زمانی که آب یخ می‌زند، منبسط می‌شود اما متأسفانه لوله‌های آب (فلزی یا پلاستیکی) خاصیت انبساطی ندارند. این موضوع خطر ترکیدگی لوله را افزایش می‌دهد و خرج زیادی روی دستتان می‌گذارد. خبر خوب این است که شما می‌توانید با گرم نگه‌داشتن لوله از انبساط آن پیشگیری کنید. اگر برای مدت‌زمان زیادی در زمستان خانه را ترک کردید، باید فلکه آب را ببندید. از طرف دیگر، اگر یخ‌زدگی شدید به لوله‌های خانه صدمه می‌زند، می‌توانید آن‌ها را گرم نگه‌دارید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب می‌پردازیم.

 

روش اول | گرم نگه‌داشتن لوله‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

 جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۱ . دور لوله‌ها نوارهای گرم‌کننده بپیچید.

برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب نوار UL ترموستات دار تهیه کنید. این اقدام احتیاطی باعث می‌شود که لوله‌ها بیش‌ازاندازه گرم نشوند. می‌توانید نوار را به دور لوله‌ها بپیچید و یا آن را در امتداد لوله بچسبانید. برای انجام این کار از دستورالعمل موجود در دفترچه راهنمای محصول استفاده کنید. بااینکه می‌توانید به همراه بعضی از نوارهای گرم‌کننده عایق نصب کنید، گروهی از نوارها وجود دارند که ممکن است باعث آتش گرفتن عایق بشوند. همیشه قبل از نصب نوار اطلاعات مربوطه را مطالعه کنید. به‌عنوان جایگزین می‌توانید از یک لامپ منعکس‌کننده گرما در یک فضای خشک و محصور استفاده کنید. در شب‌های سرد چک کنید که لامپ کار می‌کند یا خیر.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۲ . لوله‌ها را عایق‌بندی کنید تا هوای سرد به آن‌ها برخورد نکند.

برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب دور لوله‌ها عایق فوم پلاستیکی مخصوص بپیچید. دقت کنید که بین لوله و عایق فضای خالی وجود نداشته باشد. قسمت‌هایی از عایق که به گوشه‌های لوله می‌رسد را خوب ببندید و آن را با نوار ببندید. هنگام نصب عایق، فوم را خشک نگه‌دارید. وقتی دما زیر صفر درجه بود، دره‌ای کابینت‌ها را باز بگذارید. این کار باعث می‌شود هوای گرم جریان داشته باشد و از یخ زدن آب جلوگیری می‌کند. عایق‌بندی به‌تنهایی از یخ‌زدگی جلوگیری نمی‌کند بلکه تنها میزان انتقال گرما و سرما را کنترل می‌کند.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۳ . خطوط زه کشی آب را عایق‌بندی کنید.

برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب در این قسمت‌ها هم به همان شکل که لوله‌ها را عایق‌بندی کردید عمل کنید. به سینک دستشویی و آشپزخانه نیز توجه داشته باشید. از زیرزمین و نقاط کور چشم‌پوشی نکنید. در روزهای سرد لامپ‌های گرم‌کننده در این مناطق قرار دهید. اگر نگران خطر آتش‌سوزی هستید، درهای زیر سینک آشپزخانه و دستشویی را باز بگذارید تا هوای گرم اطراف لوله‌ها جریان داشته باشد.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۴ . فلکه آب را در روزهای سرد بدون برق باز بگذارید.

اگر جریان برق را قطع کنید، آب با سرعت کمی در لوله‌ها جریان خواهد داشت اما سرعت آن در قسمت‌های خنک شیر آب بیشتر خواهد بود. نیازی به جریان آب پرسرعت نیست. آب حمام نیز تا جایی که یخ نزند می‌تواند خنک باشد.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۵ . از یک سوپاپ جریان آب و انتقال گرما استفاده کنید.

این وسیله برای عملکرد خود نیازی به جریان برق ندارد. این سوپاپ از مسیر آب عبور می‌کند و به‌طور مداوم آب گرم را به جریان می‌اندازد. قبل از نصب، آب را از شیر اصلی ببندید. با یک اره آهن‌بری کوچک دریچهٔ زیر سینک را ببرید. از این مسیر برای وصل کردن سوپاپ به دیوار استفاده کنید و محل اتصال را با آچارفرانسه محکم کنید. هر زمان که لازم بود جریان آب قطع شود، دریچه را ببندید. در این روش لازم است که سوپاپ در سطح بالاتری از آب‌گرم‌کن قرار بگیرد. جریان داشتن آب گرم به‌صورت مداوم باعث می‌شود مبلغ قبض برق افزایش یابد.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۶ . هر جای خالی و یا ترکی نزدیک لوله‌ها را پرکنید.

