به راهنمای کامل ما در رابطه با معرفی انواع نژاد همستر خوش آمدید! در این مقاله به معرفی پنج مورد از محبوب‌ترین همسترها در میان انواع نژاد همستر به عنوان حیوان خانگی می‌پردازیم؛ بنابراین اگر برایتان سؤال است که کدام نوع از همستر بهترین انتخاب برای شما و خانواده‌تان است، اکنون در جای درستی هستید. در این مقاله از پین‌ورک درمی یابید که نیازهای هر نژاد چیست، طول عمر هر نژاد و همچنین ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فرد هر نژاد کدام است. همچنین به بسیاری از حقایق جالب در رابطه با همستر می‌پردازیم. اگر می‌خواهید از همین ابتدا به سراغ گونه‌ی موردعلاقه‌ی خود بروید در بخش زیر می‌تواند مطلب مرتبط با نژاد موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنید و به مطالعه آن مطلب بپردازید.

انواع نژاد همستر

آیا می‌دانستید که امروزه بیش از ۲۰ نوع نژاد مختلف از همستر در سراسر دنیا وجود دارد؟ برخی از گونه‌های مختلف همستر کاملاً با هم مشابه به نظر می‌رسند. از سوی دیگر برخی نژادها از لحاظ اندازه، رفتار و نیازهای مراقبتی بسیار متفاوت با یکدیگرند. گرچه همسترها در سراسر جهان وجود دارند اما نام آن‌ها از سوی آلمانی‌ها بر روی آن‌ها گذارده شد.

درخواست نظافتچی منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

واژه‌ی آلمانی “Hamstern” به معنای “ذخیره کردن” است. همسترها عاشق این هستند که آجیل، دانه‌ها و سایر خوراکی‌های لذیذ را در کیسه‌های بزرگی که در گونه‌هایشان وجود دارد ذخیره کنند؛ بنابراین این جانور ذخیره کننده‌ی کوچولو و پشمالو “همستر” نامیده شد.

با توجه به این موضوع در اینجا حقیقت بامزه‌ای وجود دارد: همستر می‌تواند به‌اندازه‌ی نصف وزن بدن خود در این کیسه‌های موجود در گونه‌اش اندوخته‌ی غذایی داشته باشد. این مثل این است که شما چندین مرغ کامل را در ون‌های خود جای دهید و ذخیره کنید! با این حال، تنها حدود پنج نوع از انواع نژاد همستر به طور معمول به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. از این میان نیز همستر سوری و تدی بر هر دو از محبوب‌ترین همسترها هستند.

همستر سوری

همستر سوری با نام علمی Mesocricetus auratus، معمولاً با نام تدی بر همستر یا همستر طلایی نیز شناخته می‌شود. این همسترها محبوب‌ترین نوع همستر در میان تمام گونه‌ها هستند. آن‌ها این محبوبیت خود را مدیون معرفی زودهنگام خود در سال ۱۹۴۲ در آمریکا هستند. در آن زمان آن‌ها به عنوان حیوانات آزمایشگاهی استفاده می‌شدند.

به مرور زمان حتی آن دانشمندان اولیه نیز نتوانستند از زیبایی و ملوسی همسترها به عنوان حیوانات خانگی چشم‌پوشی کنند. این اتفاق کمی پیش از این رخ داد که همسترهای سوری از آزمایشگاه و مأموریت خود در آن آزاد شدند. آن‌ها از آزمایشگاه‌ها به خانه‌ی محققانی که بر روی آن‌ها آزمایش می‌کردند رفتند تا با همسران و فرزندان آن‌ها آشنا شوند.

امروزه همسترهای سوری به عنوان خونگرم‌ترین نژاد همستر شناخته می‌شوند. دلیل اصلی این امر این است که آن‌ها تقریباً هیچ‌گاه گاز نمی‌گیرند و بلند کردن و در دست گرفتن آن‌ها آسان است. شخصیت شیرین این همسترها خیلی سریع باعث می‌شود به این نتیجه برسید که همستر سوری بهترین نژاد همستر است.

