باگذشت زمان، کاشی‌های حمام ممکن است آسیب‌دیده باشند و یا کهنه به نظر برسند. اما عوض کردن آن‌ها کار آن‌چنان سختی نیست و می‌توانید به‌راحتی این کار را در یک روز انجام دهید، برای این کار لازم است که ابتدا کاشی‌های قدیمی را از دیوار جدا کرده ملات باقی‌مانده روی دیوار را تمیز کرده و کاشی جدید را به دیوار بچسبانید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعویض سرامیک شکسته می‌پردازیم.

 

قدم اول | تعویض سرامیک شکسته سرویس بهداشتی

تعویض سرامیک شکسته

۱ . برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل، دوش و بقیه وسایل را از دیوار جدا کنید.

در تعویض سرامیک شکسته برای اینکه هنگام جدا کردن کاشی‌ها به وسایل حمام آسیبی وارد نشود بهتر است قبل از انجام هر کاری دوش، شیر یا رختکن را از دیوار جدا کنید. اگر می‌خواهید کاشی‌های که دور از وسایل حمام هستند را عوض کنید نیازی به جدا کردن آن‌ها ندارید. اگر نمی‌توانید وسایل را از دیوار جدا کنید با یک لوله‌کش برای این کار تماس بگیرید.

تعویض سرامیک شکسته

۲ . کف حمام را با پارچه‌ای بپوشانید و دریچه فاضلاب را مسدود کنید.

در تعویض سرامیک شکسته زمانی که در حال جدا کردن کاشی‌های قدیمی از روی دیوار هستید ممکن است کاشی روی زمان سقوط کند و باعث آسیب رسیدن به کاشی‌های کف حمام شود از پارچه برای جلوگیری از این اتفاق استفاده کنید و کناره‌های پارچه را برای محکم کردن از چسب نواری مخصوص نقاشی استفاده کنید تا پارچه لغزش نداشته باشد. نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که دریچه فاضلاب را مسدود کنید تا خورده کاشی در لوله گیر نکند. برای پوشاندن کف حمام می‌توانید از روتختی قدیمی و یا هر پارچه قدیمی استفاده کنید.

تعویض سرامیک شکسته

۳ . با استفاده از یک کمچه دوغاب‌های دور کاشی‌ها را بکنید.

با کمچه یا ابزار تیز دیگری دوغاب اطراف کاشی یا به‌قول‌معروف بندها را بازکنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کاملاً دوغاب از بین رفته تا بتوانید کاشی را از جای خود بلند کنید. حذف و برداشتن دوغاب را با یک کاشی شروع کرده و آن را کاملاً از بین برده و به سراغ کاشی دیگری بروید. این کار ضروری نیست اما این کار باعث می‌شود که کاشی‌های شما راحت‌تر از دیوار جدا شوند و محیط کاری تمیزتری هم داشته باشید.

تعویض سرامیک شکسته

۴ . با استفاده از قلم و چکش کاشی‌ها را از روی دیوار جدا کنید.

در تعویض سرامیک شکسته از لبه بیرونی کاشی‌های بالایی شروع کنید تا کار راحت‌تر انجام شود. قلم را درون کاشی قراردادِ و با چکش روی آن ضربه بزنید تا وارد کاشی شود و باکمی فشار روی قلم کاشی از روی دیوار جدا می‌شود. حتماً برای انجام این کار از وسایل محافظتی ازجمله: دستکش، عینک و شلوار بلند استفاده کنید، شلوار بلند از زخمی شدن پای شما در هنگام سقوط کاشی روی زمین محافظت می‌کند. کاشی‌های قدیمی ممکن است در هنگام جدا شدن از دیوار سالم جدا نشوند و خرد شوند.

تعویض سرامیک شکسته

۵ . هرگونه ملات یا چسب باقیمانده روی دیوار را تمیز کنید.

پس‌ازاینکه کاشی‌ها را از روی دیوار برداشتید؛ کمی ملات و یا چسب روی دیوار باقی‌مانده است که با استفاده از کاردک آن‌ها را تمیز کنید. اگر با کاردک نمی‌توانید ملات را تمیز کنید این کار را با استفاده از قلم و چکش انجام دهید.

تعویض سرامیک شکسته

۶ . از یک برس برای تمیز کردن گردوغبار استفاده کنید.

در تعویض سرامیک شکسته پس‌ازاینکه ملات‌های باقیمانده را تمیز کردید به‌وسیله یک برس بزرگ گردوغبار موجود در روی دیوار را تمیز کنید. برای این کار برس زدن را از بالا به پایین انجام دهید این کار را تا آنجایی انجام دهید تا کاملاً گردوغبار از روی دیوار پاک شود. برای این کار می‌توانید از دستگاه دمنده یا مکنده برای تمیز کردن گردوغبار استفاده کنید.

تعویض سرامیک شکسته

۷ . اندازه دیوار برای خرید کاشی را به دست آورید.

در تعویض سرامیک شکسته ابعاد دیواری را که می‌خواهید کاشی جدید روی آن نصب کنید را به دست آورید که به چند مترمربع کاشی نیاز دارید.

