همسترها، موش های کوچک و بامزه ای هستند که عموما نژاد سوری دارند و جزو کم دردسرترین حیوانات خانگی محسوب می شوند. اگر شما هم مثل من عاشق این کوچولو ها هستید و فکر نگهداری همستر را در سر دارید، پین ورک راهکارهای ساده ای برای  آشنایی شما با دنیای همسترها، انتخاب همستر مناسب و روش های نگهداری همستر خانگی ارائه می دهد:

انتخاب همستر به عنوان حیوان خانگی :

همسترها محبوب ترین جوندگانی هستند که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند!

همسترها معمولا بین ۲ تا ۳ سال عمر می کنند. یکی از معروفترین گونه ها، همستر سوری (Syrian hamster) است که به عنوان همستر طلایی (golden hamster) نیز شناخته می شود. این همسترها طبق طبیعتی که دارند باید تنها نگهداری شوند و با سایر همنوعان خود سازگاری ندارند. بنابراین اگر قصد خرید همستر سوری را دارید بهتر است فقط از یکی نگهداری کنید. پرورش دهندگان همستر باید بدانند که بهترین زمان برای جفت گیری این گونه، زمانی ست که همستر ماده در فصل مناسب جفت گیری باشد.
همستر خانگی کوتوله معمولا ۸ سانتی متر رشد می کنند و می توانند در کنار همسترهای از نوع خود زندگی کنند اما بهتر است آنها را به صورت جفت ماده، یا گروهی ماده و نر نگهدارید تا زمان جفت گیری بین نرها دعوا شکل نگیرد. به هیچ وجه گونه های مختلف همستر خانگی را با هم نگهداری نکنید.

در خرید همستر خانگی دقت کنید!

مراقب باشید که حیوان بین ۴ تا ۸ هفته سن داشته باشد و حتما از پرورش دهندگان و فروشگاه های معتبر خریداری شود! نگهداری همستر خانگی در فروشگاه ها باید در محیطی تمیز و با اندازه ی مناسب باشد و به آب تازه و غذا نیز دسترسی داشته باشند.
همسترها در طول ۴ هفته به بلوغ جنسی میرسند بنابراین بهتر است بدانید چه زمانی باید آن ها را از هم جدا کنید. فروشندگان باید حین خرید جنسیت همستر را مشخص کنند و اگر اطلاعات کافی در اختیار شما قرار ندهند ممکن است یک همستر باردار را خریداری کنید!!!

محل نگهداری همستر خانگی

 محل مناسب برای نگهداری همستر خانگی تهیه کنید.

همستر سوری به قفس های پلاستیکی که حداقل ۱ تا ۲ متر مساحت و حدود ۳۰ سانتیمتر ارتفاع دارند نیاز دارد. همسترها به بالارفتن از قفس علاقه دارند بنابراین ارتفاع قفس را به مقداری در نظر بگیرید که بتوانند بازی کنند اما حین افتادن از دیوارهای قفس آسیب نبینند. بهتر است جنس قفس ها چوبی نباشد زیرا چوب باعث جذب ادرار همستر و بوی بد قفس می شود.
همسترهای کوتوله می توانند خود را از منافذ کوچک عبور دهند بنابراین بهتر است برای آنها محفظه ای مانند آکواریومی که کوچکتر از ۶۰ سانتیمتر در ۳۰ سانتیمتر نباشد تهیه کنید.
استفاده از بسته های خاک اره مخصوص همسترها، برای پوشاندن کف قفس همه ی گونه ها مناسب است. از کاغذ خرد شده نیز برای نرم بودن کف قفس استفاده می شود. به هیچ وجه از کفپوش های کرکی استفاده نکنید زیرا ممکن است دور پاهای جانور بپیچند و یا در صورت خورده شدن، موجب بروز بیماری برای همستر شود. قفس را حداقل هفته ای یکبار تمیز کنید و آن را در معرض حرارت شدید یا نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. همسترها نیز پس از مدتی می توانند یاد بگیرند که قفس خود را تمیز نگه دارند. فراموش نکنید که محل خواب همسترهای کوتوله باید قدری گود باشد.

تغذیه ی همستر

غذای مناسبی برای همستر شکموی خود در نظر بگیرید.

غذاهای میکس شده ای که برای همسترها به فروش میرسد شروع خوبی برای غذا دادن به همستر است. آنها همچنین علاقه ی زیادی به میوه و سبزیجات مانند سیب و گل کلم دارند و عادت دارند بخشی از خوراکی ها را در جایی که می خوابند پنهان کنند! بنابراین برای جلوگیری از هدر رفتن خوراکی ها بهتر است هربار تکه های کوچکی از غذا را در اختیارشان قرار داده و هر روز قفس را از غذاهای باقیمانده تمیز کنید. دندان های جلویی همسترها مانند سایر جوندگان همواره درحال رشد است و برای فرم دهی مناسب به آنها، دندانها باید مرتب درحال ساییدن و جویدن باشند. هر روز بررسی کنید که مجرای لوله ی آب قفس بسته نشده باشد و همسترها آب تازه داشته باشند.

