موش ها و همسترها، تپلی های بامزه ای هستند که نگهداری از آنها زحمت و تجهیزات زیادی لازم ندارد. کافی ست یک قفس نسبتا بزرگ برای شیطنت آنها درست کرده و آن را درجایی قرار دهید که راحت باشند و البته مقداری آب و غذا برایشان فراهم کنید. پین ورک برای کمک به شما در نحوه تمیز کردن قفس همستر و راحتی همخانه های فسقلی تان، راهکارهای ساده ای پیدا کرده تا بتوانید  نگهداری از همستر را با کمترین زحمت انجام دهید.

گام اول نحوه تمیز کردن قفس همستر : ویژگی های قفس همستر

آمده کردن قفس موش
با توجه به اینکه موش ها از سایر حیوانات خانگی کوچکتر هستند، فراهم کردن قفسی محکم و راحت برای آنها کار سختی نیست.  بهتر است برای موش ها قفس همستر و یا آکواریوم های شیشه ای نخرید زیرا به تمیز کازی زیادی نیاز دارند و معمولا قیمت بالاتری نسبت به قفس های معمولی دارند. همچنین جنس قفس فلزی، شیشه ای یا پلاستیکی باشد تا به راحتی تمیز شود و اوره ی موجود در ادرار موش ها را جذب نکند. قفس های پلاستیکی سبک تر و ارزان تر هستند اما قفس های فلزی مقاومت بیشتری دارند. به هیچ وجه قفس چوبی نخرید زیرا ادرار موش ها را جذب کرده و موجب بیماری آنها می شود.

گام دومنحوه تمیز کردن قفس همستر :  محل نگهداری موش

محل قراردادن قفس موش
برای همه ی همسترها یک قفس تهیه کنید و هر بار که همستر جدیدی به خانواده اضافه می شود باید این فضارا بزرگ تر کنید تا موش ها توانایی دویدن و بازی کردن داشته باشند. مثلا برای ۴ موش یک قفس ۱ تا ۱٫۵ متری کافی به نظر میرسد. اگر نگران جفت گیری نر و ماده ها هستید بهتر است ان ها را در قفس های جداگانه نگه دارید.
فاصله ی بین حفاظ ها را چک کنید تا از  سانتیمتر بیشتر نباشد چون ممکن است همسترهای کوچکتر بتوانند از بین انها فرار کنند.  تا  تا
قفس همسترها را در جایی قرار دهید که گرما یا سرمای زیادی اذیتشان نکند و در عین حال نور خورشید را دریافت کنند. دمای  ۱۸ تا ۲۲ درجه بسیار مناسب است. همچنین بهتراست دور از سایر حیوانات خانگی و جاهای پر سروصدایی مانند نزدیک پنجره، ماشین لباسشویی یا دستگاه پخش موزیک باشند تا  از سروصدای بلند نترسند.

گام سوم نحوه تمیز کردن قفس همستر : پر کردن کف قفس همستر

پر کردن قفس موش
برای پر کردن کف قفس از کاغذ خرد شده یا برگ های نرم و یا سایر کف پوش های نرم و سبک میتوانید استفاده کنید. حدود  تا سانتیمتر از کف را با این مواد بپوشانید تا سختی کف قفس، همسترها را اذیت نکند. خاک اره، خرده چوب ممکن است به همسترها آسیب بزند.  از پنبه یا گلوله های کرکی استفاده نکنید زیرا ممکن است حرکت حیوان را کند کند.
محفظه ی آب را به دیواره ی قفس نصب کنید تا با خوراکی های دیگر آلوده نشود. اگر ظرف آب را درون قفس بگذارید ممکن است همسترها هوس آب تنی کنند و قفس خیس شود.  بهتر است آب آن را روزانه عوض کنید. ظرف خوراکی را هم در گوشه ی قفس بگذارید. اینکه همسترها بخشی از آن را درجایی پنهان کنند امری طبیعی ست.

آمده کردن قفس موش
موش ها علاقه ی زیادی به پنهان شدن دارند در خانه ی خود دارند. بهتر است چند جعبه یا سوراخ را در قفس بگذارید تا راحتی بیشتری داشته باشند.موش ها دویدن روی گردانه را خیلی دوست دارند. لوله ی دستمال توالت ، چوب میوه هایی مانند سیب و تکه چوب های نرم و پهن گزینه ی خوبی برای بازی های جویدنی همسترها هستند.

اگه به دونستن نکات مراقبت از همستر علاقه دارین میتونین این مقاله رو بخونین 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    کارن 30-06-2019

    خیلی عالی بود

      ریحانه یزدانی 01-10-2019

      سلام دوست عزیز.. ممنون از نظر لطفتون.

    یاسین 11-08-2019

    باید بعد از هر بار تمیزکاری . کاغذ های کف قفس رو عوض کنم ؟

      ریحانه یزدانی 01-10-2019

      سلام دوست عزیز.. بهتره که عوض بشه البته می‌تونید اینکار رو هر چند وقت یکبار هم انجام بدید.

    امیر 01-10-2019

    اخر نفهمیدیم زیرش چی بزاریم خاک اره که رخمی میکنه . ماسه خوبه؟ یا اگ خوب نیس پیشنهاد شما چیه

      ریحانه یزدانی 07-10-2019

      سلام دوست عزیز.. میتونید از خورده کاغذ استفاده کنید. دقت کنید که نباید از خورده چوب درختای سرو و کاج استفاده کنید. اما خورده چوب بقیه درختای جنگلی موردی ندارند.

    ALI 22-12-2019

    سلام عالی بود ممنون

      ریحانه یزدانی 04-02-2020

      سلام بر شما… سپاس از نظر لطفتون.

    محمد حسين بيات 03-02-2020

    خیلى خوب بود

      ریحانه یزدانی 04-02-2020

      سلام دوست عزیز.. ممنون از نظر لطفتون

    محمد 30-07-2020

    ببخشید من یدونه همستر دارم میتونم زیرش کاغذ خورده باطله بریزم؟

      محمد رسول بهاری 30-07-2020

      سلام بله مشکلی نداره

    12-12-2020

    مقاله های شما درمورد همستر واقعا به درد بخوره.من تازگی ها یه همستر خریدم خیلی مهربونه من باتوجه به مقاله های شما تونستم یه صاحب خوب بشم.اسم من مائده هست و۱۱سالمه.خداحافظ