بسیاری از سگ‌ها از ترس و هراس‌های گوناگونی رنج می‌برند. این ترس‌ها می‌توانند به دلایل متعددی از جمله دیر وارد شدن به جامعه و یا تجارب تلخ درگذشته مربوط باشند. نشانه‌های ترس در سگ‌ها شامل جمع‌کردن خود، لرزیدن، ترشح بزاق، واق واق کردن، رفتارهای مخرب و در مواقعی حمله کردن است. آیا سگ شما ترسو است؟ آیا دلیل این مسئله را می‌دانید؟ در اینجا در رابطه با ده ترس سگ و هراس معمول میان سگ‌ها بخوانید تا بتوانید به سگ خود کمک کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی انواع ترس سگ و هراس‌های گوناگون او در زندگی ‌می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جامع و کاربردی باشد.

معرفی و بررسی ده ترس سگ و هراس معمول آن‌ها 

ترس از رعدوبرق

رعدوبرق هراسی در میان سگ‌ها مسئله‌ای رایج است. میزان این ترس در میان سگ‌های مختلف متفاوت است. بعضی از آن‌ها فقط کمی از رعد و برق می‌ترسند، در حالی که ممکن است یک سگ به هنگام رعدوبرق علائمی همچون لرزش، صاف شدن گوش‌ها، گشادشدن چشم‌ها و بالا آوردن دم داشته باشد.

درخواست نظافتچی منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

هراس سگ

برخی از سگ‌های دیگر نیز ممکن است هراس شدیدتری داشته باشند و در نتیجه شروع به قایم شدن و بروز رفتارهای مخرب کنند و یا حتی اختیار مدفوع و ادرار خود را از دست بدهند. سگ‌هایی که از رعدوبرق هراسی رنج می‌برند ممکن است از صداهای بلند دیگر بترسند و یا نترسند. بیشتر سگ‌ها از صدا می‌ترسند. مثلاً به هنگام شنیدن صدای رعدوبرق، آتش‌بازی، موسیقی بلند، حرکت کامیون‌ها در جاده‌ها و … با ترس مواجه می‌شوند.

ترس از آتش‌بازی

یکی دیگر از هراس‌های رایج در میان سگ‌ها، ترس از آتش‌بازی است. همچون رعدوبرق، صدا و نور غیرمنتظره‌ی آتش‌بازی باعث می‌شود تا سگ‌ها از ترس به خود بلرزند. این ترس حتی ممکن است سبب شود سگ فرار کند و گم شود.

در برخی از سگ‌ها عادت دادن آرام آن‌ها به صدای آتش‌بازی، هراس را از بین می‌برد؛ اما در موارد دیگر شاید برای حل این مشکل به تکنیک‌های مدیریتی نیاز داشته باشید. سگ‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند ممکن است مجبور به استفاده از داروهای آرام‌بخش و ضد اضطراب شوند.

ترس از تنها بودن در خانه (اضطراب جدایی)

ترس تنها بودن در خانه در میان سگ‌ها اضطراب جدایی نام دارد. سگ‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند به‌محض خروج صاحب خود از خانه دست به رفتارهای مخرب می‌زنند. علائم دیگر در این نوع هراس عبارت‌اند از واق واق کردن بیش‌ازحد و شکستن لوازم خانه به هنگام تنها ماندن.

هراس سگ

ایجاد تغییر در رفتار صاحب سگ می‌تواند این ترس را در او کاهش دهد. تنها کافی است در رفتار صاحب سگ پیش از خروج از خانه تغییراتی ایجاد شود و به هنگام خروج و بازگشت به خانه جلب توجهی نکند و در این صورت اضطراب سگ تا حدی کاهش خواهد یافت. در روش حساسیت‌زدایی سگ کم‌کم به تنها ماندن در خانه عادت می‌کند که این روش می‌تواند برای سگ‌هایی که از اضطراب جدایی رنج می‌برند نیز مفید واقع شود.

گاهی آموزش دادن به سگ برای ماندن در پارک حیوانات به هنگام تنها ماندن در خانه نیز مؤثر است. اگر اضطراب جدایی در سگی شدید باشد گاهی استفاده از دارو الزامی است.

