اگر شما هم مثل من باشید، حتماً دوستانی دارید که هم شکلات و هم قهوه را دوست دارند. اما چرا افراد تا این حد به قهوه و شکلات علاقه‌مندند؟ این دو ماده بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند. اما آیا این به این معناست که هردو از یک خانواده هستند؟ طعم آن‌ها واقعاً باعث می‌شود که این فکر به ذهنتان خطور کند. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی قهوه و شکلات و نحوه تهیه آن‌ها می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای جالب و جذاب باشد.

آیا قهوه و شکلات شبیه هستند؟

بین شکلات و قهوه تفاوت‌های آشکاری وجود دارد که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید هردوی آن‌ها را به‌عنوان نوشیدنی دم کنید که در رابطه با آن نیز توضیح خواهیم داد.

قهوه و کاکائو

آیا قهوه و شکلات به یک خانواده تعلق دارند؟

خیر، قهوه و شکلات مربوط به یک خانواده نیستند. آن‌ها متعلق به دو گیاه متفاوت و دو قاره‌ی مختلف هستند.

در اصل قهوه متعلق به آفریقا و عربستان (اتیوپی و یمن که نزدیک به هم هستند) است و در حال حاضر بهترین رشد را در آمریکای جنوبی دارد.

این در حالی است که کاکائو در اصل به آمریکای جنوبی تعلق دارد  در حال حاضر بهترین کشت آن در آفریقا صورت می‌گیرد. گویی در این قسمت یک جای‌جایی صورت گرفته است!

دانه‌های قهوه و شکلات نه‌تنها از دو گیاه مختلف تولید می‌شوند، بلکه ویژگی‌های مختلفی نیز دارند. قهوه محرک است و دارای مقداری آنتی‌اکسیدان است و به ایجاد انرژی کمک می‌کند.

در مقابل آن کاکائو در مراسم‌ها استفاده می‌شد و بعدها به طبقات اشرافی وارد شد و مدت‌ها پس از آن به مصرف عموم رسید. کاکائو یک محصول اعلا محسوب می‌شد و به‌صورت شیرین سرو می‌شد. این ماده نسبت به قهوه آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد اما میزان کافئین آن کمتر است.

هم خواص کاکائو و هم شکلات به هنگام مخلوط کردن آن‌ها با شکر و خامه کاهش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید خواص این دو ماده را به طور کامل جذب کنید و طعم اصلی آن‌ها را بچشید باید شکلات و قهوه‌ی تلخ مصرف کنید. با این حال همه‌ی افراد نمی‌توانند این دو ماده را به این صورت تحمل کنند.

قهوه و کاکائو

دانه‌ی قهوه و طعم آن

زمانی که درخت قهوه بار می‌دهد، میوه‌های آن به‌صورت خوشه‌ای هستند و منظره‌ای شبیه به خوشه‌های انگور در تاکستان دارند. اما بافت آن‌ها شبیه به گیلاس است و هسته‌ی داخل این میوه در واقع همان چیزی است که به عنوان دانه‌ی قهوه می‌شناسیم.

اینکه قهوه کجا و چگونه رشد کند بر روی ظاهر و طعم دانه‌ها اثر می‌گذارد.

دانه‌ی قهوه در اصل سبز رنگ است و باید شسته شود. بعد از اینکه دانه‌ها تمیز شد، نوبت برشته شدن آن‌ها به اندازه‌های مختلف می‌رسد. گاهی دانه‌ها سبز می‌مانند، گاهی تقریباً برشته و سیاه می‌شوند و گاهی هم‌شکلی میان این دو حالت پیدا می‌کنند.

میزان برشتگی تعیین می‌کند که قهوه تا چه میزان تیره و قهوه‌ای باشد. بخش بعدی مربوط به کافئین موجود در دانه است. علت اینکه دیکف طعمی ملایم‌تر از قهوه‌ی عادی دارد همین است.

اینکه قهوه آسیاب شده و به ذرات ریزی تبدیل می‌شود (البته کاملاً پودر نمی‌شود) باعث می‌شود برخی آن را با پودر کاکائو اشتباه بگیرند. یکی از انواع قهوه وجود دارد که به ذرات خیلی ریز آسیاب می‌شود و در تهیه‌ی اسپرسو از آن استفاده می‌شود. این ذرات ریز باعث می‌شوند تا قهوه کف کند و طعم خوبی را ایجاد می‌کند که در اسپرسو لازم است.

با این حال پس از اینکه قهوه تحت فرآیندهای آماده‌سازی خاصی قرار می‌گیرد، رنگ قهوه‌ای تیره‌ای پیدا می‌کند که کمی مایل به قرمز است. میزان قرمزی قهوه بیشتر از کاکائو است. بنابراین از روی ظاهر و بافت می‌توان اغلب این دو را تشخیص داد.

