چای بادرنجبویه طعمی بسیار آرام‌بخش و نشاط‌آور دارد. این چای از زمان قرون‌وسطی به‌عنوان عاملی برای آرامش و تسکین استفاده می‌شد و امروزه نام آن بیشتر میان چای‌های ضد استرس و خواب‌آور به چشم می‌خورد. حتی کاشت این گیاه در باغچه منزلتان عطر خوشی را در هوا می‌پراکند و از این طریق می‌توانید از محصول خود یک فنجان چای بادرنجبویه در منزل تهیه کنید. هم‌اکنون به معرفی این چای نشاط‌آور و فواید آن می‌پردازیم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی خواص چای بادرنجبویه و بررسی فواید و خواص آن می‌پردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد.

چای بادرنجبویه یا چای ملیسا چیست؟

چای بادرنجبویه چایی است که از دم کردن برگ‌های خشک‌شده‌ی گیاه بادرنجبویه که با نام ملیسا نیز شناخته می‌شود، تهیه می‌شود. نام رسمی و پزشکی این گیاه ملیسا افیسینالیس است اما به‌طورمعمول بانام‌های بادرنگ، مینت بالم، بادرنجبویه و ملیسا شناخته می‌شود.

گیاه بادرنجبویه

این چای گیاهی آرام‌بخش است و گاهی به عنوان مسکن خفیف نیز به کار می‌رود. می‌توانید آن را به سبب عطر و خاصیت آرام‌بخشش به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از چای‌های گیاهی بیابید.

می‌توان این محصول را در بسیاری از سوپرمارکت‌ها هم به صورت قوطی و هم به صورت چای کیسه‌ای یافت. همچنین می‌توان نسخه‌ی کاملاً گیاهی آن را که به‌صورت برگ‌های خشک‌شده‌ی گیاه بادرنجبویه موجود است، پیدا کرد. توصیه می‌کنم که به‌جای چای کیسه‌ای از برگ‌های این گیاه استفاده کنید چراکه معمولاً چای کیسه‌ای عطر و خواص برگ اصلی را ندارد.

بادرنجبویه در کجا می‌روید؟

این گیاه اصالتاً یک گیاه اروپایی است – بیشتر چای‌های گیاهی ریشه‌ای اروپایی دارند- اما امروزه بادرنجبویه در همه‌جا یافت می‌شود. این گیاه در مکان‌هایی که اسطوخودوس و نعناع رشد می‌کنند، می‌روید چراکه ساختاری شبیه به این دو گیاه دارد؛ بنابراین بادرنجبویه در مکان‌هایی که خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشند و دارای کمی رطوبت باشند می‌روید.

رویش این گیاه در اطراف سواحل مدیترانه شروع شد و در مکان‌هایی با چنین ویژگی‌هایی و حتی در قاره‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد. اگر می‌خواهید بدانید بادرنجبویه‌ای که مصرف می‌کنید به کدام ناحیه تعلق دارد باید بدانید که می‌تواند مربوط به هر کشوری و یا حتی کشور خودتان باشد! اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید نوشته‌های موجود روی بسته‌ی آن را بخوانید. بر روی بسته‌ی چای نام کشور تولیدکننده و یا حداقل سایت تولیدکننده وجود دارد که از طریق مراجعه به آن می‌توانید کشور تولیدکننده‌ی چای را بیابید.

طعم چای بادرنجبویه چگونه است؟

بادرنجبویه طعمی شبیه به طعم نعناع که ملایم شده باشد دارد؛ بنابراین می‌توان طعم شدید آن را ، کمی شبیه به نعناع، تقریباً شیرین و البته کمی شبیه به طعم مرکبات دانست. طعم بادرنجبویه نشاط‌بخش و شادی‌آور است. استفاده از برگ این گیاه به‌صورت خرد شده در سالاد و یا به‌عنوان تزئین برخی از غذاها راه مناسبی برای طعم دار کردن آن‌هاست.

گیاه بادرنجبویه

اما برای تهیه‌ی چای بادرنجبویه به برگ‌های خشک‌شده‌ی این گیاه نیاز دارید. این به این علت است که برگ تازه‌ی بادرنجبویه طعم و بوی برگ خشک‌شده‌ی آن را ندارد. همچنین دمای بالای آب به هنگام دم کردن برگ تازه آن را خراب می‌کند و عطر متفاوتی ایجاد می‌کند. البته طعم ناخوشایندی نخواهد بود اما چیزی که به آن علاقه‌مند باشید هم نیست.

