نصب وسایل الکتریکی مثل لوستر و سیم کشی آن شاید در ابتدا ترسناک به نظر  برسد اما با رعایت نکات ایمنی و درک عملکرد یک مدار و سیم‌های مربوط به آن می‌توانید سیم کشی بخش‌های مختلف منزل خود را انجام دهید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نصب لوستر و چراغ روشنایی می‌پردازیم.

مرحله اول: چراغ قدیمی را برای نصب لوستر و چراغ روشنایی باز کنید.

آموزش نصب چراغ روشنایی

۱ . برق مدار را برای نصب لوستر و چراغ روشنایی قطع کنید.

بهترین راه برای انجام این کار این است که برق را از جعبه فیوز منزل قطع کنید. فیوز های درون جعبه را خاموش و روشن کنید تا بتوانید فیوز مربوط به مدار مورد نظر را پیدا کنید. برای پیدا کردن فیوز مورد نظر بهتر است همه لامپ ها را روشن کنید تا با قطع فیوز ها لامپ‌ها خاموش شوند و بهتر بتوانید فیوز مورد نظر را پیدا کنید.

۲ . محل نصب لوستر و چراغ را تمیز کنید.

اگر چراغ روشنایی در سقف قرار دارد، قبل از نصب چراغ جدید باید سقف را از هرگونه گرد و غبار و تار عنکبوت را تمیز کنید. اگر قصد نصب چراغ دیواری را دارید هم باید محل نصب را تمیز کنید. یک محل کار تمیز، به سهولت نصب کمک می‌کند. اگر از نردبان استفاده می‌کنید مراقب باشید که اطراف نردبان وسیله‌ای مزاحم حضور نداشته باشد تا تعادل شما را به هم زند.

۳ . حباب کروی چراغ روشنایی را جدا کنید.

لوسترها و چراغ‌های روشنایی معمولا دارای یک حباب کروی یا پوشش تزئینی هستند که از سقف آویزان می‌شود و لامپ روی آن قرار می‌گیرد. به جای حباب کروی محل قرارگرفتن لامپ‌ها می‌تواند به شکل‌های مختلف مثل پره‌های پنکه سقفی باشد.

۴ . پایه لوستر را جدا کنید.

یک پایه برای نگهداشتن چراغ روشنایی و پنهان کرده حفره‌های موجود در سقف و سیم‌ها وجود دارد. این پایه معمولا توسط پیچ به براکت متصل می‌شود. با استفاده از پیچ گوشتی پایه را از براکت جدا کنید. براکت قطعه‌ای فلزی است برای نصب چراغ روشنایی به سقف است. زمانی‌که پیچ‌ها را باز می‌کنید با دست دیگر پایه را نگه دارید تا در با شل شدن پیچ‌ها پایه سقوط نکند.

نصب چراغ روشنایی سقفی

۵ . پایه را پایین بیاورید.

پس از باز کردن تمام پیچ‌ها پایه را کمی پایین بیاورید. پشت پایه احتمالا سه سیم مشاهده می کنید؛ سیم فاز، سیم نول و سیم اتصال به زمین. با دست دیگر خود سیم ها از محل اتصال خود (که احتمالا با پوشش های پلاستیکی مهروموم شده اند ) باز کنید. سیم فاز برق را به وسایل الکتریکی منتقل می‌کند و سیم اتصال به زمین با انتقال برق به نقطه خنثی مثل زمین شما را از خطر برق گرفتگی محافظت می‌کند. سیم اتصال به زمین معمولا به براکت وصل می‌شود.

نصب چراغ روشنایی


مقالات مرتبط :


مرحله دوم: لوستر یا چراغ جدید را نصب کنید.

نصب لوستر سقف

۱ . بررسی موقعیت چراغ جدید

در بیشتر مواقع برای نصب لوستر و چراغ روشنایی جدید به سقف به براکت جدید احتیاج ندارید و براکت قدیمی مناسب است. برای بررسی این مورد چراغ جدید را با دست بر روی سقف نگه دارید و ابعاد پایه را با براکت مقایسه کنید تا در صورت لزوم براکت را تعویض کنید.

۲ . در صورت لزوم براکت جدید لوستر نصب کنید.

