بعد از چایی، هیچ چیز مثل یک تشک نرم و راحت خستگی روزانه شما را در نمی کند. با توجه به فعالیت مداوم ارگان های بدن، تشک ها خیلی زود عرق تن و انواع آلودگی ها را جمع می کنند و نیاز به شستشوی مداوم دارند. با توجه به اینکه به ماه های گرم سال نزدیک میشیم، پین ورک مهربون حواسش به این نکته بود و بهترین راه های شستن تشک و نحوه‌ی شستشوی تشک را خلاصه و مفید اینجا جمع کرده:

نحوه شستن تشک خوشخواب

تمیز کردن تشک با جوش شیرین

تشک شویی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

قدم اول شستن ملحفه  و وسایلی مانند بالش و کوسن است. پیشنهاد می کنیم در ساعاتی از روز پنجره با باز بگذارید تا هوای اتاق تمیز بماند. همچنین بهتر است تشک در جایی باشد که ساعاتی از روز در معرض نور خورشید “ملایم” قرار داشته باشد.  آفتاب بعضی میکروب ها را از بین می برد.

تشک ها به صورت فلزی یا معمولی هستند. شستن تشک با آب گرم  و مواد شوینده رقیق شده برای تشک های معمولی پیشنهاد می شود چون ممکن است به فلز موجود در تشک های فلزی آسیب بزند. پیشنهاد می کنیم از مواد سفیدکننده  و وایتکس خیلی استفاده نکنید چون ممکن است پس از خشک شدن تشک همچنان بوی آن در تشک بماند. بخارشو نیز می تواند در تمیز کردن تشک تاثیر زیادی داشته باشد.
توصیه می  کنیم از محافظ تشک استفاده کنید. تشک را درون محافظ قرار داده و سپس روی آن ملحفه بکشید تا تشک زمان بیشتری تمیز بماند.
نحوه شستشوی تشک رویال و سایر تشک های طبی نیز به همین شکل است. برای دانستن نحوه‌ی شستشوی تشک در ۷ گام روی تیتر همین بخش کلیک کنید!

شستشوی ادرار از تشک و با شوینده های خانگی

شستن تشک از لکه ادرار

  • بچه ها و یا حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه، گاهی ممکن است روی تشک اثر هنری از خود به جا بگذارند. به هیچ وجه محل ادرار را با آب معمولی نشویید و زیادی مرطوب نکنید. استفاده از سرکه سیب رقیق شده با آب میتواند در از بین بردن لکه ادرار از روی تشک موثر باشد. همچنین آبلیمو و ترکیب آب اکسیژنه با کمی آب نیز در این زمینه موثر هستند. ضدعفونی کننده های موجود در داروخانه ها نیز به شما کمک می کنند تا از بوی بد ادرار خلاص شوید. معمولا ادرار کودکان بو و غلظت کمتری دارد.
  • برای تمیز کردن ادرار از روی تشک با شوینده های خانگی، ابتدا با یک حوله کاغذی از رطوبت تشک کم کنید تا جایی که دیگری چیزی جذب حوله ی جدید نشود. و سپس با اسفنج و محلول آب و صابون و جوش شیرین محل را بشویید. این مرحله را چندبار تکرار کرده و هربار سریعا با یک حوله کاغذی محل را خشک کنید تا از غلظت  ادرار کم شود. پس از آن تشک را در معرض افتاب قرار دهید تا بو و میکروب های باقیمانده از بین بروند.
  • برای از بین بردن لکه ادرار بزرگسالان از روی تشک نیاز به مواد شیمیایی قوی دارید. ترکیب نمک و ابلیمو و همچنین سرکه می تواند موثر باشد.  علاوه بر تمام روش های گفته شده، ترکیب جوش شیرین و هیدروژن پراکسید ۳% و مایع ظرفشویی نیز میتواند لکه ها و بوی بد را از بین ببرد.
  • تا جای ممکن از مواد شیمیایی و سفیدکننده ها، به ویژه در شستن تشک افراد بیمار کمتر استفاده کنید. اما در صورت لزوم، محلولی قوی از ترکیب یک قسمت آمونیاک با یک قسمت هیدروژن پراکسید و چهار قسمت آب تهیه کرده و با یک اسفنج محل آلوده را تمیز کنید. حتما از دستکش استفاده کنید. اگر گربه دارید بهتر است بدانید که استفاده از امونیاک ممکن است گربه ها را تحریک کند تا دوباره در همان نقطه ادرار کنند.
    پس از تمامی مراحل، تشک را با کمی شامپو فرش بشویید تا بوی بهتری بگیرد. سپس با بخارشو یا هر روش دیگری از رطوبت آن کم کرده و در معرض آفتاب قرار دهید.