مسلماً در عکس‌ها فقط برگ‌های تازه‌ی بادرنجبویه را می‌بینید چراکه ظاهر آن‌ها از برگ‌های خشک زیباتر است؛ اما به یاد داشته باشید که برگ‌های خشک تمام رطوبت خود را از دست داده‌اند و تنها طعم طبیعی و روغن آن‌ها باقی‌مانده است. چایی که از برگ‌های تازه تهیه شود طعم شدیدتری نسبت به چای تهیه شده از برگ‌های خشک دارد. چای تهیه‌شده از برگ خشک شیرین است و طعم بالنگ را تداعی می‌کند اما تفاوت شدت طعم چای تهیه شده از برگ خشک و تازه را می‌توان به شدت نور خورشید پیش از غروب آفتاب و شدت نور خورشید به هنگام صبح نسبت داد.

چای تهیه شده از برگ خشک طعمی شبیه به‌لیمو دارد و کمتر از آنکه طعمی گیاهی داشته باشد عطروطعم گل خشک‌شده را دارد و شبیه به بابونه است. در حقیقت باید گفت که بهترین راه برای دانستن طعم چای بادرنجبویه این است که خودتان یک فنجان از آن را امتحان کنید. چای گیاهی بادرنجبویه‌ای که توسط کمپانی Traditional Medicinals تولید می‌شود، ارگانیک است، به‌صورت ژنتیکی دست‌کاری نشده و از برگ‌های کاملاً خشک‌شده که طعمی خوش دارند تهیه می‌شود. این چای به‌صورت کیسه‌ای دربسته‌های ۱۶ عددی عرضه می‌شود و می‌توانید آن را به صورت بسته ۱، ۳ و یا ۶ بسته‌ای تهیه کنید.

این چای به طور طبیعی فاقد کافئین است و این به این معناست که باعث نمی‌شود بتوانید در طول شب بیدار بمانید و به قدری قوی است که برای یک لیوان ۲۳۶ میلی‌لیتری تنها به یک عدد چای کیسه‌ای از آن احتیاج دارید.

دستور چای بادرنجبویه

تهیه‌ی چای بادرنجبویه مثل هر چای گیاهی دیگری آسان است. با این حال نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید و من در اینجا آن‌ها را مطرح می‌کنم. اول از همه باید از آب مناسب استفاده کنید. بدین منظور از آب جوش استفاده نکنید. از آنجایی که چای‌های گیاهی نسبت به چای‌های دیگر قابلیت ارتجاعی بیشتری دارند، در صورتی که در تماس با گرمای بیش‌ازحد قرار بگیرند طعم خوب خود را از دست می‌دهند.

برای همین توصیه می‌کنم که هرگز از آبی با دمای بیش از ۹۰ درجه سانتی گراد/ ۱۹۴ درجه فارنهایت استفاده نکنید. این دمایی است که هم برای چای‌های گیاهی و هم چای سیاه بسیار مناسب است. اگر خواستید از آب با دمای کمتری حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد/ ۱۶۷ درجه فارنهایت استفاده کنید، به یاد داشته باشید که این میزان دما برای چای‌های حساس‌تری همچون چای سبز و چای سفید به کار می‌رود.

نکته‌ی دوم این است که به هنگام دم کردن چای‌های گیاهی به میزان بیشتری از برگ‌های خشک‌شده نسبت به دیگر چای‌ها نیاز است. این به این علت است که به هنگام انبار کردن این چای‌ها، طعم آن‌ها کمی از بین می‌رود (این چای‌ها گرما دیده نیستند) و در طبیعت نیز زودتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

گیاه بادرنجبویه

برای تهیه‌ی یک فنجان چای بادرنجبویه به مواد و لوازم زیر نیاز دارید:

۲۶۶ میلی‌لیتر آب داغ

۲ قاشق چای‌خوری برگ خشک شده‌ی بادرنجبویه و یا درصورتی‌که چایتان عطر شدیدی نداشت ۲ عدد چای کیسه‌ای

