سیستم تهویه هوای اسپلیت یک گزینه عالی برای خنک نگه‌داشتن خانه‌ شما در ماه‌های تابستانی است. این مدل از A/C بدون مجرا است،‌ پس نصب کردن یونیت خنک‌کننده در داخل و یونیت کمپرسور و کندانسور در خارج و بعد لوله‌کشی و کشیدن یک سیم بین دو یونیت تمام کاری است که باید بکنید. اگر نمی‌خواهید که یک متخصص برای نصب سیستم تهویه هوای اسپلیت استخدام کنید و کمی تجربه در زمینه لوله‌کشی و برق‌کاری دارید،‌ می‌توانید یونیت را خودتان نصب کنید. هر یونیت تهویه هوا با توجه با سازنده‌اش خاص است، ولی فرآیند نصب کلی یکسان است. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع راهنمای نصب اسپیلت می‌پردازیم.

مرحله اول : برپایی یونیت داخلی جهت نصب اسپیلت

نصب اسپیلت

۱ . یک مکان بدون مانع روی دیوار داخلی برای سوارکردن یونیت داخلی انتخاب کنید.

برای نصب اسپیلت شما نیاز خواهید داشت برای کشیدن لوله‌ها از یونیت داخلی به خارجی سوراخی در دیوار درست کنید، پس مطمئن شوید که ناحیه‌ای که انتخاب می‌کنید این امکان را به شما می‌دهد. برای گرفتن بهترین نتایج نقطه‌ای را انتخاب کنید که از نور مستقیم آفتاب و منابع گرمایی دور است. یونیت را ۲.۱ متر بالاتر از زمین سوار کنید و مطمئن شوید که از هر دو طرف ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر فضای خالی برای جریان هوای کافی وجود دارد.

  • مکانی را انتخاب کنید که داربست دارد تا مطمئن شوید دیوار برای تحمل وزن یونیت به اندازه کافی قوی است.
  • یونیت را با فاصله حداقل ۱ متر از آنتن‌ها و خطوط برق یا اتصال که برای تلویزیون، رادیو،‌ سیستم‌های امنیت خانگی، مخابرات، یا تلفن‌ها است، نصب کنید. نویز الکتریکی که توسط این منابع ایجاد می‌شود می‌تواند باعث مشکلات عملکردی برای دستگاه تهویه هوای شما شود.
  • از نواحی که گاز ممکن است نشت کند یا غبار روغن و سولفور وجود دارد دوری کنید.

راهنمایی: یک مکان مرکزی مانند اتاق نشیمن را برای یونیت داخلی انتخاب کنید تا هوای خنک بتواند به راحتی در داخل خانه‌تان جریان یابد.


مقالات مرتبط :


راهنمای نصب اسپیلت

۲ . صفحه سوارکردن را روی دیوار محکم کنید.

صفحه سوارکردن را در جایی که می‌خواهید یونیت داخلی را نصب کنید نگه‌دارید. از یک شاغول استفاده کنید تا مطمئن شوید که هم از لحاظ افقی و هم از لحاظ عمودی تراز است. از یک مداد برای علامت‌گذاری نقاطی که پیچ‌ها قرار است از آن‌ها عبور کنند استفاده کنید، صفحه را بردارید و سپس در مکانی که هر پیچ فرو خواهد رفت یک سوراخ توسط دریل ایجاد کنید.

  • صفحه را به گونه‌ای جایگذاری کنید که با سوراخ‌ها هماهنگ باشد، در سوراخ‌ها رولپلاک قراردهید و صفحه را به‌وسیله پیچ‌ها به دیوار محکم کنید.

 

آموزش نصب اسپیلت

۳ . یک سوراخ ۷.۶ سانتی‌متری برای عبور دادن لوله‌ها در دیوار درست کنید.

در وسط سوراخ صفحه سوارکردن یک علامت بگذارید. از یک مته سوراخ در یا دریلی که ابزار درست کردن سوراخ به آن وصل شده‌است، برای ساختن سوراخی ۷.۶ سانتی‌متری که کمی به سمت پایین متمایل باشد، برای اطمینان از خشک‌شدن کافی، استفاده کنید.

