارساز ولتاژ AKA – استفاده از انواع غیر تماسی آسان‌تر خواهد بود)
  • مته و بیت
  • چاقوی Drywall
  •  نوار HVAC
  •  اتصالات سیم

تعویض هواکش سرویس بهداشتی

۵ . یک پارچه پهن کنید

برای تعویض هواکش سرویس بهداشتی یکپارچه را پهن کنید. باز کردن فن قدیمی حمام و کار با سقف شما می‌تواند باعث ریزش سقف خاکی و زباله شود. با گذاشتن یکپارچه روی کف حمام خود در زیر فن، تمیز کردن را آسان‌تر کنید. اگر نزدیک فن باشد، ممکن است بخواهید قسمت‌های دیگر را نیز بپوشانید.

تعویض هواکش سرویس بهداشتی

۶ . برق فن را خاموش‌کنید

به قسمت مدار شکن بروید و سوئیچ مشخص‌شده را برای فن حمام (تمام کلیدهای سرویس بهداشتی، اگر یکی از آن‌ها به‌طور مشخص برای فن مشخص نشده است) قطع کنید. قطعاً شما نمی‌خواهید درحالی‌که برق هنوز وصل است، روی سیم‌کشی فن کارکنید!


مقالات مرتبط :


قسمت دوم | جدا کردن فن قدیمی

تعویض فن سرویس بهداشتی

۱ . پوشش فن قدیمی را بردارید

به بخشی از فن که می‌توانید در سقف حمام خود ببینید، نگاهی بیندازید. برخی از درپوش‌های فن با پیچ در محل نصب می‌شوند. اگر چنین است، یک پیچ‌گوشتی را برداشته و آن‌ها را شل کنید تا پوشش قدیمی فن را بردارید. اگر پیچ‌ها را نمی‌بینید، این پوشش احتمالاً فقط در جای خود قرار می‌گیرد. به دنبال زبانه‌ای بروید که می‌توانید فشار دهید تا جلوی آن را باز کند. اگر یکی از آن‌ها وجود ندارد، یک پیچ‌گوشتی مسطح بردارید و در لبه پوشش فن (درجایی که سقف آن را وصل می‌کند) به‌آرامی بچرخانید تا بتوانید درپوش فن را بردارید.

 

۲ . سیم‌کشی فن را جدا کنید

در تعویض هواکش سرویس بهداشتی پس از باز کردن پوشش، باید بتوانید سیم‌های منتهی به محفظه فن را مشاهده کنید. با روشن کردن ردیاب ولتاژ و تنظیم آن در نزدیکی سیم‌ها، خاموش بودن برق را دوباره بررسی کنید. اگر همه‌چیز بررسی شد، می‌توانید سیم‌ها را از محل اتصال جدا کنید. اگر سیم‌هایی را مشاهده می‌کنید که از سقف به اتصالات پلاستیکی منتهی می‌شوند، از اتصالات به محفظه، کانکتور پلاستیکی را جدا کرده و سیم‌ها را جدا کنید. اگر سیم‌ها را می‌بینید، اما اتصالات پلاستیکی نیستید، درپوش جعبه اتصال را از روی محفظه پنکه بازکنید و باید آن‌ها را درون آن پیدا کنید. در عوض، برخی از فن‌ها یک پلاگین استاندارد دارند که به یک خروجی بالاتر از سقف (مثلاً به یک تیرچه متصل) وصل شود. اگر یکی از این موارد را مشاهده کردید، آن را جدا کنید.

تعویض هواکش دستشویی

۳ . لوله دریچه را جدا کنید

لوله دریچه را جدا کنید. لوله دریچه از دریچه‌ای در پشت‌بام شما تا محفظه پنکه عبور می‌کند. لوله منفذ را از محفظه فن قدیمی جدا کنید. لوله دریچه ممکن است با نوار HVAC به محوطه وصل شود. اگر چنین است، آن را بازکنید. این لوله همچنین ممکن است توسط یک گیره یا مونتاژ پیچ نگه‌داشته شود. در صورت لزوم با استفاده از یک پیچ‌گوشتی، آن را نیز بازکنید. پس از برداشتن نوار و یا کلیپ‌ها، فقط به‌آرامی لوله را بکشید تا از محفظه فن جدا نشود.

تعویض هواکش دستشویی

۴ . محفظه پنکه فن را جدا کنید

در تعویض هواکش سرویس بهداشتی محفظه پنکه فن را جدا کنید. به دنبال پیچ‌های نصب‌شده باشید که محفظه فن را در جای خود نگه‌دارند. برای برخی از مدل‌ها، این قسمت‌ها در پایین قرار دارند و از سقف به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. برای بقیه، شما باید به اتاق زیرشیروانی خود بروید و پیچ‌ها را از بالا بردارید. تکه‌ای از تخته سه لا را در زیر تیرچه‌ها در اتاق زیرشیروانی خود قرار دهید. بهتر است کسی به کمک شما بیاید. اجازه دهید درحالی‌که پیچ‌ها را جدا می‌کنید، نگهدارندِ را نگه‌دارند. پس از برداشتن پیچ‌ها، محفظه فن قدیمی را از سقف بکشید.

