من هر روز قهوه صبحگاهی‌ام را با چیزهای مختلف ترکیب می‌کنم و از این کار لذت می‌برم. پس اگر دوست دارید بدانید که چطور با موادی که هم‌اکنون هم در خانه دارید به قهوه خود طعم بدهید بدون این‌که مبلغ زیادی هزینه کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع طعم دهنده قهوه می‌پردازیم.

استفاده طعم دهنده‌های قهوه

این واضح‌ترین و بهترین روش برای عوض کردن طعم قهوه است. وقتی قهوه درست می‌کنید معمولاً مقداری شیر و شکر به آن اضافه می‌کنید که کاملاً هم مناسب است. اما اگر بخواهید قهوه کمی بیش‌تر طعم بگیرد چه؟ و به‌جای شکر می‌توانید از چاشنی‌های زیر استفاده کنید.

طعم‌دهنده قهوه

۱ . هر چیز شکلاتی و کاکائویی

 بیش‌تر افراد عاشق این طعم هستند، مثل من، و فکر می‌کنم شما هم علاقه‌مند باشید. پس بیایید راجع به این بحث کنیم که چطور طعم شکلاتی به قهوه بدهیم. راه‌های زیادی وجود دارد، پس حواستان را جمع کنید.

اول، پودر کاکائو را به قهوه دم کشیده اضافه کنید. اضافه کردن پودر کاکائو به دانه‌های قهوه قبل از دم کشیدن باعث می‌شود آب به‌کندی به خورد دانه‌ها برود و حتی ممکن است قهوه‌جوشتان را خراب کند. پس ۲ الی ۳ قاشق سوپ‌خوری (حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر) پودر کاکائو را در ته لیوان قهوه بریزید و چند قطره قهوه به آن اضافه کنید تا خمیری سفت تشکیل شود. خوب هم بزنید و به‌تدریج قهوه بیش‌تری اضافه کنید تا خمیر حل شود. با این کار دیگر گوله‌های کاکائو در قهوه خود نخواهید داشت.

 

دوم، می‌توانید از پودر هات چاکلت (یا همان شکلات داغ) استفاده کنید. مثل نسکوییک و یا برندهای دیگر. مثل روشش قبلی ابتدا پودر هات چاکلت را بریزید سپس با اضافه کردن قهوه، آن را حل کنید.

 

سوم، می‌توانید چاشنی‌های شکلاتی خوب و غنی تهیه کنید. این پودرها را می‌توانید در اکثر مغازه‌ها، و گاهی به‌عنوان اسانس‌های بستنی، پیدا کنید. طعم‌دهنده‌های شکلاتی به‌راحتی در قهوهٔ داغ حل می‌شوند و از هر چیز دیگری بهتر هستند چراکه علاوه بر پودر شکلات، حاوی کرهٔ شکلاتی نیز هستند.

 

چهارم، می‌توانید تیکه‌های کاکائو را به دانه‌های قهوه اضافه کنید. این‌ها تیکه‌ها و ذراتی هستند که در زمان پردازش حبه‌های کاکائو برای جداسازی پودر و کرهٔ کاکائو به‌جا می‌مانند.

پس می‌توانید ذرات کاکائو را با دانه‌های قهوه ترکیب کنید، همچنین اگر برای روش دم کردن قهوه‌ای که انتخاب کردید خیلی بزرگ بودند، می‌توانید آن‌ها را آسیاب کنید. هرچند که من قهوه‌جوش فرانسوی را پیشنهاد می‌کنم تا بیش‌ترین طعم را از قهوه بگیرید و در این روش به دانه‌های درشت قهوه نیاز دارید.

۲ . استفاده از عصاره‌های خالص

انتخاب دیگری که من به‌هیچ‌وجه دوست ندارم، استفاده از عصاره‌ها در قهوه است. هیچ‌وقت به مقدار زیادی از عصاره نیاز ندارید و چند قطره از آن کافی خواهد بود و تأثیر زیادی خواهد داشت. برای مثال من صبح‌ها بین عصاره بادام و یا وانیل یکی را انتخاب می‌کنم و همراه با شیر مصرف می‌کنم. زمانی که از شیر نارگیل در قهوه‌ام استفاده می‌کنم، مقداری هم عصاره نیشکر اضافه می‌کنم. نیشکر اصلی نه، فقط عصارهٔ آن.

این ترکیب یک تقلیدی از دسر/شیرینی موردعلاقه من، اسکوپ نارگیل، شکلات و نیشکر، است.