سوراخ‌های کوچک، ترک‌ها، و شکاف‌ها باعث می‌شود هوای سرد وارد خانه بشود و ممکن است موجب یخ زدن لوله‌ها بشوند، حتی اگر بقیه قسمت‌های خانه گرم باشند. تمام قسمت‌های نزدیک لوله‌ها را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ درزی وجود ندارد. اگر ترکی وجود داشت آن را مسدود کنید تا هوای سرد از آن عبور نکند.

گرم کردن لوله‌های یخ ‌زده آب

۷ . از “ردی تمپ” استفاده کنید.

این وسیله بر دمای آب داخل لوله‌ها نظارت دارد. یکی از مسیرهای شیر آب را قطع کنید و آن را به این دستگاه وصل کنید. سپس هر دو مسیر را به هم متصل کنید. دستگاه را به سوکت استاندارد روی دیوار وصل کنید و دمای موردنظر را تنظیم کنید. تأثیر دمای انتخابی خود را با باز کردن آب سرد امتحان کنید و ببینید آبی که از شیر بیرون میاید چقدر سرد یا گرم است و برای این‌که به دمای دلخواه برسد مجدداً آن را تنظیم کنید. هنگامی به نتیجه بهینه می‌رسید که آب سرد یا گرم در لوله آب سرد و یا قسمتی از لوله که به حفاظت نیاز دارد بماند. اگر یک آب‌گرم‌کن بدون مخزن دارید، به‌جای مدل معروف ATC3000 نیاز به مدل TL400 دارید. در فصولی که نیازی به جریان آب گرم ندارید دمای تعیین‌شده را پایین بیاورید.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله

۸ . ترموستات را تنظیم کنید.

ترموستات را در دمای حداقل ۱۳ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا دمای آب را بالای صفر نگه دارد. این کار همچنین باعث می‌شود هوای گرم پشت دیوار، جایی که معمولاً لوله‌ها قرار دارند، جریان داشته باشد.

 

روش دوم | زه کشی مجرای آب

 جلوگیری از یخ‌‌زدگی لوله آب

۱ . منبع اصلی آب را پیدا کنید.

این بخش شامل دو قسمت است. یک قسمت را در طرف سمت خیابان خانه می‌توانید پیدا کنید. محل قرارگیری قسمت دوم بستگی به محل زندگی‌تان دارد. اگر در یک محیط گرم زندگی می‌کنید، به دیوار خارجی مراجعه کنید. اگر در محیط خنک زندگی می‌کنید به زیرزمین سر بزنید.

پیشگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۲ . شیر منبع اصلی را ببندید.

در ابتدا تمام شیرهای آب را بازکنید. سپس هر دو بخش دریچه را ببندید. دقت داشته باشید که آب در حال خروج از شیر بعد از چند دقیقه قطع شود. اگر نشد، مجدداً به شیرهای آب مراجعه کنید و تا جایی که می‌توانید آن را محکم ببندید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید با یک لوله‌کش تماس بگیرید. اگر از دیوار آب چکه کرد، سوییچ برقی را قطع کنید تا از ریزش داخلی آب جلوگیری کنید.

پیشگیری از یخ زدگی لوله

۳ . شیرهای فرعی آب را نیز ببندید.

اگر سیستم خارجی جریان آب دارید این مرحله را طی کنید زیرا نمی‌توانید شیرهای اصلی را ببندید. از دسته‌های گرد و یا بیضی استفاده کنید. دسته را به‌صورت ساعت‌گرد بچرخانید تا دریچه بسته شود. دریچه‌های مربوط به لوله‌های اصلی را ببندید. این‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ماشین ظرف‌شویی
  • ماشین لباس‌شویی
  • یخ‌ساز موجود در یخچال
  • به دنبال این دریچه در زیر سینک و یا زیرزمین بگردید.

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله

۴ . مسیرهای آب را بررسی کنید.

دقت کنید که نشتی، زنگ‌زدگی، ترک‌خوردگی، و دیگر نشانه‌های خرابی وجود نداشته باشد. اگر به هریک از این موارد برخوردید آن‌ها را با شلنگ‌های پوشش داده‌شده با فولاد ضدزنگ تعویض کنید. این شلنگ‌ها از انواع لاستیکی خود ماندگارتر هستند. اگر به کمک نیاز داشتید از یک لوله‌کش کمک بگیرید.

رفع یخ زدگی لوله آب

۵ . پمپ چاه را تخلیه کنید.

یک محافظ باتری برای شیر در مواقع کمبود برق نصب کنید. آب را در مخزن بریزید. خودبه‌خود باید آب به جریان بیافتد اگر این‌طور نبود چک کنید که شیر آب به برق وصل است یا خیر. اگر بازهم کار نکرد: موتور را چک کنید که در حال کار کردن باشد. لوله را چک کنید که دچار یخ‌زدگی و یا مسدود بودن نباشد. لوله تخلیه را چک کنید. اگر فایده‌ای نداشت از یک لوله‌کش کمک بگیرید.

