آیا به تازگی متوجه بوی بد حمام خود شده‌اید؟ اگر این‌چنین است، این مقاله مناسب برای پی بردن به دلایل بوی بد دوش شماست. هیچ‌کس دوست ندارد حمامش آن‌قدر بود بدهد که حتی با مقدار زیادی اسپری خوشبو کننده برطرف نشود؛ اما خبر خوشحال کننده این است که برطرف کردن مشکل بوی بد حمام، راه‌حل‌های آسانی دارد. ما در این مقاله، علل‌های احتمالی این مشکل و راه‌های دست‌وپنجه نرم کردن با آن، مانند نحوه‌ی تمیز کردن زهکشی دوش حمام را به شما آموزش خواهیم داد به‌گونه‌ای که دیگر بوی بد حمام را تجربه نخواهید کرد. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی دلایل بوی بد دوش می‌پردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهیم و امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

دلایل معمول بوی بد دوش حمام

شناسایی منبع بو و پی بردن به دلایل بوی بد دوش

هنگامی‌که متوجه بوی جدید تخلیه آب دوش حمام می‌شوید که باعث می‌شود بینی خود را در حمام چروک کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به نوع بوی نامطبوع آن توجه کنید تا بتوانید منبع احتمالی بو را تعیین کنید. حتی اگر نمی‌توانید نوع بو را تشخیص دهید، در اینجا چند دلیل احتمالی بو بیان شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گرفتگی زهکشی و تخلیه‌ی دوش حمام
  • خشک شدن و خراب شدن لوله‌های خمیده‌ی P-trap (لوله‌های خمیده‌ای که آب زهکشی فاضلاب خانه را تخلیه می‌کنند در عین حال مانع بازگشت گازهای خطرناک به درون ساختمان می‌شوند)
  • تشکیل بیوفیلم در لوله‌ها (بیوفیلم، تجمعی از میکروارگانیسم‌ها می‌باشد)
  • لوله‌های دارای نشتی

ما به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید با هر کدام از این مسائل مقابله کنید تا پس از آن، به جای استشمام بوی بد و نامطبوع، از محیطی خوشبو و آرامش‌بخش لذت ببرید.

۱ . زهکشی‌های مسدود شده و دلایل بوی بد دوش

گرفتگی لوله‌های یک مسئله‌ی رایج است. پس در نظر گرفتن این احتمال در زمان استنشاق بوی نامطبوع، یک کار هوشمندانه است. اگر آب دوش حمام شما به کندی تخلیه می‌شود و یا اصلا تخلیه نمی‌شود، در نتیجه با قدرت کامل می‌توانیم بگوییم که شما با یک گرفتگی در زهکشی حمام‌تان دست و پنجه نرم می‌کنید. گرفتگی لوله‌ها می‌تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع شود چراکه چرک و کثیفی را در خود گیر می‌اندازد و مانع از تخلیه آب حمام می‌شود و از جمله دلایل بوی بد دوش به شمار می‌رود.

 

چه چیزی باعث گرفتگی در دوش حمام و دلایل بوی بد دوش می‌شود؟

گرفتگی زهکشی یک مسئله رایج است زیرا عوامل متعددی به راحتی می‌توانند در این گرفتگی‌ها نقش داشته باشند، از جمله:

  • تفاله‌های صابون
  • مو
  • ته نشست و جمع شدن مواد معدنی
  • کثیفی‌ها
  • شن و ماسه
  • اقلام کوچک و ریز

بیشتر گرفتگی‌ها ترکیبی از موارد ذکر شده می‌باشند. به عنوان مثال، تفاله‌های صابونی می‌توانند با توده‌ای از موها آمیخته شوند و انسداد محکم‌تری ایجاد کنند. اگر احتمال می‌دهید که با یک گرفتگی سر و کار دارید، سعی کنید که آن را تمیز کنید و پس از آن بررسی کنید که آیا بوی نامطبوع حمام از بین رفته است یا خیر.