قطعاً عصاره‌هایی وجود دارند که به این خوبی نیستند و باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید. برای مثال وانیل، که یک طعم طبیعی است، و وانیلین که مرکب از مواد مصنوعی است و طعم متفاوتی با وانیل اصلی دارد.

یک فهرست مختصر و مفید از عصاره‌هایی که برای ترکیب با قهوه مناسب هستند:

  • وانیل
  • عصاره نیشکر با یک نوشیدنی استوایی
  • بادام با طعم کمی تلخ و شیرین
  • فندق برای قهوه‌ای با طعم شبیه نوتلا
  • پرتقال

ممکن است عصاره‌های دیگری وجود داشته باشد که من نمی‌شناسم، اما این‌ها چند موردی بودند که امتحان کرده‌ام و می‌دانم در ترکیب با قهوه خوب می‌شوند.

۳ . استفاده از چاشنی کارامل همراه با قهوه

یک چاشنی شگفت‌انگیز برای قهوه، کارامل است. بعد از شکلات، طعمی که مردم علاقه زیادی به آن دارند کارامل است و این تعجب‌برانگیز نیست چراکه کارامل طعم بسیار دل‌پذیری دارد. اگر قصد دارید طعم بیش‌تری به قهوه خود بدهید، می‌توانید از طعم‌دهندهٔ کاراملی نمکی استفاده کنید تا قهوه‌تان را خوش‌مزه‌تر کند. درصورتی‌که تصمیم داشتید چاشنی کارامل تهیه کنید، به یاد داشته باشید که برای قهوه، چاشنی‌های غلیظ‌تر مناسب‌تر از شربت‌های طعم‌دهنده هستند.

۴ . استفاده از طعم‌دهنده‌ی میوه‌ای یک مزهٔ تابستانی

چه کسی تابه‌حال قهوه خنک، لاته، و یا یخ در بهشت با چاشنی‌ها میوه‌ای نخورده است؟ البته ممکن است کمی با ذائقهٔ اروپایی‌ها سازگار باشد. یکی از اسانس‌های میوه‌ای موردعلاقهٔ من توت‌فرنگی است که در یک یخ در بهشت خنک حل‌شده باشد. این طعم به‌خوبی با قهوهٔ تلخ ترکیب می‌شود و حتی مقداری از تلخی آن نیز کم می‌کند. دقت داشته باشید که این اسانس طعم توت‌فرنگی می‌دهد و ممکن است با سلیقهٔ بعضی افراد هم‌خوانی نداشته باشد. چند طعم دیگر وجود دارد که می‌دانم به‌عنوان اسانس از آن‌ها استفاده می‌شود؛ مثل طعم گیلاس، میوه‌های استوایی (بدون دانه)، و حتی طعم هندوانه. و همچنین موز. قهوه با طعم موز هم خود یک انتخاب است.

۵ . استفاده از چاشنی‌های گل و گیاهی مثل اسطوخودوس یا گل سرخ

ممکن است این طعم‌ها بهترین انتخاب باشند، اما به اطلاعاتی که می‌دهم توجه کنید. اسانس‌های گیاهی نیز می‌توانند به قهوه‌های تلخ، طعم بدهند فقط کافی است قهوه مناسبی را انتخاب کنید. مثل قهوه عربی و قهوه‌های نسبتاً سوخته. به‌این‌علت که قهوه نیمه‌سوخته نمی‌تواند مزهٔ کلی قهوه را تلخ کند، همچنین اگر از قهوهٔ عربی با مقداری اسانس گیاهی استفاده کنید، اضافه کردن بیش‌تر و بیش‌تر این اسانس باعث بهتر شدن مزه قهوه می‌شود.

قطعاً این نوشیدنی نیازی به‌اضافه کردن شیر ندارد، هرچند من افرادی را دیدم که حدود ۲٪ شیر هم استفاده می‌کنند.

انتخاب دیگر این است که از چاشنی اسطوخدوس استفاده کنید چراکه بسیار خوش‌بو است و موردعلاقه تمام کسانی است که از چاشنی‌های گیاهی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید قهوه‌تان مقداری بیش‌تر عطر داشته باشد، می‌توانید گلبرگ و یا جوانه گل رز را در قهوه در حال جوش بریزید و یک طعم خوب رز به قهوه بدهید. قطعاً عطر غلیظی خواهد داشت اما این بستگی به سلیقه شما دارد. اگر دوست داشتید می‌توانید از گل یاس نیز استفاده کنید؛ همان‌طور که در دم کردن چای با طعم یاس مصرف می‌شوند و طعم بسیار خوبی دارند.

