گرم کردن و نگهداری از یک استخر می‌تواند هزینه‌بر باشد. این هزینه‌ها را می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی تا حد قابل‌توجهی پایین آورد. گزینه‌های متعددی در رابطه با انرژی خورشیدی در دست است و موفقیت به کار بردن این انرژی‌ها بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه شما، حجم استخر و روش مورداستفاده شما برای گرم کردن آب استخرتان خواهد داشت. اگر نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر و نصب یک سیستم کامل گرم‌کن خورشیدی برای شما میسر نیست گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید به کار بگیرید و استفاده از این گزینه‌ها هم آسان بوده و هم هزینه بسیار کمی در بر دارد. در این مطلب از پین‌ورک به نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر می‌پردازیم و امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر

 

روش اول : پر کردن استخر با آب

۱ . از یک شیلنگ آب طویل به رنگ تیره برای پر کردن استخرتان استفاده کنید.

هرچقدر ورود آب به درون استخر بیشتر طول بکشد آن آب گرم‌تر خواهد بود. هرچند عموماً شیلنگی به طول ۵۰ فوت کافی به نظر می‌رسد اما طول اضافی‌تر شیلنگ به معنای این است که آب فرصت بیشتری برای گرم شدن خواهد داشت. وجود لایه اضافی روی شیلنگ نیز می‌تواند گرمای بیشتری در خود نگه دارد. اگر از یک شیلنگ تیره‌تر استفاده کنید آب می‌تواند گرم‌تر از قبل هم بشود زیرا رنگ‌های تیره قادر به جذب بیشتر انرژی خورشیدی هستند.

  • یک شیلنگ آب لاستیکی تیره‌رنگ گزینه ایده آلی است و گران هم نیست. شما همین‌طور می‌توانید از یک لوله سیاه‌رنگ مخصوص آبیاری باغ استفاده کنید زیرا دیواره‌های کم عرض این لوله‌ها امکان انتقال سریع‌تر گرما را فراهم می‌کنند. این شیلنگ‌ها در عین حال که ارزان هستند جای کمتری هم می‌گیرند.
  • این شیلنگ‌ها ولوله‌ها را می‌توان در هر فروشگاه تجهیزات خانگی یافت.

۲ . اطمینان حاصل کنید که شیلنگ در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد.

موقع پر کردن استخر مطمئن شوید که شیلنگتان در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد تا بتواند تا حد امکان انرژی خورشیدی بیشتری جذب کند. شیلنگ را مستقیماً به سمت خورشید نگهدارید یا شیلنگ را روی یک صفحه صاف نصب کنید به طوری که رو به خورشید قرار داشته باشد تا انرژی بیشتری جذب کند.

  • ممکن است بخواهید که شیلنگ آب را روی یک صفحه صاف نصب کرده و آن را روی بام خانه بگذارید که مستقیماً در معرض تابش نور خورشید قرار دارد. این گزینه به شما پیشنهاد نمی‌شود مگر اینکه یک سقف مناسب با ارتفاع کوتاه مثل سایه بان داشته باشید یا به قدر کافی مهارت برای کار روی پشت‌بام را داشته باشید.

گرم کردن استخر

 

۳ . استخر را به تدریج با یک شیلنگ نازک پر کنید.

موقع پر کردن استخر اگر جریان آب کم باشد سریع‌تر هم می‌تواند گرم شود. از شیلنگی استفاده کنید که ⅝ یا ½ اینچ قطر داشته باشد تا استخر را به تدریج پر کند. سعی کنید میزان جریان آب را در حدود نصف اینچ نگهدارید تا آب بتواند در حین اینکه استخر را به آرامی پر می‌کند گرما را هم به خوبی در خود نگه دارد.

  • همیشه استخرتان را در روزهای آفتابی پر کنید تا بتوانید از مزیت انرژی خورشیدی بهره بگیرید.

گرم کردن استخر

 

روش دوم : گرم کردن استخر با یادگیری نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر

۱ . از یک پتوی خورشیدی استفاده کنید.

پتوهای خورشیدی پوشش‌های مخصوص استخر هستند که به منظور جذب انرژی خورشیدی و انتقال مستقیم آن به آب استخر طراحی شده‌اند. این پوشش‌ها در هر ۱۲ ساعتی که روی استخر را پوشانده باشند می‌توانند به افزایش دمای آب تا حدود ۵ درجه فارنهایت کمک کنند. پتوهای خورشیدی همچنین سطح استخر را عایق‌بندی می‌کنند تا از فرار گرما جلوگیری شود. پتوهای خورشیدی با رنگ‌های شفاف یا نیمه شفاف بهترین عملکرد را دارند.

  • پتوهای خورشیدی نیز درست مثل یک پوشش معمول روی استخر میزان تبخیر آب را به حداقل می‌رسانند که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
  • آن‌ها همچنین از ورود آلوده‌کننده‌ها به داخل استخر جلوگیری کرده و از میزان مواد شیمیایی لازم برای پاک‌سازی آب استخر می‌کاهند.

گرم کردن استخر

 

۲ . از حلقه‌های خورشیدی استفاده کنید.

