اینکه درپوش استخر را بردارید و ببینید که آب آن به رنگ سبز گراییده است و مثل باتلاق به نظر می‌رسد اصلاً منظره جالبی نیست. به نظر شما چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم این یعنی جلبک‌ها به طور موقت سطح آب را پوشانده‌اند و شما باید قبل از شنا کردن به دقت اقدام به پاک‌سازی آب استخرتان کنید. مطلب زیر را بخوانید تا بتوانید با نکات ارائه‌شده در آن آب سبز استخرتان را از بین ببرید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی پاسخ سوال چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم می‌پردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم

بخش ۱

آماده شدن برای تمیزکاری استخر و دانستن اینکه چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم؟

  1. ابتدا آب استخر را تست کنید.

از یک کیت تست شیمیایی برای تست میزان کلورین و PH آب و تعیین اندازه مشکل به وجود آمده استفاده کنید. وقتی میزان کلورین آب به کمتر از ۱ PPM برسد جلبک‌ها در استخر شروع به رشد می‌کنند و با بیشتر شدن تعدادشان آب استخر به رنگ سبز در می‌آید. وقتی چنین اتفاقی رخ دهد لازم است با استفاده از مواد شیمیایی به آب استخر شوک وارد کنیم تا جلبک‌ها از بین رفته و کلورین آب به میزان عادی خود برگردد.

  • حفظ و نگهداری درست از استخر شامل تعویض مرتب فیلترها و بررسی اینکه میزان کلورین و PH آب همیشه ثابت بماند می‌تواند از همان ابتدا از رشد جلبک‌ها جلوگیری کند.
  • جلبک‌ها به طور مستمر در حال رشد هستند بنابراین رها کردن استخر به حال خود برای حتی چند روز بیشتر ممکن است باعث سبز رنگ شدن آب استخر شود.
  1. تعادل شیمیایی آب استخر را تنظیم کنید.

قبل از پاک‌سازی استخر میزان PH آب را با اضافه کردن اسید یا باز متعادل کنید و سطح PH آن را به حدود ۷ یا ۸ برسانید. این بیشترین مقدار PH ای است که آب استخر به طور عادی باید داشته باشد اما موقعی که می‌خواهید استخر را از وجود جلبک‌ها پاک‌سازی کنید این میزان ضرورت پیدا می‌کند. در ادامه نحوه تنظیم میزان PH آب آورده شده است:

  • پمپ آب را روشن کنید تا مواد شیمیایی در سراسر استخر پخش شوند.
  • سطح PH را با افزودن سدیم کربنات افزایش داده یا با استفاده از سدیم سولفات کاهش دهید (بستگی به این دارد که مقدار اولیه PH پایین باشد یا بالا).

آب سبز استخر

  1. از کارکرد درست فیلترها اطمینان حاصل کنید.

آب استخر را از وجود همه برگ‌ها، مواد چسبنده و سایر خس و خاشاکی که ممکن است باعث مسدود شدن فیلتر شوند پاک‌سازی کنید. در صورت نیاز فیلتر را جدا کرده و بشویید و اطمینان پیدا کنید که قبل از اضافه کردن مواد شیمیایی به استخر برای نابود کردن جلبک‌ها فیلترها درست کار کنند. فیلتر را طوری تنظیم کنید که ۲۴ ساعت شبانه‌روز را کار کند تا بتواند در طی فرایند پاک‌سازی استخر جلبک‌ها را پشت خود جمع کند.

آب سبز استخر

      ۴٫ دیواره‌ها و کف استخر را لایه‌برداری کنید.

قبل از اضافه کردن هر نوع ماده شیمیایی به آب با فرچه مخصوص استخر دیواره‌ها و کف آن را بسابید و لایه‌برداری کنید. جلبک‌ها به سطح آب گسترش پیدا می‌کنند اما با لایه‌برداری می‌توان حذفشان کرد. عمل لایه‌برداری همچنین توده جلبک‌ها را از هم جدا می‌کند و باعث می‌شود که مواد شیمیایی سریع‌تر اثر کنند.

