۱ . بیماری‌های سگ برای انسان 

نگهداری حیوانات خانگی معمولا کار پسندیده‌ای است. شما با نگهداری این موجودات مکان و غذای آن‌ها را تامین می‌کنید. از طرفی نگه داشتن این حیوانات بامزه در منزل، روحیه شما را نیز بهتر می‌کند. مطالعات نشان داده اند که نگهداری حیوانات خانگی می‌تواند باعث درمان بسیاری از بیماری‌های روحی نظیر افسردگی شود. اما نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه می‌تواند پیامدهای منفی نیز داشته باشد. چه زمانی؟ زمانی که اطلاعات کمی در مورد بیماری‌های آن‌ها داشته باشید. این موضوع باعث آسیب زسیدن به خود حیوان و حتی درگیر شدن خودتان با بیماری شود. پس بهتر است اطلاعات خود را انواع بیماری سگ ها و روش‌های تشخیص آن‌ها بیش‌تر کنید. حتی ممکن است گاهی برای رهایی از این بیماری‌ها مجبور شوید به متخصصین این امر مراجعه کنید. در این مطلب اطلاعاتی در مورد این بیماری‌ها ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید برای درمان بیماری‌های حیوانات خانگی خود از کمک متخصصین و دامپزشکان ماهر استفاده کنید.

۱-۱ . آیا موی سگ باعث بیماری می‌شود؟

با اینکه نگهداری از این حیوانات بامزه نکات مثبتی دارید اما یکی از مواردی که ممکن است موجب آزار شما شود ریختن موی آن هاست. ریختن موی سگ‌ها یک چرخه طبیعی است. سگ هایی مانند Poodles (پودل) و Yorkshire Terriers  (یورکشایر تریر)  خیلی کم دچار ریزش مو می شوند. اما در سگ هایی مانند Labradors (لابرادور رتریور)و Huskies (سیبرین هاسکی) ریختن مو بیشتر رخ می‌دهد. عوامل زیادی ممکن است از طریق موی سگ به انسان‌ها منتقل شده و باعث ایجاد بیماری شود. انواع قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها ممکن است از طریق موی سگ به انسان منتقل شود.

 

 

راهکارهای خانگی برای کم کردن ریزش موی سگ‌ها وجود دارد:

  • استفاده از آلوئه ورا به صورت ژل روی بدن سگ‌
  • استفاده از صابون به دلیل خاصیت قلیایی بودن می‌تواند ریزش را کم کند و حتی انگل‌ها را از بین ببرد.
  • استفاده از سرکه سیب در غذای سگ برای جلوگیری از ریزش مو

مقالات مرتبط:

  1. نکات طلایی رژیم غذایی سگ‌های خانگی که باید بدانید!
  2. ساده ترین روش های کاهش ترس حیوان خانگی از جاروبرقی
  3. دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان با کمترین دردسر
  4. انواع بیماری سگ‌ + راهنمای درمان بیماری سگ‌ها
  5. حیوانات خانگی در زمستان به این مراقبت ها نیاز دارند
  6. خوشحالی سگ تان چقدر اهمیت دارد؟
  7. بهترین حیوان خانگی مناسب شما

 

۱-۲ . انتقال جرب سگ به انسان

از انواع بیماری سگ ها می‌توان به جرب اشاره کرد. جرب یک نوع بیماری عفونی است که ممکن است باعث ایجاد خارش در بدن سگ‌ها شود. هیره‌ها می‌توانند عامل این بیماری باشند. جرب ها را نمی توان با چشم دید. حمله جرب ها به انسان باعث خارش شدید می شود. جرب دمودکس زمانی اتفاق می‌افتند که  جمعیت مایت‌های پوست در سگ‌ زیاد می‌شود قرمزی و التهاب پوست، ریزش تکه‌ای موها و تورم پنجه‌ها می‌تواند از علائم این بیماری باشد.