غذای همستر hamster food

غذای همستر چیست؟

اجازه دهید همستر شما به اندازه کافی و خوب غذا بخورد. به همان اندازه که کیفیت و نوع غذای همستر مهم است، اندزاه و مقدار غذا نیز دارای اهمیت است. همسترها دوست دارند در همان لحظه اول، قسمت های خوشمزه غذا را از ظرف بیرون آورده و بخورند. اگر دقت کنید اول دانه های چرب، مانند تخم آفتابگردان از ظرف غذا محو می شوند و سپس نوبت به غذاهای کم چربتر می رسد. بسیار مهم است که شما غذای همستر را به صورت متعادل تهیه کنید. به این دلیل که آنها عاشق دانه های آفتابگردان(چرب) هستند، نباید تنها از این نوع غذا بخورند. کودکان کیک را خیلی دوست دارند، اما بدن آنها نیاز به میوه و سبزیجات دارد!

نکات مهم در تغذیه همستر

درست است که همسترها میوه و سبزیجات را دوست دارند، اما شما باید در مورد میزان حجم غذای که به آنها می‌دهید مراقب باشید. همسترها بطور واضح موجوداتی کوچک هستند و قراردادن بیش از حد میوه و سبزی در رژیم غذایی آنها می‌تواند باعث اسهال شود. یک مکعب کوچک سیب، هویج یا خیار کافی است. همسترها معمولا به خصوص هویج را دوست دارند اما به یاد داشته باشید که هویج دارای قند بالا است، بنابراین نباید بیش از حد به آنها هویج بدهید.

سعی کنید غذای تیز یا چسبنده به همستر خود ندهید!

علاوه بر میوه و سبزیجات، همستر ها نان و غلات را دوست دارند. همچنین پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی همستر است. تخم مرغ نیمرو یا آب پز یک انتخاب سالم خواهد بود. هنگامی که می خواهید شام همستر را تثبیت کنید، اعتدال و تنوع را در رژیم غذایی حیوان خانگی خود رعایت کنید. این مسئله خود به خود باعث پیشگری از بیماری ها و نکهداری سالم همستر شما خواهد شد. همیشه غذای صنعتی همستر را خریداری کنید و در کنار آن این موارد را انجام دهید.

غذاهای زیر برای همستر دلچسب است:

  1. کلم بروکلی
  2. گل کلم
  3. خیار
  4. کرفس
  5. سیب زمینی شیرین (بدون پوست)
  6. سیب
  7. گیلاس
  8. توت فرنگی
  9. تمشک
  10. هلو
  11. انبه
  12. طالبی

 

 

مراقبت از همستر

بیمارهای همستر : مراقب تغییرات حال همستر باشید.

همستر دارای نوعی دهان هستند که تا شانه هایش کشیده شده است و از آن برای مخفی کردن مواد غذایی استفاده می کند که این مساله گاهی باعث بروز مشکلاتی می شود. از تورم لپ های همستر می توانید متوجه پر بودن جیب دهانی بشوید. لبه های تیز بعضی خوراکی ها ممکن است به این جیب ها آسیب بزند و ماندن غذا در این آنها ممکن است همستر را به عفونت مبتلا کند که در این صورت نیاز به آنتی بیوتیک دارند. بنابراین بهتر است در این مورد نکات دامپزشکی در مورد همستر ها را بدانید.
یکی دیگر از مشکلات شایع بین همسترها، بیماری خطرناک دم خیس است که ناشی اختلال در دستگاه گوارش حیوان است و در اثر استرس و نا آرامی ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در بین همسترهای کم سنی که در شرایط نامطلوبی زندگی می کنند شایع است. مهم ترین نشانه ی این بیماری اسهال شدید است. بهتر است در روزهای اول قفس را آماده کنید و سپس همستر را در آن قرار داده و به جز زمان غذا دادن، مزاحمتی برایش ایجاد نکنید تا کم کم به شما عادت کند. همچنین سرماخوردگی یکی از بیماری هایی ست که از انسان به همستر منتقل می شود پس بهتر است در زمان بیماری کمتر همسترها را در دست بگیرید.

در نزدیکی لگن همسترها غدد لنفاوی کوچک و تیره ای وجو دارد که طبیعی است. غدد جنسی همسترهای نر در فصل بهار کمی بزرگتر می شوند و این تورم جای نگرانی ندارد. با این حال اگر نگران سلامتی همستر بامزه ی خود هستید می توانید با یک دامپزشک مشورت کنید.
شاید ندانید که همسترها، مخصوصا گونه هایی که چشم هایی به رنگ سرخ یا صورتی دارند، بینایی ضعیفی دارند پس هنگامی که خارج از قفس هستند مراقبشان باشید.

سرگرمی همسترها

بازی کردن با همستر خانگی را فراموش نکنید!