بوی بد دوش

چگونه گرفتگی زهکشی دوش حمام و دلایل بوی بد دوش را برطرف کنیم‌؟

روش‌های مختلفی برای رفع گرفتگی زهکشی دوش حمام و دلایل بوی بد دوش وجود دارد. یک گزینه‌ی محبوب که در آن نیاز به هیچ‌گونه مواد شیمیایی ندارد، باز کردن گرفتگی لوله با استفاده از فنر می‌باشد؛ بنابراین ما بر روی رفع گرفتگی زهکشی دوش حمام با استفاده از فنر لوله‌بازکن (drain snake) تمرکز خواهیم کرد. شما می‌توانید این فنر‌های لوله‌بازکن را که با نام دریل دستی نیز معروف می‌باشند، از تمام مغازه‌های سخت‌افزاری خریداری کنید. این ابزار، وسیله‌ای است که هر لوله‌کشی باید با خود همراه داشته باشد. حتماً از کابلی با قطر ¼ تا ۵/۱۶ اینچی استفاده کنید تا بتواند به اندازه‌ی کافی در هر لوله‌ای انعطاف‌پذیر باشد.

شما همچنین می‌توانید سیم مربوط به آویز لباس‌هایتان را صاف کنید و به آن یک قلاب ببندید و با این کار فنر لوله‌بازکن خود را بسازید که پس از آن می‌توانید از شر هر گونه ماده‌ای که باعث گرفتگی لوله‌های تخلیه‌ی آب حمامتان شده است خلاص شوید. چه از یک لوله‌بازکن خانگی استفاده می‌کنید و چه یکی از آن‌ها را خریداری کرده‌اید، در هر صورت فنر را درون لوله‌ی تخلیه‌ی آب حمام حرکت دهید و زمانی که متوجه شدید گرفتگی درون قلاب فنر گیر کرده است، آن را بیرون بکشید.

به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده نادرست از لوله‌بازکن، ممکن است به سیستم لوله‌کشی خود آسیب برسانید؛ بنابراین اگر از کار کردن با این فنر مطمئن نیستید، بهتر است با یک لوله‌کش تماس بگیرید تا او این کار را برایتان انجام دهد. برخی گزینه‌های دیگر برای رفع گرفتگی لوله‌ی تخلیه و دلایل بوی بد دوش، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اگر دستتان می‌رسد، گرفتگی را با دست بیرون بکشید
  • با استفاده از یک چاه باز کن سعی کنید گرفتگی را بالا بکشید
  • ریختن آب جوش به درون لوله‌ی تخلیه‌ی آب، می‌تواند به رفع انسداد کمک کند
  • ریختن یک ماده‌ی شیمیایی به درون لوله‌ی تخلیه برای رفع گرفتگی و انسداد

 ۲ . خشک شدن و یا کثیف شدن لوله‌های خمیده‌ی P-trap و دلایل بوی بد دوش

یکی دیگر از موارد احتمالی برای ایجاد بوی بد ناشی از تخلیه‌ی دوش حمام، خشک شدن و یا کثیف شدن لوله‌ی P-trap می‌باشد. اگر زهکشی دوش حمام شما، بویی شبیه بوی مجرای فاضلاب می‌دهد، این مشکل احتمالاً به این دلیل است که لوله‌ی خمیده‌ی p-trap که در سیستم زهکشی دوش حمامتان تعبیه شده است، نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد؛ در نتیجه، گاز‌های خطرناک و بد بو در حال بازگشت به حمام شما می‌باشند؛ اما اگر با یک بوی کهنه و ناشی از کپک‌زدگی مواجه هستید، بازهم p-trap مشکل دارد اما در این مورد تنها یک تمیز کردن ساده برای رفع این مشکل کفایت می‌کند.

بوی بد دوش

لوله‌ی خمیده‌ی p-trap چیست و چگونه می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دوش حمام شود.