حقایق مهم در مورد همستر سوری

با این حال پیش از اینکه یک همستر سوری را به عنوان حیوان خانگی به منزل بیاورید، نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها بدانید.

همسترها

 

همستر سوری باید به تنهایی نگهداری شود. اگر از آن‌ها به همراه یک همستر سوری دیگر نگهداری می‌کنید، پس منتظر جنگ و خونریزی باشید! همسترهای سوری بزرگ‌ترین نژاد همستر هستند. آن‌ها می‌توانند تا ۷ اینچ رشد کنند! این اندازه‌ی بزرگ به این معناست که همستر سوری باید چرخ و فلک بزرگ‌تر و قفس بزرگ‌تری هم نیاز خواهد داشت تا بتواند به راحتی حرکت و جست و خیز کند. همسترهای سوری می‌توانند مو بلند یا مو کوتاه باشند. همستر تدی بر یکی از نژادهای مو بلند است و انواع نر موهای بلندتری نسبت به ماده‌ها دارند.

سلامت و مراقبت همستر سوری

اگر یک همستر سوری مو بلند می‌خرید، باید او را اصلاح کنید یا انتهای خزه‌های او را بچینید تا بر روی زمین نکشند. همسترهای سوری ماده از همسترهای نر فعال‌ترند. گرچه همسترهای سوری شب زی هستند اما انواع ماده‌ی آن‌ها بیشتر از نرها مایل‌اند که در طول روز بیدار شوند. در رابطه با رنگ نیز اکثر همسترهای سوری دارای رنگ طلایی هستند؛ اما برخی از آن‌ها در رنگ‌های قهوه‌ای شکلاتی، سفید، خاکستری و حتی مشکی هم دیده می‌شوند.

همسترهای سوری می‌توانند تا بیش از ۴ سال عمر کنند. اگر از تمام این‌ها رضایت دارید پس شاید همستر سوری نژاد مناسبی برای شما باشد؛ اما چندین مورد دیگر هم برای انتخاب وجود دارد!

انواع نژاد همستر سوری

همستر سوری شما ممکن است طلایی نباشد و هیچ از یک از رنگ‌هایی که ذکر کردیم را هم نداشته باشد. نگران نباشید. از زمانی که انسان‌ها همسترهای سوری را اهلی کرده‌اند همه رنگ از آن‌ها را دیده‌ایم. فارغ از اینکه همستر سوری چه رنگی است، تنها یک گونه از آن وجود دارد. می‌توانید در رابطه با رنگ‌های مختلف همستر در اینترنت بیشتر بخوانید.

اصل و نسب تمام همسترهای سوری به حلب سوریه در سال ۱۸۲۹ بازمی‌گردد، البته اگر به پیش از آن مربوط نباشد! این همان سالی است که در آن جانور شناسی بریتانیایی با نام واترهوس این توپ‌های پشمالوی بانمک را پیدا کرد.

مسلماً تاریخچه‌ی این حیوانات به پیش از این تاریخ بازمی‌گردد؛ اما سال ۱۸۲۹ سالی است که آن‌ها به عنوان موضوعی برای تحقیق انتخاب شدند و به عنوان حیوان خانگی در خارج از زادگاه خود یعنی سوریه استفاده شدند.

همستر روسی کوتوله‌ی کمبل

دو نوع محبوب از نژاد همستر کوتوله وجود دارد. هر دوی این همسترها به عنوان همسترهای کوچک در نظر گرفته می‌شوند. اولین گونه Phodopus Campbelli یا همستر روسی کوتوله‌ی کمبل نام دارد.

این همستر از روسیه آمده است. حتماً توجه کرده‌اید که این نوع از همستر با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود. نام این همستر از محل زندگی او گرفته شده است و همچنین از نام اولین فردی که این همستر را در طبیعت یافت. نام آن مرد دابلیو. سی کمبل بود. به همین جهت به آن همستر کوتوله‌ی کمبل هم می‌گویند.