تعویض سرامیک شکسته

۸ . با استفاده از یک ماله یک‌لایه ملات نازک روی دیوار بکشید.

ملات را هم می‌توانید خودتان درست کنید یا از ملات‌های نیمه آماده استفاده کنید، مقداری ملات را با استفاده از ماله روی دیوار پخش‌کنید. سپس قبل از آنکه ملات خشک شود کاشی را روی آن بچسبانید. اگر فقط یک کاشی را می‌خواهید عوض کنید به‌جای پخش کردن ملات روی دیوار، آن را پشت کاشی پخش‌کنید تا ملات پراکنده نشود.

تعویض سرامیک شکسته

۹ . کاشی را روی ملات قرار دهید.

کاشی را به ترتیب از پایین‌ترین نقطه تنظیم کرده و در کنار هم بچسبانید، حتماً لبه‌های کاشی‌ها با یکدیگر یکنواخت باشد. سپس با استفاده از یک چکش لاستیکی روی کاشی ضربه وارد کرده تا کاشی روی دیوار سفت شود. برای بررسی اینکه آیا ملات کافی پشت کاشی وجود دارد یا خیر، کاشی را به‌آرامی از روی دیوار بردارید و ببیند آیا ملات پشت کاشی قرارگرفته است یا خیر.

تعویض سرامیک شکسته

۱۰ . کاشی دیگری را با استفاده از اسپیسر کاشی روی دیوار نصب کنید.

نصب کاشی را به‌صورت ردیف‌های افقی و از پایین به بالا انجام دهید تا تمام کاشی‌ها به‌صورت یکنواخت کنار یکدیگر قرار گیرند. سپس از ۱ یا ۲ اسپیسر برای نصب کاشی بعدی استفاده کنید تا کاشی‌ها در فاصله یکنواخت از هم دیگر قرار گیرند وگرنه کاشی‌ها کج قرار می‌گیرند. بعدازاینکه نصب کاشی به اتمام رسید به مدت ۲۴ ساعت زمان می‌برد تا ملات کاملاً خشک شود. اسپیسر کاشی در فروشگاه‌های لوازم ساختمانی موجود است. عمق کاشی‌ها باید یکسان باشد وگرنه به‌صورت یکنواخت کنار هم قرار نمی‌گیرند.

تعویض سرامیک شکسته

۱۱ . بعد از ۲۴ ساعت کاشی را بندکشی کنید.

اسپیسرها را از کاشی جدا کنید، سپس با توجه به دستورالعمل روی بسته‌بندی دوغاب آن را روی کاشی اعمال کنید. مقداری دوغاب را با استفاده از ماله دوغاب که شبیه به ماله معمولی است با این تفاوت که روی آن اسفنجی است روی دیوار بکشید و درزهای بین کاشی‌ها را با استفاده از آن پرکنید. دوغاب را به‌طور یکنواخت اعمال کنید تا هیچ جای فاصله خالی بین کاشی‌ها باقی نماند.

تعویض سرامیک شکسته

۱۲ . با استفاده از یک اسفنج تمیز کاشی را تمیز کنید.

در تعویض سرامیک شکسته پس از گذشت ۲۰ دقیقه با استفاده از یک اسفنج مرطوب شده با آب گرم سطح کاشی را تمیز کنید تا دوغاب باقی‌مانده از روی سطوح آن پاک شود. اسفنج را پس‌ازاینکه کثیف شد دوباره بشویید و خشک‌کنید و دوباره مرطوب کنید. مراقب دوغاب بین کاشی‌ها باشید که از آن جدا نشود زیرا ممکن است هنوز خوب خشک نشده باشد.

تعویض سرامیک شکسته

۱۳ . وسایل حمام را مجدداً نصب کنید.

حداقل یک روز صبر کنید تا دوغاب و ملات کاملاً خشک شود و سپس می‌توانید دوباره وسایل را سر جای خود قرار دهید.


مقالات مرتبط :


قدم دوم | عوض کردن کاشی‌های کف

تعویض سرامیک شکسته

۱ . دوغاب بین کاشی‌ها را از بین ببرید.

در تعویض سرامیک شکسته با یک ابزار تیز با کاردک دوغاب بین کاشی‌ها را از بین برده، این کار را باید ۳ الی ۴ بار انجام دهید تا خوب دوغاب از بین کاشی‌ها بلند شود و فضای کافی برای بلند کردن کاشی از کف داشته باشید. این کار را روی یک کاشی انجام دهید تا بتوانید بقیه کاشی‌ها را با قلم و چکش از روی کف جدا کنید.

تعویض سرامیک شکسته

۲ . با استفاده از قلم و چکش کاشی‌ها را بلند کنید.

قلم را در زیر کاشی با زاویه ۳۰ درجه قراردادِ و با چکش بر روی قلم ضربه وارد کرده تا قلم به زیر کاشی رفته و کاشی از جای خود بلند شود. اگر قصد دارید کل کاشی کف را تعویض نمایید بهتر است یک کاشی از امتداد لبه بیرونی حمام را انتخاب کرده و ازآنجا کار کندن کاشی را شروع کنید. اگر به‌آرامی و با دقت کارکنید می‌توانید بدون شکستن کاشی‌ها آن‌ها را از کف جداسازید.

