کارهای سگ شما بیانگر نکات زیادی در مورد حال اوست. شاید در فهم زبان سگ‌ها خیلی حرفه‌ای نباشید و تنها منظور آن‌ها را به وقتی‌که بزاق ترشح می‌کنند بدانید اما باید بدانید که لازم است رفتارهای سگ خود را تفسیر کنید و معنای حرکات سگ را بدانید. آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که سگتان یک وسیله‌ی خاص را لیس می‌زند و یا اینکه دور نقطه‌ای خاص رو به روی شما می‌چرخد؟ دلایل بسیاری وجود دارند که شرایط روانی یا جسمی یک سگ سبب این رفتارها می‌شود. زمانی که به این رفتارها دقت کنید، می‌توانید به سگ خود کمک کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی معنای حرکات سگ می‌پردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید و برای شما مفید واقع شود.

معنای حرکات سگ‌ و رفتارهای رایج و همیشگی آن‌ها

۱ . نفس بد بو

نفس سگ‌ها معمولاً بوی خوشایندی ندارد اما اگر متوجه بوی بد زیاد نفس سگتان شدید و این تغییر قابل توجه بود، شاید زمان آن رسیده باشد که به دامپزشک مراجعه کنید. شاید در این شرایط سلامت دهان سگ شما با مشکلی مواجه شده باشد.

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

همچنین تغییر بوی نفس سگ می‌تواند به دلیل مشکلی در ناحیه‌ی روده، کبد و یا کلیه‌ها باشد. برای مثال اگر دهان سگ شما بویی شبیه به ادرار داشته باشد، می‌تواند با مشکل کلیوی مواجه باشد. اگر بویی شبیه به قند و شیرینی از دهان او ساطع شود باید حتماً به دامپزشک مراجعه کرد چراکه ممکن است سگ شما دیابت داشته باشد (خصوصاً اگر بیشتر آب می‌نوشد و بیشتر ادرار می‌کند). حال و هوای کلی سگ می‌تواند شاد باشد اما بوی نفس او تغییر کند. پس به این مسئله توجه کنید و به دامپزشک خود اطلاع دهید.

۲ . گاز گرفتن

ازآنجایی‌که توله‌سگ‌ها با گاز گرفتن والدین خود با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، ممکن است در برابر شما نیز این کار را انجام دهند. همچنین به علت اینکه سگ‌های جوان‌تر با دهان خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند ممکن است به هنگام بازی کردن ما را گاز بگیرند. این اتفاق ممکن است به زمان آموزش و یا حتی بدون هیچ دلیلی رخ دهد؛ اما اگر سگ جوان شما به طور مداوم شما را گاز می‌گیرد بهتر است این مسئله را پیش از آنکه به مشکل جدی‌تری تبدیل شود بررسی کنید.

سگ‌ها به هنگام اضطراب، ترس و حمله گاز می‌گیرند. می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزی سبب می‌شود سگ شما به گاز گرفتن ترغیب شود؟ آیا حال درونی سگ شما باعث این رفتارها می‌شود؟ اگر در آموزش به سگ خود در رابطه با اینکه دیگران را گاز نگیرد با مشکل مواجه هستید، سعی کنید برای این کار از یک مربی حرفه‌ای کمک بگیرید و یا از یک دامپزشک رفتار شناس کمک بخواهید. دامپزشک شما می‌تواند در این مورد یک نفر را به شما معرفی کند.

حرکات سگ

۳ . دور خود چرخیدن

سگ‌هایی که مدام به‌صورت دایره‌وار به دور خود می‌چرخند ممکن است مشکل سلامتی داشته باشند. بله گاهی سگ‌ها کارهای بامزه‌ای انجام می‌دهند و دم خود را زیاد تکان می‌دهد اما اگر سگ شما مدام این کار را تکرار می‌کند می‌تواند نشانگر وجود یک مشکل باشد. این حالت ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت گوش باشد اگرچه سگ‌های بول تریر دم خود را زیاد تکان می‌دهد.

مسلماً دلایل دیگری نیز برای این رفتار سگ شما وجود دارد. سگ‌های مسن‌تر ممکن است در این مواقع به سندرم وستیبولار مبتلا باشند و یا در بدن آن‌ها سم وجود داشته باشد و یا حتی به تومور مغزی مبتلا باشند چراکه همه‌ی سگ‌ها با خطر ابتلا به این بیماری‌ها مواجه‌اند. تنها کسی که می‌تواند دلیل به دور خود چرخیدن سگ شما را تشخیص بدهد دامپزشک است پس سگ خود را نزد ببرید تا او به معنای حرکات سگ به درستی پی ببرد.

۴ . کندن زمین

سگ‌ها به دلایل زیادی زمین را می‌کنند که عبارت‌اند از: فرار کردن، تعقیب حیوانات، ایجاد نقطه‌ای خنک برای دراز کشیدن و یا قایم کردن چیزی که برایشان مهم است. با این حال برخی از سگ‌ها در داخل منزل نیز به کندن نقاط مختلف می‌پردازند. آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که سگ شما بر روی پتو یا کاناپه را می‌کند تا جای خواب راحتی برای خود فراهم کند؟ این حرکت بیشتر در شب و به هنگام زمان چرت زدن او رخ می‌دهد که کاملاً عادی است.

