جلبک‌ها گیاهان ریزی هستند که در محیط‌های مرطوبی مثل استخرهای شنا رشد می‌کنند. روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر بستگی به این دارد که با کدام نوع از آن‌ها مواجه هستید. جلبک‌های سبز معمولاً سبزرنگ هستند و در آب به صورت شناور وجود دارند و می‌توانند به راحتی از دیواره‌های استخر شسته شوند. جلبک‌های خردلی به رنگ زرد-سبز یا قهوه‌ای هستند و شبیه به ماسه یا کثیفی به نظر می‌رسند و به زمین و دیواره‌های استخر می‌چسبند. جلبک‌های سیاه نیز معمولاً بر روی کف و کناره‌های استخر وجود دارند و به صورت نقاط سیاه در سطح دیده می‌شوند. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

روش های از بین بردن جلبک‌ در استخر شنا

بخش ۱

روش‌های از بین بردن جلبک‌ سبز

 

pH استخر را اندازه‌گیری و تنظیم کنید.

یکی از دلایل اصلی رشد جلبک‌ها در استخر بالا رفتن بیش از حد pH است چراکه این موضوع جلوی عملکرد کلر برای کشتن جلبک‌ها را می‌گیرد. مقداری از آب استخر را بردارید و سطح pH را با یک کیت آزمایش تست کنید.

  • برای پایین آوردن pH مقداری اسید میوریاتیک و یا سدیم بیفسفات اضافه کنید و برای افزایش دادن میزان pH به آب سدیم کربنات بیفزایید.
  • میزان pH مناسب برای آب استخر بین ۷٫۲ و ۷٫۶ است.

 

به استخر شوک وارد کنید.

بهترین راه برای روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر و خلاص شدن از شر جلبک‌های سیاه ترکیب شوک و جلبک‌کش است. به همین جهت است که تنظیم سطح pH آب در ابتدای کار بسیار مهم است. شدت شوک بستگی به آن دارد که چه میزان از جلبک در استخر موجود است.

  • برای جلبک‌هایی که به سبز روشن هستند میزان شوک آب را با اضافه کردن ۲ پوند (۹۰۷ گرم) شوک به هر ۱۰ هزار گالن آب (۳۷۸۵۴ لیتر) دو برابر کنید.
  • برای جلبک‌های سبز تیره میزان شوک را با اضافه کردن ۳ پوند (۱٫۳۶ کیلوگرم) شوک به هر ۱۰ هزار گالن آب (۳۷۸۵۴ لیتر) سه برابر کنید.
  • برای جلبک‌های سیاه- سبز میزان شوک را با افزودن ۴ پوند (۱٫۸۱ کیلوگرم) از آن به هر ۱۰ هزار گالن آب (۳۷۸۵۴ لیتر) چهار برابر کنید.

جلبک در استخر

 

جلبک‌کش را اضافه کنید.

زمانی که به استخر شوک وارد کردید سپس جلبک‌کش را بیفزایید. اطمینان حاصل کنید که جلبک کشی که استفاده می‌کنید حداقل دارای ۳۰ درصد از اجزای فعال است. برای اینکه بدانید با توجه به‌اندازه‌ی استخر خود باید چه میزان از جلبک‌کش را اضافه کنید دستورالعمل تولید کننده را دنبال کنید. بعد از اینکه جلبک‌کش را اضافه کردید ۲۴ ساعت صبر کنید.

  • جلبک کشی که دارای پایه‌ی آمونیاک باشد ارزان‌تر است و باید توده‌های ساده‌ی جلبک‌های سبز را از بین ببرد.
  • جلبک‌کش‌هایی که پایه‌ی مس دارند گران‌تر هستند اما تأثیر آنان نیز بیشتر است. خصوصاً اگر جلبک‌های نوع دیگری نیز در استخر شما وجود دارند.

جلبک در استخر

 

استخر را فرچه بکشید.

پس از ۲۴ ساعت که جلبک‌کش در استخر ماند آب باید دوباره خوب و تمیز شود. برای اینکه مطمئن شوید تمام جلبک‌های مرده را از کناره‌ها و کف استخر از بین برده‌اید تمام سطح استخر را فرچه بکشید.

  • به آرامی سرتاسر استخر را فرچه بکشید تا مطمئن شوید هر اینچ از سطح استخر را پوشش داده‌اید. این کار از رشد مجدد جلبک جلوگیری می‌کند.

جلبک در استخر

 

استخر را جاروبرقی بکشید.