تعویض سرامیک شکسته

۳ . باقیمانده چسب یا ملات کف زمین را با کاردک تمیز کنید.

اگر ملات یا چسب هنوز روی کف زمین باقیمانده است با یک کاردک تیز آن را جدا کنید تا به سطحی صاف دست پیدا کنید. اگر با کاردک نمی‌توانید این کار را انجام دهید با قلم و چکش آن‌ها را جدا کنید.

تعویض سرامیک شکسته

۴ . با استفاده از جارو یا جاروبرقی، گردوغبار را از بین ببرید.

گردوغبار ممکن است باعث بروز مشکلاتی در هنگام نصب کاشی‌های جدید شود و برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است فضای حمام را از گردوغبار تمیز کنید، بهتر است با جارو یا جاروبرقی گردوغبار کف را تمیز کنید. مراقب باشید قطعات درشت و تیز کاشی خورد شده وارد جاروبرقی نشود که ممکن است به آن آسیب وارد نماید.

تعویض سرامیک شکسته

۵ . متراژ کف حمام را محاسبه کنید.

در تعویض سرامیک شکسته برای خرید کاشی حتماً به متراژ کف حمام خود نیاز دارید. توجه داشته باشید که اندازه کاشی‌ها متفاوت است و انتخاب این اندازه سلیقه‌ای هست ولی اگر بازهم به مشکل برخورد کردید با در اختیار قراردادن متراژ کف حمام به فروشنده او می‌تواند شمارا در امر راهنمایی کند.

تعویض سرامیک شکسته

۶ . یک‌لایه نازک چسب کاشی به کف حمام به‌اندازه ۰٫۲۸ الی ۰٫۳۷ مترمربع اعمال کنید.

از کنار حمام و نقطه دور از درب چسب کاشی به روی کف زمین اعمال کنید. با استفاده از یک ماله پلاستیکی آن را روی زمین پخش کرده تا به مساحت ۰۲۸ یا ۰٫۳۷ مترمربع را دربر گیرد. اگر قصد دارید فقط یک کاشی را عوض کنید، چسب کاشی را به‌طور مستقیم به پشت کاشی موردنظر اعمال کنید.

تعویض سرامیک شکسته

۷ . کاشی را روی چسب به چسانید.

در تعویض سرامیک شکسته کاشی را با محلی که می‌خواهید به چسانید تراز کرده و روی آن بچسبانید و با مقداری فشار روی کاشی آن را در جای خود محکم کنید و مطمئن شوید کاشی کج نیست. برای این کار می‌توانید از چکش لاستیکی استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید کاشی‌ها به‌طور صاف و یکنواخت کنار هم قرار می‌گیرند از تراز استفاده کنید.

تعویض سرامیک شکسته

۸ . با استفاده از اسپیسر بقیه کاشی‌ها را بچسبانید.

کار چسباندن را به‌صورت افقی ادامه دهید تا همه کاشی‌ها به‌صورت صاف کنار یکدیگر قرار بگیرند. در صورت نیاز چسب بیشتری روی زمین اعمال کنید و کاشی‌ها را با یکدیگر تراز کنید، با استفاده از اسپیسر فاصله بین کاشی‌ها را رعایت کرده تا در هنگام بندکشی به مشکل برنخورید. استفاده از اسپیسر کار شمارا برای رعایت فاصله بین کاشی‌ها راحت‌تر می‌کند. از دورترین نقطه حمام که به درب است شروع به کارکنید تا در هنگام اتمام کار برای خارج شدن از حمام به مشکل برنخورید.

تعویض کاشی شکسته

۹ . پس از خشک شدن چسب کاشی، دوغاب را روی کاشی اعمال کنید.

در تعویض سرامیک سکشته ۲۴ ساعت طول خواهد کشید تا کاشی کاملاً سفت شود و به زمین بچسبد و تا این زمان اسپیسر را از کاشی‌ها جدا نکنید. اگر از دوغاب نیمه آماده استفاده می‌کنید حتماً به دستورالعمل روی بسته‌بندی توجه کنید، مقداری از دوغاب را با استفاده از ماله بندکشی روی کاشی اعمال کرده و با ماله روی کاشی بکشید تا تمام فواصل و درزهای بین کاشی‌ها پر شود. دوغاب نیمه آماده در فروشگاه‌های لوازم ساختمانی موجود است. از ماله بنایی برای این کار استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رساندن به کاشی‌ها می‌شود.

تعویض سرامیک شکسته

۱۰ . با یک اسفنج مرطوب کاشی را تمیز کنید.

در تعویض سرامیک شکسته پس از ۲۰ دقیقه بعدازاینکه دوغاب را اعمال کردید، یک اسفنج را با آب گرم مرطوب کرده و کاشی را تمیز کرده و دوغاب باقیمانده روی کاشی را تمیز کرده و بندکشی را انجام دهید. مراقب باشید که دوغاب بین کاشی‌ها را جدا نکنید زیرا ممکن است هنوز مرطوب باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.