شست و شوی روزانه با آب و صابون و مراجعه به موقع به دامپزشک می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. برای از بین بردن جرب می‌توانید از بنزوئیل پروکساید و سایر داروهای ضد جرب، مثل آیورمکتین استفاده کنید. اما دقت کنید بهترین راه برای درمان اصولی اینگونه بیماری‌ها کمک گرفتن از دامپزشکان است.

 

 

۱-۳ . انتقال کنه از سگ به انسان

کنه‌­ها از بزرگترین گروه‌های بندپایان هستند که به فراوانی در طبیعت یافت می‌شوند. کنه‌​ها معمولاً در جاهای گرم و مرطوب بدن ساکن می​‌شوند. در سگ‌​ها در بخش‌هایی مثل زیر بغل (زیر پاها) و داخل گوش​ها محل مناسبی برای حضور کنه‌هاست. کنه‌ها می‌توانند باعث فلجی در سگ ها و کم خونی شود. برآمدگی های کوچک قرمز رنگ روی سطح پوست سگ می‌تواند از علائم ابتلا به کنه باشد. ممکن است احساس خارش نیز در محل گزش اتفاق بیفتد. بی‌قراری حیوان می‌تواند از علائم ابتلای سگ باشد  برای خارج کردن کنه ها از بدن سگ می‌توانید از انبرهای مخصوصی استفاده کنید. استفاده از اسپری‌های ضد کک و برخی محلول های شوینده می‌توانند از حمله‌ی کنه‌ها جلوگیری کند.

۱-۴ . ویروس پاروا و انتقال آن از سگ به انسان

ویروس پاروا نوعی ویروس کشنده است که می‌تواند موجب بیماری سگا ها شود. التهاب و زخم روده و اسهال خونی از علائم آن است. این ویروس ممکن است توسط حشرات مختلف به سگ‌ها منتقل شود. بی حالی، کم اشتهایی، استفراغ و اسهال خونین و بدبو از علائم ابتلای سگ به این ویروس است. سگ‌های جوان واکسینه نشده بیش‌تر در معرض این ویروس قرار دارند. واکسیناسیون و استفاده از سرم های غذایی زیر پوست حیوان می‌تواند از راه‌های درمان این ویروس باشد. این ویروس احتمال انتقال به انسان را دارد. برای از بین بردن این ویروس در منزل تمامی خانه را با آب بشوید. از دیگر راه‌ها قرار دادن وسایل خانه در معرض آفتاب است.

 

۱-۵ . انتقال شپش از سگ به انسان

شپش ها حشرات کوچکی هستند که به پوست، مو و پشم سگ‌ها می‌چسبند. این حشرات انگلی بوده و از خون سگ تغذیه می کنند. ابتلا سگ‌ها به شپش اغلب در فصول گرم سال رخ می‌دهد. از جمله علایم ابتلای سگ به شپش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی قراری و بیخوابی سگ
  • خارش شدید پوست
  • ریزش بخشی از مو

از میان درمان های موضعی شپش‌ در سگ‌ها می توان به این موارد اشاره کرد: شامپوها، اسپری ها، پودر های مخصوص، سولفور و پیرترین.

نکته قابل ذکر این است که شپش سگ قابل سرایت به انسان نیست.

در این مطلب به تعدادی از بیماری‌های رایج در سگ‌ها و عوامل ایجاد آن ها اشاره کرده‌ام. اگر شما نیز تجربیاتی در مورد بیماری‌هایی سگ‌ها دارید با من در میان بگذارید:)

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بهرام پوررشید 01-02-2020

    سلام من یه توله دوبرمن دارم امروز ۵روزه هیچی نمی خوره لاغر شده از چیشاش آب میاد روز اولی یکم شیر دادم خورد استفراق کرد بردمش دکتر دوتا آمپول بهش زده ولی هنوز خوب نشده لطفا راهنمای کنید

      پریسا گلی نیا 13-04-2020

      سلام دوست عزیز بهتره به دامپزشک نشون بدید.

    بهرام پوررشید 01-02-2020

    سلام