زمانی که تمام جلبک‌ها مردند و از سطح استخر پاک شدند می‌توانید آن‌ها را با جارو از آب بیرون بکشید. زمانی که جارو می‌کشید آرام و منظم این کار را انجام بدهید تا مطمئن شوید که تمام جلبک‌های مرده را از استخر خارج کرده‌اید.

اگر استخر را با جاروبرقی به عنوان یکی از روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر  استفاده می‌کنید، فیلتر را بر روی گزینه‌ی مواد زائد و فاضلاب قرار دهید.

جلبک در استخر

 

فیلتر را تمیز کنید و آن را از پشت بشویید.

جلبک‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلفی از استخر شما از جمله فیلتر آن پنهان شوند. برای اینکه از رشد مجدد جلبک جلوگیری کنید، فیلتر استخر را تمیز کنید و از پشت بشویید. کارتریج را بشویید تا هر گونه باقی‌مانده‌ی جلبک تمیز شود و فیلتر را از پشت بشویید.

  • پمپ را خاموش کنید و شیر والو را برای شست‌وشو از پشت باز کنید.
  • پمپ را روشن کنید و فیلتر را راه‌اندازی کنید تا آب صاف و تمیز از آن خارج شود.
  • پمپ را خاموش کنید و آن را برای شست‌وشو تنظیم کنید.
  • پمپ را برای یک دقیقه روشن کنید.
  • پمپ را خاموش‌کنید و فیلتر را به تنظیمات عادی بازگردانید.
  • پمپ را بار دیگر روشن کنید.

جلبک در استخر

بخش ۲

روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر به خصوص جلبک‌های خردلی و سیاه

 

وقتی‌که PH آب استخر خیلی بالا می‌رود از عملکرد مؤثر کلر جلوگیری می‌کند بدین معنی که کلر نمی‌تواند از رشد و یا از بین بردن توده‌های جلبک جلوگیری کند.

آب استخر را به کیت آزمایشی اضافه کنید و میزان pH آن را اندازه‌گیری کنید.

  • با اضافه کردن موریاتیک اسید یا سدیم بی فسفات مقدار pH را کاهش دهید و برای افزایش آن سدیم کربنات اضافه کنید.
  • پس از اضافه کردن این مقادیر به آب آن را بار دیگر آزمایش کنید. pH ایده آل برای آب بین ۷٫۲ و ۷٫۶ است.

جلبک در استخر

 

کناره‌ها و کف استخر را فرچه بکشید.

خصوصاً جلبک‌های سیاه در برابر شوک‌ها و جلبک‌ها بسیار مقاوم‌اند. برای همین باید قبل از اینکه استخر را تصفیه کنید جلبک‌ها را فرچه بکشید. این موضوع باعث می‌شود که لایه‌ی لجن مانندی که به صورت محافظ در خارج از جلبک رشد می‌کند متلاشی شود.

  • کناره‌ها و کف استخر را به صورت کامل و سرتاسری فرچه بکشید تا لایه‌ی محافظ جلبک را از بین ببرید.

جلبک در استخر

 

به استخر شوک وارد کنید و آن را به عنوان یکی از روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر در نظر بگیرید.

مثل جلبک‌های سبز، بهترین اقدام برای از بین بردن جلبک‌های خردلی و سیاه نیز اضافه کردن شوک و جلبک‌کش است. بلافاصله پس از اینکه استخر را تمیز کردید میزان شوک استخر را با اضافه کردن ۳ پوند (۱٫۳۶ کیلوگرم) شوک به هر ۱۰ هزار گالن آب (۳۷۸۵۴ لیتر) سه برابر کنید.

  • در حین عملیات شوک و جلبک کشی، پمپ و فیلتر را تمام وقت روشن بگذارید.

جلبک در استخر

 

جلبک‌کش را اضافه کنید.

مهم است که برای جلبک‌های خردلی و سیاه از جلبک‌کش‌هایی با پایه‌ی مس استفاده کنید. جلبک‌کش‌هایی که پایه‌ی آمونیاک دارند در برابر این نوع از جلبک‌ها مؤثر عمل نمی‌کنند. از جلبک کشی که حداقل دارای ۳۰ درصد اجزای فعال است استفاده کنید، همچنین شاید بخواهید این میزان را تا ۶۰ درصد نیز افزایش دهید.

  • پس از اینکه جلبک‌کش را اضافه کردید بگذارید تا یک شب در آب بماند.

جلبک در استخر

 

برای یک هفته استخر را هر روز فرچه بکشید.

در ۷ روز بعد به ساییدن تمام سطوح استخر در هر روز ادامه دهید. این کار باعث می‌شود که اطمینان یابید که شوک و جلبک‌کش به طور کامل به لایه‌ی محافظ جلبک نفوذ کرده است که این موضوع تصفیه‌ی مؤثر را تضمین می‌کند.

