تنظیم تعادل شیمیایی آب استخر، گاهی اوقات ممکن است ناامیدکننده باشد اما خوشبختانه، نحوه کاهش کلر استخر، راه‌حل آسانی دارد. مدیریت استخر‌های سرپوشیده ممکن است دشوارتر باشد، اما همچنان گزینه‌های زیادی در دسترس است. اگر می‌خواهید سطح کلر روزانه را بدون خطر آلودگی کاهش دهید از یک سیستم ضد عفونی کننده‌ی ماوراءبنفش استفاده کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی چگونگی استفاده از لامپ‌های ماوراءبنفش و مواد شیمیایی و نحوه کاهش کلر استخر می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

روش اول

تکنیک‌های پایه‌ای و نحوه کاهش کلر استخر

 

بوی کلر و سوزش چشم ناشی از آن را کاملاً درک کنید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بوی شیمیایی و سوزش چشم، نشانه‌ی وجود کلر در آب است. درواقع این علائم پس از تجزیه کلر به سایر مواد شیمیایی در آب ایجاد می‌شوند. این شرایط معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که برای از بین بردن باکتری‌ها و جلبک‌ها، به استخر خود مواد شیمیایی حاوی کلر اضافه می‌کنید. با این وجود بهتر است از یک جعبه‌ی تست آب استخر استفاده کنید تا بتوانید میزان دقیق کلر استخر را مشخص کنید.

 

از یک جعبه‌ تست آب استخر استفاده کنید.

اگر تا به حال این آزمایشات را انجام نداده‌اید، به یک مغازه‌ی عرضه‌ی لوازم استخر مراجعه کنید و یک جعبه‌ی تست تهیه کنید. مطمئن شوید که بسته‌ای که خریداری کرده‌اید، هم قادر به اندازه‌گیری کلر آزاد (FAC) و هم مجموع کلر موجود در آب استخر باشد.

  • به عنوان یک قاعده کلی، کلر آزاد (FAC)باید بین ۱ تا ۳ ppm باشد. کلر مجموع، حداکثر باید ۰٫۲ بیشتر از کلر آزاد باشد. این میزان کلر بیان شده، ممکن است بسته به محل زندگی شما متفاوت باشد.
  • اگر استخر شما از ازن و یا اشعه ماوراءبنفش به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می‌کند، میزان کلر آزاد (FAC) را می‌توان به اندازه‌ی ۰٫۵ ppm کاهش داد.

کاهش کلر

 

برای نحوه کاهش کلر استخر منابع کلر را حذف کنید.

اگر میزان کل تنها اندکی از محدوده‌ی طبیعی بیشتر باشد (حدود ۴ تا ۱۵ ppm)، نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزودن کلر را متوقف کنید تا به‌تدریج میزان کلر آب استخرتان کاهش یابد.

  • برای متوقف کردن اضافه شدن کلر، دستگاه اضافه کننده‌ی کلر (chlorinator) و ژنراتور کلر آب نمک را خاموش کنید؛ قرص کلر را از قسمت اسکیمر استخر خارج کنید یا دستگاه‌های اضافه کننده‌ی کلر را که در آب شناورند (chlorine floater)، از استخر خارج کنید. اگر مطمئن نیستید که استخر از کدام سیستم استفاده می‌کند، با مدیر و یا مالک آن صحبت کنید.

کاهش کلر

 

پوشش روی استخر‌های روباز را بردارید.

نور ماوراءبنفش خورشید به سرعت کلر را تجزیه می‌کند. اگر تمام منابع اضافه کننده‌ی کلر را حذف کرده باشید، آفتاب بعدازظهر و بدون ابر، می‌تواند ۹۰% کلر موجود در آب استخر را از بین ببرد.

  • لامپ‌های ماوراءبنفش معمولاً جایگزین مناسبی برای این مرحله و  نحوه کاهش کلر استخر نیستند. برای اطلاعات بیشتر به روشUV که در ادامه بیان شده است، مراجعه کنید.

کاهش کلر

 

برای نحوه کاهش کلر استخر زمانی که سطح کلر آب استخر در محدوده‌ی خطرناکی نیست، در آن شنا کنید.