همسترها

 

این همسترها در مقایسه با خویشاوندان بزرگ سوری خود کوتوله محسوب می‌شوند – آن‌ها حتی نمی‌توانند بیش از ۴ اینچ رشد کنند. طول عمر آن‌ها دو سال است و می‌توانند با یکی از هم جنسان بالغ خود و یا به صورتی گروهی زندگی کنند. البته در صورتی که از کودکی در یک گروه زندگی کنند خواهند توانست به این سبک زندگی خو بگیرند. در غیر این صورت بهتر است تا همستر روسی کوتوله‌ی کمبل به تنهایی زندگی کند.

حقایق مهم در مورد همستر روسی کوتوله‌ی کمبل

چند نکته‌ی مهم در رابطه با این نوع همستر وجود دارد که باید بدانید. این همسترها زودتر از سایر نژاد همستر عصبی و مضطرب می‌شوند. این نژاد از همستر به گاز گرفتن در شرایط اضطراب و ترس معروف است. اگرچه همچنان طبیعت شیرین خود را دارند اما باید هرگونه ارتباط میان آن‌ها و کودکان کوچک را زیر نظر بگیرید و بر این روابط ناظر باشید. این همسترها به معنای واقعی شب زی هستند.

آن‌ها به سبب اندازه‌ی کوچک خود و لذیذ بودن خود به چشم شکارچیان در سوراخ‌های زیرزمینی زندگی می‌کنند. این بدین معناست که آن‌ها در طبیعت و در زمانی که شکارچیان آن‌ها در خواب هستند، بیشتر فعالیت می‌کنند. با این حال همستر روسی کوتوله‌ی کمبل در اسارت گاهی اوقات در طول روز نیز برای مدت کوتاهی بیدار می‌شود.

سلامت و مراقبت همستر روسی کوتوله‌ی کمبل

شما باید به هنگام انتخاب محل زندگی این همستر دقت کنید. این همسترهای کوچولو ممکن است از میان میله‌های قفس فرار کنند و یا بدتر از آن، در میان میله‌ها گیر کنند. به همین جهت برای ایمن بودن همسترتان قفسی را انتخاب کنید که میله‌های آن بسیار نزدیک به هم باشند.

همسترهای کوتوله‌ی کمبل رنگی طبیعی دارند. رنگ آن‌ها معمولاً در قسمت پشتی خاکستری- قهوه‌ای و رنگی تیره‌تر در امتداد ستون فقرات دارند و زیر شکمشان سفید است. اما امروزه به جهت تأثیر جفت‌گیری‌های پرورش‌دهندگان حیوان، همستر هایی که در اسارت هستند در رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند.

همسترهای روسی کوتوله‌ی سفید زمستانی

زیست شناسان زمانی فکر می‌کردند که همسترهای روسی کوتوله‌ی سفید زمستانی یکی از زیرگونه‌های همسترهای روسی کوتوله‌ی کمبل هستند. از آن زمان متخصصان ژنتیک با آزمایش‌های خود متوجه شدند که این دو گونه کاملاً متفاوت‌اند. به همین جهت این همسترها دسته‌بندی مجزای خود را تحت عنوان همسترهای روسی سفید زمستانی دارند.

همسترهای روسی سفید زمستانی نیز مانند همسترهای کمبل نام‌های گوناگونی دارند که عبارت‌اند از: همستر ژونگاریایی (برگرفته از ناحیه‌ای در مغولستان که در آن زندگی می‌کنند) و همستر سیبری (برگرفته از محلی که در روسیه در آن زندگی می‌کنند).

با این حال نمی‌توان گفت که تشخیص این دو گونه گیج کننده نیست چراکه تشابهات بسیاری میان ان دو است: هر دوی آن‌ها از نژاد کوتوله هستند که اصالت منطقه‌ای یکسانی در آسیای شمالی دارند. به علاوه هر دو رنگی طبیعی و عاداتی شب زی دارند.