  • قبل از بریدن یا سوراخ‌کردن دیوار، مطمئن شوید که در پشت دیوار هیچ‌گونه سیم یا سوراخی وجود ندارد.

 

راهنمای جامع نصب اسپیلت

۴ .  اتصالات الکتریکی را در یونیت داخلی چک کنید.

پنل جلویی دستگاه را بلند کنید و محافظ را بردارید. مطمئن شوید که کابل‌‌ها به ترمینال‌های پیچی وصل هستند و سیم‌کشی با دیاگرامی که به همراه یونیت وجود دارد، هم‌خوانی دارد.

 

نصب اسپیلت

۵ . لوله‌ها و کابل‌ها را از داخل سوراخ رد کنید و سپس آن‌ها را یونیت وصل کنید.

سیم‌های مسی، سیم برق و لوله تخلیه را با چسب برق به یک‌دیگر محکم کنید. لوله تخلیه را برای اطمینان از جریان داشتن راحت آب، در پایین قراردهید. لوله‌ها و کابل‌ها را از داخل دیوار عبور دهید و سپس آن‌ها را همان‌طور که دفترچه راهنما نشان‌می‌دهد، به نقاط مشخص شده بر روی یونیت محکم کنید.

  • هر خط لوله از پیش‌ عایق شده‌است به همین دلیل نیازی نیست که نگران عایق‌بندی اضافه باشید.
  • تا جایی که می‌توانید تلاش کنید که سیم‌ها و لوله‌ها خم نشوند تا مطمئن شوید که یونیت بهترین عملکرد را خواهد داشت.
  • مطمئن شوید که لوله تخلیه آب را در مکان مناسبی تخلیه می‌کند. به دفترچه راهنما که به همراه کیت‌تان آمده برای جزئیات بیشتر مراجه کنید.

۶ . یونیت داخلی را به صفحه سوارکردن محکم کنید.

در نصب اسپیلت برای آن‌که دستگاه تهویه هوا را به دیوار متصل کنید، به سادگی اتصالات ماده را در پشت یونیت با اتصالات نر برروی صفحه سوارکردن هماهنگ کنید و سپس محکم فشار دهید تا یونیت را در جای خود محکم کنید.

  • بهتر است که از یک دوست برای محکم نگه‌داشتن یونیت هنگامی که اتصالات را محکم می‌کنید کمک بگیرید.

مرحله دوم : نصب کندانسور خارجی جهت نصب اسپیلت

تهویه هوای خانگی با اسپیلت

۱ . یونیت خارجی را در مکانی قرار دهید که به دور از هرگونه ترافیک سنگین، گرد و غبار و یا نواحی گرم باشد.

سوراخی را که در داخل صفحه سوارکردن برای یونیت داخلی ایجاد کردید پیدا کنید و یونیت خارجی را تا فاصله ۱۵ متری قرار دهید تا لوله‌ها و کابل‌ها به راحتی بتوانند به آن وصل شوند. مکانی را انتخاب کنید که حداقل ۳۰ سانتی‌متر فضای خالی از هر طرف دارد تا دستگاه بتواند عملکرد درستی داشته باشد. اگر ممکن است، مکانی را انتخاب کنید که علاوه بر دور بودن از غبار و ترافیک، در سایه است تا بتواند از یونیت در برابر باد نیز محافظت کند و عملکرد یونیت را در بهترین حالت نگه‌دارد.

  • مطمئن شوید که هیچ آنتن یا رادیویی در فاصله ۳ متری کندانسور خارجی نیست.

 

سیستم تهویه هوای اسپیلت

۲ . یک صفحه بتنی را روی زمین قرار دهید.

یونیت خارجی را مستقیما روی زمین قرار ندهید چرا که سنگین است و ممکن ‌است روی سنگ‌ها و خاک جابه‌جا شود. ضروری است که کندانسور روی یک صفحه بتنی، که می‌توانید در فروشگاه‌های بهسازی خانه پیدا کنید، نصب شود. صفحه‌ را در جایی که می‌خواهید یونیت را نصب کنید قراردهید و از یک شاغول برای اطمینان از صاف و یکدست بودن آن، استفاده کنید.