استفاده از شیرین کننده‌های قهوه

همان‌طور که ممکن است بدانید، شکر سفید ساده‌ترین روش برای شیرین کردن قهوه است و بدون این‌که طعم خاصی به آن بدهد، فقط قهوه را شیرین می‌کند. علت آن این است که تمام شیره آن جداشده است که در غیر این صورت اسم آن شکر قهوه‌ای بود. بگذارید کمی درباره شیرین‌کننده‌ها صحبت کنیم.

طعم دهنده‌های طبیعی قهوه

۱ . شکر قهوه‌ای برای طعم ملایم کارامل

استفاده از شکر قهوه‌ای به‌جای شکر سفید، طعم کاراملی به قهوه می‌دهد. و زمانی یک فنجان قهوه با شکر سفید و یکی با شکر قهوه‌ای بخورید تفاوتش را احساس می‌کنید. من بعد از اولین بار مصرفم از شکر قهوه‌ای، آن را انتخاب کردم. فروشگاهی که از آن خرید می‌کردم تقریباً همهٔ کالاها را موجود داشت و آنجا بود که شکر قهوه‌ای را دیدم و امتحانش کردم. بعد از اولین قهوه‌ای که با شکر قهوه‌ای خوردم، به فروشگاه رفتم و یک پلاستیک از این شکر را خریدم و تنها شکری که از سال ۲۰۱۶ مصرف می‌کنم همین شکر است.

هرچه شکری که خریداری می‌کنید رنگ تیره‌تری داشته باشد، رطوبت بیش‌تری خواهد داشت. در اولین نگاه فکر می‌کنید به دلیل تجمع دانه‌ها روی‌هم چنین رنگی دارد، اما در حقیقت این شیره است که تمام‌دانه‌های شکر را دربر گرفته است. در این صورت، هرچه شکر رنگ تیره‌تری داشته باشد بهتر است و طعم بیش‌تری خواهد داشت.

۲ . شیره‌ها به قهوه طعم بیش‌تری می‌دهند

اگر می‌خواهید یک کار اساسی انجام دهید، یک بطری شیره تهیه کنید و یک تجربه کاملاً متفاوت خواهید داشت. شیره به‌تنهایی لزوماً شیرین نیست، اما به قهوه ابعاد دیگری اضافه می‌کند.

اگر مقداری زیادی شیره در قهوه خود بریزید کمی تلخ می‌شود، بهتر از به همان میزان که شکر قهوه‌ای مصرف می‌کنید شیره بریزید. توجه داشته باشید که رنگ قهوه بسیار تیره می‌شود.

۳ . شربت افرا طعم فندق به قهوه می‌دهد

از شربت افرا استفاده کنید اما مطمئن نیستم که به‌اندازه کافی در بازار موجود باشد. درست است که این شربت کمی از طعم قهوه را از بین می‌برد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برای داشتن قهوه‌ای کم شیرین از شربت افرا استفاده کنید.

با مصرف این شربت، قهوه به‌اندازه کافی شیرین می‌شود و طعم فندقی که به قهوه می‌دهد شمارا به یاد پنکیک می‌اندازد. این شربت بلافاصله بعد از ترکیب با قهوه آماده خوردن نیست، پس اگر به آن علاقه داشتید دقت کنید که به‌خوبی در قهوه حل شده باشد.

استفاده از ادویه‌های پودری طعم بیش‌تری به قهوه می‌دهند

انتخاب دیگری که وجود دارد، استفاده از ادویه‌ها است. می‌توانید این مورد را به همراه بقیه مواردی که پیش‌ازاین توضیح دادم مصرف کنید.

۱ . مقداری فلفل می‌تواند قهوه در زمستان روشن‌تر کند.

اگر به شکلات تند علاقه دارید، قطعاً قهوه تند نیز دوست خواهید داشت. سعی کنید از فلفل بیش‌ازاندازه استفاده نکنید چراکه ممکن است مزه‌اش اذیت کننده شود. اما این نوشیدنی در صبح‌های زمستان شمارا به‌سرعت سرپا می‌کند. با اضافه کردن مقدار اندکی نمک- به‌خصوص در قهوه‌های حاوی شیر- قهوه‌ای خوش‌طعم خواهید داشت. البته که شکر هم در این مورد لازم است.

۲ . مقداری دارچین به قهوه شما حال و هوای پاییزی می‌دهد

زمانی که به قهوه‌تان دارچین اضافه می‌کنید باید کمی خلاقیت به خرج دهید. بهترین روش این است که از دانه‌های رشت دارچین استفاده کنید و قهوه را با قهوه‌جوش فرانسوی دم‌کنید تا طعم لازم را از قهوه بگیرید.

