آمریکانو در آمریکای شمالی بسیار محبوب است و خوشبخاته طرز تهیه ساده‌ای هم دارد. اگر تابه‌حال آمریکانو درست نکرده‌اید نگران نباشید ما به شما طرز تهیه آن را آموزش می‌دهیم. یک نکته مهم در مورد این قهوه وجود دارد و آن این است که نباید در مورد این قهوه از روی اسم آن را قضاوت کنیم. در این مطلب از مجله پین‌ورک به طرز تهیه آمریکانو می‌پردازیم.

آمریکانو چیست؟

آمریکانو یک شات اسپرسو است که معمولاً دو برابر و گاهی اوقات سه برابر است، درواقع این قهوه نوعی اسپرسو بزرگ با آب گرم است. تاریخچه این قهوه به سال ۱۹۷۰ برمی‌گردد زمانی که شات‌های بزرگ در ایتالیا رایج نبود و یک سرباز آمریکایی در حین جنگ جهانی آن را به وجود آورد. این قهوه با آب گرم رقیق می‌شود و دلیل نام‌گذاری آن‌هم به‌افتخار این سرباز آمریکایی آمریکانو گذاشته‌شده است.

طرز تهیه آمریکانو

طرز تهیه آمریکانو در خانه

نکته بسیار مهم در تهیه این قهوه شات شما هست که با تمرین می‌توانید بر آن مسلط شوید، لیست زیر موارد موردنیاز برای تهیه آمریکانو است:

  • دستگاه اسپرسو یا دوبل شات تازه از کافی‌شاپ تهیه کنید
  • آب گرم
  • لیوان قهوه
  • فنجان قهوه
  • قهوه تازه اگر از دانه قهوه استفاده می‌کنید آن را آسیاب کنید
  • ترازوی آشپزخانه

اگر دستگاه اسپرسو ندارید ترازو برای اندازه‌گیری مقدار قهوه موردنیاز است اما اگر از فنجان‌های مدل k استفاده می‌کنید به ترازو نیاز ندارید.

طرز تهیه آمریکانو

دستگاه اسپرسو

برای اینکه یک شات عالی مناسب به دست آوردید به دستگاه اسپرسو نیاز دارید، حتماً اگر از کسانی باشید که اسپرسوی زیادی در طول روز مصرف می‌کنند این دستگاه را در خانه‌دارید. پیشنهاد ما استفاده از دستگاه اسپرسو Breville است، این دستگاه دارای یک مخروط کنفی یکپارچه است که دانه‌های قهوه شمارا در یک نقطه قرار می‌دهد.

آسیاب قهوه

در اکثر خانه‌ها آسیاب پیدا می‌شود اما اگر آسیاب قهوه دارید کارتان بهتر پیش می‌رود. آسیاب‌های قهوه شرکت OXO قادر خواهد بود دانه قهوه شما به ۱۵ سایز مختلف آسیاب کند. پیشنهاد من به شما این است که به‌اندازه نیاز روزانه خود دانه‌های قهوه را آسیاب کنید.

ترازوی آشپزخانه

یک ترازوی آشپزخانه آن‌هم از نوع دیجیتالی می‌تواند خیلی از مشکلات و حدس‌های شما در مورد اسپرسو را حل کند، حالا همه‌چیز تقریباً برای تهیه آمریکانو آماده است.

طرز تهیه آمریکانو

۱ . لیوان و اسپرسوی خود را آماده کنید!

دستگاه اسپرسو را روشن کنید و اجازه دهید کمی دستگاه گرم شود، گرم شدن دستگاه بین ۵ الی ۱۵ زمان می‌برد.

ترازوی خود را آماده کنید و ۱۴ گرم دانه قهوه را اندازه‌گیری کنید این مقدار برای یک شات دوبل اسپرسو است اگر دنبال یک شات سه برابر هستید مقدار دانه قهوه را به ۲۱ گرم افزایش دهید.

سپس قهوه را به آسیاب اضافه کنید و آن را آسیاب کنید و آن را در کندترین حد ممکن آسیاب کنید اگر به دنبال قهوه بسیار پودر هستید باید چند دقیقه صبر کنید.