همسترها بازی کردن را دوست دارند. همسترها عصرها فعالتر هستند و اگر در اتاق بازی بچه ها نگهداری شوند ممکن است دردسر ایجاد کنند. این حیوانات بامزه عاشق جویدن لوله های مقوایی و بالارفتن از لبه ها هستند. بهتر است در قفس همسترها گردانه ی بازی قرار ندهید تا  حین بازی آسیب نبینند. در صورت استفاده، ترجیحا از گردانه های پهن و محکم استفاده کنید.

زندگی گروهی

همسترها به تنهایی عادت دارند.

همسترهای سوری بهتر است تنها باشند زیرا با همنوعان خود سازگاری ندارند. همسترهای کوتوله می توانند با یکدیگر زندگی می  کنند اما معمولا همسترهای نر سازگاری کمتری نسبت به ماده ها با یکدیگر دارند. هرگز گونه های مختلف همستر را درکنار هم نگهداری نکنید و به یاد داشته باشید همسترها پس از یک ماهگی قادر به نزدیک شدن به جنس مخالف خود هستند.

نگهداری همستر توسط کودکان

به کودکان در نگهداری همستر کمک کنید.

همسترها در شب فعالیت بیشتری دارند و روز را به استراحت می گذرانند بنابراین اگر مزاحمتی برایشان ایجاد کنید ممکن است است دست شما را گاز بگیرند. بهتر است مراقبت از همستر و یا هر حیوان خانگی را بر عهده ی کودکان نگذارید زیرا علاوه بر مراقبت از کودکان، باید مراقبت سلامتی همستر نیز باشید.

گاز گرفتن همستر

موش های مهربان را عصبانی نکنید.

اگر همسترها به خوبی نگهداری شوند به ندرت گاز می گیرند. زمانی که میدانید حیوان خوابیده است آن را در دستان خود نگیرید. زمانی که همستر مضطرب شده و ترسیده است کافی ست دست خود را به او نزدیک کنید اما سعی نکنید او را لمس کنید. با این کار همستر متوجه بوی آشنای دستان شما شده و آرام می شود.
به طورکلی، نگهداری همستر با توجه به جسم کوچک و ضعیفی که دارد نیازمند مراقبت و توجه دائم است. این حیوانات با زندگی کردن در کنار انسان ها هیچ مشکلی ندارند پس بهتر است با نگهداری نادرست به آنها آسیبی نزنیم.

 

لباس همستر و وسایل دیگر بازی همستر:

در ادامه انواع مختلفی از وسایل بازی و وسایل قفس همستر را در قالب عکس خواهید دید. همچنین چند نوع لباس همستر که با کمی دقت و خلاقت شما هم میتوانید لباس همستر خود را طراحی کنید.

همستر خانگی و نگهداری و پرورش همستر

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مینا 15-05-2019

    من به تازگی یک همستر خریدم ولی احساس میکنم کم غذا میخوره و بیشتر دنبال بازی گوشی و شیطنت هست این مشکلی نداره ؟

      ریحانه یزدانی 01-10-2019

      سلام دوست عزیز? چه غذایی برای همسترتون تهیه کردید؟

    بهنام چهانشاهی 01-07-2019

    جالب بود منم ی همستر دارم امروز اومدم انگشتمو ب دهنش نزدیک کردم یهو گازم گرفت و فرار کرد خخخخخخ

      محمدسام 20-10-2019

      چرن نگو

    محمدسام 20-10-2019

    من دارم یک همستر میخرم
    امید وارم توصیه های شما جواب دهد

      ریحانه یزدانی 28-10-2019

      امیدوارم که این مطلب از پین‌ورک براتون مفید باشه?

    زمانی 01-11-2019

    من میخوام همستر بخرم همستر سوری و بند انگشتی چ تفاوتی دارن؟

    معصومه 10-03-2020

    من دوازده تا همستر داشتم اما دوتا شون چون دوسشون نداشتم وحشی بودن وگاز میگرفتن اما یه همستر داشتم که همیشه بغلم میخوابید

      ریحانه یزدانی 03-04-2020

      خوشحال میشم تجربه نگهداری همسترتون رو با ما به اشتراک بذارید?

    مهدیه 30-06-2020

    در این دوران کرونا خریدن همستر اشتباهه؟

    Fatemeh 25-08-2020

    سلام من یه جفت همستر سوری خریدم یکیشون خیلی سرحال و شلوغکاره اما اون یکی همش میخوابه و وقتیم که بیداره و فعالیتی داره چشماش نیمه بازه و انگار پف کرده این یعنی مریضه ؟

      و.محمدی 08-09-2020

      سلام؛ لطفا برای ارتباط با کارشناسان پین ورک با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

    هدیه 01-09-2020

    سلام منم انشاالله بعد از کرونا یکی می خواهم بخرم امیدوارم یه توصیه هاتون به خوبی عمل کنم

    هدیه 01-09-2020

    سلام منم انشاالله بعد از کرونا یکی می خواهم بخرم امیدوارم به توصیه هاتون به خوبی عمل کنم.