اما اگر این رفتار در سگ شما به رفتاری آزار دهنده برای شما تبدیل ‌شده است و یا با این کار به لوازم منزل آسیب می‌زند، از یک مربی حرفه‌ای برای تعدیل این عادت لجوجانه کمک بگیرید.

حرکات سگ

۵ . خوردن مدفوع

سگ‌ها به دلایل مختلفی مدفوع خود را می‌خورند. گاهی این رفتار در سگ‌ها عادی است (اگرچه به نظر ما ناخوشایند است). سگ‌های کوچک ممکن است مادر خود را به هنگامی‌که آن‌ها را تمیز می‌کند ببینند (در این هنگام سگ مادر مدفوع کودک خود را می‌خورد) و بخواهند از او تقلید کنند. همچنین ترس می‌تواند سبب این مسئله شود. اگر سگ شما از عمل دفع بترسد ممکن است مدفوع خود را بخورد. همچنین ممکن است سگ شما فقط حس کنجکاوی داشته باشد. شاید او متوجه بوی خاصی در مدفوع خود شده است و کنجکاو است تا بداند طعم آن چطور است.

به‌علاوه سگ‌ها به دلیل سو تغذیه مدفوع خود را می‌خورند. حتماً از غذاهای مناسبی همچون Hill’s Ideal Ballance برای سگ خود استفاده کنید تا به هنگام مشاهده‌ی این رفتار مطمئن باشید که دلیل آن تغذیه‌ی نامناسب نیست. همچنین درصورتی‌که سگ شما با کاهش وزن مواجه شد به دامپزشک خود اطلاع دهید.

۶ . فشار دادن سر

اگر متوجه شدید که سگ شما سر خود را به دیوار یا شی‌ء سخت دیگری فشار می‌دهد، باید فوراً اقدام کنید. این رفتار نشانگر مسائلی جدی از جمله مسمومیت‌های سمی یا بیماری‌های مغزی است. در این مواقع بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.

۷ . تنفس سریع

سگ‌ها بیشتر گرمای بدن خود را از طریق دهان خود ساطع می‌کنند؛ بنابراین اگر سگ شما تند تند نفس می‌کشد احتمالاً بیش از حد گرمش شده است و قصد دارند دمای بدن خود را تعدیل کند. اگرچه باید به این رفتار دقت کنید چون ممکن است نشانگر وجود درد نیز باشد. پیش از اینکه سگ شما فعالیت فیزیکی انجام دهد به او کمک کنید تا بتواند دمای بدن خود را تعدیل کند و آب کافی بنوشد، خصوصاً در مواقعی که هوا گرم است. در صورتی که سگ شما مجروح شده است او را بلافاصله نزد دامپزشک ببرید. برخی مشکلات سلامتی دیگر نیز می‌توانند سبب افزایش سرعت تنفس شوند بنابراین درصورتی‌که در رابطه با این رفتار سؤالی داشتید، در تماس با دامپزشک خود درنگ نکنید.

حرکات سگ

۸ . نشستن سگ بر روی پنجه و یا میان پاهای شما

این رفتار معمولاً به‌اشتباه به عنوان یک رفتار که مالکیت را نشان می‌دهد در نظر گرفته می‌شود اما در حقیقت نشان‌دهنده‌ی اضطراب و عصبانیت استو معنای حرکات سگ مالکیت نیست. معمولاً سگ با این کار نمی‌خواهد سلطه خود را نشان دهد، بلکه می‌خواهد با نزدیک‌تر بودن به شما احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

اضطراب معمولاً مسئله‌ای است که مربی‌های سگ‌ها نمی‌توانند از پس آن بربیایند و به آن کمکی کنند، بنابراین در این مواقع با دامپزشک مشورت کنید تا ببینید که آیا نیاز است سگ خود را نزد دامپزشک رفتارشناس ببرید یا خیر.

۹ . کشیدن خود بر روی زمین

آیا تا به حال در حالی که سگتان در حال کشیدن خود بر روی زمین است و باسن خود را بر روی زمین قرار داده است، به او دقت کرده‌اید؟ شاید این کار بامزه به نظر برسد (و شاید هم خوشایند به نظر نرسد)؛ اما این مسئله نشان‌دهنده‌ی آن است که سگ شما در ناحیه‌ی مقعد با مشکل مواجه شده است. ممکن است که در این حالت کیسه‌های مقعدی سگ پر شده باشند و نیاز به تخلیه داشته باشند.

اگر سگ شما در این ناحیه مشکلی ندارد پس این رفتار به مشکل دیگری برمی‌گردد. آلرژی‌ها ممکن است سبب ایجاد حس خارش در پشت سگ شوند. گرچه شاید فکر کنید این رفتار می‌تواند به دلیل انگل نیز باشد، اما معمولاً انگل دلیل این رفتار نیست. با این حال به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سگ شما برنامه‌ی ضدانگلی مناسبی را دنبال می‌کند و به معنای حرکات سگ پی ببرید.