پس اینکه آسیاب کردید دوباره آن را برای اطمینان بیشتر اندازه‌گیری کنید.

قهوه را کنار بگذارید و چوب میزانِ را بشوید و از آن برای گرم کردن فنجان خالی خود استفاده کنید که می‌خواهید اسپرسو را در آن تهیه کنید.

باید اسپرسوی خالص را درون آب بریزید تا مطمئن شوید هم فنجان و هم لیوان گرم هستند.

۲ . یک شات دوبل اسپرسو آماده کنید!

پس از داغ شدن دستگاه اسپرسو، پرو فیلتر را خارج کنید و مطمئن شوید که کاملاً خشک و تمیز است. قهوه را به آن اضافه کنید و با تمپر آن را به‌آرامی فشار دهید اگر بیش‌ازحد فشار بیاورید ممکن است قهوه شما خراب شود.

قهوه دوبل که حاوی ۱۴ گرم است در پرو فیلتر دستگاه جای می‌گرید اما ممکن است اگر از شات سه برابری استفاده کنید یعنی ۲۱ گرم کمی زیاد باشد، یک شات دوبل که به‌عنوان شات استاندارد این کار استفاده می‌شود که بسیار قوی هم است. شات شما باید در فنجان قهوه خالی که قبلاً گرم بوده است ریخته شود.

۳ . آب گرم را اضافه کنید، اضافه کردن طعم‌دهنده اختیاری است!

خب در مورد اینکه چه مقدار آب به قهوه اضافه کنید به خودتان بستگی دارد اما به‌طورمعمول باید مقدار آن دو برابر مقدار شات اسپرسوی شما باشد مثلاً اگر شات اسپرسوی شما ۳۳ میلی‌گرم است باید به آن ۶۶ میلی‌گرم آب اضافه کنید.

اما در صورت تمایل می‌توانید بسته به میزان رقیق شدن قهوه خود آب بیشتری هم به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که حتماً باید اسپرسو را به آب داغ اضافه کنید و نه آب را به اسپرسو، این کار باعث می‌شود که اسپرسو و آب بهتر با یکدیگر میکس شوند.

معمولاً آمریکانو را به‌صورت تلخ سرو می‌کنند ولی بازهم می‌توانید شما آن را با خامه و شکر سرو کنید و تمام حالا شما یک آمریکانو تهیه‌کرده‌اید.

آیا بدون دستگاه اسپرسو ساز هم می‌توان آمریکانو تهیه کرد؟

هم بله و هم خیر، جواب این سؤال در تعریف شما از آمریکانو است. روش‌های سنتی تهیه آمریکانو از شات دوبل اسپرسو استفاده می‌شد که بدون دستگاه قادر به داشتن اسپرسو نخواهید بود و جواب منفی است. اما اگر به این قهوه به‌عنوان یک قهوه‌ای که با آب داغ مخلوط و رقیق می‌شود به نظر می‌رسد می‌شود آن را بدون دستگاه هم تهیه کرد.

طرز تهیه آمریکانو

به‌عنوان‌مثال برای تهیه فرنچ پرس مانند آمریکانو باید آن را با آب رقیق کرد اما این کار برای این نوع قهوه عملی نیست زیرا عطروطعم در این قهوه با آمریکانو کاملاً تفاوت است بنابراین گزینه مناسبی برای انتخاب آن به‌عنوان قهوه آمریکانو نیست.

نزدیک‌ترین قهوه غیر اسپرسو به اسپرسوی آمریکانو، موکا پات است. بنابراین پاسخ سؤال شما این‌گونه می‌شود که اگر به دنبال یک آمریکانوی واقعی و خوش‌طعم هستید چیز به‌غیراز دستگاه نمی‌تواند به شما کمک کند.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به طرز تهیه آمریکانو پرداختیم. آمریکانو جز آن دسته از قهوه‌هایی است که با نام آن نمی‌توان قضاوتی صورت داد، این قهوه اسامی دیگری هم ازجمله بلک لانگ، آمریکانو لانگ یا اسپرسو لانگ هم دارد. تهیه این قهوه در خانه کار پیچیده‌ای نیست فقط به مواد و وسایل لازم نیاز دارد. امیدوارم از نوشیدن آن لذت ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.