زنجبیل از آن دسته گیاهانی است (در واقع ریشه‌هایی) که به خاطر خواصش برای سلامتی، همواره مورد توجه بوده است؛ اما چای زنجبیل چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟ خاستگاه چای زنجبیل کجاست؟ و در چه جاهایی رشد می‌کند؟ و اینکه چگونه می‌توانید به‌راحتی آن را در منزل برای خود درست کنید؟ در این راهنما در خصوص همه موارد بالا و بیش از آن صحبت شده است. در این مطلب از پین‌ورک به جمع‌آوری همه اطلاعات لازم درباره چای زنجبیل و ریشه این گیاه برای شما می‌پردازیم. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت ببرید

چای زنجبیل چیست؟

یک چای گیاهی است که از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می‌شود. شما می‌توانید ریشه این گیاه را به صورت تازه تهیه کنید یا ریشه‌های آن را خشک کرده و در انبار نگهداری کنید. چای زنجبیل بیشتر به خاطر خواصش معروف شده است تا طعمش و بیشتر افراد آن را به خاطر فوایدی که برای سلامتی دارد می‌نوشند تا طعم آن. قرن‌هاست که از این گیاه استفاده می‌شود، به ویژه در آسیای شرقی و جنوبی استفاده از آن بسیار مرسوم است. به خاطر طعم لیمویی –اسطوخدوسی و تند آن که پس از گرم کردن یا خشک کردن حاصل می‌شود مورد استقبال واقع‌شده است.

زنجبیل

خاستگاه زنجبیل کجاست؟

محل پیدایش این گیاه در آسیای جنوبی، کشورهای اندونزی، تایلند، مالزی، فیلیپین، بروئنی، سنگاپور و تیمور شرقی است. در این کشورها این گیاه به صورت طبیعی می‌روید، اگرچه در بسیاری از مناطق آسیا نیز پرورش داده می‌شود. گیاهان هم‌نژاد آن، هل و زردچوبه نیز در مناطقی با دمای بالا و رطوبت زیاد به‌راحتی رشد می‌کنند. همراه با تجارت ادویه وارد اروپا شد و توسط یونانی‌ها و رومی‌ها مورد استفاده قرار گرفت. امروزه، می‌توانید ریشه گیاه زنجبیل را حتی در هاوایی هم پیدا کنید و به‌عنوان یک گیاه خانگی و در اشکال مختلف قابل مشاهده است. اگر می‌خواهید بدانید که خاستگاه زنجبیل کجاست، باید بگویم به احتمال زیاد این گیاه از شرق یا جنوب (جنوب شرق) آسیا آمده است. بهترین مکان برای رشد آن نیز همین منطقه است.

چای زنجبیل چه طعمی دارد؟

طعم چای زنجبیل که از ریشه گیاه زنجبیل درست می‌شود، اندکی با ریشه آن فرق دارد. این چای دارای طعم لیمو است که برای من بسیار دلپذیر است و تنها می‌توانم طعم آن را با تارت لیمویی مقایسه کنم. ریشه زنجبیل طعم و رایحه بسیار تندی دارد، اما چای آن به همان میزان تند نیست.

چای زنجبیل

اما باید انتظار یک چای تند را داشته باشید. اگر چای شما عطر کمی داشت و یا به اندازه کافی تندوتیز نبود، نشانه این است که از زنجبیل بسیار کمی استفاده کرده‌اید یا تاریخ مصرف آن گذشته است. طعم تند چای زنجبیل می‌تواند احساسی شبیه داغ شدن در شما ایجاد کند و مصرف بیش از حد آن می‌تواند این احساس را تشدید کند. این موضوع به این دلیل است که گیاه زنجبیل به صورت طبیعی در واکنش‌های شیمیایی گرما آزاد می‌کند.