اگر از مواد کرمی به‌عنوان چاشنی استفاده می‌کنید هم می‌توانید مقداری دارچین به قهوه بپاشید. اگر دارچین در قهوه حل نشد نگران نباشید، چراکه این ماده از پوست درخت به‌دست‌آمده است و هیچ راهی برای حل شدنش وجود ندارد. اما می‌توانید آن را به نوشیدنی خود اضافه کنید.

۳ . جوز هندی یک چاشنی فصلی و مناسب است

دانه‌ها تازه و یا جوز رنده شده برای بهترین طعمی که می‌توانید تصور کنید مناسب هستند. جوز هندی هم مانند دارچین در قهوه شما حل نمی‌شود اما به ته‌نشین می‌شود. اگر می‌خواهید از روش ساده‌تری استفاده کنید، می‌توانید روغن خالص جوز را امتحان کنید. در حقیقت روغن خالص دارچین هم وجود دارد و می‌توانید چند قطره از آن را به نوشیدنی خود اضافه کنید.

۴ . چاشنی ترکیبی کدوتنبل

هیچ‌چیزی به‌اندازهٔ لاته با چاشنی کدوتنبل یادآور فصل پاییز نخواهد بود. این چاشنی موردعلاقه بسیاری از افراد است و به همین دلیل در آن را در فهرست قراردادم. بهترین بخش این چاشنی این است که می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید که در ابتدا هم به همین شکل درست‌شده است. برای انجام این کار به مقداری دارچین، زنجبیل، میخک، و جوز هندی نیاز دارید. مقادیر دقیق آن‌ها بستگی به خودتان دارد و باید ببینید کدام‌یک را بیش‌تر از بقیه دوست دارید. پیشنهاد من این است که از میخک کم‌تر استفاده کنید. همچنین می‌توانید چاشنی آمادهٔ کدوتنبل را خریداری کنید و کار را برای خود راحت‌تر کنید.

حال فصل مناسب نوشیدن قهوه است!

ازآنجایی‌که چاشنی‌ها را متناسب با فصل معرفی کردم و راجع به پاییز نیز صحبت کردم، بگذارید درباره زمستان هم بگویم. بعضی از افراد با طعم و یا بوی خاصی به یاد کریسمس میافتند. این طعم برای خود من آب‌نبات‌های ژله‌ای با طعم پرتقال همراه با شکلات تلخ است. این‌یک بخش از آب‌نبات‌هایی بود که هرسال در کریسمس سرو می‌شد، و البته شیرینی موردعلاقه من بود. به همین دلیل است که این طعم من را به یاد کریسمس می‌اندازد. من هرسال این آب‌نبات را تهیه می‌کنم هرچند که طعم‌های دیگری هم دارد.

۱ . چند قطره روغن نعنا

نعنا یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ آن نیشکرهای مضحک و البته خوش‌مزه است و بسیاری از افراد را به یاد عطر و بوی تعطیلات زمستانی می‌اندازد. هرچند که نمی‌دانم چه کسی نعنا را در زمستان رایج کرده است، اما از این موضوع خوش‌حالم.

معمولاً نعنا در ترکیب برخی آب‌نبات‌ها و یا بعضی شکلات‌ها وجود دارد. پس قهوه چطور؟ من تجربه نوشیدن قهوه با چند قطره نعنا را داشته‌ام، و واقعاً ترکیب جالبی بود. اگر شکلات‌های نعنایی را دوست ندارید، به ترکیب قهوه و نعنا هم علاقه‌ای نخواهید داشت. اما من به‌عنوان یک نوشیدنی فصلی آن را دوست دارم.

اگر قصد دارید از روغن نعناع استفاده کنید سعی کنید کم‌تر از یک قطره از آن در قهوه بریزید. کافی است تنها قاشق را با روغن تماس دهید و به قهوه بزنید. روغن خالص نعنا بسیار غلیظ است.

اگر به این ترکیب کمی چاشنی شکلاتی اضافه کنید، طعم بی‌نظیری به خود می‌گیرد.

۲ . اگناگ (مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر) همیشه برای ترکیب با قهوه مناسب است

اگناگ هم ممکن است با سلیقهٔ تمام افراد سازگار نباشد اما یکی از عناصر مهم کریسمس است و می‌توان گفت مرسوم است. حتی اگر شما هم به آن علاقه نداشته باشید، مادربزرگتان برای کمبود این ماده در بدنتان احساس ناراحتی می‌کند. پس بهتر است برای خوش‌حال کردن او مقداری از این ترکیب در قهوه خود بریزید. اگرچه ممکن است زیادی شیرین باشد، اما قهوه طعم آن را ملایم‌تر می‌کند.