همسترها

 

تنها درصورتی‌که خیلی موشکافانه به آن‌ها نگاه کنید متوجه بنیه‌ی قوی‌تر و محکم‌تر همسترهای روسی سفید زمستانی می‌شوید که در تضاد با ویژگی‌های نرم‌تر، ظریف‌تر و موش مانند صورت همستر کوتوله‌ی کمبل است. با این حال اگر این تفاوت را نمی‌بینید نگران نباشید. گاهی اوقات حتی پرورش‌دهندگان حرفه‌ای نیز برای تشخیص این دو گونه از هم گیج می‌شوند. در حال حاضر وجود همستر کوتوله‌ی کمبل در پت شاپ ها رایج‌تر از همسترهای روسی سفید زمستانی است. اما این موضوع هم در حال تغییر است.

حقایق مهم در مورد همستر روسی کوتوله‌ی سفید زمستانی

در اینجا چند نکته‌ی سودمند در رابطه با همستر روسی کوتوله‌ی سفید زمستانی وجود دارد. ایمن‌ترین محل برای زندگی این همستر آکواریوم است. این همسترهای کوچک به ندرت بیش از سه اینچ می‌شوند. از آنجایی که خیلی کوچک هستند، قفس‌های میله دار برای آن‌ها ایمن نیستند و توصیه نمی‌شوند. آکواریوم شیشه‌ای یا پلاستیکی انتخاب ایمن‌تری است.

این همسترها عاشق جست و خیز و ورزش کردن‌اند. اگر به دنبال انگیزه‌ای برای تناسب اندام هستید، همستر کوتوله‌ی سفید زمستانی جدیدتان می‌تواند کمکتان کند. آن‌ها عاشق فعالیت‌اند و مسلماً به چرخ و فلک و مکان‌هایی که بتوانند از آن بالا بروند در محل زندگی خود نیاز دارند. از آنجایی که تین نژاد یکی از بهترین نژاد همستر هستند به راحتی یک همستر دیگر از نژاد خود را به عنوان هم قفسی یا شریک خود می‌پذیرند!

اگر به موی حیوانات حساسیت دارید شاید این همستر انتخاب خوبی نباشد. چراکه حساسیت‌های بیشتری به این نوع همستر نسبت به سایر نژاد همستر گزارش شده است. این همسترها آرام و شیرین هستند. اگر فکر اینکه این توپ کوچولو و پشمالو بر روی پایتان بنشیند وجودتان را پر از لذت می‌کند، این همستر دقیقه مناسب شماست! این همسترها دوست دارند که در دست گرفته شوند و اصلاح آن‌ها آسان است.

در حقیقت رنگ همستر کوتوله‌ی سفید زمستانی کاملاً سفید نیست. این همستر در سه رنگ موجود است: صدفی ، یاقوتی کبود و ترکیب این دو رنگ. زمانی همستر کوتوله‌ی سفید زمستان کاملاً سفید می‌شود که در معرض شرایط زمستانی واقعی قرار بگیرد؛ اما این شرایط در اسارت دیده نمی‌شود. طول عمر این نوع همستر به طور میانگین حدود دو سال است.

همستر کوتوله‌ی روبروفسکی

همستر Phodopus roborovski یا روبروفسکی کوچک‌ترین و سریع‌ترین نژاد همستر است. این همسترهای کوتوله‌ی کوچک اندام تنها ۲٫۵ اینچ رشد می‌کنند. با این وجود طبق اندازه‌گیری که برخی از صاحبان آن‌ها کرده‌اند در تنها یک شب به اندازه ی ۱۰۰ مایل (به‌اندازه‌ی فاصله‌ی چهار دوی ماراتون) دویده‌اند! همستر روبو به سبب اندازه‌ی کوچک خود به نظر بسیاری از افراد بامزه‌ترین نژاد همستر شناخته می‌شود.

