هنگامی‌که هوای سرد می‌آید و رطوبت هوا کم می‌شود به معنای آن است که فصل سرماخوردگی و آنفولانزا به ما نزدیک است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری برای هرکسی اقدامات احتیاطی بسیار مهم است. اما هنگامی‌که دچار پسوریازیس هستید باید مراقب باشید که سرما نخورید و علائم خود را کنترل کنید. اگر مریض شوید خطر وخیم‌تر شدن وضعیت خود را به‌دنبال خواهید داشت. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع رابطه آنفولانزا و پسوریازیس می‌پردازیم.

زندگی کردن با یک بیماری خود ایمنی

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما در حال تکثیر بیش‌ازحد است و در غیر این صورت به سلول‌ها و بافتهای سالم حمله می‌کند این نوع بیش فعالی در سیستم ایمنی بدن می‌تواند افراد مبتلا به پسوریازیس را به‌خصوص در فصل سرما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دهد.
همچنین داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شوند می‌توانند شما در معرض بیماری قرار دهد زیرا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند.

برخی از قوانین کلی برای جلوگیری از مریض شدن عبارت‌اند از:

  • خوردن وعده‌های غذایی مغذی
  • آب‌رسانی ترجیحاً با آب تمیز و صاف
  • روزانه برای تقویت سیستم ایمنی خود ورزش کنید
  • دوری کردن از الکل
  • شستن دست‌ها به‌خصوص قبل از خوردن غذا یا مصرف دارو
  • اجتناب از شلوغی و افرادی که بیمار هستند
  • استفاده از ماسک صورت در مناطق شلوغ یا هنگام مراقبت از کسی که مریض است
  • اشتراک نگذاشتن اشیا مانند فنجان و ظروف
  • تمیز کردن سطوح مشترک منزل شما ازجمله درها و میزهای رومیزی

با در نظر گرفتن راه‌های زیر می‌توانید در فصل سرما از آنفولانزا نجات پیدا کنید و در ضمن مدیریت پسوریازیس خود را نیز انجام دهید.

درمان خود را جدی بگیرید

پیگیری با درمان پسوریازیس اولین خط دفاع شما در برابر آنفولانزا است. تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند به شما در حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کند و درعین‌حال از بیشتر شدن آن نیز جلوگیری کند.
هرچند جالب است که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن باعث کاهش ایمنی بدن شما در برابر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند اما اگر احساس می‌کنید که آنفولانزا در حال وقوع است پزشک ممکن است مصرف داروهای ضدویروسی را توصیه کند. در بعضی موارد، ممکن است در مراحل اولیه عفونت از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید تا از بدتر شدن بیماری شما جلوگیری کند.
اگر مبتلابه آنفولانزا شده‌اید و به‌عنوان یک بیولوژیک زندگی می‌کنید باید تا زمان بهبود مصرف آن‌ها را متوقف کنید. برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید. طبق آکادمی پوست آمریکا شما می‌توانید بعد از بیمار شدن تا شش هفته مصرف را متوقف کنید.
واکسن آنفولانزا را در نظر بگیرید
اگر پسوریازیس دارید واکسن آنفولانزا ممکن است به شما در حفظ سلامتی و کاهش پیشرفت بیماری کمک کند. هرچند اگر به دلیل بیماری پسوریازیس خود زیست‌شناسی می‌کنید باید واکسن‌هایی بزنید که ویروس در آن‌ها وجود ندارد. واکسن‌های اسپری بینی دارای نسخه‌های زنده‌ای از ویروس هستند که می‌توانند با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن ارتباط برقرار کنند.
اگر نگران ابتلا به آنفولانزا هستید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند در رابطه با جوانب مثبت و منفی واکسن‌ها به شما کمک کنند زیرا این امر به وضعیت خاص شما مربوط می‌شود.
در مورد مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید
داشتن یک رژیم متعادل برای پوست و سلامت کلی شما مهم است. اگر پسوریازیس دارید، توصیه می‌شود غذاهای ضدالتهابی ازجمله ماهی، غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم مانند روغن‌زیتون را افزایش داده و غذاهایی ازجمله گوشت قرمز، شکر و مواد فرآوری شده که باعث افزایش التهاب می‌شود را کاهش دهید.
سایر مواد مغذی که به پسوریازیس و سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • روغن ماهی
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • زینک

با پزشک خود صحبت کنید که بدن شما فاقد مواد غذایی است و آیا مکمل می‌تواند به شما کمک کند. دریافت مقدار مناسب مواد مغذی با کنترل سیستم ایمنی بدن می‌تواند به‌طور غیرمستقیم با بیماری مبارزه کند.
از رطوبت ساز استفاده کنید
یکی دیگر از دلایلی که مردم در ماه‌های پاییز و زمستان مریض می‌شوند به دلیل هوای خشک و سرد در خارج است. و به دلیل وسایل گرمایشی که رطوبت را از بین می‌برند، قرار گرفتن در منزل برای شما خیلی خوب نیست.
یک مرطوب‌کننده برای خانه خود تهیه کنید همچنین می‌توانید در اتاق‌خواب و فضای کاری خود از یک بخارگر مه‌آلود استفاده کنید. این نه‌تنها به شما در جلوگیری از مریض بودن کمک می‌کند بلکه رطوبت می‌تواند به ایجاد رطوبت برای پوست خشک و خارش‌دار نیز کمک کند.
استرس خود را مدیریت کنید
استرس یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد التهاب است. هنگامی‌که شما پسوریازیس دارید، استرس می‌تواند واکنش التهابی بدن را بدتر کند. این بیماری نه‌تنها می‌تواند منجر به افزایش بیماری شود، بلکه افزایش التهاب نیز می‌تواند شمارا در معرض بیماری قرار دهد – ترکیبی ناخواسته در فصل سرما و آنفولانزا.
هنگامی‌که یک شغل پراسترس دارید مدیریت سطح استرس ممکن است غیرممکن به نظر برسد.
اما برخی از اصلاحات ساده در شیوه زندگی شما وجود دارد مانند خوابیدن حداقل ۷ ساعت خواب در شب – ورزش منظم – خوب غذا خوردن و تنفس عمیق که می‌تواند کمک کند.
همچنین اگر کار خیلی سنگین است برخی از مسئولیت‌های خود را با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده در میان بگذارید. هیچ خجالتی برای درخواست کمک وجود ندارد واگذاری کارهای روزمره به افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید می‌تواند به شما در خلاص شدن از فشار کارهای غیرضروری کمک کند.
و سعی کنید مدتی را برای خود اختصاص دهید. فعالیت‌های ساده مانند خواندن کتاب یا حمام آب گرم می‌تواند در کاهش سطح استرس شما تأثیر داشته باشد. هرچه استرس کمتری داشته باشید، در فصل سرما و آنفولانزا می‌توانید التهاب را کاهش داده و سالم بمانید.
فصل سرما و آنفولانزا احتیاط‌های ویژه‌ای را لازم دارد، به‌خصوص اگر شما یک بیماری خود ایمنی مانند پسوریازیس دارید. با تمرکز بر معالجه و مراقبت از خود به‌احتمال‌زیاد آن فصل را بدون اینکه بیمار شوید پشت سر می‌گذارید.
اگر درهرصورت بیمار شدید. از ماندن در خانه و مراقبت از شستن اغلب دست‌ها خودداری کنید برای شما – و هر کس دیگری – بهتر است استراحت کنید و فعالیت‌های منظم خود را دوباره شروع کنید تا حالتان بهتر شود.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به رابطه آنفولانزا و پسوریازیس پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.