معمولا به هنگام خرید لوستر و چراغ روشنایی جدید براکت درون بسته بندی آن موجود است. در صورتیکه براکت همراه  چراغ نبود شما می توانید براکت مناسب با چراغ روشنایی خود را از فروشگاه های لوازم برقی تهیه کنید. براکت جدید را پس از برداشتن براکت قدیمی، نصب کنید.

آموزش نصب چراغ روشنایی

۳ . سیم کشی‌ها را بررسی کنید.

اگر منزل شما قدیمی شده بایستی پیش از نصب لوستر و چراغ روشنایی جدید سیم کشی های برق محل مورد نظر را بررسی کنید. با گذشت زمان عایق سیم های برق ممکن است از بین بروند.

۴ . سیم‌های هم رنگ را به هم وصل کنید.

بسته به نوع کشور تولید کننده سیم های فاز،نول و اتصال بر اساس رنگ عایق کد بندی می شوند و رنگ مشخصی دارند.مثلا در کشور کانادا سیم فاز قرمز،سیم نول سفید و سیم اتصال به زمین سبز یا زرد است. هر سیم موجود در چراغ روشنایی را به سیم هم رنگ خود در سقف متصل کرده و با استفاده از درپوش های پلاستیکی محل اتصال را مهرو موم کنید.

آمورش نصب لوستر

۵ . براکت را به زمین متصل کنید.

اگر یک سیم باقی مانده باشد که به رنگ سبز یا زرد است، بایستی آن را به براکت متصل کنید. معمولا یک پیچ کوچک بر روی براکت لوستر وجود دارد که شما می توانید آن را شل کرده و سیم را در محل شکاف و پیچ قرا داده و پیچ را محکم کنید. مطمئن شوید که سیم اتصال به زمین جریان برق را به زمین منتقل می کند.

نصب لوستر

۶ . پایه را به براکت وصل کنید.

پایه را با دست خود در محل نصب نگه دارید و سوراخ های پیچ پایه را براکت تنظیم کنید .سپس با استفاده از پیچ گوشتی پایه را به براکت وصل کنید.

۷ . نصب چراغ را تکمیل کنید.

هرگونه وسایل جانبی دیگر که همراه چراغ روشنایی وجود دارد را نصب کنید و لامپ ها را در محل خود قرار دهید.

۸ . چراغ روشنایی را امتحان کنید.

به سراغ جعبه فیوز منزل بروید و فیوز اتاقی را که در آن لوستر یا چراغ روشنایی را نصب کرده اید را وصل کنید.

مرحله سوم: نکات تکمیلی

سیم کشی چراغ اتاق

۱ . بررسی جریان الکتریکی

گاهی اوقات هنگام نصب وسایل الکتریکی سیم های برق در اثر پیچیده شدن ممکن است قطع شوند و جریان برق را منتقل نکنند. یا برق کار هنگام سیم کشی بخش های مختلف خانه از سیم های کد دار استفاده نکرده و تشخیص سیم فاز و نول راحت نباشد. در این شرایط شما باید با استفاده از فاز متر سیم های برق را بررسی کنید. برای پیدا کردن سیم فاز ابتدا جریان برق را قطع کرده و یکی از سیم ها را از چراغ جدا می کنیم. سپس برق را وصل می کنیم. این کار برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی است. سر فاز متر را به سیم آزاد شده تماس می دهیم در صورتیکه چراغ درون فازمتر روشن شد سیم فاز و در غیر این صورت نول است.

۲ . فضای کار کافی برای خود ایجاد کنید.

با گذشت زمان ممکن است سیم های موجود در سقف از بین رفته باشند و طول سیم ها کم باشد. شما می توانید مقداری سیم اضافه کنید تا راحت تر کار کنید. همچنین می‌نوانید از دیگران کمک بخواهید. برای نصب چراغ روشنایی از یکی از اعضای خانواده خود بخواهید تا برای دادن ابزار و نگهداشتن نردبان به شما کمک کند.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع آموزش نصب لوستر و چراغ روشنایی پرداختیم. در صورت نیاز به نصاب لوستر و یا تعمیر لوستر میتوانید از طریق سایت سفارش خدمات منزل پین‌ورک اقدام کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.