اگر با صحنه افتادن انواع جامد رژلب یا چکه‌کردن رژ لب‌ مایع روی موکت یا فرش مواجه شده باشید قطعا دوست ندارید حس آن لحظه هیچ گاه مجددا در زندگیتان تکرار شود؛ ولی از آنجایی که معمولا زندگی آن طوری پیش نمی‌رود که همه از آن انتظار دارند، بهتر است بجای غصه خوردن، برای دفعه بعدی که ممکن است این اتفاق به دست شما یا کودک بازیگوشتان به وقوع بپیوندد آماده باشید. با ما در پین‌ورک همراه شوید تا شما را با روش‌های تمیز کردن لکه‌ رژ لب از روی فرش و موکت آشنا کنیم.

پاک کردن لکه رژلب از روی فرش و موکت

قالیشویی و لکه بری آنلاین

بهترین متخصص با کمترین قیمت

ترکیبات رژلب‌ها و راز پاک کردن آنها

رژلب‌ها مدل‌های مختلفی دارند از جمله رژ لب مایع،جامد (انواع پیچی و مدادی) و پالتی که همه آنها از ترکیب ۳ ماده موم، چربی و رنگ تشکیل شده اند. خوشبختانه احتمال لکه‌انداختن نوع پالتی روی فرش و موکت بخاطر حالت جعبه آن بسیار کم است.

از بین دو نوع دیگر میزان چربی و موم معمولا در انواع جامد بیشتر از مایع و در عوض میزان رنگ‌دهی رژلب مایع بیشتر از بقیه است؛ هرچند به تازگی مدل‌های رژ لب آنقدر متنوع شده که درصد هرکدام از ترکیبات هر نوع آن می‌تواند کمتر یا بیشتر از نوع دیگر باشد و نمی‌توان بصورت کلی آنها را دسته‌بندی کرد.

اگر لکه رژلب بر جایی بیفتد، با پاک کردن دو بخش موم و چربی آن که به ترتیب نیاز به یک رقیق‌کننده و حلال چربی برای پاک کردنشان هست، معمولا رنگ موجود در آن نیز به همراهشان پاک خواهد شد. این دو خاصیت در برخی مواد شوینده با هم ادغام شده‌است. بالم‌ و برق لب نیز معمولا ترکیبات رنگی نداشته یا خیلی کم دارند ولی طبق توضیحی که داده‌شد آنها نیز به شیوه مشابه سایر رژها قابل پاک‌شدن هستند.

لکه رژ لب

نکته: روش‌های مورد استفاده برای مدل‌های براق یا اکلیلی رژ نیز مشابه روش‌های آمده در زیر است، تنها اگر در آخر چیزی از اکلیل‌ها روی فرش یا موکت باقی ماند باید پس از از بین رفتن اصل لکه و خشک‌شدن سطح موردنظر با یک دستمال خشک یا نمدار آنها را با فشار از روی سطح پراکنده کرد. در صورتی که ماده رژ خیلی در عمق فرش فرو رفته باشد شاید بهتر باشد از جاروبرقی برای کشش اکلیل‌های باقی‌مانده در بافت زیرین فرش و موکت پس از تمیز کردن مواد اصلی تشکیل‌دهنده رژ استفاده کرد.

مراحل تمیز کردن لکه رژ لب از روی فرش و موکت 

در صورت روبرو شدن با چنین صحنه‌ای ابتدا باید خونسردی خود را حفظ کنید؛ معمولا تا زمانی که لکه‌ها تازه هستند و هنوز به خورد تاروپود فرش نرفته‌اند، احتمال پاک‌شدن کامل آنها بسیار زیاد است.

اولین قدم در از بین بردن لکه این است که حجم رژلب باقی مانده بر روی سطح را از روی آن جوری بزدائید که بیشتر پخش نشده و به جاهای دیگر و در عمق بافت و پرزهای موکت یا فرشتان فرو نرود؛ برای این منظور می‌توانید از چسب نواری استفاده کنید؛ به این صورت که چسب را به اندازه کمی بزرگتر از رژ لب ریخته‌شده جدا کرده و به آرامی روی سطح بچسبانید؛ سپس آن را جدا کرده و مجددا همین کار را با نوارچسب بعدی انجام دهید؛ آنقدر ادامه دهید تا بجز لکه رنگی روی فرشتان چیزی از ماده رژ باقی نماند.

