نشتی آب از طریق وسایل روشنایی سقف به داخل محل زندگی شما تنها یک مساله‌ی آزاردهنده و خجالت آور نیست که زمانی که آن را احساس کردید تعمیر شود. نشتی آب از سقف مساله‌ی کوچکی است که خبر از اتفاق بزرگی می‌دهد که می‌تواند باعث آسیب به کف، دیوارها، وسایل‌ و مبلمان شود. مطلب امیدورکننده این است که نشتی آب از طریق وسایل روشنایی سقف سیستم هشدار دهنده‌ی شماست. دانستن علت آمدن آب از طریق وسایل روشنایی سقفی، محل آمدن آب، و نحوه‌ی تعمیر آن به شما این امکان را می‌دهد که سریعا دست‌به کار شوید و از تعمیرات گران پیمانکار اجتناب کنید. در این مطلب از مجله پین ورک به موضوع تعمیر نشتی سقف منزل می‌پردازیم.

 

چرا آب از وسایل روشنایی سقف نشت می‌کند؟

ظاهر بیرونی خانه‌ی شما برای هدایت آب و بردن جریان آب در جهت خطوط جاذبه و به دور از خانه‌ی شما طراحی شده است. در مقابل، ظاهر داخلی خانه‌ی شما چنین سیستم هدایت آبی ندارد.

در حمام‌ها و آشپزخانه‌ها که آب لازم است، وان‌ها، سینک‌ها و کف‌های ضد آب حاوی آب هستند و مانع حرکت آن می‌شوند. اگرچه در بقیه‌ی نقاط خانه آب مسیرش را از طریق پیمودن مسیرهای با مقاومت کمتر پیدا می‌کند.

تعمیر نشتی سقف

نقطه‌ی ضعف در سقف سوراخ داخل گچ دیوار می‌باشد که حاوی وسایل روشنایی سقف و هم‌چنین وسایل روشنایی به تنهایی زیر آن است. در چرخه‌ی تعمیر نشتی سقف ، آب در بالای گچ دیوار ، بین تیرآهن‌ها، به طرزعجیبی برای مدت طولانی قبل از آن‌که شما متوجه آن شوید، جمع می‌شود. سقف متورم ، در عایق‌بندی سلولز یا پشم شیشه، با آن مشکل همراه می‌شود، چون آب را مانند یک اسفنج به خود جذب کرده و سرازیر شدن آن به سمت پایین را کند می‌کنند. رنگ سقفی لاتکس آکریلیک یک لایه‌ی باریک ضدآب را تشکیل می‌دهد که آب را برای مدت کوتاهی در خود نگه میدارد. گاهی اوقات یک برآمدگی هلالی و یا دایروی شکل در اطراف وسایل روشنایی سقفی  پیش از چکه‌کردن‌ها ظاهر می‌شود. سوراخ کردن بر‌آمدگی، آب حبس‌شده‌ی بین گچ دیوار و لایه‌ی پوششی را خارج می‌کند، ولی این کار مشکلی جدی‌تر را حل نمی‌کند. اگر آب شفاف باشد، نشتی جدید است.اما اگر آب قهوه‌ای رنگ باشد و یا بوی کپک ‌بدهد، نشتی برای مدت طولانی‌ای است که تشکیل شده است. وسایل روشنایی ممکن است به علت مسدود شدن مدارشکن قطع شده و یا از کار بیوفتند. گاهی اوقات ممکن است وسایل زمانی که حتی آب چکه می‌کند هم کار کنند. در این مورد، شما بایستی فورا اقدامات کوتاه‌مدت را انجام دهید تا از امنیت خود اطمینان یافته و آسیب‌های بعدی خانه‌تان را کمتر کنید.


مقالات مرتبط :


هشدار:

برای جلوگیری از برق گرفتگی، به کلید برق دست نزنید. اگرچه در ظاهر کلید برق از وسایل نوری جداست، ولی در داخل سقف به شکل فیزیکی توسط سیم برق به یکدیگر متصل‌اند. به‌جای این‌کار، مدارشکن وسایل روشنایی سقف را در تابلوی سرویس برق ببندید.

عکس‌العمل های آنی برای تعمیر نشتی سقف :

۱) مدارشکن‌های کنترل‌کننده‌ی پریزهای برقی دیوار را که در اتاق نصب شده‌اند مسدود کنید.

۲) در حالی که مدارشکن خاموش است، کلید برقی را که وسایل روشنایی سقف را کنترل می‌کند خاموش کنید.

۳) لوله‌ی اصلی آب را ببندید. معمولا، دریچه‌ی لوله‌ی اصلی آب خانه‌ها به داخل خانه مسدود است و به طرف خیابان فرعی قرار دارد.

