زمان آن رسیده که برخی از پروژه‌های سیم کشی در خانه خود را خودتان برطرف کنید، اما از کجا باید شروع کنید؟ این مهم است که قبل از شروع کار بدانید که با چه چیزی سر و کار دارید، بنابراین یک درس کوچک در مورد “سیم کشی” آورده شده است که آموزش در مورد انواع مختلف سیم تا  نصب کلیدها، پریزها و چندین لوازم اصلی را شامل می‌شود. بیایید در این مطلب از مجله پین‌ورک به اصول سیم کشی ساختمان بپردازیم.

اصول سیم کشی ساختمان و اتصالات آن

۱ . سیم های معمول در خانه شما

قبل از شروع اولین پروژه الکتریکی مستقل خود، باید کمی درباره سیم هایی که با آن‌ها کار می‌کنید بیاموزید. سیم‌ها بسیار متفاوت هستند و هر کدام برای یک منظور طراحی شده‌اند.

سیم کشی در خانه شما به گونه‌ای انتخاب شده است که بتواند بار الکتریکی مورد نیاز و همچنین شرایطی که در معرض آن قرار می‌گیرد را تحمل کند. برخی از آن‌ها برای استفاده در داخل خانه طراحی شده‌اند در حالی که برخی دیگر می‌توانند دفن شوند. برخی برای تابلو برق شما هستند و برخی دیگر چراغ‌ها و پریزهای شما را وصل می‌کنند. ممکن است در ابتدا گیج کننده باشد، اما احتمالاً فقط با چند نوع سیم در خانه خود سروکار خواهید داشت.

 

۲ . شناخت رنگ ها و نشانه گذاری ها

روش‌های متنوعی برای تشخیص انواع سیم‌های برق وجود دارد. بیشتر کدنویسی‌های انجام شده استاندارد است، بنابراین با کمی مطالعه، شما می‌توانید متوجه شوید که با چه چیزی سروکار دارید.

در اصول سیم کشی ساختمان رنگ‌های متنوع سیم کشی‌ها به هدف ایجاد زیبایی طراحی نشده‌اند، بلکه یک سیستم رمزگذاری رنگ سیم وجود دارد که در مورد اکثر سیم‌های خانه شما صدق می‌کند. از همه مهم‌تر، باید بدانید که سیم‌های سیاه، قرمز، آبی و زرد داغ است و سبز اغلب سیم اتصال به زمین است.

اگر دقت کنید، یک سری حروف را روی بدنه سیم پیدا خواهید کرد. این برچسب‌ها نیز استاندارد هستند و اطلاعات بیشتری در مورد ساختار سیم به شما می‌گویند. به عنوان مثال، کد ممکن است به شما بگوید که سیم از جنس آلومینیوم یا مس است و یا اینکه از نظر حرارتی مقاوم است یا خیر. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیم کشی، متوجه خواهید شد که چه میزان به دانستن این موارد نیاز دارید.


مقالات مرتبط :


۳ . اهمیت اندازه سیم

در هر پروژه سیم کشی بسیار مهم است که شما گیج سیم را با درجه آمپر مدار مدار مطابقت دهید. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به آتش سوزی شود. گیج سیم اندازه فیزیکی سیم است، اما مقیاس آن مخالف محیط سیم است. این بدان معنی است که در واقع یک سیم ۲ گیج بزرگتر از سیم ۱۴ گیج است. اندازه تعیین می‌کند که چقدر جریان می‌تواند از آن عبور کند، بنابراین از سیم‌های بزرگتر برای بارهای سنگین‌تر استفاده می‌شود.

 

۴ . نصب یک پریز

بسیاری از مالکان خانه‌ها مایل هستند که تعمیرات ابتدایی سیم کشی خانه خود را خودشان انجام دهند. از جمله متداول ترین پروژه‌ها، نصب یک پریز است. این یک پروژه اولیه است که تقریبا هر کس با صرف وقت کافی برای یادگیری می‌تواند انجام دهد .

