پیشی های ملوس در تمیز کردن گوش خود وسواس زیادی دارند و سعی می کنند همواره موها و بدن خود را تمیز نگه دارند با این حال برای اینکه گوش هایشان بطور کامل تمیز شود نیاز به کمک دارند و اینجاست که شما باید رسم دوستی را به جا آورده و به آنها کمک کنید. هنگام تمیز کردن گوش گربه ، حتما به وجود آسیب ها و یا زخم های احتمالی دقت کنید. پین ورک طرفدار سلامت گربه هاست و نکات لازم برای این کار را در چند گام ساده توضیح می دهد:

الف) معاینه ی گوش گربه

۱) بررسی دقیق گوش ها

درخواست نظافتچی منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

معاینه گوش گربه

در کنار بررسی ظاهر، حتما داخل مجرای گوش را به خوبی بررسی کنید. بهترین زمان برای این کار زمانی ست که گربه خواب الود است و یا برای استراحت به شما لم میدهد.

۲) مشخصات گوش تمیز

جرم گوش گربه

اگر گوش حیوان تمیز باشد، به رنگ صورتی است و به طور طبیعی کمی جرم و آلودگی سطحی دارد.
*خبر خوب این است که اگر بعد از هر بررسی، گوش گربه به رنگ صورتی و تمیز بود، یعنی به تنهایی می تواند گوش خود را تمیز کند و نیازی به مراقبت شما ندارد.

۳) کی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

بیماری گربه

به غیر از جرم گوش گربه هر نشانه ی دیگری به خصوص در مجرای داخلی گوش غیر طبیعی ست و ممکن است باعث عفونت گوش گربه شود پس بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید. بعضی از ترشحات گوش گربه و علائمی که نیازمند بررسی دامپزشک هستند عبارتند از:

*ذراتی به رنگ سبز، زرد،قرمز، قرمز تیره و یا سیاه در گوش که میتوانند نشان دهنده ی یکی از عفونت های باکتریایی، عفونت قارچی و یا  آلودگی ویروسی باشند.
*بوی بد وغیرمعمول گوش ها
*ورم یا قرمزی در داخل یا بیرون گوش
*از دست دادن تعادل به خصوص عدم تعادل در نگهداشتن سر

ب) تمیز کردن گوش گربه

۱) گربه را اذیت نکنید.

نوازش گربه

بعضی  از گربه ها در برابر تمیز کردن گوش ها مقاومت می کنند و تمایلی به این کار ندارند. حیوان را با نوازش کردن آرام کنید و سپس از اعتمادش سو استفاده کرده و گوش هایش را تمیز کنید 🙂
*اگر نمیتوانید شیطنت های گربه را مهار کنید از کسی کمک بگیرید که میتواند او را آرام کند و یا بتواند با اعمال زور گربه را برای دقایقی نگه دارد.
*اگر حیوان هنگام تمیز کردن گوش ها آرام نمی شود بهتر است تمیزکاری را متوقف کنید در غیر این صورت پس از تمیز کردن گوش گربه، باید به فکر جای پنجه ها و گاز پیشی بداخلاق روی دستانتان باشید.

۲) گوش پاک کن مخصوص گربه

گوش پاک کن گربه

محلولی کیفیت بهتری دارد که نیمه مرطوب باشد و پس از استفاده سریع خشک شود. این محلول های پاک کننده گوش را می توانید از مطب دامپزشکان و یا مراکز فروش و نگهداری حیوانات تهیه کنید.
*ترکیبی از سرکه سفید و الکل نیز کار پاک کننده ها را خواهد کرد و میتوانید در خانه آن را تهیه کنید. البته اگر گوش گربه خراش برداشته و یا عفونت دارد استفاده از این محلول دست ساز باعث کمی سوزش خواهد شد.
*به هیچ وجه از آب برای تمیز کردن گوش گربه استفاده نکنید. زیرا رطوبت آن ممکن است باعث رشد قارچ در گوش شود.
*برای پاک کردن بیرونی گوش ها می توانید از پنبه و روغن زیتون استفاده کنید.

۳) پاک کننده ی سرد ممنوع

دمای گوش پاک کن گربه

محلول پاک کننده را قبل از استفاده مدتی در هوای اتاق بگذارید تا به دمای معمولی برگردد. گربه ها نیز مانند خیلی از انسان ها از اینکه ماده ای سرد را در گوش خود حس کنند بیزارند.

۴) روش استفاده از محلول گوش پاک کن گربه

استفاده از محلول گوش پاک کن گربه

طبق دستورالعملی که همراه محلول است محلول را به مقدار کافی در گوش ها بریزید و ۲۰ تا ۴۰ ثانیه صبر کنید تا محلول اثر کند.
سپس به آرامی پایه های گوش، یعنی محل اتصال گوش و سر را ماساژ دهید.

۵) گربه را راحت بگذارید

ازار گربه

پس از ریختن محلول در گوش، ممکن است حیوان بخواهد کمی تحرک کند و سر خود را تکان دهد. به او اجازه دهید راحت باشد و نیازی به ثابت نگه داشتن گربه نیست.

۶) با یک پنبه ی مرطوب گوش را تمیز کنید.

تمیز کردن داخل گوش گربه

پنبه را با فشار به داخل گوش نبرید و با ملایمت سطوح داخلی را تمیز کنید.
*به هیچ وجه از گوش پاک کن استفاده نکنید مگر اینکه دامپزشک توصیه کرده باشد.
*نیازی نیست گوش را تا عمق زیادی تمیز کنید زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن پرده گوش شود. اگر پرده گوش گربه پاره شود علائمی مانند میو کردن و یا حرکت ناگهانی به نشانه ی درد از خود نشان می دهد و یا تعادل خود را در راه رفتن از دست میدهد. با مشاهده ی هرکدام از این علائم سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

گربه ملوس

به طور کلی پاک کردن گوش گربه در دو گام، به ریختن محلول گوش پاک کن در گوش و تمیز کردن آن با پنبه خلاصه می شود. سعی کنید خیلی به گربه سخت نگیرید تا فرایند راحت و دلنشینی را تجربه کند و برای دفعات بعد دردسر کمتری داشته باشید. تمیز کردن گوش گربه ممکن است ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما بسیار اهمیت دارد بنابراین هرگز این کار را پشت گوش نیندازید.

مجله ی پین ورک سعی میکنه به بررسی نکات و نیازمندی های مهم در زمینه ی حیوانات خانگی بپردازه. اگه حیوان خانگی دارین هرازگاهی به ما سر بزنین ^_^

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    Mzed 25-02-2019

    ممنون. مفید بود. امیدوارم همیشه موفق باشید

      زهرا طباطبایی 26-02-2019

      ممنون از نطر لطف شما دوست عزیز

    رضا 23-01-2020

    سلام مرسی وممنون از راهنمایهایتان بسیار مفید وعالی بود

      ریحانه یزدانی 04-02-2020

      سلام دوست عزیز.. سپاس از محبت شما.

    رضا 23-01-2020

    خوب بود

      ریحانه یزدانی 04-02-2020

      ممنون از نظر لطفتون.