با بالا رفتن سن انسان پوست نازک‌تر می‌شود این پدیده در اثر عواملی چون آسیب در اثر آفتاب، دارو و سبک زندگی اتفاق می‌افتد و برگشت‌پذیر نیست اما راه‌هایی برای محافظت از پوست و جلوگیری از عوارض وجود دارد. نازک شدن و نازک بودن پوست دست‌ها نسبتاً عادی است بااین‌حال بالا رفتن سن نازک و کاغذی شدن پوست آرنج و ران ها نیز افزایش پیدا می‌کند، پوست نازک راحت‌تر دچار کبودی می‌شود. در این مطلب از مجله پین‌ورک ما به علل نازکی پوست ، درمان‌های احتمالی، پیشگیری و زمان مراجعه به دکتر می‌پردازیم.

پوست نازک چیست؟

پوست به‌طور طبیعی در برخی از قسمت‌های بدن نازک‌تر است. ضخامت پوست روی پلک‌ها تنها ۰٫۵ میلی‌متر است درحالی‌که ضخامت پوست پاشنه‌ها تا ۴ میلی‌متر هم ممکن است باشد، پوست از سه لایه تشکیل‌شده که هرکدام وظیفه متفاوت دارند. لایه‌های پوست عبارت است از:

  • لایهٔ هیپودرمیس درونی‌ترین لایه است که از بافت، چربی و غدد عرق تشکیل‌شده است.
  • لایهٔ بعدی لایهٔ درم است که شامل اعصاب و خون‌رسانی است.
  • لایهٔ اپیدرم خارجی‌ترین لایهٔ پوست است که مانع ورود آلودگی و میکروب‌ها به بدن می‌شود.

نازک شدن پوست

پوست نازک به این معناست که لایه اپیدرم به ضخامتی که باید باشد نیست همچنین اگر هیپودرمیس چربی کمتری داشته باشد می‌تواند عاملی برای نازک‌تر شدن این لایه باشد. پوست نازک به‌تنهایی عامل مشکلات پزشکی نمی‌شود بااین‌حال شخص متوجه می‌شود که پوستش راحت‌تر آسیب‌دیده و کبود می‌شود.

علائم پوست نازک

اگر شخصی پوستش نازک شده باشد پوست شفاف‌تر به نظر رسیده و رگ‌ها و استخوان‌ها و تاندون‌ها را واضح‌تر می‌تواند ببیند. پوست نازک به‌راحتی آسیب می‌پذیرد و شخص درمیابد که پوستش در اثر صدمات جزئی دچار کبودی و پارگی می‌شود، از بین رفتن چربی لایه هیپودرمیس سبب می‌شود که پوست کم گوشت‌تر به نظر برسد که این خود عامل نازک‌تر به نظر رسیدن پوست است.

علل نازکی پوست

سالخوردگی رایج‌ترین دلیل نازکی پوست است، پوست نازک بخشی طبیعی از بالا رفتن سن در کنار شیارها و چین‌وچروک‌ها، قابلیت ارتجاعی پوست پایین می‌آید و پوست تقریباً حالت خشکی دارد و به‌راحتی آسیب می‌بیند.

نازکی پوست

نور خورشید نقش مهمی را در نازک کردن پوست در مرور زمان ایفا می‌کند. اشعه‌ی UVB و UVA می‌توانند سلول‌های پوستی را از بین ببرند و یا به آن‌ها صدمه بزنند.
استعمال دخانیات و مشروبات الکلی هر دو روند پیری را سرعت بخشیده و در نازک کردن پوست درگذر زمان دخالت دارند.

کرم‌های استروئیدی می‌توانند سلول‌های لایه اپیدرم را کوچک‌تر کنند. داروها بر بافتی که سلول‌های پوستی را به هم متصل می‌کند تأثیر می‌گذارند و این باعث می‌شود پوست چروکیده به نظر برسد. سایر داروها به‌عنوان یک اثر جانبی سبب نازکی پوست می‌شوند این ممکن است در اثر آستروئیدهای موضعی باشد که مردم به‌طور مستقیم به پوست خود استعمال می‌کنند. این داروها معمولاً به شکل کرم و یا پماد هستند و برای مشکلات پوستی همچون اگزما استفاده می‌شوند.
درصورتی‌که شخص مدت زیادی از آن‌ها استفاده کند آستروئیدهای موضعی منجر به نازک شدن پوست می‌شوند. برای استفاده از این قبیل داروها دنبال کردن دستورالعمل‌ها ضروری است. اگر شخص استفاده از دارو را متوقف کند پوست باید به ضخامت اولیه خود بازگردد بااین‌حال این پروسه ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا سلول‌های پوست خود را بازسازی کنند.