لوله‌ی p-trap، یک بخش U شکل از سیستم لوله‌کشی می‌باشد که قبل از اتصال زهکشی حمام به بخش اصلی فاضلاب در زیر آن قرار می‌گیرد. اگر به زیر روشویی و یا سینک آشپزخانه‌ی خود نگاه کنید، می‌توانید این لوله‌های خمیده را مشاهده کنید. تفاوت لوله‌های p-trap حمام با دیگر بخش‌های خانه این است که قابل‌مشاهده نیست و تنها می‌توانید از زیرزمین به آن دسترسی پیدا کنید.

عملکرد p-trap به این گونه است که همواره مقداری آب را در خود نگه می‌دارد تا گاز‌های فاضلاب نتوانند از خط زهکشی فرار کنند و وارد حمام شما شوند. اگر بویی شبیه بوی فاضلاب حس کردید، احتمال دارد که لوله‌ی p-trap حمام شما نمی‌تواند آن طور که باید درون خود آب نگه دارد. این مشکل ممکن است با باز کردن شیر آب به طور کامل حل شود.

اگر شیر آب به طور مداوم باز می‌باشد اما هنوز هم بوی فاضلاب را حس می‌کنید، احتمالاً برای لوله‌ی p-trap مشکلی پیش آمده است که نیاز است با یک متخصص تماس بگیرید تا آن را بررسی کند و تشخیص دهد که آیا به تعمیر نیاز دارد و یا کلاً باید تعویض شود. ممکن است دریچه‌ی هوای تخلیه‌ی گاز نیز شکسته و یا سوراخ شده باشد که باعث ایجاد یک مکش و تخلیه‌ی آب لوله‌ی p-trap شود. اگر بوی نامطبوع حمامتان شبیه بوی فاضلاب نیست، احتمالاً درون لوله‌ی p-trap کثیفی جمع شده است که با یک تمیزکاری ساده حل می‌شود. در این حالت به دلیل جمع شدن کثیفی درون لوله، رنگ آن نیز تغییر می‌کند.

 

نحوه‌ی تمیز کردن لوله‌های p-trap حمام و دلایل بوی بد دوش

در چند پاراگراف قبلی در مورد نحوه‌ی رفع بوی ناشی از لوله‌های p-trap که به خوبی کار نمی‌کنند و دچار مشکل شده‌اند صحبت کردیم، اما زمان‌هایی که مشکل ناشی از تجمع کثیفی در این لوله‌ها می‌باشد، چه کاری انجام دهیم؟ حتی اگر حمام خود را با دقت کنید، باز هم ممکن است به قسمت‌هایی از حمام که قادر به دیدن آن‌ها نیستید توجه نکنید. خوشبختانه، تمیز کردن لوله‌های p-trap یک کار نسبتاً آسانی است و با یک روش عالی می‌توانید از شر بوی بد زهکشی حمام خود خلاص شوید.

تقریباً ½ فنجان جوش‌شیرین و به دنبال آن ½ فنجان سرکه‌ی سفید مقطر درون لوله‌ی تخلیه‌ی حمام خود بریزید. اکنون درپوش لوله‌ی تخلیه‌ی حمام خود را ببندید و اجازه دهید واکنش‌های شیمیایی مورد نیاز، درون لوله انجام شود. قسمت‌های داخلی زهکشی حمام از جمله لوله‌ی p-trap را تمیز کنید. در این فرایند باید تمام کثیفی‌هایی که به قسمت داخلی لوله‌ی p-trap چسبیده‌اند و باعث ایجاد بوی نامطبوع حمام شده‌اند، از بین بروند.

بوی بد دوش

همچنین می‌توانید از سفیدکننده یا سایر پاک‌کننده‌ها استفاده کنید، اما مراقب باشید که استفاده بیش از حد مواد شیمیایی ممکن است به لوله‌های شما آسیب برساند، بنابراین، اقدامات خانگی بایستی در اولویت قرار گیرد.