برای اینکه بتوانید با طعم چای زنجبیل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم ریشه خام گیاه زنجبیل را امتحان کنید. ریشه زنجبیل تازه در هر فروشگاه مواد غذایی یا سوپرمارکتی به راحتی پیدا می‌شود. اما اگر به دنبال یک چای زنجبیل آماده هستید، پیشنهاد می‌کنم سراغ چای زنجبیل ترکیبی شرکت یوگی بروید. من از واژه ترکیبی استفاده کردم، زیرا محصولات این برند بر اساساً اصول آیورودا (نوعی روش درمانی هندی مبتنی بر گیاهان طب سنتی، ماساژ و یوگا) تهیه می‌شوند تا بتوانند بدن شما را پاک‌سازی کرده و مواد مغذی مورد نیاز آن را تأمین کنند.

بنابراین، این چای فقط از زنجبیل درست نشده است و مواد تشکیل‌دهنده آن عبارت‌اند از: ریشه زنجبیل، علف لیمو، ریشه شیرین‌بیان، برگ نعناع و فلفل سیاه. به دلیل وجود نعناع و شیرین‌بیان، می‌توانید یک چای زنجبیل نعنایی خوش‌طعم و تند را تجربه کنید. همچنین این ترکیب می‌تواند در رفع سوء هاضمه، درمان بیماری‌های شایع معده و سرماخوردگی‌های خفیف کمک کند. این چای دربسته‌های ۶ تایی که هر بسته حاوی ۱۶ چای کیسه‌ای است، ارائه می‌شود.

چرا طعم چای زنجبیل تند است؟

من برای مدت زمان زیادی دلیل آن را نمی‌دانستم. وقتی زنجبیل تازه پوست گرفته‌شده را بو می‌کنید از عطر و طراوت آن شگفت‌زده خواهید شد؛ و رنگ زرد فوق‌العاده و ظاهر آبدار آن را نظر شما را جلب می‌کند.

زنجبیل

وقتی چای می‌نوشید، ممکن است مجبور باشید به آن آب اضافه کنید تا از تندی آن کاسته شود. این موضوع به دلیل وجود ماده شیمیایی گینجرول طبیعی در ریشه زنجبیل است. و اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، وقتی آن را در معرض گرما قرار می‌دهیم (مانند هنگام تهیه چای)، ساختار آن کمی تغییر می‌کند و مانند کپسایسین (ماده تند موجود در فلفل‌های تند) بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه روشی برای درست کردن چای زنجبیل بدون اینکه طعم آن تند شود، بیان می‌کنیم.

طرز تهیه چای زنجبیل

تهیه چای زنجبیل از ریشه زنجبیل تازه خیلی آسان است و شما می‌توانید آن را در خانه به راحتی انجام دهید. فقط به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۸ اونس آب با دمای ۹۰ سانتی‌گراد یا ۱۹۴ فارنهایت
  • یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده شده
  • یا چای زنجبیل بسته‌ای، اگرچه طعم آن کمی متفاوت می‌شود
  • فنجان
  • صافی یا فیلتر برای جدا کردن زنجبیل از چای
  • یک کتری یا قابلمه برای جوشاندن آب

زنجبیل

شما نباید از آب جوش استفاده کنید چون ممکن است سبب سوختن زنجبیل شود. دمای آب به میزان ۹۰ سانتی‌گراد یا ۱۹۴ فارنهایت باشد کافی است؛ و نتیجه کار مطلوب خواهد شد. برای گرم کردن آب از اجاق‌گاز یا کتری برقی استفاده کنید و از ماکروویو استفاده نکنید. بدین ترتیب آب به تدریج و به طور مساوی گرم می‌شود و از حوادث ناخواسته هم جلوگیری می‌شود.

وقتی آب به اندازه کافی گرم شد، می‌توانید چای را به آن اضافه کنید. بهترین راه برای تهیه چای، آن‌طور که من متوجه شدم، استفاده از لیوانی است که می‌خواهید از آن برای نوشیدن استفاده کنید. مخصوصاً اگر بخواهید فقط یک فنجان چای بنوشید. به همین دلیل فکر می‌کنم یک لیوان چینی مخصوص چای، ۱۵ اونس یا ۴۴۳ میلی‌لیتر، می‌تواند به شما کمک کند. این لیوان دارای یک فیلتر بلند فلزی جهت دم کردن چای می‌باشد. پس از این که چای شما دم کشید می‌توانید آن را بردارید.