قهوه و کاکائو

دانه‌ی کاکائو و طعم آن

دانه‌های کاکائو شبیه به لوبیا هستند. یعنی چندین دانه در یک غلاف قرار دارند و هر کدام از دانه‌ها اندازه‌ای در حدود یک بادام دارند. اندازه‌ی غلاف نیز معمولاً از اندازه‌ی دست یک انسان بزرگ‌تر است بنابراین همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، تعداد دانه‌های موجود در هر غلاف زیاد است.

این غلاف‌ها بر روی درخت کاکائو رشد می‌کنند و در تمام طول سال می‌توان آن‌ها را برداشت کرد چراکه درخت کاکائو جزو درختان همیشه‌سبز است. سپس غلاف‌ها باز می‌شوند و دانه‌ها خارج شده و خشک یا برشته می‌شوند. پس از این مرحله می‌توانند تحت عملیات آماده‌سازی قرار گیرند. از هر دانه‌ی کاکائو، کره‌ی کاکائو و پودر کاکائو تولید می‌شود. نحوه‌ی استخراج کره از دانه‌ها شبیه به تولید روغن‌زیتون از هسته‌های آن است که با تحت‌فشار قرار گرفتن خارج می‌شود. کاکائو تلخ است و هیچ شیرینی ندارد. این طعم به خاطر آلکالوئید موجود دردانه‌ها است. سپس ذرات باقی‌مانده خشک می‌شوند و به نرمی آسیاب شده تا به پودر کاکائو تبدیل شوند. دو روش اصلی برای آماده‌سازی کاکائو وجود دارد. روش اول روش هلندی است که معمول‌ترین روش است. در این روش کاکائوی حاصل رنگی مایل به قرمز خواهد داشت.

رنگ قرمز کیک مخملی نیز به همین علت است. امروزه در این کیک از رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود اما درگذشته به خاطر میزان کاکائوی قرمز موجود در آن به این رنگ بود.

به روش هلندی بازگردیم. این روش باعث می‌شود که پودر کاکائو رنگ متفاوت، طعمی ملایم‌تر، اسیدیته پایین‌تر و محبوبیت بیشتری میان مردم پیدا کند. این نوع از کاکائو معمولاً همان کاکائویی است که در شکلات‌ها، کیک و شیرینی‌ها، بستنی و … استفاده می‌شود.

روش دیگر روش بروما است. در این روش از محلول آلکالین استفاده نمی‌شود و درنتیجه پودر کاکائو رنگی قهوه‌ای پیدا می‌کند و طعمی متفاوت خواهد داشت.

قهوه و کاکائو

موکا ترکیبی فوق‌العاده از قهوه و شکلات است

در موکا با ترکیب قهوه و شکلات روبه‌رو هستیم. ترکیب این دو ماده عالی است و طعم تلخ و رنگ زیبای شکلات همخوانی خوبی با رنگ گرم قهوه دارد.

از دیگر ترکیب‌ها می‌توان به ترکیب موز با قهوه یا شکلات اشاره کرد که شیرینی و فقدان اسیدیته موز با قهوه یا شکلات تنظیم می‌شود. پس از آنجایی که ترکیب موز با شکلات یا قهوه متناسب است، جای تعجب نیست که طعم موزشکلاتی چند سال پیش به عنوان یک طعم جداگانه بوجود آمد.

اینکه چه میزان از قهوه و کاکائو را با چه نسبت با هم مخلوط کنید به شما بستگی دارد. ممکن است چیزی که شما می‌پسندید از نظر فردی دیگر بدمزه باشد!

من به شخصه گاهی ترکیب این دو را دوست ندارم و طعم آن‌ها را باهم نمی‌پسندم.

موکا یکی از ترکیبات عالی این دو ماده است که با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و نام‌های گوناگونی نیز دارد. اما مواد اصلی آن همیشه به یک شکل است: قهوه‌ی غلیظ (معمولاً اسپرسو) به همراه پودر کاکائو و کمی شیر.

نام‌های دیگر آن موکاپینو، کافه موکا، موکا لاته و نام‌های گوناگون دیگر است. اما در همه‌ی آن‌ها شاهد ترکیب قهوه و شکلات داغ هستیم. می‌توانید به راحتی با در نظر گرفتن راهنمای بالا برای خود موکا درست کنید.

برای مثال قهوه‌ای که ما در محل کار می‌خوریم افتضاح، سوخته و کمی‌ترش است. صادقانه بگویم که فکر می‌کنم شاید دستگاه قهوه ساز آنجا خراب است. تنها راهی که باعث شد این قهوه کمی برایم قابل‌تحمل‌تر شود افزودن یک لایه فوم شیر و یک لیوان شکلات داغ با دو شات اسپرسو به آن بود. این کار باعث شد که آن قهوه چیزی شبیه به موکا شود برای همین سعی کنید موکای مخصوص خود را درست کنید.