درمان نازکی پوست

معکوس سازی پروسه نازک شدن پوست غیرممکن است بااین‌حال مرطوب کردن پوست آن را منعطف‌تر کرده و احتمال ترک برداشتن کمتر می‌شود. هر چیزی که باعث شود پوست قرمز شده و یا درد کند محتمل بر آسیب زدن به پوست است.
یک شخص با پوست نازک نیاز دارد که در برابر آسیب از پوست محافظت کند به‌عنوان‌مثال باید از تماس با مواد شیمیایی خودداری کند.‌ شخصی باپوست نازک پی می‌برد که پوستش راحت‌تر کبود شده و صدمه می‌پذیرد و محافظت از پوست با پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند و یا دامن و شوارهای بلند انجام می‌شود.
استفاده از کرم‌هایی که ویتامین آ دارند و به‌عنوان رتینول و رتینوئیدها شناخته می‌شوند نیز می‌توانند از نازک‌تر شدن پوست جلوگیری کنند. رتینول‌ها در داروخانه‌ها یا به‌صورت آنلاین به‌عنوان محصولات آرایشی بهداشتی قابل خریداری هستند.
تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد اظهار می‌کند که در بعضی مواقع رتینول می‌تواند به عادی‌سازی ضخامت پوست کمک کند. بااین‌حال باید بااحتیاط استفاده شود و برای همهٔ انواع پوست مناسب نیست.
درحالی‌که هیچ مدرک قطعی نیست که نشان دهد تقویت‌کننده‌های کلاژنی سلامت پوست و یا ضخامت را بهبود می‌بخشند ولی بعضی از مردم آن‌ها را سودمند می‌دانند.
داشتن رژیم غذایی متعادل به‌سلامت کلی بدن کمک می‌کند. این رژیم مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین ها را دربر دارد. ویتامین E که در موادی چون بادام‌ها و آووکادو وجود دارد سلامت پوست را تقویت می‌کند، چربی که در این غذاها وجود دارد به منعطف ماندن پوست کمک می‌کند.
آشامیدن آب کافی به آب‌رسانی پوست کمک می‌کند. پوست خشک به‌آسانی خراشیده شده و یا صدمه می‌بیند و کمتر قابلیت انعطاف‌پذیری دارد.

پیشگیری از نازک شدن پوست

جلوگیری از تمام نشانه‌های بالا رفتن سن ممکن نیست. چین‌وچروک‌ها و پوستی که نازک و خشک می‌شود با بالا رفتن سن به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد. بااین‌حال کم کردن سرعت و یا کاهش دادن بعضی علائم قابل‌رؤیت ممکن است. جلوگیری از نازک شدن پوست ناشی از افزایش سن با محافظت پوست در برابر اشعه‌ی مضر UV، مرطوب کردن پوست به‌طور منظم و عدم استعمال دخانیات امکان‌پذیر است. اشعه‌ی UV خورشید یکی از اصلی‌ترین دلایل پیرشدگی پوست است.

پوست نازک

از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید

  • استفاده از ضد آفتاب با SPF ۳۰ و یا بالاتر برای محافظت از اشعه‌ی UVA و UVB
  • نشستن در سایه و یا گذراندن وقت در داخل خانه در گرم‌ترین ساعات روز، پوشیدن لباس آستین‌بلند و دامن و شلوار بلند
  • استفاده از کلاهی که روی صورت و گردن سایه می‌اندازد
  • مرطوب کردن پوست می‌تواند از خشکی و آسیب جلوگیری کند به این خاطر که مانع تبخیر شدن آب پوست می‌شود. پوست آب‌رسانی شده منعطف‌تر و سالم‌تر است.
  • الکل نیز باعث از دست رفتن آب پوست می‌شود بنابراین از افراط در مصرف آن خودداری کنید. نوشیدن یک لیوان آب در میان نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به آب‌رسانی پوست کمک کند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم

برای پوستی که در اثر افزایش سن نازک شده و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند نیازی به مراجعه به دکتر نیست. اگر شخصی متوجه شود که غالبا پوستش دچار کبودی و صدمه می‌شود می‌تواند به دنبال مشاورهٔ پزشکی باشد.
بعضی داروها می‌توانند باعث نازکی پوست شوند. دکتر می‌تواند تجویز کند که چه موقع باید استفاده از دارو متوقف شود و جایگزین‌های مناسب را پیشنهاد دهد.
اگر نازکی پوست هیچ دلیل آشکاری نداشته باشد گرفتن مشاورهٔ پزشکی می‌تواند کمک کند. این می‌تواند به خاطر عوامل سبک زندگی همچون قرار گرفتن درمعرض نور خورشید و یا دخانیات باشد که سبب نازک شدن پوست شده است.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک ما به علل نازکی پوست ، درمان‌های احتمالی، پیشگیری و زمان مراجعه به دکتر پرداختیم. درمان خاصی برای پوست نازک موجود نیست بنابراین پیشگیری بهترین گزینه است. مراقبت کردن پوست از نور خورشید و آب‌رسانی کردن آن می‌تواند به جلوگیری از بیشتر نازک شدن پوست کمک کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.