همچنین این لیوان یک درب چینی زیبا هم دارد که از آن برای گرم نگه داشتن نوشیدنی، یا زیر لیوانی استفاده می‌شود. وقتی ریشه زنجبیل را با آب گرم مخلوط کردید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خیس بخورد. به خاطر داشته باشید که مدت‌زمان لازم برای خیس خوردن ریشه زنجبیل تازه از چای کیسه‌ای بیشتر است. هم‌چنین باید بدانید هر چقدر زنجبیل بیشتر خیس بخورد، طعم آن تندتر می‌شود. توجه داشته باشید اگر به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد، بسیار تند می‌شود؛ بنابراین بهتر است مقدار کمی از آن در یک زمان طولانی خیس بخورد.

من به شما پیشنهاد می‌کنم پس از ۵ دقیقه طعم چای خود را بچشید تا ببینید طعم آن را دوست دارید. اگر حس کردید به زمان بیشتری نیاز دارد اجازه دهید بازهم خیس بخورد و این کار را دقایق ۶ و ۷ و ۸ و. تکرار کنید تا مطمئن شوید طعم مورد علاقه شما را پیدا کرده است. وقتی به اندازه کافی خیس خورد، زنجبیل را از آب خارج کنید، یا با هر روشی محتویات فنجان خود را صاف کنید. در صورت تمایل می‌توانید شکر، لیمو یا نعناع تازه به آن اضافه کنید؛ اما من معمولاً هنگام خیس خوردن زنجبیل، مقداری چوب دارچین به آن اضافه می‌کنم و آن را به‌نوعی نوشیدنی زمستانی تبدیل می‌کنم.

چای زنجبیل کیسه‌ای در مقایسه با استفاده از ریشه‌های تازه

امروزه می‌توانید زنجبیل را به دو روش تهیه کنید. روش اول استفاده از ریشه زنجبیل است که چندان جذاب نیست. در این روش در ابتدا باید پوست قهوه‌ای کم رنگ متمایل به خاکستری ریشه آن را جدا کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه پوست‌کن سیب‌زمینی استفاده کنید. اگر از این روش استفاده کنید، باید برای درست کردن ۸ اونس نوشیدنی از یک قاشق چای خوری زنجبیل استفاده کنید. در دستورالعمل‌های دیگر شاید از شما بخواهند تکه‌هایی به اندازه انگشت شست را جدا کرده سپس رنده کنید.

زنجبیل

من فکر می‌کنم این مقدار کمی زیاد است و طعم آن خیلی تند می‌شود و هم‌چنین اندازه انگشت شست در افراد مختلف متفاوت است. از این رو قاشق چای‌خوری، معیار اندازه‌گیری مناسب‌تری است چون به شما این امکان را می‌دهد که مقدار زنجبیل مورد نیاز خود را به‌صورت دقیق‌تری انتخاب کنید.

چای زنجبیل تازه بسیار خوش‌مزه است و طعمی شبیه مرکبات دارد. می‌توانید از ریشه زنجبیل خشک شده هم استفاده کنید. برای این کار تکه‌های زنجبیل را خشک می‌کنند. این کار طعم زنجبیل را تغییر می‌دهد و شاید طعم آن از زنجبیل غلیظ بهتر شود و نشان دهد که نیازی نیست خیلی تند باشد. همچنین نگهداری از زنجبیل را آسان‌تر می‌کند، چراکه زنجبیل تازه حتی در یخچال هم مدت‌زمان طولانی دوام نمی‌آورد.

اگر از چای زنجبیل کیسه‌ای استفاده کنید، متوجه وجود زنجبیل خشک در آن می‌شوید. این موضوع سبب می‌شود که عطر و طعم آن کمی ملایم‌تر شود و ممکن است نیاز باشد مدت بیشتری خیس بخورد. همواره دستورالعمل روی جعبه چای را مطالعه کنید. در هنگام استفاده از چای کیسه‌ای می‌توانید ترکیبی از گیاهان مختلف را، با توجه به طعم موردعلاقه خود، انتخاب کنید.