حقایق مهم در مورد همستر روبو

شما نمی‌توانید زیاد آن‌ها را بلند کنید و در دست بگیرید. دلیل این موضوع این نیست که نمی‌توان آن‌ها را رام کرد بلکه بدین جهت است که در دست گرفتن آن‌ها بسیار دشوار است. همه‌ی همسترهای روبروفسکی زمانی که بخواهید آن‌ها را در دست بگیرید دوست دارند که فرار کنند و در این امر بسیار ماهرند. پس بهترین حالت این است که بگذارید همسترتان در محل زندگی‌اش بماند، مگر اینکه بخواهید تمام وقت خود را صرف گشتن به دنبال این موجود کوچک در کمد یا زیر وسایل منزل کنید.

سلامت و مراقبت همستر روبروفسکی

طول عمر این همستر از سایر نژادها بیشتر است. به جز مواردی خاص در گونه‌ی همستر سوری، همستر روبو جایزه‌ی مهم بیشترین طول عمر یعنی چهار سال را از آن خود کرده است. این موجودات بسیار اجتماعی‌اند. به همین جهت می‌تواند به صورت گروهی در سن کودکی بدون هیچ مشکلی زندگی کند. همستر روبو می‌تواند با یک هم قفسی از جنس خود و یا گروهی از همسترهای هم جنس خود به راحتی کنار بیاید و زندگی کند. این همسترها رنگ زیبای قهوه‌ای شنی دارند و شکم سفیدشان به بامزگی آن‌ها می‌افزاید.

همسترها

همستر چینی

همستر چینی یا Cricetulus griseus، گاهی با نام همستر رد دار به جهت رد تیره‌ای که در امتداد ستون فقرات خود دارد شناخته می‌شود. از لحاظ اندازه نیز این همستر تا ۴ اینچ رشد می‌کند. همستر چینی نیز همچون همستر روبو اصلاً دوست ندارد بلند شود و در دست گرفته شود. به همین جهت با بیشترین سرعتی که بتواند به سمت خانه‌ی خود فرار می‌کند. به نظر برخی از افراد همستر چینی بیشتر به موش شباهت دارد تا یک همستر. این موضوع به خاطر بدن کشیده و لاغر او و شباهت صورت او به موش است.

حقایق مهم در مورد همستر چینی

در اینجا چند نکته‌ی جالب در رابطه با همستر چینی وجود دارد. بهترین حالت این است که این همستر به تنهایی نگهداری شود. گرچه این همستر در حضور انسان‌ها رام و ترسو است اما می‌تواند در حضور سایر همسترهای چینی پرخاشگرانه عمل کند.

این همسترها به اسباب‌بازی و فضای زیادی نیاز دارند. چون زمانی که یک همستر چینی بی‌حوصله شود می‌تواند به سرعت به یک همستر چینی بداخلاق و پرخاشجو که گاز می‌گیرد تبدیل شود. آن‌ها عاشق بازی کردن هستند و به یک محل زندگی بزرگ با اسباب‌بازی‌های زیاد احتیاج دارند. حفاری نیز از دیگر فعالیت‌های موردعلاقه‌ی آن‌هاست و دوست دارند در تونل‌ها و سوراخ‌های زیر بستر خود پنهان شوند.

سلامت و مراقبت همستر چینی

این همسترها حیوانات خانگی مناسبی برای کودکان کوچک نیستند. همسترهای چینی ظریف، چابک و سریع‌اند؛ بنابراین تمامی روابط آن‌ها با کودکان کوچک باید مورد نظارت قرار بگیرد. آکواریوم بهترین انتخاب برای نگهداری این همسترها است. همچنین قفس‌های میله‌دار برای این همسترهای کوچک و انعطاف‌پذیر انتخابی چالش‌برانگیز است. چراکه خطر گیرکردن آن‌ها در میان میله‌ها وجود دارند. همسترهای چینی می‌توانند به مدت سه سال عمر کنند.