مثل همیشه، مواد خانگی همیشه بهترین هستند. پس این ترکیب را در هنگام فرارسیدن بهار فراموش نکنید.

استفاده از شیرهای طعم‌دار

خب ما راجع به تمام چاشنی‌هایی که می‌توانید به قهوه اضافه کنید صحبت کردیم. اما اگر شما در قهوه‌تان شیر می‌ریزید، عوض کردن نوع شیر می‌تواند تأثیر زیادی در طعم قهوه داشته باشد.

۱ . شیر نارگیل با طعمی استوایی

این شیر موردعلاقه من است و اگر با عرق نیشکر ترکیب شود طعم بهتری خواهد داشت. البته عصاره بادام هم انتخاب مناسبی است.

مسئله این است که شیر نارگیل حاوی مقداری چربی است. پیشنهاد می‌کنم که این چربی را نادیده بگیرید چراکه فقط روغن نارگیل است و طعم زیادی به قهوه می‌دهد که شیر به‌تنهایی این طعم را ندارد. این روغن معمولاً به‌صورت جامد است به‌خصوص اگر در یخ‌زن نگه‌داری شود.

من معمولاً دو قاشق پر از این شیر در قهوه خود می‌ریزم و کاملاً هم می‌زنم و قهوه طعمی استوایی به خود می‌گیرد. زمانی که کودک بودم مادرم کلوچه‌های نارگیلی می‌پخت و مزه آن تابه‌حال به یاد من مانده است.

۲ . شیر بادام به قهوه طعمی فندقی و خوب می‌دهد

اگر مزه بادام را دوست دارید، شیر بادام طعم بسیار خوبی به قهوه‌تان می‌دهد. اما تجربه متفاوتی خواهد بود و مطمئناً از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد.

من به شما پیشنهاد می‌کنم که شیر بادام شیرین تهیه کنید، حتی اگر می‌خواهید قهوه‌تان کم شیرین باشد. شیرهای کم شیرین طعم ناگواری دارند.

این شیر در ترکیب با چاشنی‌های پودری که قبلاً به آن‌ها پرداختیم هم بسیار مناسب است.

۳ . شیر برنج با طعمی ملایم و نمکی

اگر به بادام علاقه‌ای ندارید، شیر برنج انتخاب مناسبی برای شما است. هرچند که به‌اندازه شیر بادام طعم ندارد و ممکن است در دهان حالت پودری داشته باشد، اما خوب است مقداری از آن در خانه داشته باشید؛ و ازآنجایی‌که من می‌دانم ترکیبش با قهوه بسیار خوب می‌شود.

این شیر طبع گرمی دارد، نمی‌دانم چطور می‌توانم بهتر از این توضیح بدهم. نگران نباشید طعم آن با برنج دم کشیده بسیار متفاوت است. همچنین مقداری نمکین است، که در ترکیب با قهوه بسیار خوش‌طعم می‌شود.

۴ . شیر بادام‌هندی برای قهوه‌های غلیظ

شیر بادام‌هندی تقریباً از تمام انواع دیگر غلیظ‌تر است. پس اگر بادام‌هندی دوست دارید و به دنبال یک کرم ملایم برای قهوه خود هستید، شیر بادام‌هندی چیزی است که شما می‌خواهید.

این شیر قطعاً طعم بهتری به قهوه می‌دهد و مقداری بر غلظت آن می‌افزاید، و تقریباً با تمام چاشنی‌های دیگر ترکیب می‌شود. البته نعنا ممکن است برای مخلوط شدن با این شیر زیاد مناسب نباشد.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع طعم دهنده‌های قهوه می‌پردازیم. امیدوارم از هر چاشنی‌ای که استفاده می‌کنید، لذت ببرید. امتحان کردن اسانس‌های جدید برای قهوه بسیار هیجان‌انگیز است زیرا ترکیبات جدیدی را کشف می‌کنید که فکر نمی‌کردید ترکیب آن‌ها با قهوه ممکن باشد و شما هم دوست داشته باشید. طبق تجربه، من با روغن نارگیل راحت‌تر هستم. حال می‌توانید مسائل را ساده بگیرید و مقداری دارچین و یا اسانس کدوتنبل به قهوه‌تان اضافه کنید. اما من پیشنهاد می‌کنم که بقیه موارد را هم امتحان کنید و مطمئن باشید که لذت خواهید برد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.