فواید و عوارض جانبی چای زنجبیل

برخی فواید زنجبیل و چای آن، قرن‌هاست کشف شده است. با این وجود، ارزش بررسی بیشتر به‌منظور شناسایی خواص دیگر را دارد. شایان‌ذکر است که اگر فقط یک فنجان چای زنجبیل بنوشید، سپس فنجان بعدی را دو هفته بعد میل کنید، مزایای آن را مشاهده نخواهید کرد. مانند روش‌های سنتی دیگر، برای اینکه بتوانید نتیجه بگیرید باید به صورت مداوم از آن استفاده کنید.

چای زنجبیل برای سرماخوردگی

چای زنجبیل به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند، زیرا به طور طبیعی عطر و رایحه تندی دارد که همانند نعنا و لیمو به کاهش التهاب کمک می‌کند و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند.

همچنین تندی زنجبیل، مانند غذاهای تند دیگر، به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. این کار دمای داخلی بدن شما را اندکی افزایش می‌دهد و همچنین با عرق کردن مواد زائد از بدن شما خارج شود. یکی دیگر از دلایل مفید بودن زنجبیل برای سرماخوردگی این است که معمولاً آن را با عسل شیرین می‌کنند یا در آن یک برش لیمو می‌اندازند. این ترکیب بسیار مؤثر است، چراکه عسل موجود در آن ضدعفونی‌کننده است و به کاهش التهاب کمک می‌کند و هم‌چنین سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

از طرف دیگر لیمو موجود در آن، به ویژه اسانس آن که از پوست لیمو آزاد می‌شود، سرشار از ویتامین C است و به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. حتی اگر سرما نخورده باشید و فقط دچار گرفتگی بینی شده باشید، باز هم چای زنجبیل می‌تواند به بهبودی آن کمک می‌کند.

چای زنجبیل برای سرفه

به همان روشی که زنجبیل می‌تواند به بهبود گرفتگی بینی شما کمک کند، می‌تواند گلو درد شما را نیز تسکین دهد و سرفه بیش از حد را درمان کند. این ویژگی به دلیل وجود ماده شیمیایی گینجرول در ریشه زنجبیل است. گینجرول یک ماده فعال در زنجبیل است و بیشتر فواید زنجبیل از آن نشات گرفته است.

زنجبیل

حتی اگر نخواهید به طور مستقیم چای زنجبیل را برای درمان سرفه بنوشید، اضافه کردن چند برش زنجبیل به یک کاسه آب در حال بخار و سپس تنفس بخار آغشته به گینجرول به درمان آن کمک خواهد کرد. اگرچه به عنوان یک درمان، من فکر می‌کنم نوشیدن چای زنجبیل و عسل مفیدتر است.

چای زنجبیل برای درمان بازگشت اسید به مری و سوء هاضمه

از آنجا که زنجبیل دارای خواص آرام‌سازی پیش‌روندۀ عضلانی است، برای کسانی که از بازگشت اسید به مری، سوءهاضمه یا ناراحتی معده رنج می‌برند نیز مفید است. با آرام‌سازی معده، احتمال ابتلا به سوزش معده را کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به خالی شدن سریع‌تر آن شود.

به‌عنوان مثال نتایج یک مطالعه که در آن به ۲۴ فرد سالم قبل از هر وعده غذایی پودر زنجبیل (به میزان ۱٫۲ گرم برای هر فرد) داده شده بود، نشان داد معده آن‌ها سریع‌تر از حد معمول غذا را درون روده‌ها عبور می‌داد (مرکز علمی-پژوهشی پاب‌مد سنترال). این تقریباً همان چیزی است که بسیاری از افراد مبتلا به سوءهاضمه تقریباً برای هر وعده غذایی برای آن تلاش می‌کنند.

چای زنجبیل برای درمان حالت تهوع و تهوع حاملگی

به عنوان ماده‌ای با خاصیت شل کننده عضلانی، رفع گرفتگی بینی، برای درمان حالت تهوع نیز مفید است. قرن­هاست از زنجبیل برای درمان حالت تهوع ناشی از دریازدگی و بیماری حرکت استفاده می‌شود؛ زیرا بوی تند آن حالت تهوع را از بین می‌برد نعنا و لیمو نیز این خاصیت را دارند و استفاده از ترکیب این سه بسیار مؤثر است. اگر به میزان ۱٫۵ تا ۱٫۱ گرم زنجبیل مصرف شود، علائم تهوع در دوران بارداری را کاهش می‌دهد، اما تأثیری روی استفراغ نداشته و فقط آن را اندکی قابل تحمل تر می‌کند (مرکز علمی-پژوهشی پاب‌مد سنترال).

