آیا می‌توانید تاتو در دوران بارداری انجام دهید؟ در اینجا می‌توانید جواب را پیدا کرد. هنگامی‌که باردار هستید دیگران درباره آنچه باید یا نباید انجام دهید توصیه‌های زیادی می‌کنند. مواردی مانند نخوردن فست‌فود، دوری کردن از سرسره آبی و ورزش کردن با خیال راحت و…! ممکن است سؤال داشته باشید که آیا می‌توانم در دوران بارداری تاتو انجام دهم؟ و چون در این زمینه هیچ تحقیقاتی وجود ندارد پزشکان آن را توصیه نمی‌کنند. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تاتو در دوران بارداری می‌پردازیم.

تاتو در دوران بارداری ممکن است منجر به عفونت شود!

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که پزشکان نسبت به جوهر تاتو در دوران بارداری دارند منجر به بروز عفونت است. در همه سالن‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود. این بدان معنی است که بعضی از سالن‌هایی که تاتو انجام می‌دهند برای تمیز نگه‌داشتن سوزن و سایر تجهیزات حداقل استانداردهای ایمنی را هم رعایت نمی‌کنند. سوزن‌های کثیف می‌توانند عفونت‌هایی مانند هپاتیت C، هپاتیت B و HIV را گسترش دهند.

عوارض تاتو در دوران بارداری
وجود این بیماری‌ها به ویژه برای زنانی که باردار هستند خطرناک است زیرا می‌تواند به نوزادان منتقل شود. علائم این بیماری‌ها شامل خستگی و تب و درد مفاصل است.

در صورت بروز علائم عفونت تاتو فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب و لرز
  • ضایعات چرک یا قرمز روی تاتو
  • ترشحات بد بو از ناحیه تاتو
  • ایجاد مناطقی از بافت سخت و بلند
  • ایجاد خطوط تیره در اطراف ناحیه تاتو

درحالی‌که ممکن است بسیاری از عفونت‌ها به‌آسانی درمان شوند اما ممکن است هنگامی‌که باردار هستید عفونت‌ها را مانند عفونت استافی را جدی نگیرید.

ممکن است بی‌حسی اپیدورال را تحت تأثیر قرار دهد!

کمر یکی از ناحیه‌های محبوب برای تاتو است. این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که موقع زایمان از اپیدورال استفاده می‌شود. اپیدورال بی‌حسی موضعی است. اگر برنامه زایمان شما شامل اپیدورال می‌باشد بهتر است که تا بعد از زایمان برای انجام تاتو صبر کنید.

اگر قبلاً در قسمت کمر خود تاتو انجام داده‌اید، احتمالاً مشکلی نخواهید داشت تنها زمانی نگرانی وجود خواهد داشت که در دوران بارداری بخواهید تاتو انجام دهید و از زمان بهبود آن مطلع نباشید. تاتو معمولاً بین دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا کاملاً بهبود یابد. در صورت آلوده شدن ممکن است پوست شما قرمز یا متورم شود یا مایع چرک ترشح کند.

در پایان شما نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که اگر تاتو عفونت کند در چه مدت ممکن است بهبود یابد یا حتی ممکن است زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده به زایمان بروید. جوهر موجود در محل سوزن، ممکن است زخم ایجاد کند که می‌تواند روی ظاهر خال‌کوبی شما تأثیر بگذارد.

ممکن است تاتو بعد از بارداری متفاوت به نظر برسد!

هورمون‌ها در دوران بارداری می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در پوست شوند. بدن و پوست شما نیز کش می‌یابد تا جا برای کودک فراهم شود. برای مثال تاتو روی باسن و شکم می‌تواند توسط ترک پوستی تحت تأثیر قرار بگیرد. حتی دوران بارداری می‌تواند شرایط پوستی مختلفی ایجاد کند که ممکن است انجام تاتو دردناک یا مشکل باشد.

برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

PUPPP : این کلمه مخفف pruritic urticarial papules و plaques of pregnancy است که باعث ایجاد تورم و لکه‌های برجسته مانند جوش می‌شود و معمولاً روی بازوها و پاها و شکم و پشت ظاهر می‌شوند.

Prurigo of pregnancy : این جوش های خارش‌دار از برآمدگی‌های کوچکی به نام پاپول ها تشکیل‌شده است. در حدود ۱ در ۱۳۰ تا ۳۰۰ خانم باردار آن را تجربه می‌کنند و ممکن است بعد از زایمان چند ماه طول بکشد.