 

قسمت سوم | نصب فن جدید

تعویض فن دستشویی

۱ . سوراخ سقف را در صورت لزوم تنظیم کنید

سوراخ سقف را در صورت لزوم تنظیم کنید. اگر فن جدید از ناحیه بریده‌شده در سقف شما از فن قدیمی بزرگ‌تر باشد، باید آن را بزرگ کنید. محفظه فن جدید را در مقابل سقف در بالای سوراخ قرار دهید، طرح کلی محفظه فن را روی سقف ردیابی کنید، سپس امتداد طرح را با یک چاقوی خشک‌کن برش دهید. همچنین ممکن است یک پنکه نصب کنید که دارای اندازه کوچک‌تر از نمونه قدیمی شما باشد. اگر پوشش فن جدید کل ناحیه را پوشش نمی‌دهد، می‌توانید جلوی سقف را برای خلاص شدن از فضای اضافی وصله کنید.

۲ . محفظه فن جدید را به تیرچه‌های سقفی وصل کنید

محفظه فن جدید را به تیرچه‌های سقفی وصل کنید. به‌طورکلی، تمام‌کاری که شما باید انجام دهید این است که پیچ‌ها را از طریق به راکت‌های متصل به محفظه فن جدید به داخل قاب سقف منتقل کنید. همیشه مطمئن شوید که دستورالعمل‌های همراه با فن خود را بخوانید. برخی از فن‌ها ممکن است به شما اجازه دهند پیچ‌ها را از پایین به داخل تیرچه‌های سقفی بکشید. برای بقیه، شاید لازم باشد به راکت‌ها را از داخل اتاق زیرشیروانی خود ببندید:

  • داخل اتاق زیرشیروانی خود را بالای فن حمام قرار دهید.
  • تکه‌ای از تخته‌سه‌لایی را در بالای اتصالات سقفی بگذارید تا در صورت لزوم، سطحی برای کار روی آن قرار دهید.
  • کسی با نگه‌داشتن محفظه پنکه از پایین به شما کمک کند.
  • به راکت‌ها به محفظه پنکه وصل می‌شوند. ممکن است برخی از آن‌ها به تیرچه‌های سقفی بپیوندند.
  • پیچ‌ها را از طریق سوراخ‌های به راکت به داخل تیرچه‌های سقفی بکشید تا جایی که محفظه به‌طور ایمن در جای خود قرار گیرد.
  •  اگر فن شما برای عبور پیچ از سقف سوراخ دارد و برای نگه‌داشتن آن از بالا به راکت دارد، از هردوی آن‌ها استفاده کنید.

۳ . لوله دریچه را به داخل محفظه فن بکشید

لوله دریچه را به داخل محفظه فن بکشید. از همان لوله دریچه‌ای که به فن قدیمی شما وصل شده است استفاده کنید. آن را در قسمت اتصال مجرای حلقوی روی محفظه فن بکشید. نوار HVAC را در اطراف اتصال پیچیده ولوله را به‌طور ایمن در محل نگه‌دارید.

ممکن است برخی از فن‌ها کانکتور مجرای جداگانه‌ای داشته باشند که شما باید آن را پیداکرده و قبل از اطمینان از لوله دریچه، به محفظه پنکه وصل کنید. دستورالعمل‌های مدل فن خود را بخوانید تا مطمئن شوید.

هواکش دستشویی

۴ . سیم‌های برق را به محفظه فن وصل کنید

در تعویض هواکش سرویس بهداشتی سیم‌های برق را به محفظه فن وصل کنید. درپوش جعبه اتصالی را از کنار محفظه فن جدا کرده و سه سیم را بیرون بکشید. سیم‌های موجود در محفظه فن را به سیم‌های رنگی مربوطه در سقف یا اتاق زیرشیروانی که به محفظه فن قدیمی وصل شده است وصل کنید. سیم‌ها را در کنار هم قرار داده و از اتصالات پلاستیکی استفاده کنید تا به آن‌ها وصل کنید.

  •  اطمینان حاصل کنید که به سیم‌های رنگی صحیح (سفید به سفید، سیاه به عقب، زرد تا زرد و غیره) وصل می‌کنید.
  • اتصالات سیم را به داخل محفظه فشار دهید و وقتی کار تمام شد، درب جعبه اتصال را تعویض کنید.
  •  اگر فن شما به‌جای سیم‌های برهنه دارای یک پلاگین استاندارد است، کافی است آن را به داخل پریز در اتاق زیرشیروانی خود وصل کنید.

فن سروریس بهداشتی

۵ . ضربه‌ای محکم و ناگهانی روی در فن بزنید

بعد از تعویض هواکش سرویس بهداشتی ضربه‌ای محکم و ناگهانی روی در فن بزنید. اگر پوشش مدل شما توسط کلیدهای پلاستیکی نگه‌داشته شده است، کافی است آن را از پایین فشار دهید. اگر درپوش فن شما توسط پیچ نگه‌داشته شده است، آن‌ها را با پیچ‌گوشتی یا مته بازکنید.

فن دستشوییی

۶ . فن را آزمایش کنید

بعد از تعویض هواکش سرویس بهداشتی فن را آزمایش کنید. برق را به فن وصل کنید. کلید فن‌ها را بزنید تا آزمایش کنید که همه‌چیز درست به نظر می‌رسد و خوب کار می‌کند یا خیر. اگر صداهای بلند یا غیرمنتظره‌ای وجود دارد، یا اگر فن به‌هیچ‌وجه کار نمی‌کند، دوباره برق را قطع کرده و کار خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فن را به‌درستی نصب‌کرده‌اید. ذر غیر این صورت برای بررسی کار خود با یک پیمانکار یا برق‌کار تماس بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.