تأثیر چای زنجبیل در دوران بارداری

استفاده از چای زنجبیل در دوران بارداری توسط پزشکان رد نشده است. برای اثبات مضر بودن زنجبیل در برای مادران باردار یا جنین آن‌ها، مطالعات کافی انجام نشده است. بنابراین شما می‌توانید آن را برای درمان تهوع دوران بارداری یا کاهش درد عضلانی امتحان کنید. البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید (روزانه بیش از ۱٫۵ گرم مصرف نشود). هم‌چنین همان‌طور که پیش­تر بیان‌شده چای زنجبیل می‌تواند سوءهاضمه یا سوزش معده را در دوران بارداری کاهش دهد. اگر در خصوص مصرف آن مطمئن نیستید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

چای زنجبیل برای درمان دردهای دوره قاعدگی

از زمانی که ریشه زنجبیل کشف شده است، آزمایش‌های زیادی بر روی آن در زمان‌های انجام گرفته شده است. یکی از کاربردهایی که در سنین بالا به چشم می‌خورد، تسکین درد به‌ویژه دردهای قاعدگی است. برای رسیدن به این هدف شما به حدود ۱ گرم پودر زنجبیل احتیاج دارید و به نظر می‌رسد به خوبی به داروهای تسکین‌دهنده درد مانند ایبوپروفن عمل می‌کند (مرکز علمی-پژوهشی پاب‌مد سنترال).

چای زنجبیل

آیا می‌توانید هر روز چای زنجبیل بنوشید؟

بله، همه افراد از جمله کودکان تا افراد باردار نیز می‌توانند از زنجبیل استفاده کنند. شما نباید بیش از ۴-۳ گرم عصاره ریشه زنجبیل بنوشید. برای رسیدن به آن به چای زیادی احتیاج دارید، زیرا ۱ گرم عصاره زنجبیل برابر است با:

  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل
  • یک قاشق چای‌خوری کامل زنجبیل رنده شده و خام
  • یا یک چای زنجبیل کیسه‌ای

برای رسیدن به هر یک از آن‌ها نیاز به تقریباً یک فنجان ۸ انسی یا ۲۳۶ میلی‌لیتری چای دارید، شما به حدود ۴-۳ فنجان (حداقل) چای زنجبیل برای رسیدن به حد مجاز نیاز دارید. من شک دارم که بسیاری از مردم این مقدار بنوشند.

عوارض جانبی چای زنجبیل

به نظر می‌رسد چای زنجبیل اثرات جانبی زیادی نداشته باشد، حداقل آن‌قدر جدی نیست که باعث نگرانی شما شود. از آنجا که زنجبیل به طور طبیعی تند است اگر گرم شود (و تقریباً همیشه هم به عنوان یک نوشیدنی یا در غذای گرم مصرف می‌شود)، ممکن است در صورت مصرف بیش از حد و طولانی‌مدت، باعث سوزش معده شود.

در صورتی که به زنجبیل حساسیت داشته باشید، ممکن است برای شما عوارض جانبی دیگر مانند احساس سوزش در دهان و ناراحتی‌های دیگری به همراه داشته باشد. به جز این موارد، عوارض جانبی قابل‌توجهی، چه در مطالعات و چه از سوی مصرف‌کنندگان، ثبت نشده است.


مقالات مرتبط :


نوشیدن چای زنجبیل انتخاب فوق‌العاده برای مراقبت از سلامتی شماست. این چای نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه برای سیستم ایمنی بدن و به‌طورکلی برای بدن ما نیز مفید است. چای زنجبیل از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امیدوارم این مطلب از مجله پین‌ورک به شناخت بیشتر شما از این گیاه کمک کرده باشد و متوجه طعم فوق‌العاده چای آن شده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.