ترس سگ از دامپزشک

ترس از مراجعه به دامپزشکی در سگ‌ها معمول است. سگ‌ها معمولاً به هنگام ورود به مطب دامپزشکی با بوهای عجیب‌وغریب، افراد جدید که آن‌ها به طرز جدیدی حمل می‌کنند، مهار شدن توسط دیگران و واکسینه شدن مواجه می‌شوند. در نتیجه تعجبی ندارد که از مراجعه به دامپزشک بترسند.

اگر سگ به نوع دیگری از هراس مبتلا نباشد، می‌توان برای رفع این نوع هراس او را چند بار بدون اینکه مورد معاینه قرار گیرد به مطب دامپزشک برد. درصورتی‌که در این مواقع سگ شما آرامش خود را حفظ کرد او را تشویق کنید و تشویقی‌های زیادی برای او فراهم کنید.

ترس از بودن در خودروی در حال حرکت

بسیاری از سگ‌ها از بودن در خودروی در حال حرکت می‌ترسند. این ترس معمولاً به دلیل دیر آشنا شدن با محیط خودرو صورت می‌گیرد. همچنین این موضوع می‌تواند به دلیل تجارب تلخی از جمله ماشین زدگی در خودرو مربوط شود و یا اینکه سگ در گذشته با خودرو به پناهگاه آورده شده و در آنجا رها شده است و یا حتی در گذشته با خودرو به دامپزشکی رفته است. می‌توان این مشکل را از راه‌های مختلفی حل کرد. برای مثال می‌توانید به هنگامی‌که در خودرو هستید به سگ تشویقی بدهید و یا اینکه سگ را هنگامی‌که ماشین در حال حرکت نیست در ان قرار دهید و سپس کم‌کم با مسافت‌های کوتاه او را به بودن در خودرو عادت دهید. حتماً سگ خود را با خود به مکان‌های شاد مثل پارک سگ‌ها ببرید و یا به مقصد پیاده‌روی ابتدا با خودرو حرکت کنید و اطمینان حاصل کنید که مسافتی طولانی را نمی‌پیمایید.

هراس سگ

ترس از بالا و پایین رفتن از پله‌ها

شاید تا پیش از آنکه سگ با دیدن پله فرار کند، صاحب آن متوجه هراس سگ از پله نشود. این نوع هراس تقریباً همیشه به دلیل دیر اجتماعی شدن سگ‌ها رخ می‌دهد. سگی که از زمان تولگی با پله‌ها مواجه نشود می‌تواند در بزرگ‌سالی از بالا و پایین آمدن از پله‌ها بهراسد. برخی از سگ‌ها درصورتی‌که بالا و پایین رفتن از پله را به نوعی بازی در تبدیل کنید از این ترس رهایی می‌یابند. بعضی از سگ‌های دیگر نیز نیاز دارند تا آرام‌آرام و پله به پله روند بهبودی را شروع کنند. این مسئله زمان‌بر است و به تشویق زیادی نیاز دارد.

سگ‌های مسن‌تر ممکن است به دنبال ورم مفاصل و یا سایر مشکل‌های حرکتی مایل به بالا و پایین رفتن از پله‌ها نباشند، به همین جهت حتماً دلایل پزشکی این رفتار را بررسی کنید. همچنین اگر سگی در گذشته به‌شدت از پله افتاده باشد، ممکن است هراس موجود به این علت باشد.

هراس سگ

ترس سگ از انسان

شاید اینکه بدانید ترس از انسان‌ها در سگ‌ها رایج است برایتان غافلگیرکننده باشد. در برخی از مواقع این ترس ناشی از آزار و اذیت‌های انسانی است. بااین‌حال اجتماعی نبودن سگ دلیل رایج‌تری برای این نوع ترس است. سگ‌هایی که زیاد با انسان‌ها وقت‌گذرانی نکرده‌اند ممکن است از صدای عمیق‌تر انسان‌ها و جسم بزرگ‌تر آن‌ها نسبت به خودشان و یا حتی از ریش و سبیل آن‌ها بترسند.

سگ‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند باید به مرور با انسان‌ها در محیطی غیر تهدیدآمیز مراوده کنند. توجه کنید که سگی که ترسیده باشد ممکن است بغرد، عوعو کند و یا به جهت این ترس کسی را گاز بگیرد. با احتیاط سگ خود را از فاصله‌ی دور در معرض انسان‌ها قرار دهید. مطمئن شوید که این افراد می‌دانند که نباید برای نزدیک شدن به سگ با او ارتباط چشمی برقرار کنند. ممکن است رفع این ترس در سگ شما کمی زمان‌بر باشد.