۳ . تشکیل بیوفیلم و دلایل بوی بد دوش

یکی دیگر از دلایل شایع در ایجاد بوی بد دوش حمام، تشکیل بیوفیلم است. بیوفیلم ممکن است بر روی دوش شما و یا درون لوله‌های زهکشی ایجاد شود و باعث بوی نامطبوع گردد. اگر لوله‌ی تخلیه‌ی حمامتان بویی شبیه بوی کپک می‌دهد، احتمال با رشد کپک و یا بیوفیلم درون زهکشی حمامتان روبه‌رو هستید. خوشبختانه، رفع این مشکل ساده و ارزان است.

بیوفیلم چیست؟

اکثر ما احتمالاً بیوفیلم را به عنوان کثافت یا لجن توصیف می‌کنیم. در بعضی از موارد با کپک اشتباه گرفته می‌شود. در واقع، بیوفیلم تجمعی از باکتری‌ها متحرک و یا پس مانده‌های آن‌ها می‌باشد. این باکتری‌ها به وسیله‌ی ماده‌ای چسب مانند به یکدیگر می‌پیوندند و در لمس حالت لزجی به خود می‌گیرند و از طرفی مانند سنگ‌های رودخانه، محکم به دوش حمام، آبخوری پرندگان و دیگر مکان‌ها متصل می‌شوند. حتی ممکن است هنگام مسواک زدن یک لایه از این بیوفیلم‌ها را بر روی دندان‌هایتان مشاهده کنید که به آن‌ها پلاک دندان می‌گویند.

از آنجا که بی‌نهایت باکتری متفاوت وجود دارد، به همین خاطر ممکن است انواع متفاوتی از بیوفیلم بر روی دوش حمامتان ایجاد شود. یک نوع از این بیوفیلم‌های متداول که هر جور شده راه خود را به دوش حمام پیدا می‌کند، کپک صورتی نام دارد. اگرچه در واقعیت این بیوفیلم کپک نمی‌باشد. این بیوفیلم حاوی باکتری Serratia marcescens می‌باشد که با نام مخفف S. marcescens خوانده می‌شود. این بیوفیلم دارای تن رنگی صورتی و یا نارنجی می‌باشد.

بیوفیلم می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد و به گسترش سالمونلا، E.coli، MRSA و … کمک کند؛ بنابراین بوی بد بیوفیلم، تنها دلیل برای حذف و دلایل بوی بد دوش نیست. به طور خاص، S. marcescens می‌تواند زخم‌های باز را آلوده کرده و باعث ایجاد عفونت مجاری ادراری و مشکلات تنفسی برای بیماران دارای مشکلات مربوط به سیستم ایمنی شود.

بوی بد دوش

چگونه بیوفیلم را در دوش حمام خود از بین برده و تمیز کنیم؟

اگر متوجه وجود لکه‌های نارنجی در دوش حمام خود شده‌اید و می‌خواهید آن‌ها را حذف کنید، احتمالاً با S. marcescens سر و کار دارید. تمیز کردن کپک‌های صورتی در دوش حمام، نیازمند یک فرایند دو مرحله‌ی است. همین مسئله در مورد سایر انواع بیوفیلم در دوش شما نیز صادق است. در قدم اول باید با استفاده از یک برس یا ابزار مناسب دیگر تا جایی که می‌توانید آن‌ها را از سطح مورد نظر جدا کرده و دور کنید؛ پس از آن، محل مورد نظر را با استفاده از اسپری‌های حاوی مواد شیمیایی ضد میکروبی، ضدعفونی کنید.

برای از بین بردن بیوفیلم بر روی کاشی‌کاری حمام خود، می‌توانید از هر گونه برس و ضدعفونی‌کننده که در خانه موجود است استفاده کنید. حتماً این روند را به صورت هفتگی تکرار کنید تا از بازگشت بیوفیلم جلوگیری کنید. در بسیاری از موارد، بوی بد درون دوش حمام ناشی از وجود بیوفیلم درون زهکشی آب حمام می‌باشد، بنابراین در این موارد، تنها تمیز کردن دیوار‌ها و کف حمام کافی نمی‌باشد.