به علاوه در سگ‌هایی که علف می‌خورند یا دوست دارند اشیای اطراف خانه را لیس بزنند ممکن است رشته‌های علف و یا تارهای مو در مقعد آن‌ها گیر کرده باشد و بخواهند با کشیدن خود بر روی زمین آن‌ها را در بیاورند. این دلیل آخرین دلیل این رفتار بود که چندان جدی نیست اما با دانستن آن می‌توانید راحت‌تر به سگتان کمک کنید تا از خود مراقبت کند.

حرکات سگ

۱۰ . ادرار کردن

اگر سگ خانگی شما تربیت شده است، معمولاً غافلگیر کننده است که در وسط خانه ادرار کند. رفتار سگ‌ها معمولاً بدون دلیل تغییر نمی‌کند. به همین جهت سگ‌هایی که جای ادرار خود را یاد گرفته‌اند در صورتی که ناگهان در وسط منزل ادرار کنند باید مورد بررسی قرار گیرند. این رفتار و معنای حرکات سگ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکل مهمی در سگ باشد. خصوصاً اگر سگ به‌صورت مکرر این کار را می‌کند –حتی زمانی که در نزدیکی جای ادرار خود قرار دارد- این رفتار می‌تواند نمایانگر عفونت در مجاری ادراری، مثانه یا کلیه‌ها باشد. این رفتار حتی در سگ‌های مسن‌تر می‌تواند نشان‌دهنده‌ی زوال عقل باشد.

۱۱ . خمیازه کشیدن

اگرچه در این مواقع ممکن است فکر کنید که سگ شما به کمی خواب احتیاج دارد اما خمیازه‌ی سگ معمولاً نشان‌دهنده‌ی خستگی نیست و خمیازه کشیدن به معنای خواب در تفسیر معنای حرکات سگ نیست . شاید در این مواقع سگ مایل باشد کمی چرت بزند اما این رفتار می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ترس یا استرس نیز باشد. اگر سگ شما به هنگام مواجهه با یک فرد جدید زیاد خمیازه می‌کشد، در معرفی کردن او به سگ عجله نکنید. چراکه شاید سگ با او احساس راحتی نمی‌کند، از او ترسیده و یا دلیل بدون دلیل آشکاری از او ترسیده است. مهم نیست که دلیل خمیازه کشیدن سگ در برابر این فرد چیست اما باید بدانید که عجله کردن در امر آشنایی سگ با این فرد خوب نیست.

۱۲ . اضطراب از طرق گوناگونی نمود پیدا می‌کند

نشانه‌های اضطراب در سگ بنا بر PetMD عبارت‌اند از لرزیدن، بالا آوردن دم، مدفوع کردن در وسط منزل، گاز گرفتن و یا آسیب رساندن به خود، واق واق کردن و بسیاری از نشانه‌های دیگر.

ازآنجایی‌که سگ‌ها معمولاً حیوانات اجتماعی هستند، ممکن است در زمان تنها ماندن احساس ترس کنند. اگر سگ شما از اضطراب جدایی رنج می‌برد، باید هم شما و هم سگتان یاد بگیرید تا به هنگام خروج از خانه محیطی آرامش‌بخش فراهم کنید. قبل از اینکه از منزل خارج شوید سگ خود را به یک پیاده‌روی طولانی ببرید و یا در حیاط با او فچ بازی کنید تا حسابی خسته شود. بااین‌حال بیش‌ازحد او را تنها نگذارید. اگر همچنان سگ شما از اضطراب جدایی رنج برد، از یک فرد متخصص برای آموزش‌های رفتاری کمک بگیرید.

اگر سگ شما هر یک از این رفتارها را تجربه می‌کند و این رفتار در او عادی نیست پس نباید سعی کنید تا معنای حرکات سگ را تحلیل کنید، بدون هیچ درنگی به دامپزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل پزشکی، این مسئله سریع‌تر تشخیص داده شود. سگ شما موجودی اجتماعی و پرانرژی است و بدون دلیل نباید بی‌حال و منزوی شود. درصورتی‌که این اتفاق رخ داد، سگ شما درخواست کمک دارد.

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که اگر هر یک از حرکات سگ برای شما ملموس و قابل فهم نبود و معنای حرکات سگ را نفهمیدید به دامپزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است مشکل خاصی وجود داشته باشد اما شما پی ب معنای حرکات سگ نبرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    فرشته 23-03-2020

    عالی بود

      فرزانه شریعتی 03-04-2020

      سپاس از نظر لطفتون?

    علی حاجتی از خوزستان دهدز 15-07-2020

    کارشناسی برق ـ قدرت دارم.. همیشه دوست دارم مقاله، داستان، رمان و… بخونم.. از مطالب شما هم استفاده میکنم تشکر میکنم