خونگرم‌ترین نژاد همستر

ممکن است دشوار باشد که دریابیم کدام نژاد از همستر خونگرم‌ترین آن‌هاست. هر نژاد از همستر طرفداران مخصوص خود را دارد. شاید این موضوع به این دلیل باشد که گاهی همسترها به خاطر محیطی که در ان زندگی می‌کنند خونگرم‌تر می‌شوند.

همچنین همسترها مانند انسان‌ها یا سایر حیوانات خانگی ویژگی‌های شخصیتی مخصوص به خود را دارند که در هر یک از آن‌ها متفاوت است. بسیاری از خلق‌وخوی آن‌ها می‌تواند مربوط به زمان پرورش آن‌ها پیش از آنکه آن‌ها را به سرپرستی بگیرید بازگردد.

همان‌طور که ذکر شد، رام کردن همسترهای سوری از سایر نژادها راحت‌تر است و این همسترها نسبت به سایر همسترها تمایل بیشتری به روابط و مراوده با انسان‌ها دارند. شاید این بدین جهت باشد که ما انسان‌ها برای مدتی طولانی است که دست به پرورش همسترهای سوری زده‌ایم و برای همین آن‌ها از ما نمی‌ترسند. همچون سایر حیوانات، اجتماعی شدن در همسترها نیز نکته‌ی کلیدی به حساب می‌آید.

همسترها

بهترین نژاد همستر برای کودکان

همسترها برای مدتی است که در بسیاری از کلاس‌های درس وجود دارند و معلمان و بچه‌ها عاشق آن‌ها هستند. این دوستان کوچک پشمالو روزهای مدرسه را برای بسیاری شاد کرده‌اند. اما اگر بخواهید یک همستر را به خانه بیاورید چطور؟ آیا برخی از نژادها برای کودکان پرانرژی مناسب‌تر هستند؟ درست است که همسترهای کوتوله از همسترهای نژاد بزرگ‌تر ضعیف‌تر هستند اما تمامی حیوانات خانگی به مراقبت و توجه نیاز دارند.

مسلماً همسترهای سوری انتخابی محبوب به عنوان یک همراه و رفیق هستند. با این وجود این بدین معنا نیست که این نژاد به صورت خود به خود با انسان‌ها گرم می‌گیرد. یک متخصص پیشنهاد می‌کند که پیش از به خانه آوردن یک همستر بچه‌ها را نیز در آماده‌سازی محل زندگی همستر به کار بگیرید. این راه خوبی است تا مطمئن شوید تمام اعضای خانواده می‌دانند که باید چطور یک صاحب مسئولین پذیر برای حیوان خانگی باشند.

بهترین نژاد همستر

هم اکنون شما در رابطه با پنج مورد از محبوب‌ترین انواع نژاد همستر اطلاعات دارید. آیا می‌توانید با اطمینان انتخاب کنید که کدام حیوان برای وضعیت شما و خانواده‌تان بهترین انتخاب است؟ انتظار نداریم که این انتخاب آسان باشد! چراکه همه‌ی آن‌ها همستر هستند و بامزگی بیش از حد آن‌ها از تمامی تفاوت‌های موجود بین نژادهایشان سبقت می‌گیرد. همچنین شاید برایتان سؤال باشد که آیا نژادهای دیگر همستر نیز وجود دارند یا خیر. به همین جهت ما این موضوع را نیز پوشش داده‌ایم. در اینترنت مقاله‌های زیادی در رابطه با همسترهای وحشی وجود دارد.

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که قبل از خرید همستر به نژاد آن حتما توجه کنید و برای شما بهترین آرزوها را در انتخاب گونه‌ی مورد علاقه‌تان از میان این لیست داریم. مایلیم تا در بخش نظرات در رابطه با همستر جدیدتان به عنوان حیوان خانگی بشنویم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.