شنا کردن، به کاهش کلر آب استخر کمک می‌کند؛ اما این کار را تنها زمانی انجام دهید که کلر آب تنها مقدار اندکی از محدوده‌ی نرمال بالاتر است (۴ ppm). این کار را امتحان کنید. کارشناسان درباره اینکه چه میزانی از کلر برای شناگران خطرناک است، اختلاف‌نظر دارند. بعضی از استخر‌ها تنها زمانی که کلر آب آن به ۱۰ ppm می‌رسد تعطیل می‌شوند، درحالی‌که بعضی دیگر برای امنیت بیشتر از مرز ۵ ppm استفاده می‌کنند.

  • اگر آزمایش استخرتان نتایج غیرمنتظره‌ی دیگری مانند PH خطرناک یا قلیایی بودن داشت، هرگز در آن شنا نکنید.
  • اگر آب استخر به شدت بوی کلر می‌داد و یا نتیجه‌ی آزمایش آب استخر نشان داد که میزان زیادی کلر در آن وجود دارد، در آن شنا نکنید. این بو درواقع به دلیل وجود مواد تحریک‌کننده‌ای به نام کلرآمین می‌باشد. پس مهم است که  نحوه کاهش کلر استخر را به درستی بیاموزید.
  • کلر روی ریه‌ها اثر می‌گذارد. این ماده در مکان‌هایی که تهویه‌ی ضعیفی دارند خطرناک‌تر است، مخصوصاً زمانی که شناگران مشکل تنفسی نیز داشته باشند.

کاهش کلر

 

مقداری از آب استخر را جایگزین کنید.

این گزینه، یک کار گران‌قیمت و کند است؛ اما از طرفی کلر موجود در آب را رقیق می‌کند. ۱/۳ تا نصف آب استخر را خالی کنید. پس از پر کردن دوباره‌ی استخر، ممکن است اندکی زمان ببرد تا سطح کلر و میزان PH آب به مقدار نرمال خود برگردد.

  • اگر استخرتان دارای سیستم تصفیه باشد، می‌توانید با سرعت بیشتری آب استخر خود را تعویض کنید.

کاهش کلر

 

به طور منظم آب استخر را آزمایش کنید.

آزمایش آب استخر را هر روز یک یا دو بار انجام دهید و یا اگر استخرتان همچنان در حال استفاده است، این کار را هر دو ساعت یک‌بار امتحان کنید. اگر میزان کلر در طی دو روز کاهش نیافت، برای  نحوه کاهش کلر استخر یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

  • برای به دست آوردن اطلاعات در مورد دیگر آزمایش‌های شیمیایی آب استخر مانند PH و سیانوریک اسید، به راهنمایی‌های زیر مراجعه کنید. اگر نتایج آزمایشات شما خارج از دستورالعمل‌های ارائه شده قرار می‌گیرد و به زودی به محدوده‌ی نرمال باز نمی‌گردد، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

کاهش کلر

روش دوم

افزودن مواد شیمیایی برای پایین آوردن سطح کلر آب و  نحوه کاهش کلر استخر

 

یک خنثی‌کننده کلر را از فروشگاه استخر تهیه کنید.

اگر مطمئن نیستید که کدام محصول را باید خریداری کنید، از کارمند آن فروشگاه کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند. این مواد شیمیایی را از جای دیگر که غیر مرتبط با استخر هستند خریداری نکنید. مواد شیمیایی که در فروشگاه استخر عرضه می‌شوند، دارای یک غلظت مخصوص استخر می‌باشند.

  • تیو سولفات سدیم احتمالاً رایج‌ترین خنثی کننده کلر است، اما هنگام کار باید مراقب باشید.
  • پراکسید هیدروژن اغلب ارزان‌ترین گزینه است و به مواد بی‌ضرر تجزیه می‌شود. با این حال، اگر pH استخر شما زیر ۷ باشد، استفاده از این ماده کم اثر خواهد بود.

 کاهش کلر

 

استخر شنا را تعطیل کنید.

هرگز این مواد شیمایی را زمانی که شناگران در حال استفاده از استخر هستند، به آن اضافه نکنید. اگر افراد دیگر به استخر دسترسی دارند، یک سری علائم هشداردهنده در آن محل نصب کنید.

کاهش کلر

 

هنگام انجام این اقدامات و نحوه کاهش کلر استخر، احتیاط کنید.