نحوه‌ی شستشوی تشک و پاک کردن انواع لکه از تشک:

  • پاک کردن لکه چربی از روی تشک:

از بین بردن لکه چربی از روی تشک

از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین با داشتن بافت دانه دانه به سرعت روغن موجود در تشک را به خود جذب می‌کند. برای خواندن ادامه مطلب روی “خلاقیت در از بین بردن لکه روغن از روی تشک” کلیک کنید!

  • پاک کردن لکه رنگ از روی تشک:

از بین بردن لکه رنگ از روی تشک با تربانتین

با توجه به این که جنس لکه رنگ چه باشد، راهار از بین بردن آن متفاوت است. برای مثال تمیز کردن رنگ های برپایه آب مانند آبرنگ و گواش خیلی ساده تر است و می‌توان از موادی مثل مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد! اما دیگر رنگ ها نیاز به روش های تخصصی تر دارند که می‌توانید آن را در مقاله‌ی “از بین بردن لکه رنگ از روی تشک” مطالعه کنید.

  • پاک کردن لکه خون از روی تشک:

از بین بردن لکه خون از روی تشک خوشخواب

لکه خون یکی از سرسخت ترین لکه ها است که هرچقدر کهنه تر شود، ماندگاری آن بیشتر خواهد شد. اما با این وجود میتوانید از موادی مثل جوش شیرین، آبلیمو و نمک، آب اکسیژنه و.. استفاده کرد. برای خواندن ادامه مطلب پاک کردن لکه خون از تشک روی “آسان ترین روش های از بین بردن لکه خون از روی تشک” کلیک کنید.

  • پاک کردن لکه لاک از روی تشک:

از بین بردن لکه لاک ناخن از روی تشک

از بین بردن لکه لاک ناخن از روی تشک کار بسیار دشواری است. اگر اتفاقی شیشه لاک روی تخت افتاد و تشک را لک کرد سریع برای پاک کردن لکه اقدام کنید. آب اکسیژنه بهترین گزینه است. اما اسپری مو هم همان تاثیر را خواهد داشت. برای دانستن روش های دیگر پاک کردن لاک مقاله “از بین بردن لکه لاک ناخن از روی تشک با روش های کاربردی” را مطالعه کنید.

  • پاک کردن لکه قهوه از روی تشک:

از بین بردن لکه قهوه از روی تشک

در صورتی که لکه قدیمی شده باشد، ممکن است بدون ماده شوینده تمیز نشود. به همین دلیل باید برای از بین بردن لکه قهوه از روی تشک از یک شوینده ملایم مثل همین مایع ظرفشویی استفاده کنید. البته اسپری لکه بر هم برای لکه های مواد غذایی مثل قهوه مفید است! ادامه مطلب را در مطلب “از بین بردن لکه قهوه از روی تشک با ۳ ترفند فوق العاده ی خانگی” بخوانید.

  • پاک کردن لکه جوهر از روی تشک:

از بین بردن لکه جوهر از روی تشک با نمک

آب لیمو یک سفید کننده طبیعی و غیر شیمیایی است که می توانید از آن برای پاک کردن لکه جوهر از روی تشک نیز استفاده کنید. برای خواندن دستور العمل و طرز تهیه محلول تمیز کننده با آبلیمو روی مطلب “از بین بردن لکه جوهر از روی تشک با موادی که در آشپزخانه دارید” کلیک کنید.

