معمولا همستر و خرگوش به حمام و شستشو نیاز ندارند و برای آن‌ها خطرناک است. برای همستر به این دلیل خطرناک است چون باعث از بین رفتن روغن طبیعی روی بدن‌شان می‌شود و شستشوی خرگوش به این دلیل که باعث شوک و هیپوترمی آن‌ها می‌شود. در این نوشته روش‌های شستن حیوانات خانگی همستر و خرگوش ارائه شده است بدون این‌که خطری آن‌ها تهدید کند.

در این نوشته از پین‌ورک در مورد شستن حیوان خانگی همستر و خرگوش و نکات مفیدی که در حین شستشوی آن‌ها باید رعایت کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

نحوه‌ی شستن همستر

در شستن حیوان خانگی باید حتما حیوان خود و حساسیت‌های او را بشناسید. شستن همسر را تا وقتی مجبور به انجام آن نشدید، انجام ندهید. قبل از شستشوی همستر نگاهی به قفس او بندازید. گاهی تنها با تمیز کردن قفس همستر، بوی بد آن از بین می‌رود. تا جایی که می‌توانید از شستن همستر پرهیز کنید زیرا آن‌ها هم می‌توانند روغن‌های بد بوی بدن خود را کنترل کنند و حمام کردن باعث از بین رفتن روغن طبیعی بدن‌شان می‌شود. تنها در صورتی همستر خود را حمام کنید که موهای بدنش بهم چسبیده باشد یا مواد سمی و خطرناک به بدنش چسبیده باشد.

شستن حیوان خانگی

برای شستن همستر ابتدا یک کاسه از خاک و ماسه و شن آماده کنید و همستر را داخل آن قرار دهید. همستر در خاک غلت می‌زند و باعث از بین رفتن آلودگی‌های سطح بدنش می‌شود. این خاک را می‌توانید از پت شاپ‌ها تهیه کنید. در صورتی هم که موهای بدن همستر آنقدر بلند شده است که بهم گره خورده است می‌توانید آن‌ها را قیچی کنید.

شستن حیوان خانگی

روش بعدی برای تمیز کردن همستر این است که از یک پارچه‌ی مرطوب استفاده کنید. به این صورت که یک کاسه آب ولرم پر کنید و یک قطره شامپو داخل آن بریزید. بعد پارچه را با آن خیس کنید و بر روی سطح بدن همستر طوری که آن را نوازش می‌کنید بکشید. سپس آن را با یک حوله‌ خشک کنید. به طوری که رطوبت بدنش به طور کامل از بین برود. سپس آن را در قفسش بگذارید. قفسش را در جایی قرار دهید که دمایی گرم‌تر از دمای نرمال اتاق داشته باشد. در این روش اگر ماده‌ای چسبنده به پوستش چسبیده باشد یا مواد سمی به پوستش برخورد کرده باشد می‌توانید از مسواک استفاده کنید و فقط مواظب باشید که آب به صورت همستر برخورد نکند. احتمال مرگ همستر بعد از حمام کردن ضعیف است، اما امکان مریض شدن او وجود دارد.

شستن حیوان خانگی

نحوه‌ی شستن خرگوش

شستن حیواناتی مانند خرگوش کاری آسانی نیست. خرگوش‌های خانگی معمولا نیازی به حمام کردن ندارند. حمام کردن خرگوش در صورت رعایت نکردن نکات زیر باعث شوک و هیپوترمی او می‌شود. اما در صورت نیاز و کثیف شدن بیش از حدش می‌توانید با رعایت کردن یک سری نکات خرگوش‌تان را تمیز کنید.

شستن حیوان خانگی

برای حمام کردن خرگوش ابتدا لوازم شستشو را آماده کنید. یک حوله‌ی تمیز، شامپوی مخصوص( از شامپوی معمولی و صابون استفاده نکنید)، وان را به اندازه ۲ تا ۵ سانتی‌متر از آب ولرم پر کنید.

شستن حیوان خانگی

برای شستشوی خرگوش، آن را در آغوش بگیرید تا احساس آرامش کند و به آرامی با دستان خود به بدن خرگوش آب برسانید. اما مواظب باشید که آب به داخل گوش و بینی و چشم خرگوش وارد نشود. پس از تمام شدن کار، خرگوش را در حوله بپیچید و کاملا خشکش کنید. موقع شستن خرگوش آن را به آرامی در آغوش خود بفشارید و آرام با صدای ملایم با او صحبت کنید.

 

ابزارهای شستن حیوانات

برای شستن حیوانات خانگی‌ به وسایلی نیاز دارید که این‌جا به طور کامل آن‌ها بیان می‌کنیم. برخی از این وسایل ضروری هستند و برخی دیگر نیز بسته به نیاز حیوان خانگی شما می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

شستن حیوان خانگی

وان

وان‌های مختلفی برای شستن حیوانات خانگی وجود دارد. استفاده از وان به شما کمک می‌کند راحت‌تر و بهتر شستشوی حیوان خانگی خوذ را انجام دهید. پس از مدتی هم حیوان به وان عادت کرده و مشکل کمتری برای شستشوی آن خواهید داشت. با این وجود استفاده از وان ضروری نیست و می‌توان به جای آن از تشت استفاده کرد.

شستن حیوان خانگی

برس مو

قبل از شستن حیوانات خانگی بهتر است موی سر و بدنش را به منظور باز شدن گره ها شانه بزنید تا راحتتر شسته شود. سعی کنید از برس های با موهای طبیعی اسفاده کنید و از برس هایی که موهای زبر و خشن دارند استفاده نکنید.

شامپو

برای شستن حیوانات خانگی حتما از شامپوی مخصوص آن حیوان استفاده کنید. زیرا ممکن است پوست و موی بدنش حساس بوده و باعث ریزش مو میشود. از شامپوهای خودتان نیز برای حیوانتان استفاده نکنید چون PH و جنس پوست و مو شما با حیوان متفاوت بوده و سازگار نیست. اما در صورت میتوانید از شامپوی بچه استفاده کنید.

قطره شست و شو گوش

در حین حمام حیوان خانگی مواظب باشید شامپو و آب وارد گوش حیوان نشود. قطره های شست و شوی گوش وجود دارد که مخصوص شست و شوی گوش ساخته شده است و برای سلامتی حیوان مهم است.

محلول شستشوی دهان

باز هم در در حین حمام حیوان مواظب باشید آب همراه شامپو وارد دهانش نشود. برای شستن دهان حیوان میتوانید از محلول شستشوی مخصوص دهان حیوان استفاده کنید. همچنین باید به بهداشت دهان و دندان حیوان نیز اهمیت بدهید و برای مسواک زدن از خمیر دندان مخصوص استفاده کنید.

حوله مخصوص

پس از شستن کامل حیوان آن را یک حوله خشک و تمیز، خشک کنید و توجه داشته باشید که اگر چند حیوان خانگی دارید باید برای هر کدام حوله ی مخصوص جداگانه ای داشته باشید چون ممکن است باعث انتقال بیماری شود.

شستن حیوان خانگی

اسپری بعد از استحمام

پس از حمام حیوان خانگی و خشک کردن آن حتما از اسپری های ضد کک و ضد کنه و ضد عفونی کننده استفاده کنید تا حیوان شما را هیچ بیماری پوستی تهدید نکند. همچنین از این اسپری ها میتوانید در طی روز نیز استفاده کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از پین‌ورک در مورد نحوه‌ی شستن حیوانات خانگی و لوازم مورد نیاز برای استحمام آن‌ها به طور کامل شرح داده شده است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد:)

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    رویا 05-08-2019

    ممنون از مطلب خوبتون:)