فقط شاید شما میدانید چه زمانی یک لاک‌پشت به دنیا می‌آید اما حدس زدن سن آن تقریباً غیرممکن است. اما شما می‌توانید حلقه‌های لاک‌پشت را بشمارید بااین‌حال این روش برای زمانی است که لاک‌پشت غذای خود را کامل خورده باشد یا اینکه غذای خود را نخورده باشد. اگر لاک‌پشت شما جوان است، می‌توانید آن را با اندازه لاک‌پشت‌های دیگر موجود در گونه مقایسه کنید تا از پیر بودن آن‌یک ایده‌ای کلی به دست آورید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به محاسبه سن لاک‌پشت می‌پردازیم و به شما آموزش می‌دهیم چگونه سن لاک‌پشت خود را حساب کنید.

قسمت اول | محاسبه سن لاک‌پشت با شمارش حلقه‌ها

محاسبه سن لاک‌پشت

درخواست نظافتچی منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

۱ . برای شمارش حلقه‌ها یکی از استخوان‌های ضخیم روی پوسته لاک‌پشت را انتخاب کنید.

شما باید برای محاسبه سن لاک‌پشت حلقه‌های روی پوسته‌های لاک‌پشت را حساب کنید. پوسته‌پوسته‌ها مقیاسی هستند که سن لاک‌پشت را پوشش می‌دهد.در نظر داشته باشید که این روش فقط یک تخمین بسیار تقریبی است زیرا اغلب حلقه‌ها در دوره‌های قحطی روی لاک‌پشت‌ها ایجاد می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر آن‌ها ممکن است زمانی زیاد شوند که لاک‌پشت‌ها خیلی گرسنه باشند و یا زیادی بخورند وفقط در زمستان و تابستان این اتفاق نمی‌افتد.

محاسبه سن لاک‌پشت

۲ . حلقه‌ها را بشمارید.

حلقه‌های موجود در پوسته‌ها معمولاً بین حلقه‌های پهن‌تر از یکرنگ و حلقه‌های باریک از رنگ دیگر متناوب خواهند بود. ازنظر تئوری، حلقه گسترده‌تر نشان‌دهنده دوره‌ای از خوردن خوب، به‌طورمعمول در فصل گرم است. از طرف دیگر حلقه باریک نشان‌دهنده دوره کمبود اغلب در زمستان است. بنابراین، اگر حلقه‌ها را بشمارید و به ۲ قسمت تقسیم کنید، یک تخمین کلی از سن لاک‌پشت را به دست می‌آورید.

  • به دنبال حلقه‌ها باشید شما نباید استخوانی که روی لاک‌پشت قرار دارد را بشمارید زیرا سن لاک‌پشت‌ها را نشان نمی‌دهد. در عوض شما باید به حلقه‌ها در داخل پوسته‌ها نگاه کنید.

محاسبه سن لاک‌پشت

۳ . سن را تخمین بزنید.

پس از شمارش حلقه‌ها محاسبه سن لاک‌پشت راحت می‌شود و می‌توانید حدس بزنید. به‌عنوان‌مثال اگر لاک‌پشت ۱۴ حلقه داشته باشد می‌توانید حدس بزنید که لاک‌پشت ۷ ساله است زیرا هر دو ۲ حلقه ممکن است برای یک سال باشد.

  • هر لاک‌پشت حلقه‌هایی خواهد داشت چه در اسارت و چه به‌صورت آزاد در حیات وحش.
  • بعد از ۱۵ سالگی، گفتن سن بسیار دشوار است، زیرا حلقه‌ها به هم نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شوند.

قسمت دوم |محاسبه سن لاک‌پشت با اندازه گرفتن

تخمین سن لاک‌پشت

۱ . لاک‌پشت خود را اندازه‌گیری کنید.

دقت کنید که برای محاسبه سن لاک‌پشت اندازه یک لاک‌پشت خصوصاً اگر نسبتاً جوان باشد می‌تواند سن را نشان دهد. برای اندازه‌گیری آن از نوک تا دم شروع کنید تا یک از اندازه آن به دست آورید. سعی کنید لاک‌پشت را ایستاده نگه‌دارید تا بتوانید از خط کش برای اندازه‌گیری استفاده کنید. داشتن یک درمان فریبنده می‌تواند به لاک‌پشت کمک کند تا سر خود را از پوسته خود بیرون بکشد.

تخمین سن لاک‌پشت

۲ . اندازه‌های معمولی گونه را پیدا کنید.

یک نمودار رشد برای گونه‌های خاص خود پیدا کنید. حتماً لاک‌پشت خاص خود را پیدا کنید زیرا حتی لاک‌پشت‌ها با همین نام می‌توانند در اندازه‌های مختلفی ظاهر شوند. می‌توانید به‌صورت آنلاین جستجو کنید یا یک کتاب در مورد گونه‌های لاک‌پشت خود پیدا کنید.

  • به‌عنوان‌مثال، یک لاک‌پشت نقش‌دار جنوبی معمولاً بزرگ‌تر از ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) نیست درحالی‌که یک لاک‌پشت بزرگ غربی رنگی ممکن است تا ۸ اینچ (۲۰ سانتی‌متر) رشد کند.
  • لاک‌پشت‌هایی که در اسارت پرورش داده می‌شوند سریع‌تر از همتایان وحشی خود رشد می‌کنند. توجه داشته باشید که این اندازه افزایش‌یافته می‌تواند برداشت غلطی از سن لاک‌پشت‌ها ایجاد کند.

سن لاک‌پشت

۳ . لاک‌پشت خود را با نمودار اندازه مقایسه کنید.

در محاسبه سن لاک‌پشت پس از یافتن نمودار اندازه به لاک‌پشت خود برای مقایسه نگاه کنید. اگر هنوز به‌اندازه کامل خود نرسیده باشد ممکن است بتوانید سن لاک‌پشت خود را تخمین بزنید.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به محاسبه سن لاک‌پشت می‌پردازیم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سایه 06-07-2020

    سلام عالی بود ممنون راستی از کجا بفهمیم لاک پشتمون نره یا ماده

    ماکان 25-07-2020

    عالی

    ماکان 25-07-2020

    عالی واقعلا نوشته های خوبی بود