ترس از غریبه‌ها

این نوع ترس نیز مانند ترس از انسان است اما در این مورد سگ ممکن است از هر فردی که نمی‌شناسد بترسد. این مشکل می‌تواند دشوار باشد چراکه غیرممکن است تا به سگتان آموزش دهید تمام افراد جدیدی را که ملاقات می‌کند، بپذیرد. اینکه اجازه بدهید سگتان در زمانی که دوست دارد به انسان‌ها نزدیک شود، اهمیت دارد. اینکه یک سگ ترسو را به قبول کردن یک غریبه اجبار کنید ممکن است سبب شود تا سگ پرخاش کند.

ترس از بچه‌ها

سگ‌ها به دلایل مختلفی از بچه‌ها می‌ترسند. معمول‌ترین دلیل این است که این سگ‌ها از زمان تولگی با کودکان آشنا نشده‌اند. بسیاری از افراد تا پیش از اینکه بچه‌دار شوند سگ دارند. درصورتی‌که یک سگ از آغاز تولگی وارد یک خانواده‌ی فرزند دار نشود، ممکن است نتواند با کودکان رابطه‌ی اجتماعی برقرار کند. تمام سعی خود را بکنید تا سگ خود را از زمان کودکی با کودکان در تمامی سن‌ها آشنا کنید.

همچنین ترس سگ‌ از کودکان ممکن است به دنبال تجارب تلخ باشد. گرچه شاید قصد یک کودک خوب باشد، اما سگ ممکن است فوران احساسات کودک را به عنوان یک تهدید تلقی کند. برخی از سگ‌ها ممکن است صداها و حرکات ناهماهنگ کودکان و یا اندازه‌ی کوچک آن‌ها را درک کنند. صاحبانی که سگ آن‌ها از ترس از کودکان رنج می‌برد باید با یک مربی رفتارشناس برای رفع این هراس مشورت کنند.

ترس سگ از اجسام خاص

برخی از سگ‌ها از اجسام خاصی می‌ترسند که از میان آن‌ها می‌توان به جاروبرقی، درخت کریسمس، اسباب‌بازی کودکان، مصالح ساختمانی و … اشاره کرد. در بیشتر مواقع این ترس مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند، چرا که می‌توان وسیله‌ی مورد نظر را از سگ مخفی کرد. با این حال در برخی موارد این ترس می‌تواند مشکل‌ساز باشد. برای مثال، اگر سگ شما از کنار مجسمه‌ای که در کنار خانه‌ی شماست رد نمی‌شود و یا هر بار که می‌خواهید فرش را جاروبرقی بکشید شروع به لرزیدن و مضطرب شدن می‌کند با مشکل مواجه خواهید شد. در این موارد، باید این لوازم را به طرزی مثبت و با رفتاری شاد و به‌مرور به سگ خود معرفی کنید.

ترس سگ

اگر شک دارید که حیوان خانگی شما بیمار است یا خیر، بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. برای مسائل مربوط به سلامتی حتماً با دامپزشک مشورت کنید چراکه او حیوان شما را معاینه کرده است و از سابقه‌ی پزشکی او آگاه است و درنتیجه می‌تواند بهترین توصیه را در رابطه با حیوان خانگی‌تان ارائه دهد.

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که مطالعه بیشتری در رابطه با شناسایی انواع ترس سگ داشته باشید تا حیوان خانگی شما از با شما بودن لذت ببرید و ترسو نشود.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مهران 20-10-2019

    بسیار جامع و عالی توضیح دادین و برای من اموزنده اما درمورد ترس من جواب مشکل سگم را نگرفتم به تازگی نمیخواد بیاد داخل ماشین و وقتی هم که بیاد قبل از حرکت یا از پنجره ماشین میپره بیرون یا کمی بعداز حرکت شدیدا لرزش پیدا میکنه همزمان دیوانه وار ازاین پنجره به اون پنجره میره و میاد خواهش میکنم راهنمایی کنین متشکرم

      ملیحه احمدی 14-11-2019

      سلام دوست عزیز? تنها راه این هست که قبل از حرکت ماشین سگ رو با محیط داخل ماشین آشنا کنید و کم کم سگ رو عادت به محیط داخل ماشین بدید و با سگ داخل ماشین با توب یا هر وسیله‌ای که دوست داره بازی کنین تا ترسش از بین بره.

    مرینت 19-08-2020

    از انسان نمیترسه