این حلقه‌های دیسک مانند شفاف و قابل باد کردن روی سطح آب استخر شناور شده و آب را گرم می‌کنند. یک حلقه می‌تواند روزانه به میزان ۲۱۰۰۰ واحد انرژی حرارتی را منتقل کند. قطر حلقه‌ها عموماً ۵۹ اینچ است بنابراین به اندازه کافی حلقه بخرید تا تقریباً ۸۰ درصد سطح استخر را با آن‌ها پوشش دهید. این حلقه‌ها عموماً ۵ سال عمر می‌کنند و قیمت هر کدام ۲۰ دلار است. هرچند با توجه به اینکه هیچ مصرف برقی ندارند پس این قیمت منصفانه به نظر می‌رسد.

  • یکی دیگر از مزایای حلقه‌های خورشیدی این است که برداشتن و جمع‌کردنشان برای ذخیره کردن در زمستان آسان است.
  • می‌توانید حلقه‌ها را تا زمانی که استخر سایه بان دارد در سطح آب رها کنید.

گرم کردن استخر

 

۳ . صفحات خورشیدی روی پشت‌بام خانه نصب کنید.

این صفحات گرمای خورشید را جمع‌آوری کرده و از آن برای گرم کردن آب استخر استفاده می‌کنند. نصب این صفحات آسان است و تقریباً با هر نوع شرایط آب و هوایی هم سازگاری دارد. شما می‌توانید صفحات خورشیدی لعابی یا غیر لعابی بخرید. صفحات غیر لعابی ارزان‌تر هستند اما در تولید گرما به اندازه صفحات لعابی کارآمد نیستند.

  • هرچند تا زمانی که نخواهید از استخرتان در دمای هوای زیر صفر استفاده کنید صفحات غیر لعابی نیز به کارتان خواهند آمد.
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شرایط آب و هوایی گرم و آفتابی دارد این پنل ها گزینه ایده آلی برای شما محسوب می‌شوند.

گرم کردن استخر

 

۴ . یک سیستم گرم‌کن خورشیدی نصب کنید.

این سیستم‌ها شامل یک جمع آوری کننده حرارت خورشیدی، یک فیلتر، یک پمپ و یک شیر تنظیم کننده جریان آب هستند. آب توسط پمپ از فیلتر عبور کرده و بعد از میان جمع کننده حرارتی می‌گذرد که این صفحه خورشیدی آب را قبل از بازگرداندن به استخر گرم می‌کند. این سیستم یک گزینه عالی ولی در عین حال گران‌قیمت است. خریداری و نصب سیستم گرم‌کن خورشیدی بین ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دلار هزینه برای شما در بر دارد.

  • عمر سیستم‌های گرم‌کن خورشیدی تا ۷ سال برآورد شده است.
  • عموماً این گرم‌کن‌ها نسبت به گرم‌کن‌های گازی و گرم‌کن‌هایی که با پمپ حرارتی کار می‌کنند کارآمدتر هستند. ماندگاری‌شان هم بیشتر است.

گرم کردن استخر

 

روش سوم : جلوگیری از هدر رفت انرژی و نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر

۱ . حفظ و نگهداری از استخر و نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر

سیستم‌های پمپاژ و گرداننده آب باید در شرایط بهینه‌ای نگهداری شوند تا بتوانید بیشترین بهره را از جمع کننده‌های حرارت خورشیدی ببرید. این سیستم‌ها را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که فیلتر نصب شده به طور مؤثری آلودگی‌ها را از استخر می‌زداید. سیستم‌های تخلیه آب را تمیز نگهدارید تا آب به سهولت در این سیستم‌ها جریان پیدا کند. پمپ را به طور مرتب بررسی کنید تا از گردش درست و بهینه آب در سیستم اطمینان حاصل شود.

  • از کیت‌های تست آب استخر برای حفظ سطح مناسب PH و کلورین آب استفاده کنید.
  • وقتی اضافه کردن مواد شیمیایی لازم شد این کار را تا جایی که ممکن است دور از دهانه لوله‌های ورودی جمع کننده حرارتی انجام دهید.

گرم کردن استخر

 

۲ . مراقب دمای آب باشید.

دامنه درست و مناسب دمای آب برای شنای تفریحی چیزی بین ۲۸ الی ۸۴ درجه فارنهایت و برای شنای حرفه‌ای ۷۸ الی ۸۰ درجه فارنهایت است. اگر دمای آب بالاتر از این میزان باشد این یعنی شما در حال اتلاف انرژی هستید. یک دماسنج مخصوص استخر بخرید تا به شما برای نظارت به دمای آب استخر کمک کند و وقتی آب خیلی داغ شد از سرعت پمپ آب بکاهد.

گرم کردن استخر

۳ . زمان‌هایی که از استخر استفاده نمی‌کنید از پتوهای خورشیدی برای پوشاندن فضای استخر استفاده کنید.

تبخیر آب مهم‌ترین عامل اتلاف انرژی در استخرها است. به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی مواقعی که از استخر استفاده نمی‌کنید با پوشش‌های خورشیدی سطح آب را بپوشانید. پتوی خورشیدی به جمع آوری انرژی خورشیدی ادامه داده و آب را گرم نگه می‌دارد. همچنین این پوشش از فرار گرما جلوگیری می‌کند.

  • پوشش استخر از ورود آلودگی‌ها به داخل استخر جلوگیری می‌کنند و در مقابل باعث می‌شود زمان لازم برای پاک‌سازی آب کمتر شده و در مصرف مواد شیمیایی هم صرفه‌جویی به عمل آید.

گرم کردن استخر


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که نحوه استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر را به درستی بیاموزید و از این روش برای گرم کردن استخرتان استفاده نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.