اینکه چندین مدل قهوه و شکلات ترکیبی وجود دارد یکی از مسائلی است که طرفداران قهوه در سراسر جهان را خوشحال می‌کند چراکه بعضی از آن‌ها برای این افراد حکم هدیه را دارد.

قهوه و کاکائو

نباید پودر کاکائو را به قهوه‌ی آسیاب شده اضافه کرد

وقتی می‌خواهید پودر کاکائو را به قهوه اضافه کنید، آن را به قهوه‌ی آسیاب شده اضافه نکنید. مخصوصاً اگر از اسپرسو ساز استفاده می‌کنید.

اسپرسو باید مقدار کمی از آب جوش را تحت‌فشار شدید به لایه‌ای ضخیم از قهوه وارد کند. قهوه باید به صورتی باشد که آب بتواند از آن رد شود در غیر این صورت لیوان سرریز می‌شود و دستگاه اسپرسو ساز با اختلال روبه‌رو می‌شود.

مشابه این شرایط برای تهیه‌ی قهوه‌ی دمی چکه‌ای نیز رخ می‌دهد. دریپ فیلتری که برای این کار به کار می‌رود باید برای نفوذ هوا فضای کافی داشته باشد. تا بتواند آب را جذب کند و دم بکشد. اگر در زیر قسمت بالایی فیلتر این وسیله را نگاه کنید، یعنی جایی که آب از آن پایین می‌چکد، شاهد قطرات خشک‌شده‌ی قهوه خواهید بود.

این بدین خاطر است که ذرات قهوه با بخار بالا می‌روند و به آن قسمت برخورد می‌کنند. این حالت برای قهوه عادی است اما اگر کاکائو را اضافه کنید به همه‌جا خواهد پاشید.

اگر مثل من از قهوه و کاکائو هم‌زمان استفاده کنید، آب بین قهوه و کاکائو راکد می‌ماند و فیلتر مسدود می‌شود. این اتفاق به خاطر بافت منسجم پودر کاکائو است.

همچنین در روش ترکی برای دم کردن قهوه نیز نمی‌توانید از قهوه و پودر کاکائو هم‌زمان استفاده کنید چراکه در این روش قهوه باید برای مدتی بجوشد که کاکائو مخصوص جوشیدن نیست.

به نظرم درصورتی‌که می‌خواهید از قهوه و کاکائو هم‌زمان استفاده کنید فرنچ پرس وسیله‌ی بهتری خواهد بود. اما به‌طورکلی در فرآیندهای این‌چنینی از قهوه و کاکائو به‌صورت هم‌زمان استفاده نکنید.

اگر می‌خواهید قهوه و کاکائو را با مخلوط کن، مخلوط کنید توجه داشته باشید که ذرات کاکائو بسیار ریز هستند و به همه‌جا می‌پاشند. همچنین توجه کنید که کاکائو در آب حل نمی‌شود و مانند قهوه‌ی فوری نیست که کثیفی بر جای نگذارد.

به جای این کار باید پس از دم کشیدن قهوه پودر کاکائو را به آن اضافه کنید. در این صورت قهوه شما بافتی غلیظ‌تر پیدا می‌کند چون کاکائو دارای کمی نشاسته است. اگر از کاکائو استفاده می‌کنید به سبب شیرینی که خود ایجاد می‌کند دیگر به شکر زیادی نیاز نخواهید داشت. استفاده از کاکائو تا حد زیادی تلخی قهوه را خنثی می‌کند.

سخن آخر

امیدوارم که توانسته باشم در این متن به شما کمک کنم. می‌دانم که قهوه و شکلات به یکدیگر ارتباطی ندارند اما گاهی شبیه‌اند، این‌طور نیست؟ مخصوصاً قهوه‌هایی که حاوی شکلات هستند باعث شده بودند که من این‌گونه فکر کنم.

تابه‌حال خطوط سفید شکلاتی را بر روی کاپوچینو دیده‌اید؟ و یا شکلات تلخ را در قهوه لیکور مشاهده کرده‌اید؟

بله این به این علت است که شکلات و قهوه ترکیب خوبی را به دست می‌دهند. همچنین باید بگویم که من شکلات تلخ را به نوع سفید آن ترجیح می‌دهم چون شکلات سفید خیلی شیرین است که با ذائقه‌ی من همخوانی ندارد. با این حال ممکن است که شما نیز در مقابل شکلات تلخ را دوست نداشته باشید که این اختلاف‌سلیقه اشکالی ندارد و کاملاً طبیعی است.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما تست قهوه بدون شکلات و قهوه با شکلات است، بهرحال همان‌ طور که می‌دانید ذائقه افراد باهم متفاوت است، پس بهتر است هر دو مدل را تست کنید و شناخت درستی نسبت به ذائقه خود پیدا کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.