اضافه کردن شیر به چای جز رسومات قدیمی است که شاید همه از آن اطلاع داشته باشند ولی خیلی‌ها نمی‌دانند که چطور و چه زمانی این کار آغازشده است. این‌یکی از کارهایی است بریتانیایی‌ها بدون آنکه درباره آن فکر کنند آغاز کردند و بسیاری از کشورهای همسایه هم به تقلید از آن این کار را انجام دادن ولی به‌خوبی بریتانیایی‌ها نبود. بااین‌حال شیرچای برای همگان بسیار مناسب است و به‌خودی‌خود چای ارزشمندی است. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع شیرچای می‌پردازیم.

چرا شیر را به چای اضافه می‌کنیم؟

دلیل واقعی افزودن شیر به چای در طول زمان از بین رفته است و هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند چرا این رسم وجود دارد، تمام چیزی‌هایی که از این رسم به‌جامانده است افسانه و قصه است که درستی یا نادرستی آن‌ها مشخص نیست. برخی‌ها معتقدند زمانی که انگلیسی‌ها چای را کشف کردند ظرف‌هایی باریک و کوچک را از چین وارد کردند، اما این فنجان‌ها آن‌قدر باریک و ظریف بودند که نمی‌توانستند گرمای چای را تحمل کنند و می‌شکستند برای همین انگلیسی‌ها برای خنک کردن آن به چای شیر اضافه کردند، برای همین آن‌ها ابتدا شیر و بعد چای را به فنجان اضافه می‌کردند.

شیرچای

شاید این داستان کمی درست باشد زیرا قبل از اختراع چای چینی‌ها نوشیدنی‌های داغ خود را درون همین فنجان‌ها استفاده می‌کردند که نمی‌شکست، البته ظروف چینی قبل از استفاده لعاب‌کاری مناسبی روی آن صورت می‌گرفت که به این راحتی‌ها نمی‌شکست شاید دلیل شکستن چای داغ نبود.

داستان دیگری درباره این کار وجود دارد و آن‌هم این است که قرن‌ها پیش اربابی یا شخصی که در حال بازدید از کشور چین بود به فکر این افتاد که چای را با شیر استفاده کند. شاید با خواندن این داستان آدم به یاد تأسیس یک کارخانه و چیزی شبیه این‌ها بیافتد.

سرگذشت چای شیری زیاد واضح نیست و هرکسی دیدگاه و داستان خود را درباره این موضوع دارد، امروزه به شاید می‌توان به این یقین رسید که آن‌ها از مزه تلخ چای خوششان نمی‌آمد و چیزی برای تغییر مزه چای نیاز داشتند که به آن شیر اضافه کردند.

آیا می‌توان شیر را به هر نوع چای اضافه کرد؟

همهٔ چای‌ها به شیر احتیاج ندارند، بعضی از چای‌ها اسیدی، ترش، میوه‌ای، گس هستند که با شیر طعم بسیار خوبی پیدا خواهند کرد و طعم خود چای هم حفظ می‌شود. سایر چای‌ها هم به دلیل داشتن آن خاصیت زمینی، کاراملی و وانیلی با شیر بسیار ترکیب خوبی هستند.

شیرچای

انواع چای که با شیر ترکیب خوبی را می‌سازد:

  • چای سیاه، به دلیل داشتن تن خاکی و طعم گرم
  • چای روبیوس، به‌طور طبیعی شیرین است و به طعم کاراملی وانیلی میزند.
  • چای چایی، ازآنجایی‌که با مواد ترش درست‌شده است همیشه با شیر مصرف می‌شود.

توصیه من به شما این است که شیر را به چای دیگری به‌جز آنچه در مواد بالا ذکر شد استفاده کنید. گذشته از چای روبیوس، چای‌های گیاهی و چای‌های برگ‌دار بسیار با شیر خوشمزه می‌شوند.

اما هر چایی هم با شیر نباید استفاده کرد.

چای سبز، که با شیر بسیار چرب می‌شود طعمی گس را به آن می‌دهد.