Impetigo Herpetiformis : این بیماری نادر به‌طورمعمول در نیمه دوم بارداری شروع می‌شود که نوعی پسوریازیس است و در کنار مشکلات پوستی می‌تواند باعث حالت تهوع-استفراغ-تب و لرز شود.

همچنین تغییرات هورمون می‌تواند باعث ایجاد بیماری به نام هایپرپیگمتنتاسیون شود. ممکن است پوست در قسمت‌های خاصی از بدن شما از نوک سینه گرفته تا صورت شما تیره شود. ملاسما معروف به ماسک بارداری تا ۷۰ درصد از زنان باردار تجربه می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند تیرگی را بدتر کند. بسیاری از خانم‌ها پس از تولد نوزاد متوجه می‌شوند نواحی تحت‌فشار خون خود به حالت عادی یا نزدیک به حالت عادی برمی‌گردد. حتی خانم‌ها پس از بارداری نیز آسیب‌پذیر هستند و به‌طور کلی باید از تاتو جلوگیری کنند.

چگونه با خیال راحت تاتو کنیم!

اگر تصمیم دارید که تاتو در دوران بارداری انجام دهید، باید نکاتی را رعایت کنید تا با ایمنی بیشتری این کار را انجام دهید.

  • به دنبال سالنی باشید که تمیز هستند و مناطق جداگانه‌ای برای انجام تاتو دارند.
  • بپرسید که آیا سالن مجهز به اتوکلاو است و یا نه! اتوکلاو دستگاهی است که برای استریل کردن سوزن‌ها و سایر تجهیزات مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • توجه کنید که آیا سوزن‌ها از بسته‌های جداگانه باز می‌شوند یا نه! هیچ سوزنی نباید بیش از یک‌بار استفاده شود.
  • مطمئن شوید کسی که تاتو شما را انجام می‌دهد هنگام انجام کار از دستکش‌های جدید لاتکس استفاده کرده باشد.
  • به جوهر نیز توجه کنید! جوهر باید در لیوان‌های یک‌بارمصرف باشد که بعد از انجام کار شما دور ریخته شود. جوهر هرگز نباید مستقیماً از بطری گرفته شود.

تاتو در دوران بارداری

اگر در مورد چیزی نگران هستید در مورد آن سؤال کنید. یک سالن خوب باید بتواند به‌سرعت به سؤالات شما پاسخ دهد و جزئیاتی را در اختیار شما قرار دهد. حتی ممکن است بخواهید که مراحل آماده‌سازی شخصی که می‌خواهد تاتو شما را انجام دهد را تماشا کنید. بهتر است بگویید که باردار هستید و نگرانی خود را بابت بهداشت مجموعه نشان دهید. اگر در هر زمان احساس عدم اطمینان یا ناراحتی کردید آنجا را ترک کنید. زیرا در امان بودن بهتر از پشیمانی است. می‌توانید به‌جای تاتو از حنا استفاده کنید.

این روزها گزینه‌های مختلفی برای تاتوهای دائمی وجود دارد. تاتوهای موقت در سال‌های اخیر ارتقاء بزرگی پیداکرده است. در بسیاری از فروشگاه‌ها می‌توانید انتخاب خوبی از تاتوهای موقت پیدا کنید که بسیاری از آن‌ها زیبا هستند. حنا در طرح‌های پیچیده با استفاده از پیپت اعمال می‌شود و سپس از حدود نیم ساعت خشک می‌شود. پس از خشک شدن به‌راحتی می‌توان آن را برداشته یا آن را با آب بشویید.


مقالات مرتبط :


در آخر پاسخ پین‌ورک به این سوال که “آیا می‌توانید تاتو در دوران بارداری انجام دهید؟” هم بله و هم نه است. رفتن پیش کسی یا سالنی که از آن مطمئن هستید شاید شما را کمتر در معرض خطر قرار دهد اما نمیتوانید مطمئن شوید که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. باوجود احتمال بروز بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت B ممکن است ارزش این خطر را نداشته باشد. خطر بروز عفونت پس از تاتو وجود دارد و زنانی که باردار هستند با صبر کردن تا زمان تولد نوزاد می‌توانند به بهترین صورت از سلامتی خود و فرزندشان محافظت کنند. در پایان قبل از انجام تاتو باید با پزشک خود صحبت کنید و همچنین می‌توانید گزینه‌های موقت مانند حنا را در نظر بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.