بسیاری از مواد شیمیایی اگر با ریه‌ها، چشم و یا پوست تماس داشته باشند، می‌توانند باعث جراحت در آن نواحی گردند. قبل از ادامه‌ی کار، فهرست ایمنی زیر را مطالعه کنید:

  • برچسب محصول را با دقت بخوانید تا دستورالعمل‌های مربوط به استفاده ایمن را رعایت کنید. تمام توصیه‌های مربوط به تجهیزات ایمنی را دنبال کنید و اقدامات اضطراری را بررسی کنید.
  • مواد شیمیایی استخر را در محلی با تهویه‌ی مناسب و به دور از نور خورشید، گرما و رطوبت نگه‌دارید. اسید‌ها و کلر را در کنار یکدیگر ذخیره نکنید. مواد شیمیایی خشک را در کنار مایعات یا زیر مایعات قرار ندهید.
  • در یک زمان خاص، تنها درب یک ماده‌ی شیمیایی را باز کنید. قبل از باز کردن ماده شیمیایی دیگر، درب آن را ببندید و در محل خاص نگه‌داری‌اش قرار دهید.

کاهش کلر

 

مقدار مورد نیاز از هرکدام از مواد شیمیایی را حساب کنید.

همواره دستورالعمل‌های مربوط به مواد شیمیایی را دنبال کنید تا متوجه شوید که چگونه و چه مقدار از آن را باید به آب استخر اضافه کنید. بسیاری از مواد شیمیایی به اشکال مختلف و غلظت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند، بنابراین یک راهنمای کلی نمی‌تواند گزینه‌های مختلفی را پوشش دهد.

  • به طور کلی، به ازای هر ۱۰۰۰ گالن آب (۳۸۰۰ لیتر)، ۰٫۵ اونس (۱۵ میلی‌لیتر) سدیم تیوسولفات اضافه کنید.
  • اگر در حال اصلاح شیمیایی استخر‌های عمومی هستید، از اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری استفاده کنید. ۲٫۶ اونس (۷۷ میلی‌لیتر) سدیم تیوسولفات، میزان کلر را به اندازه‌ی ۱ ppm به ازای هر ۱۰۰۰۰ گالن آب (۳۷۹۰۰ لیتر) پایین می‌آورد. کارمندان فروشگاه‌های استخر یا یک ماشین‌حساب آنلاین کاهش کلر استخر می‌تواند به شما در تهیه این فرمول کمک کند.

کاهش کلر

 

خنثی کننده را در دوزهای کوچک اضافه کنید.

اضافه کردن بیش از حد خنثی کننده مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد از جمله؛ ممکن است سطح کلر به صفر برسد و میزان از خنثی کننده بدون مصرف درون آب استخر باقی بمانند و در زمان اضافه شدن موج بعدی کلر باعث خنثی شدن آن‌ها نیز گردد. به اندازه‌ی ۱/۳ و یا نصف بسته ماده‌ی شیمیایی، طبق محاسبه‌ای که انجام داده‌اید از آن استفاده کنید.

کاهش کلر

 

پس از اضافه کردن مواد شیمیایی، آب استخر را مرتباً آزمایش کنید.

به استخر فرصت دهید که مطابق دستورالعمل برچسب شده در پشت مواد شیمیایی خود را با آن تطبیق دهد. مرتباً آزمایش کنید و تا زمانی که پارامترها به حالت عادی برگردند، وارد استخر نشوید. اگر پس از مدتی میزان کلر آب به یک مقدار ثابت رسید اما هنوز سطح آن از میزان نرمال بالاتر بود، مقدار بیشتری خنثی کننده اضافه کنید.

  • اگر سیستم گردش آب استخر شما از حالت عادی کندتر است، احتمالاً مجبور خواهید شد مدت بیشتری صبر کنید تا خنثی کننده اثر کند.

کاهش کلر

 

در صورت لزوم pH را بالا ببرید.

این مواد شیمیایی معمولاً pH استخر را پایین می‌آورند. هنگامی‌که کلر به حالت عادی برگشت، آزمایش PH را انجام دهید. میزان PH باید بین ۷٫۲ تا ۷٫۸ باشد و باید تلاش کنید آن را به حالت ایده آل یعنی ۷٫۵ نزدیک کنید.

کاهش کلر

روش سوم

برای نحوه کاهش کلر استخر از لامپ‌های ماوراءبنفش استفاده کنید

از یک ضدعفونی کننده‌ی ماوراءبنفش استفاده کنید.