برای از بین بردن بیوفیلم و دلایل بوی بد دوش از زهکشی حمام خود، ابتدا پوشش لوله‌ی تخلیه را بردارید و آن ناحیه را تمیز کنید. در مرحله‌ی بعد، یک غلتک رنگ زنی تهیه کنید و آن را با محلول تمیزکننده‌ی خود آغشته کنید و به صورت عمودی وارد لوله‌ی تخلیه‌ی حمام خود کنید. برای بیشتر زهکشی‌ها، شکل و اندازه‌ی این غلتک‌ها به اندازه‌ی کافی مناسب هستند تا به خوبی لوله‌ی تخلیه را تمیز کنند. غلتک را دورن لوله بچرخانید تا بیوفیلم به اندازه‌ی کافی سست شود، آنگاه بیوفیلم را با استفاده از این غلتک بیرون بکشید؛ پس از آن چندین بار غلتک را وارد لوله کرده و بیرون آورید تا زمانی که هیچ گونه اثری از وجود بیوفیلم درون لوله‌‌ی تخلیه نیابید.

۴ . لوله‌های دارای نشتی و دلایل بوی بد دوش

سه منبع بوی بد دوش که تا به حال در مورد آن صحبت کردیم، به گونه‌ای است که صاحب‌خانه به تنهایی قادر به دست و پنجه نرم کردن با آن می‌باشد. متأسفانه در برخی موارد، این بوی بد ممکن است ناشی از وجود مشکلات جدی‌تر باشند که نیاز است از یک متخصص کمک بگیرید. یکی از این مسائل نشتی لوله‌هاست. لوله‌های دارای نشتی که ممکن است درون دیوار و یا زیر دوش حمام تعبیه شده باشند، باعث می‌شوند که گازهای فاضلاب – که به آن‌ها سولفید هیدروژن نیز می‌گویند –، از این لوله‌ها فرار کنند و باعث ایجاد بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده و یا فاضلاب درون دوش حمامتان شوند.

بوی بد دوش

چه چیزی ممکن است باعث شود که لوله‌ها دچار نشتی شوند؟

لوله‌های زهکشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گاز‌های فاضلاب را درون خود نگه دارند؛ بنابراین اگر متوجه بوی نامطبوعی درون حمام خود شدید، ممکن این بو ناشی از وجود نشتی درون یکی از لوله‌های زهکشی باشد. هرگز نباید بوی فاضلاب درون خانه‌‌ی خود را نادیده بگیرید.

نشت در اثر سوراخ شدن لوله‌ها یا اتصالات سست بین لوله‌های لوله ایجاد می‌شود. در انواع خاصی از لوله‌های فلزی، نشتی لوله ممکن است به دلیل خوردگی فلز آن در طول زمان ایجاد شود. از بین لوله‌هایی که نشتی آن‌ها به دلیل اتصالات ضعیف بین آن‌هاست، می‌توان لوله‌ها PVC را نام برد؛ بنابراین نصب ضعیف و سست آن‌ها به یکدیگر، موجب ایجاد نشتی در آن‌ها خواهد شد. اگر متوجه بوی فاضلاب درون یک خانه‌ی تازه تعمیر شده و یا تازه ساخت شدید، احتمالاً مشکلی مربوط به نشتی لوله‌ها وجود دارد.

یکی دیگر از عوامل نشتی لوله‌های زهکشی، گرفتگی این لوله‌ها است. گرفتگی این لوله‌ها که معمولاً ناشی از یک محصول تمیزکننده‌ی خشن و یا دیگر مواد خورنده است، باعث می‌شود که این مواد درون لوله‌ها جمع شوند و یا به سختی حرکت کنند و به مرور زمان باعث خوردگی زهکشی خانه‌تان شوند. سوراخ شدن لوله‌ها در اثر گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که مقاومت دیواره‌ی لوله‌ها در اثر مواد خورنده، در طول زمان کاهش یابد.