چای ماچا، این نوع چای رنگ بسیار براقی دارد و به‌صورت پودر است.

چای سفید، نباید به آن شیر اضافه کرد زیرا خاصیت خود را از دست می‌دهد.

چای اولانگ و پوره که با اضافه کردن شیر به آن‌ها مزه چای به‌طورکلی از بین می‌رود و بهترین کار سرو آن‌ها بدون شیر است.

چه شیرهایی را به چای اضافه کنیم؟

نوع شیر به خودتان بستگی دارد، اگر گیاهخوار هستید می‌توانید از شیر سویا هم استفاده کنید، اما انتخاب من شیر پرچرب است زیرا هم کامل و خوشمزه است و طعم مناسبی هم دارد اما شاید همه آن را دوست نداشته باشند اگر شیر پرچرب را دوست ندارید می‌توانید از چرب کم‌چرب استفاده کنید که تعادل خوبی بین خامه و طعم به وجود می‌آورد.

شیرچای

اگر گیاهخوار هستید جایگزین‌های مناسبی برای شیر حیوانی وجود دارد ازجملهٔ آن‌های می‌توان به شیر نارگیل، شیر برنج و شیر بادام اشاره کرد که این شیرها دارای طعم و مزهٔ بسیار خوبی هستند و ترکیب آن‌ها با چای بسیار عالی است.

یک نکته را باید درباره شیر بدانید به‌خصوص محصولات لبنی و آن‌هم این است که نمک بسیار کمی را به آن باید اضافه کنید این کار باعث می‌شود که چربی شیر خارج‌شده و چای شما بهتر شود.

چطور شیر را به چای اضافه کنیم؟

ممکن است اضافه کردن شیر به چای‌کار ساده‌ای به نظر برسد، اما این کار کمی ترفندهای مخصوص خود را دارد که باید از آن‌ها مطلع شوید. برای اضافه کردن شیر به چای شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • چای داغ
  • شیر
  • ماکروویو برای گرم کردن
  • یک قاشق چای‌خوری برای مخلوط کردن

آیا قبل از چای باید شیر اضافه کرد؟

اضافه کردن شیر قبل از چای به‌نوعی باعث می‌شود که نوشیدنی بسیار بهتر در کنار هم ترکیب شود، به نظر می‌رسد که به‌راحتی در شیر حل می‌شود اگر به شیر اضافه شود. البته من به‌طور شخصی این کار را با قهوه این کار را کردم و دیدم که نتیجهٔ خوبی داشت شاید با چای هم نتیجهٔ خوبی را دربر داشته باشد.

اگر شیر را آخر اضافه کنید حباب‌های ابر مانند روی چای شکل می‌گیرد که باید با قاشق آن را مخلوط کرد. درحالی‌که اگر چای داغ را به شیر اضافه کنید دیگر حبابی روی شیر شکل نمی‌گرید و بهتر ه مخلوط می‌شود و نیازی به قاشق برای هم زدن نیست.

این روش ممکن است بسیار عالی و مطلوب باشد اما بازهم ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که می‌تواند طرفداران خاص خود را به دست آورد.

آیا باید شیر سرد یا گرم اضافه کنیم؟

گرم یا سرد بودن شیر طرفداران خاص خود را دارد و هرکسی دلیل خود را برای اضافه کردن به چای منطقی‌تر می‌دانند که ما قصد داریم به این سؤال جواب دهیم.

اگر شما یک فنجان شیر سرد دارید دمای آن را به‌اندازه دمای یخچال سر کنید، پس از ریخت چای درون فنجان به دمای دلخواه شما تبدیل می‌شود ولی ممکن است حل شکر در آن کمی سخت باشد. اما نکته مهم این است که دیگر شیر آن مزه و طعم اولیه را ندارد زیرا شیر گرم دارای یک‌لایه اضافی از عطروطعم است که در زمان نوشیدن می‌توانید آن را حس کنید.