فیلتر، آبکش یا چای‌صاف‌کن

لیوان چای

کتری برای به جوش آوردن آب

برای گرم کردن آب حتماً آب را بجوشانید و از گذاشتن لیوان آب در داخل ماکروویو خودداری کنید. چون در این صورت قادر خواهید بود پیش از آنکه آب به جوش بیاید و زمانی که به دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد/ ۱۹۴ درجه فارنهایت می‌رسد زیر آن را خاموش کنید. دلیل دیگر آن است که جوشاندن آب باعث می‌شود که آب به‌مرور و به‌صورت یکدست داغ شود اما ماکروویو می‌تواند نقاط سرد و گرمی در آب ایجاد کرده و درنتیجه باعث خراب شدن چای شود.

گیاه بادرنجبویه

ابتدا چای را اندازه‌گیری کنید. سپس آب را داغ کنید و زمانی که به جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید و آن را ۲ دقیقه پیش از آنکه به برگ‌ها اضافه کنید کنار بگذارید. با این روش درصورتی‌که در خانه دماسنج نداشته باشید از دمای مناسب آب مطمئن خواهید شد. به نظر من بهترین روش دم کردن بادرنجبویه، دم کردن چای در همان لیوانی است که می‌خواهید چای را در آن بنوشید. پس از دم کشیدن چای می‌توانید چای کیسه‌ای و برگ‌های خشک را از لیوان خارج کنید.

ماگ Sweese به شما امکان دم کردن چای با این روش را می‌دهد. حتی اگر بخواهید بیش از مقدار گفته شده نیز چای دم کنید، قادر خواهید بود چون این ماگ ظرفیت زیادی تا حدود ۴۴۰ میلی‌لیتر دارد؛ اما زمانی که چای دم می‌کنید باید توجه کنید تا کمی فضای خالی برای قرار دادن چای‌صاف‌کن بگذارید. جنس این ماگ چینی است و دارای فیلتر ضد خش است و یک در چینی هم دارد که باعث می‌شود نوشیدنی شما گرم بماند و می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای نگهداری فیلتر پس از دم کشیدن چای عمل کند.

حال که لیوان مورد نظر معرفی شد، باید بدانید که بادرنجبویه باید به مدت پنج دقیقه در آب قرار بگیرد. اگر این فرآیند ۱۰ دقیقه طول کشید و یادتان رفت که پس از ۵ دقیقه برگ‌ها یا چای کیسه‌ای را خارج کنید، هیچ اشکالی رخ نمی‌دهد.

اما بادرنجبویه نیز همچون بابونه ممکن است اگر برای مدت خیلی طولانی در آب بماند حالت گس پیدا کند. این چای مثل چای‌های دیگر پس از اینکه برای مدت طولانی در آب قرار بگیرد تلخ نمی‌شود اما بهتر است که از این اتفاق جلوگیری کنید. از آنجایی که برگ‌ها پس از قرار گرفتن در آب مقداری از آب را جذب می‌کنند باید از ۲۶۶ میلی‌لیتر استفاده کنید تا در آخر به میزان کافی چای در اختیار داشته باشید.

اگر از ابتدا از ۲۳۶ میلی‌لیتر آب استفاده کنید، برگ‌ها آب را جذب کرده و در آخر تنها ۲۰۰ میلی‌لیتر چای خواهید داشت. زمانی که این مرحله به پایان رسید، برگ‌ها یا چای کیسه‌ای را از لیوان خارج کنید و یا اینکه چای را از صافی رد کنید. این موضوع به این بستگی دارد که از چه روشی برای دم کردن استفاده می‌کنید. و حالا کار تمام است و شما یک فنجان چای بادرنجبویه‌ی خانگی دارید!

فواید چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه که از گیاه بادرنجبویه به دست می‌آید، برای سلامتی فوایدی دارد. این چای از زمان‌های قدیم به‌عنوان تسکین‌دهنده و آرام‌بخش شناخته شده است.

گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند

گیاه بادرنجبویه به سبب داشتن عطر و طعم فوق‌العاده و عناصر طبیعی خاصی به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک می‌کند. ازآنجایی‌که این گیاه طعم نشاط‌آوری دارد می‌تواند حس و حال فرد را بهتر کند. زمانی که تحت استرس مداوم هستید می‌توانید کمی استراحت کنید و مصرف بادرنجبویه در چنین زمانی بسیار مفید خواهد بود. چه چای بادرنجبویه را به‌عنوان خواب‌آور استفاده کنید و چه آن را در طول روز مصرف کنید، به تسکین دلواپسی و کاهش فشار روانی کمک شایانی خواهد کرد.

بادرنجبویه با آرام کردن شما باعث به خواب رفتن شما خواهد شد

خاصیت دیگر بادرنجبویه این است که کمک می‌کند سریع‌تر به خواب بروید. بادرنجبویه نیز همچون سنبل‌الطیب اندکی مسکن دارد. گرچه خاصیت مسکن بادرنجبویه از سنبل‌الطیب کمتر است اما در عوض عطر بهتری دارد. بادرنجبویه با آرام کردن عضلات شما باعث می‌شود که راحت‌تر به خواب بروید که البته از این نظر به بابونه نمی‌رسد. با این حال بیشتر اوقات می‌توانید بادرنجبویه را به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی چای‌های خواب‌آور بیابید. همچنین این گیاه به کیفیت کلی خواب شما کمک می‌کند؛ البته اگر از مشکل خواب رنج می‌برید.

بادرنجبویه به بهبود مشکلات پوستی کمک می‌کند

برای بهبود مشکلات پوستی همچون تب‌خال می‌تواند از بادرنجبویه استفاده کرد. این گیاه می‌تواند علائم تب‌خال را کاهش دهد و باعث ترمیم سریع‌تر پوست شود. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که از بادرنجبویه در اولین مراحل بروز تب‌خال استفاده شود. همان‌طور که می‌دانید تب‌خال ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه تنها می‌توان هر زمان که بروز می‌کند آن را درمان کرد.

بادرنجبویه و درمان دل‌درد

بادرنجبویه می‌تواند به بهبود دل‌درد و رفلاکس اسید معده کمک کند. چراکه می‌تواند عضلات را آرام کند و همچنین دارای مواد درمانی خاصی است که پیش‌تر در رابطه با آن توضیح دادیم. دلایل کمی برای اثبات این ادعا موجود است اما برخی عقیده دارند از آنجایی که بادرنجبویه قادر به شل کردن عضلات است درنتیجه در کاهش علائم سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مؤثر خواهد بود.

مصرف چای بادرنجبویه در دوران بارداری

اطلاعات بسیار کمی در رابطه با مصرف چای بادرنجبویه در زمان بارداری در دست است. چراکه این چای گیاهی چندان معروف نیست و اینکه آزمایش‌های کافی بر روی آن صورت نگرفته است. اطلاعات کمی که در رابطه با مصرف بادرنجبویه یافتم این است که مصرف این چای در مقادیر کم در زمان بارداری (چیزی در رابطه با دوران شیردهی گفته نشده است) بلامانع است. البته اگر به جای شما بودم در این رابطه از پزشکم سؤال می‌کردم.

آیا چای بادرنجبویه کافئین دارد؟

خیر، بادرنجبویه به‌هیچ‌وجه حاوی کافئین نیست و به همین علت است که در تهیه‌ی چای‌های خواب‌آور از آن استفاده می‌شود چون مانند کافئین باعث تحریک بی‌خوابی و افزایش انرژی نمی‌شود. دلیل دیگر نیز آن است که آرامش را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سریع‌تر به خواب بروید.

گیاه بادرنجبویه


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از تهیه این چای پر از خواص غافل نشوید و آن را در برنامه هفتگی غذاییتان بگنجانید. چای بادرنجبویه یک چای گیاهی فوق‌العاده است که به آرامش، کاهش استرس و خواب بهتر در شب کمک می‌کند. همچنین برگ تازه‌ی گیاه بادرنجبویه عطروطعمی نشاط‌آور و شبیه به مرکبات دارد و می‌تواند در مواد غذایی که باید به‌خوبی طعم دار شوند همچون گوشت گوسفند و گاهی گوشت گاو مورداستفاده قرار گیرد. برای تهیه‌ی چای بادرنجبویه نیز باید از برگ‌های خشک‌شده‌ی آنکه در بسیاری از مغازه‌ها موجود است استفاده کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.