  • نواحی‌ای از استخر را که توده جلبک‌ها روی هم انباشته شده‌اند به دقت بسابید. این توده‌ها را از هم جدا کنید تا بتوانید استخر را به دقت تمیز کنید.
  • اگر جنس استخرتان از پلاستیک وینیلی است از یک لایه‌بردار یا فرچه پلاستیکی استفاده کنید. فرچه‌های سیمی ممکن است به استخرهای پلاستیکی لطمه وارد کنند اما در استخرهای سیمانی استفاده از آن‌ها بی‌خطر است.

آب سبز استخر


مقالات مرتبط :


 

بخش ۲

شوک وارد کردن به آب یکی از پاسخ‌های مناسب برای سوال چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم است.

  1. به آب استخر شوک وارد کنید.

مواد شیمیایی شوک دهنده به استخر دارای سطوح بالایی از کلورین هستند که جلبک‌ها را از بین برده و آب را میکروب‌زدایی می‌کنند. یک شوکر قدرتمند حاوی حدوداً ۷۰ درصد کلورین انتخاب کنید که برای زدودن توده‌های ضخیم جلبک و از بین بردن باکتری‌ها کافی باشد. دستورالعمل‌های نوشته شده روی پاکت شوکر را به دقت دنبال کرده و مقداری را استفاده کنید که مناسب با حجم آب استخر باشد.

  • اگر میزان جلبک‌ها در استخر زیاد است ممکن است مجبور شوید که بیشتر از ۱ بار آن را پاک‌سازی کنید تا از رشد جلبک‌ها جلوگیری به عمل آورید.
  • هنگام افزودن شوکر به آب ممکن است رنگ آب تیره و کدر به نظر برسد اما با عبور جریان آب از میان فیلتر مجدداً شفاف و زلال خواهد شد.

آب سبز استخر

  1. وقتی میزان کلورین به زیر ۵٫۰ رسید ماده جلبک‌کش را به استخر اضافه کنید. اجازه دهید ماده جلبک‌کش به مدت حداقل ۲۴ ساعت درون آب استخر بماند.

آب سبز استخر

۳٫ با تمیز کردن گاه و بیگاه فیلتر استخر و زدودن جلبک‌های مرده از ایجاد فشار روی فیلتر جلوگیری کنید. وقتی جلبک‌ها می‌میرند به کف استخر افتاده یا روی آب شناور می‌شوند. همچنین رنگ سبزشان را از دست می‌دهند.

آب سبز استخر

بخش ۳

اتمام کار و پاسخ سوال چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم

  1. بقایای جلبک‌های مرده را از سطح استخر بزدایید.

مجدداً با فرچه ته و دیوارهای استخر را بسابید بعد تمام جلبک‌های مرده را جمع کنید. اگر میزان جلبک‌های مرده زیاد است و جمع‌آوری‌شان برای شما سخت است می‌توانید یک لخته کننده روی تکه‌های جلبک بریزید تا دوباره به هم بچسبند و بعد به آسانی جمعشان کنید.

آب سبز استخر

۲٫ تا زمانی که همه جلبک‌ها از بین بروند فیلتر را روشن نگه دارید.

آب استخر شما باید بعد از پاک‌سازی مثل بلور زلال و شفاف شود. اگر دیدید که جلبک‌ها دوباره ظاهر شدند فرایند شوک دادن به آب را تکرار کنید تا زمانی که همه جلبک‌ها از بین بروند.

آب سبز استخر

۳٫ با کیت تست شیمیایی مجدداً تعادل شیمی آب را بررسی کنید. تعادل شیمی آب باید در میزان عادی خود قرار داشته باشد.

آب سبز استخر

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که جهت یافتن پاسخ‌های بیشتر سوال چگونه آب سبز استخر را از بین ببریم با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.