 

نحوه‌ی تعمیر لوله‌های دارای نشتی و دلایل بوی بد دوش

راه‌حل رفع نشتی لوله‌ها، به اندازه‌ی دیگر راه‌حل‌هایی که تاکنون در مورد آن‌ها صحبت کردیم، ساده نیست. راه‌حل‌ آن به موادی که لوله‌هایتان از آن ساخته شده‌اند، نحوه‌ی دسترسی به آن‌ها و دیگر موارد بستگی دارد. در برخی موارد، پیدا کردن یک نشتی کوچک، می‌تواند نشانه‌ای بر وجود یک مشکل اساسی در سیستم لوله‌کشی خانه‌تان باشد. به عنوان مثال اگر سیستم لوله‌کشی خانه‌تان از لوله‌های چدنی قدیمی استفاده می‌کند، ممکن است نیاز باشد تمام آن لوله‌ها با موارد جدید‌تر جایگزین شوند.

بوی بد دوش

رفع نشتی لوله‌های زهکشی، کاری است که بهتر است آن را به یک متخصص واگذار کنید. وقتی‌که احساس می‌کنید که گازهای فاضلاب ممکن است از لوله‌های شما نشت کند و از طرفی می‌دانید که این بو‌ها در نتیجه‌ی لوله‌های p-trap مشکل‌دار نیز ایجاد می‌شود، در این شرایط بهتر است با یک لوله‌کشی معتبر تماس بگیرید تا آن‌ها این مشکل را تشخیص دهند. آن‌ها همچنین این مشکل را برطرف خواهند کرد و از آن پس می‌توانید به راحتی درون حمامتان نفس بکشید.

از متخصصان لوله‌کشی محلی خود برای پی بردن به دلایل بوی بد دوش کمک بخواهید.

هنگامی‌که تمیز کردن زهکشی شما برای رفع مشکل دوش شما کافی نیست، با متخصص لوله‌کشی دوش در شهر خود تماس بگیرید. فرقی نمی‌کند، چه مشکل ناشی از گرفتگی لوله‌ها چه نشت آن‌ها و یا هر دلیل دیگری باشد، لوله‌کش‌های متخصص این مشکل را تشخیص می‌دهند و گزینه‌هایی برای رفع آن را برایتان شرح خواهند داد.

همچنین برای لوله‌کشی اضطراری می‌توانید با شماره آن‌ها تماس بگیرید. خدمات حرفه‌ای متخصصان به شما در هر زمینه‌ای مرتبط با لوله‌کشی کمک می‌کنند، بنابراین تنها یک تلفن تا حل شدن مشکلات جدی سیستم لوله‌کشی خود فاصله دارید. نیازی به هیچ‌گونه ترس نیست، به آن‌ها اعتماد کنید تا مشکلات لوله‌کشی‌تان به راحتی برطرف شود.

نیاز نیست که تنها در زمان اضطراری با آن‌ها تماس بگیرید. اگر می‌خواهید متخصصان سیستم لوله‌کشی شما را بررسی کنند، همین امروز درخواست دهید. این بررسی هیچ‌گونه هزینه و یا تعهدی ندارد. آن‌ها هستند تا در شما این اطمینان را ایجاد کنند که سیستم لوله‌کشی‌تان هیچ‌گونه مشکلی ندارد. با کمک آن‌ها خواهید توانست بدون پرداخت هزینه‌ی زیاد از دوش حمام خود لذت ببرید.

بوی بد دوش


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای رفع این مشکل به نکات ارائه شده در این مطلب توجه کنید و در صورتیکه این مشکل همچنان وجود داشت حتما با متخصصان مشورت نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.