این کار را می‌توانید به کمک یک قاشق یا کاردی که خیلی تیز نباشد هم انجام دهید؛ باز هم تاکید می‌کنیم مراقب باشید حین این کار از مالیدن محکم و یا حرکتی که موجب فرو رفتن بیشتر ماده رژ درون بافت موکت یا فرش شود خودداری نمایید.

پاک کردن رژلب از فرش یا موکت

برای تمیز کردن لکه رنگی باقی مانده از رژ لب روی موکت یا فرش می‌توانید از مواد مختلفی مانند خمیردندان، الکل سفید، شامپوفرش (به‌تنهایی یا در ترکیب با سرکه سفید برای اثربخشی بهتر)، مایع ظرفشویی، محلول‌های آرایش‌پاک‌کن‌ مختلف و حتی اسپری‌های موی حاوی الکل استفاده کنید.

نکته: برای اطمینان از سازگاری ماده شوینده مورد استفاده با فرش یا موکت، ابتدا آن را روی نقطه‌ای از فرش که کمتر در معرض دید قرار دارد (معمولا اطراف و کناره‌ها) امتحان کرده و در صورتی که اشکالی ایجاد نشد آن را روی نقطه موردنظر اعمال می‌کنیم.

روش کار برای همه موارد بالا بجز اسپری مو به این صورت است که مقداری از ماده شوینده را با آب کمی رقیق کرده و روی لکه می‌ریزیم، سپس با یک مسواک به آرامی سعی می‌کنیم لکه را در محلولمان حل کنیم.

مقاله مرتبط:

پس از اینکه کف روی لکه رنگ رژ را به خود گرفت، مواد و کف ایجاد شده روی فرش یا موکتمان را با یک دستمال یا اسفنج نم دار تمیز می‌کنیم؛ سپس اگر باز هم رنگ رژلب روی فرش باقی مانده بود، مجددا مرحله قبل را تکرار می‌کنیم تا آثار آن کاملا برطرف شود. در تمام مراحل مراقب باشید منطقه آلوده را زیاد گسترش ندهید؛ استفاده از حرکات ضربه‌ای توصیه می‌شود.

تمیز کردن لکه رژلب از فرش و موکت

در صورتی که بخواهید از اسپری مو استفاده کنید باید قبل از مرحله تمیزکردن با مسواک، آن را روی محل لک شده اسپری کرده و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رها کنید تا الکل موچود در اسپری، رژ لب را کاملا در خود حل کند. پس از این مدت اگر محل لکه خشک شده بود روی آن را کمی آب ولرم ریخته و سپس سایر مراحل را انجام دهید.

در نهایت یکی از بهترین راهها برای برداشتن کامل مواد و گرفتن رطوبت فرش یا موکت شما استفاده از بخارشوی است. در صورت موجود نبودن این دستگاه کمی آب گرم روی محل مرطوب اسپری کنید و سپس به کمک یک حوله‌ قدیمی، پارچه نخی یا دستمال کاغذی رطوبت باقیمانده را تا جایی که امکان دارد خشک نمایید.

نکته: در صورتی که این اتفاق برای فرش دستباف شما افتاد، آن را در اولین فرصت برای شستشو و لکه‌گیری به قالیشویی ارسال نمایید.

امیدواریم مطالب بیان شده در این نوشته برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره پاک کردن لکه رژلب از روی فرش و موکت با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه با ما در پین‌ورک همراه بودید از شما متشکریم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پردیس بیژن زاده

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تیبا 15-12-2019

    خمیر دندان عالی بود

      ملیحه احمدی 23-02-2020

      ??

    سعیده 25-01-2020

    راهنمایی تون عالی بود هر چند سخت بود ولی جواب داد بازم ممنون

      ملیحه احمدی 23-02-2020

      خوشحالم که راضی بودید 🙂

    14-03-2020

    من رازی نیستم

      ملیحه احمدی 13-04-2020

      امیدوارم سایر مطالب پین ورک برای شما مفید باشه.