  • پاک کردن لکه نوشابه از روی تشک

از بین بردن لکه نوشابه از روی تشک

اما اگر تصادفا مقداری از نوشیدنی خود را روی تشک بریزید ممکن است فاجعه به بار بیاید. زیرا الیاف تشک به سرعت تمام مایعات را به خود جذب می کنند.یک راه ساده و بی دردسر برای از بین بردن لکه نوشابه از روی تشک استفاده از نمک غذا است. برای یاد گرفتن مراحل نحوه‌ی شستشوی تشک حتما مطلب “راه های از بین بردن لکه نوشابه از روی تشک” را مطالعه کنید!

به شما پیشنهاد می کنیم “اپلیکیشن پین ورک” را همواره در کنارتان داشته باشید!

ترفندهایی برای افزایش طول عمر تشک

نگهداری از تشک

  • نحوه‌ی شستشوی تشک را که در این مطلب در مورد آن صحبت شد حتما رعایت کنید!
  • از مرطوب شدن تشک جلوگیری کنید و هر لکه ی خیسی را بلافاصله خشک کنید.
  • تشک را در جایی قرار دهید که دچار انحنا یا خمیدگی نشود و کاملا صاف قرار بگیرد.
  • وسایل سنگین و بالا و پایین پریدن کودکان میتواند به تشک و فنرهای آن اسیب بزند.
  • حتما یک کاور و محافط برای تشک بخرید. برای اینکه گردو خاک به لایه های زیرین نفوذ نکند بهتر است حداقل ماهی یک یا دوبار تشک را جارو بزنید. این کار باعث می شود کمتر نیاز به شستن تشک باشد.
  • استفاده از خوشبو کننده ها در دارز مدت به بافت تشک آسیب میزند. بهتر است برای از بین بردن بوی بد تشک را بشویید. رطوبت و دیوارهای مرطوب نیز میتوانند به تشک آسیب بزنند.

بهمون بگین نکاتی که در نحوه‌ی شستشوی تشک براتون گفتیم رو تا حالا امتحان کردید؟ موثر بودن یا نه؟ 🙂 از مطالب دیگه ی سایتمون هم دیدن کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    پریناز 31-12-2019

    خیلی راهکارتون خوب بود ممنون

      ریحانه یزدانی 04-02-2020

      سلام دوست عزیز..خوشحالم که از این مطلب رضایت داشتید.

    01-03-2020

    اگر هیدروژن پراکسید در دسترس نبود چکار کنیم ؟

      ریحانه یزدانی 09-04-2020

      از مواد شوینده مثل وایتکس اما خیلی خیلی رقیق میتوانید استفاده کنید.

    بهنام 17-03-2020

    درود و روز خوش و سپاس…ببخشید نمیشه .سرتاسر. تشک را شست…اگر بچه روی آن ادرار کرده باشه…؟

      ریحانه یزدانی 09-04-2020

      سلام و درود بهتر هست که فقط محل مورد نظر را با روش های گفته شده بشویید. برای جلوگیری از کثیف شدن تشک هم روی تشک از کاور استفاده کنید ?

    01-04-2020

    ممنون عالی

      ریحانه یزدانی 03-04-2020

      سپاس از نظر لطفتون?

    08-04-2020

    من تشک ام رو با وایتکس و شامپو فرش شستم یک هفته است نمی تونم ازش استفاده کنم بس که بو میده کل خونه بوی جوراب گرفته لطفا راهنمایی کنید چیکارش کنم

      ریحانه یزدانی 09-04-2020

      تشک رو باید کامل در معرف نور آفتاب قرار بدید تا خشک بشه. این بوی بد بخاطر مرطوب بودن تشک هست.

    سمیرا 12-07-2020

    ملحفه ای که روی تشک انداختم سفید نبود و الان متوجه شدم رنگش رو پس داده به تشک. چطور پاکش کنم؟