۴) تمام وسایل گران‌قیمت را تا جایی که امکان دارد از اتاق خارج کنید.حتی اگر می‌توانید مبلمان را نیز خارج کنید.

۵) با یک جاروی خیس و خشک آب و مواد باقی‌مانده‌ی زیر وسایل سقف را کشیده و تمیز کنید.

۶) یک صفحه‌ی ۶ میلی‌متری تمیز پلاستیکی را روی زمین بگذارید، و آن را تا جای ممکن به سمت دیوارها امتداد دهید. آن را با نوارچسب به دیوارها بچسبانید.

منشا متداول نشتی سقف از وسایل روشنایی سقفی

آبی که از طریق و اطراف وسایل روشنایی سقفی نشتی می‌کند به دو دسته تقسیم می‌شود: نشتی‌های لوله‌کشی ساختمان و نشتی‌های طبیعی آب باران و ذوب برف.

تعمیر نشتی سقف

منشا متداول از میان این دسته‌بندی‌ها:

  • لوله‌های مسی‌ای که ترکیده‌اند و یا سوراخ‌های کوچک نشتی‌ها را گشادتر کرده‌اند.
  • اتصال‌دهنده‌های معیوب لوله‌ی پوش-فیت که تولید نشتی میکنند.
  • بدسایز بودن مجموعه‌ی دوش و وان حمام طبقات بالا.
  • نشتی لوله‌های فاضلاب ناشی از وان‌ها، دوش‌ها، و سینک‌ها به طرف مجرای فاضلاب.
  • نشت باران از طریق درزپوش خارجی اطراف دودکش.
  • آبراهه‌های گرفته و یخ زده که باعث شکل‌گیری موانع یخی می‌شوند، که به برف‌های آب شده در زیر ریگ‌ها و به سمت اتاق زیر شیروانی نیرو وارد می‌کنند.

تعمیر نشتی سقف

تعمیر نشتی سقف

زمانی‌که از خانه‌تان محافظت کردید و منشاء نشتی آب را پیدا کردید، شما اتاق بهتری برای تعمیر دائمی نشتی دارید.

  • لوله‌های مسی را با لوله‌های پلاستیکی PEX تعویض کنید.
  • اتصال‌دهنده‌هایِ با مدل دندان کوسه‌ای پوش-فیت را با مدل‌های جدید تعویض کنید.
  • آبگذر سرریز وان و دوش حمام را بررسی کنید.
  • مجموعه‌ی شیرآلات وان و دوش را حذف کنید، بتونه‌ و خمیر لوله‌کشی قدیمی را تمیز کنید، و با یک بتونه‌ی جدید تعویض کنید.
  • لوله‌های فاضلاب را تعمیر کنید.
  • درزپوش خارجی را تعویض و یا تعمیر کنید.(برخی از شرکت‌های تعمیرکننده‌ی سقف این کار را انجام می‌دهند.)
  • تهویه‌ی اتاق زیر شیروانی خود را بهبود دهید تا موانع یخی را پیش از آن‌که بیشتر شوند از بین ببرند.
  • یک ممانعت کننده‌ی سد یخی را دفعه‌ی بعدی روی سقف خانه‌ی خود نصب کنید.

تعمیر سقف آسیب دیده:

گچ و عایقبندی سقفِ آسیب دیده با آب باید همگی عوض شود. هیچ‌یک از مواد نمی‌توانند به همان ابعاد بازگردند.

  • تمام عایقبندی جاذب آب را بردارید،آن را داخل کیف‌های پیمان‌کاری گذاشته و از درب دسترسی حذف کنید. ناحیه‌ی حذف شده را چند فوت بزرگ کنید تا به خودتان فضای کارکردن دهید.
  • در حالی که برق قطع است، وسایل روشنایی سقفی را خارج کنید.
  • داخل اتاق زیر شیروانی، سیم برق را چند فوت زیر ناحیه‌ی کار بکشید و با اطمینان سیم برق داخل پریزِ پوشیده شده با فیس‌پیلت را پوشش دهید.
  • همه‌ی گچ آسیب‌دیده با آب را خارج کنید.
  • گچ آسیب ندیده را به تیر‌آهن‌ها ببرید.
  • گچ سقف را عوض کنید.
  • عایقبندی و وسایل روشنایی سقف را عوض کنید.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعمیر نشتی سقف پرداختیم. امیدوارم این مطلب راه‌حل مناسبی برای حل مشکل شما باشد. همچنین در صورتی که نیاز به تعمیرکار برای تعمیر نشتی سقف داشتید میتوانید از طریق سایت خدمات پین‌ورک برای ثبت سفارش آنی  اقدام کنید تا تعمیرکاران حرفه‌ای پین‌ورک در اسرع وقت حاضر شوند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.