جلبک در استخر

 

بار دیگر به استخر شوک وارد کنید.

پس از ۳ یا ۴ روز که از فرچه کشیدن روزانه گذشت برای دومین بار با میزان معمولی از شوک استخر را شوک دهی کنید. یک پوند (۴۵۴ گرم) از شوک را به ۱۰ هزار گالن آب (۳۷۸۵۴ لیتر) اضافه کنید. این کار تضمین می‌کند که کلر قدرت کافی برای از بین بردن جلبک‌ها را دارد.

پس از اینکه بار دیگر به استخر شوک وارد کردید برای ۳ تا ۴ روز بعدی تا زمانی که جلبک‌ها کاملاً از بین بروند به فرچه کشیدن روزانه‌ی استخر ادامه دهید.

جلبک در استخر

 

جاروبرقی بکشید و فیلتر را تمیز کنید.

زمانی که جلبک‌ها مردند سرتاسر استخر را جارو بکشید تا تمام اجزای مرده‌ی گیاهی پاک شوند. زمانی که استخر جارو کشیده شد و آب تمیز شد، فیلتر را تمیز کنید، کارتریج را آب بکشید، فیلتر را از پشت بشویید و آن را با تمیزکننده‌ی فیلتر تمیز کنید.

جلبک در استخر

بخش ۳

جلوگیری از بازگشت جلبک‌ها و معرفی روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر

 

تمام مایوها را بشویید.

جلبک‌ها می‌توانند در چیزهایی مانند مایوها و حوله‌ها پنهان شوند و رشد کنند. برای اینکه بار دیگر استخر تحت تأثیر لباس‌ها قرار گیرد جلوگیری کنید، تمام مایوها و حوله‌های خود را در ماشین لباسشویی بشویید.

  • وقتی‌که لباس‌ها و حوله‌ها خشک شدند آن‌ها را با خشک‌کن خشک کنید تا هرگونه جلبک باقی‌مانده‌ای کشته شود.

جلبک در استخر

 

لوازم و اسباب‌بازی‌های موجود در استخر را تمیز کنید.

تمام اسباب‌بازی‌ها، لوازم شناور و لوازم تمیزکننده‌ی استخر را با ضدعفونی‌کننده‌ی فاقد سفید کننده بشویید. این کار باعث می‌شود تا تمام جلبک‌هایی که در داخل این اشیا پنهان شده‌اند کشته شوند و همچنین از رشد دوباره‌ی جلبک جلوگیری می‌کند. اقلامی که باید تمیز و از روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر استفاده شوند عبارت‌اند از:

  • جاروبرقی
  • فرچه‌ها
  • نودل های شنا
  • لوازم شناور
  • توپ‌ها و لوازم ورزشی آبی

جلبک در استخر

 

تعادل شیمیایی صحیح را حفظ کنید.

برای اینکه سطح مواد شیمیایی استخر در حالت مناسبی قرار داشته باشد به صورت منظم سطوح این مواد را آزمایش و تنظیم کنید. کلر، pH و میزان قلیایی بودن آب باید دو بار در هفته در طول فصولی که از استخر استفاده می‌شود آزمایش شود.

  • pH ایده آل برای آب استخر بین ۷٫۲ و ۷٫۶ است.
  • سطح کلر ایده آل بین ۱ تا ۲ ppm است.
  • میزان مناسب برای سطح قلیایی آب بین ۸۰ تا ۱۲۰ ppm است.

جلبک در استخر

 

استخر را به صورت منظم فرچه بکشید، جاروبرقی بکشید و فیلتر کنید.

یک استخر که از آن خوب نگهداری می‌شود و سیستم فیلتر و گردش خوبی دارد نسبت به استخری که به صورت منظم تمیز نمی‌شود و فیلتر مناسب و گردش آب خوبی ندارد، کمتر در معرض جلبک‌ها قرار می‌گیرد پس این موضوع توجه به استفاده از روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر را مشخص می‌کند.

پمپ و فیلتر باید در فصول استفاده از استخر بین ۸ تا ۱۲ ساعت در روز روشن باشند.

هر دو روز یک‌بار استخر را فرچه و جاروبرقی بکشید.

لوازم و اسباب‌بازی‌های موجود در استخر را هر یک یا دو هفته یک‌بار تمیز و پاک‌سازی کنید.

جلبک در استخر


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از روش‌های از بین بردن جلبک‌ در استخر بهره ببرید و سعی کنید آن‌ها را به درستی بیاموزید و در صورت بروز هرگونه مشکل با متخصصان مشورت نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.