شیرچای

اگر ابتدا شیر گرم را اضافه می‌کنید، آن طعم دلپذیر را به دست خواهید آورد اما باید کمی صبر کنید تا چای کمی خنک شود. البته مقدار اضافه کردن شیر هم به خودتان بستگی دارد که چه میزان شیر را به چای اضافه کنید.

ترجیح من شیر گرم است البته به یاد داشته باشید که گرم، داغ نیست. اضافه کردن شیر داغ ممکن است شیر را بسوزاند برای اینکه طعمی مناسب را به دست آورید فقط لازم است کمی آن را گرم‌کنید برای این کار می‌توانید شیر را به مدت الی دقیقه درون ماکروویو قرار دهید.

چه مقدار شیر باید به چای اضافه کنیم؟

نسبت شیر به چای آن‌قدرها هم مهم نیست، این کار بستگی به خودتان دارد که چه میزان از هرکدام را استفاده می‌کنید. به‌عنوان‌مثال اگر شما به دنبال یک فنجان چای خامه‌ای هستید، می‌توانید به‌اندازه یک‌به‌یک چای و شیر استفاده کنید. این کار به نسبت یک فنجان چای معمولی کمی مزه چای را کمتر می‌کند و رنگ آن را روشن‌تر به نظر می‌رسد، طعم این چای بیشتر شیری است.

شیزچای

از طرفی دیگر با این کار مقداری زیادی شیر در فنجان خوددارید و به‌قول‌معروف چربی شیر در دهان چلپ‌چلوپ می‌کند که این به خاطر وجود چربی درون شیر است که با گرما از آن خارج‌شده است.

اگر بازهم در چای خود احساس تلخی کردید به آن بازهم شیر به آن اضافه کنید. اگر به دنبال عطروطعم شیر بدون رقیق کردن چای خود هستید بهتر است از پودر شیر به‌جای شیر استفاده کنید.

بهترین زمان برای اضافه کردن شیر به چای

اضافه کردن شیر در هرزمانی بعدازاینکه چای دم کشید ایده خوبی نیست، اگر می‌خواهید شیر را درحالی‌که چای در حال خنک شدن است اضافه کنید چیزی بدی را به دست خواهید آورد.

ابتدا با پایین آوردن درجه حرارت کلی نوشیدنی، که منجر به سرد شدن فنجان چای شده است و دوم اینکه واقعیت این است که شیر به دلیل ضخامتی که دارد اجازه نمی‌دهد چای کاملاً صاف شود.

بنابراین فقط شیر را به چای دم کره اضافه کنید و بهتر است اول شیر را در فنجان بریزید و سپس چای را به آن اضافه کنید.

آیا می‌توانید چای را در شیر اشباع کنید؟

نه، شما نباید چای را در شیر اشباع کنید، برای اینکه به‌طور صحیح چای و شیر باهم حل شوند چند معیار وجود دارد.

اول اینکه باید مایعات باید گرم باشند دمای آن‌ها باید چیزی حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد باشد. آب در این دما خوب است اما شیر کمی تغییر دما پیدا خواهد کرد و برخی از خاصیت‌های خود و طعم خود را در این دما از دست بدهد.

دوم اینکه مایه باید مایع باید خالی و خالص باشد به‌عنوان‌مثال آب ولرم که دارای هیچ ماده‌ای نیست، نه ماده اضافی و نه هیچ‌چیز دیگری.

از طرف دیگر شیر حاوی موادی ازجمله ویتامین، مواد معدنی، چربی و پروتئین است که فضایی را برای بیرون آمدن مولکول‌های چای نمی‌گذارند.

اگر به دنبال راه ساده و سریع هستید این است که از چای کیسه‌ای استفاده کنید ولی اگر به دنبال طعم و مزه واقعی هستید این کار را انجام ندهید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع شیرچای پرداختیم. شیر در چای به‌خودی‌خود یک ایده جالب و خوب است اما واقعاً چه کسی این کار را برای اولین بار انجام داد؟ اکنون دیگر می‌توانید مانند حرفه‌ای‌ها به چای خود شیر اضافه کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.