همچنین ممکن است بخواهید نحوه سیم کشی یک پریز دوقلو را یاد بگیرید. برای مثال اگر بخواهید یک لامپ را به یک پریز برق وصل کنید و بتوانید آن را از کلید دیواری روشن کنید دانستن این امر به شما کمک خواهد کرد.

 

۵ . نصب ساده یک کلید تک پل

کلید های برق از جمله تاسیسات الکتریکی هستند که ممکن است بخواهید خودتان آن را نصب کنید. بیشتر این موارد در خانه ها کلید های تک پل هستند. جایگزینی آنها به اندازه تعویض یک پریز برق آسان است.

در جایی در خانه ی شما ، ممکن است با یک کلید عجیب و غریب روبرو شوید که باعث شود شما متوقف شوید و تعجب کنید. به احتمال زیاد این کلید سه طرفه است. آنها کمی پیچیده تر هستند و برای کنترل یک چراغ واحد توسط چند کلید استفاده می شوند.

 

۶ . نصب یک تابلو برق

اکثر صاحبان خانه با مشکلات قطعی برق سروکار نخواهند داشت و آن‌ها را به شرکت خدمات شهری واگذار می‌کنند و یا یک برقکار را استخدام می‌کنند. با این وجود، احتمال دارد با تابلو برق کار کنید. چه شما یک تابلو جدید نصب می کنید و یا تعمیرات قدیمی را انجام می‌دهید، مهم است که آن را به درستی انجام دهید. از این گذشته، این مرکز اصلی برق کل منزل شماست.

در اصول سیم کشی ساختمان حتماً اتصالات ایجاد شده را به درستی برچسب گذاری کرده و با هرگونه تغییر آن‌ها را به روز کنید. خاموش کردن تصادفی چراغ‌های حمام هم زمان با استحمام همسرتان در هنگامی که قصد قطع کردن آشپزخانه را دارید ممکن است منجر به ناراحتی شود.

 

۷ . نصب یک ماشین ظرف شویی

لوازم جدید با چالش های الکتریکی خود همراه هستند، به همین دلیل بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند هزینه نصب را بپردازند. اگر اصرار دارید که این کار را خودتان انجام دهید، می‌توانید ماشین ظرفشویی را بدون مشکل نصب کنید. ماشین ظرفشویی دو مشکل عمده دارد: سیم کشی و خطوط آب و تخلیه. به همین دلیل ایده خوبی خواهد بود که مکانی را در نزدیکی سینک خود انتخاب کنید. با این کار در زمان و پول شما صرفه جویی خواهد شد.

 

۸ . انجام سیم کشی اجاق گاز

در اصول سیم کشی ساختمان استفاده از وسایل برقی متنوع مهارت شما در انجام کارهای الکتریکی را میطلبد. برای مثال، ممکن است شما المنت اجاق گاز خود را تعویض کنید که این یک پروژه نسبتا ساده است. همچنین ممکن است لازم باشد سیمی را وصل کنید. روش دقیقی که لازم است دنبال کنید به سه شاخه و یا چهار شاخه بودن اتصالات بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید که این وسایل بزرگ دارای ولتاژهای سنگین هستند، بنابراین نکات ایمنی مطالعه کنید. به عنوان مثال، وصل کردن یک سیم سست به یک ورودی می‌تواند شوک مهلک به شما وارد کند. از انجام این کار جدا خودداری کنید.

 

۹ . نصب سیم های خشک کن

چرا مجبور هستید که یک سیم خشک کن را جداگانه بخرید؟ این یکی از رمز و رازهای بهسازی خانه است، اما این یک واقعیت زندگی است. دفعه دیگر که به نصب یک خشک کن جدید نیاز داشته باشید، با گذراندن این دوره آموزشی آماده خواهید بود.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع اصول سیم کشی ساختمان پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. همچنین در صورت نیاز به تعمیرکار یا برقکار برای تعمیر وسایل الکتریکی و برقکاری در منزل می‌توانید با کلیک بر روی سایت خدمات پین‌ورک سفارش خود را ثبت کنید تا تعمیرکاران مجرب پین‌ورک در اسرع وقت حاضر شوند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    mohamad 03-11-2020

    درود بر شما عالی بود