لامپ‌های ماوراءبنفش (UV) که برای استخرها طراحی‌شده‌اند می‌توانند اکثر میکروب‌ها را از بین ببرند. آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند آب استخرتان را امن نگه دارند، با این حال به شما اجازه می‌دهند که میزان کلر آزاد استخر را به اندازه‌ی ۱ ppm و یا مطابق قوانین منطقه‌ای کاهش دهید. آن‌ها همچنین می‌توانند برخی از مواد تحریک‌کننده و خطرناک را که در استخر‌های کلردار ممکن است ظاهر شوند، تجزیه کنند. اگرچه این سیستم‌ها برای این منظور طراحی نشده‌اند، اما با این حال می‌توانند میزان بالای کلر آب را تجزیه کنند.

  • با توجه به قوانین منطقه‌های مختلف برای نحوه کاهش کلر استخر، ممکن است میزان کاهش کلر آب متفاوت باشد.

کاهش کلر

لامپ UV با فشار متوسط ​​را امتحان کنید.

لامپ‌های ماوراءبنفش “MP” گزینه‌ای بسیار مناسب با مزایای زیر است:

  • این لامپ تنها محصول متداول است که می‌تواند حجم قابل توجهی از کلر استخر را تجزیه کند؛ اما اگر نیاز به تجزیه‌ی ۱۰ تا ۲۰ برابر کلر بیشتر باشید، به احتمال زیاد به چند عدد از این لامپ‌ها احتیاج خواهید داشت.
  • این لامپ، مؤثرترین وسیله برای از بین بردن کلرامین‌ها می‌باشد؛ موادی که معمولاً مسئول سوزش چشم‌ها، تحریک پوست و بوی “کلر” هستند.
  • این لامپ در ضد عفونی کردن نسبتاً خوب است، اما بهترین گزینه نیست.

کاهش کلر

برای نحوه کاهش کلر استخر یک لامپ UV کم‌فشار را نیز در نظر داشته باشید.

این نوع لامپ که اغلب به عنوان تصفیه کننده نامیده می‌شود، قابلیت ضدعفونی‌کنندگی عالی دارد، اگرچه هنوز هم نیاز به استفاده از کلر خواهید داشت (البته به میزان کمتر از قبل). این لامپ ممکن است یک گزینه‌ی جذاب برای استخر‌های عمومی باشد.

  • این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های MP ارزان‌تر و ماندگار‌تر هستند.
  • تبلیغات ممکن است ادعا کنند که این لامپ‌ها کلرامین را حذف می‌کنند. این ادعا تا حدودی صحیح است، اما در عمل ممکن است علائم آشکار مانند سوزش چشم‌ها را زیاد تغییر ندهند.

کاهش کلر

 

انواع دیگر را ارزیابی کنید.

چند نوع دیگر نیز از لامپ‌های UV وجود دارند، اگرچه مانند دو نوع بیان شده، رایج نیستند. در ادامه به شما اطلاعاتی می‌دهیم تا دریابید هرکدام از محصول‌ها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد:

  • نور ماوراءبنفش در واقع شامل طیف گسترده‌ای از نورها با جلوه‌های مختلف است. معمولاً به UV-A (315-400nm)، UV-B (280-315nm) و UV-C (100-280nm) تقسیم می‌شود. شما باید بتوانید نوع محصول یا طیف وسیعی از طول‌موج (مانند ۲۴۵ نانومتر) را برای هر محصول پیدا کنید.
  • فقط نور UV-C به ضد عفونی کردن استخرها کمک می‌کند.
  • فقط نور UV-A قادر به ضدعفونی کردن استخر می‌باشد (نور خورشید نیز همین کار را انجام می‌دهد). برای عملی شدن این کار به مقدار زیادی نور نیاز است.
  • هر سه نوع به تجزیه کلرامین کمک می‌کنند.

کاهش کلر

 

استخر را بعد از نصب تست کنید.

برای نصب سیستم UV، توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید. اگر استخر و تجهیزات آن را مطابق با مشخصات ویژه‌ی خود نصب کرده باشید، از آن پس به مراقبت کمتری نیاز دارد. آب استخر را مانند قبل به طور مرتب آزمایش کنید. میزان کلر آب آن را حدود ۱ ppm و یا هر مقدار توصیه شده نگه‌دارید و یا طبق قوانین محلی آن را تنظیم کنید.

کاهش کلر


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از راهکارهای ارائه شده در مطلب استفاده نمایید و در صورتیکه مشکل شما حل نشد حتما با متخصصان مشورت نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.