پیشگیری از یخ زدگی لوله

۶ . شیر آب را از فلکه بیرون از خانه قطع کنید.

این بخش شامل شلنگ و آب‌پاش می‌شود. همه این بخش‌ها را قبل از زمستان و قبل از این‌که دمای هوا به زیر صفر برسد قطع کنید. آب داخل شلنگ ممکن است یخ بزند در شیر آب بماند تا زمانی که به لوله‌های شما برسد. هر لوله‌ای که یخ بزند ممکن است بترکد. همچنین می‌توانید شیر آب را با یک شیر که آب را از سرمای بیرونی حفظ می‌کند جایگزین کنید. این نوع شیرها هم‌سطح با لوله‌های اتصال هستند. انتخاب دیگر این است که از یک فروشگاه فلز آلات یک شلنگ شکننده خلأ تهیه کنید. این شلنگ‌ها وارد شلنگ فعلی می‌شوند تا از یخ‌زدگی جلوگیری کنند.

پیشگیری از یخ زدگی لوله

۷ . شلنگ خارجی را تعمیر کنید.

می‌توانید برای جلوگیری از بروز مشکل در این شلنگ از سه روش استفاده کنید. دور آن عایق فومی پلاستیکی بکشید. شلنگ را بازکنید تا هرگونه آب اضافه در لوله‌های اتصال را بیرون بکشد. آن را با یک شلنگ که آب‌های موجود در لوله‌های دیواری را خالی می‌کند تعویض کنید.

پیشگیری از یخ‌زدگی لوله آب

۸ . از یک لوله‌کش کمک بگیرید.

اگر در آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید از یک لوله‌کش بخواهید تا کار شمارا بررسی کند که هیچ اشکالی به وجود نیاید. همچنین از او بخواهید آب‌گرم‌کن را خالی کند. برای احتیاط بیشتر از او بخواهید آب به‌جامانده در لوله‌ها را خالی کند و آن‌ها را با ضدیخ جایگزین کند.

 

روش سوم | ذوب کردن لولهٔ یخ‌زده

 رفع یخ‌زدگی لوله آب

۱ . لوله یخ‌زده را پیدا کنید.

برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب همهٔ شیرهای آب را یکی‌یکی بازکنید. اگر هیچ‌یک از آن‌ها کار نمی‌کردند، لولهٔ یخ‌زده نزدیک به و یا خود منبع اصلی است که معمولاً در طرف رو به خیابان زیرزمینتان و یا در یک محیط عایق نشده قرار دارد. لوله را لمس کنید تا محلی که خنک‌تر است را پیدا کنید. این همان قسمت یخ‌زده است. اگر آب از بعضی شیرها خارج شد اما از بقیه نه، ممکن است مشکل از لولهٔ متصل به بعضی شیرها و یا لوله‌ای در یک‌طرف خانه باشد. لوله‌های دیوارهای بدون عایق را قبل از بقیه قسمت‌ها چک کنید. شیرهای تمام لوله‌های یخ‌زده را باز بگذارید تا زمانی که آب از آن‌ها خارج شود. سپس شیر آب راکمی ببندید.

رفع یخ‌زدگی لوله‌های آب

۲ . قسمت یخ‌زدهٔ لوله را چک کنید.

برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب بعضی از لوله‌های پلاستیکی یا مسی ممکن است ترک‌بردارند. این باعث می‌شود زمانی که آب گرم شود آب بیرون بپاشد. اگر لوله شکافته به نظر می‌رسد و یا ترکی دارد به‌سرعت با یک لوله‌کش تماس بگیرید. منبع آب و آب‌گرم‌کن را قطع کنید. اگر ترکی وجود نداشت به کار ذوب کردن خود ادامه دهید.

رفع یخ‌زدگی

۳ . اطراف قسمت یخ‌زده را گرم‌کنید.

در جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب از یک وسیله گرمایشی برقی مثل سشوار و یا لامپ حرارتی استفاده کنید تا از آتش‌سوزی جلوگیری کنید و بااحتیاط عمل کنید. هیچ‌وقت مدت زیادی این وسایل را روشن نگه ندارید. اگر به مشکلی برخوردید با یک لوله‌کش تماس بگیرید. وسایل گرمایشی، لامپ‌های حرارتی، و لامپ‌های منعکس‌کننده می‌توانند حرارت زیادی تولید کنند که ممکن است شعله و یا خاکستر ایجاد کنند. اگر قصد داشتید از این وسایل برای زیر سینک ظرف‌شویی استفاده کنید ابتدا تمام مواد شیمیایی را از محیط دور کنید. هیچ‌وقت از این وسایل گرمایشی در محیط‌های کوچک استفاده نکنید زیرا ممکن است آتش‌سوزی ایجاد کنند.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع جلوگیری از یخ‌زدگی لوله آب پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.