راهنمایی : صفحه بتنی را به گونه‌ای قرار دهید که به اندازه کافی بالا باشد تا هنگام برف و باران، اگر چاله آبی تشکیل شد، یونیت از آن بیرون بماند.

 

نصب اسپیلت

۳ . یونیت خارج را روی صفحه بتنی محکم کنید.

یک بالشتک پلاستیکی بر روی صفحه قرار دهید تا لرزش‌ها را به حداقل برسانید، سپس کندانسور خارجی را بالای صفحه قرار دهید. یونیت را به وسیله قلاب‌های لنگری به بتن محکم کنید.

 

راهنمای نصب اسپیلت

۴ . سیم‌کشی یونیت خارجی را چک کنید.

محافظ کندانسور را بردارید. با توجه به دیاگرام سیم‌کشی یونیت در دفترچه راهنما مطمئن شوید که سیم‌ها همان‌گونه که دیاگرام نشان می‌دهد وصل شده‌اند. هرگونه تغییرات لازم را انجام دهید.

  • کابل‌ها به وسیله گیره کابل محکم کنید و سپس محافظ را در جای خود بگذارید.

 

نصب اسپیلت

۵ . لوله‌ها و سیم‌ها را به یونیت خارجی متصل کنید.

برای محکم کردن دو لوله مسی از یونیت داخلی به یونیت خارجی از مهره‌های شعله‌ای استفاده کنید، همان‌طور که دفترچه راهنما نشان می‌دهد. همچنین سیم برقی را که از یونیت داخلی به یونیت خارجی می‌آید وصل کنید.

  • در نهایت، منبع تغذیه را به یک خروجی مشخص وصل کنید.
  • اگر لازم بود، می‌توانید سیم‌های مسی را برای حذف کردن اضافه‌ها ببرید.

مرحله سوم : کامل کردن پروژه جهت نصب اسپیلت

راهنمای جامع نصب اسپیلت

۱ . هوا و رطوبت را از داخل مدار خنک کننده خارج کنید.

سر مجاری ۲ راهه و ۳ راهه و خروجی سرویس را بردارید و شلنگ یک پمپ خلأ به خروجی سرویس وصل کنید. پمپ خلأ را تا هنگامی که فشار خلأ آن به ۱۰ میلی‌متر برسد روشن نگه‌دارید. سپس دستگیره فشار کم را ببندید و سپس پمپ را خاموش کنید.

  • همه مجاری و لولاها را برای نشتی‌ها چک کنید، سپس پمپ را جدا کنید. حالا سر مجاری را در جای خود بگذارید.

 

نصب اسپیلت

۲ . لوله‌ها را به وسیله گیره به دیوار محکم کنید.

برای آن‌که مطمئن شوید که لوله‌ها و کابل‌ها به اطراف حرکت نمی‌کنند و جدا نمی‌شوند، آن‌ها را به دیوار خارجی خانه‌تان به وسیله گیره‌هایی که به همراه پکیج دستگاه آمده‌اند محکم کنید. برای آن‌که مطمئن بشوید که گیره‌ها به درستی در جای خود قرارگرفته‌اند، راهنمایی‌های دفترچه را دنبال کنید.

 

نصب اسپیلت

۳ . سوراخ دیوار را با استفاده از فوم پلی‌یورتان بپوشانید.

فوم پلی‌یورتان را داخل سوراخی که در دیوار ایجاد کرده‌اید اسپری کنید تا کابل‌ها و لوله‌های داخل دیوار را بپوشانید. مطمئن شوید که سوراخ به طور کامل پوشیده شده‌است تا از ورود حشرات و هوای گرم جلوگیری کنید.

  • با توجه به راهنمایی‌های دفترچه قبل از آن‌که دستگاه خود را روشن کنید مطمئن شوید که فوم خشک شده‌است.

 

نصب اسپیلت

۴ . یونیت خود را روشن کنید و از هوای خنک لذت ببرید.

تمام کاری که مانده‌است این است که دستگاه A/C خود را روشن کنید، که این‌ کار را می‌توانید با یونیت داخلی انجام دهید. حدود ۲ دقیقه زمان نیاز است تا هوای خنک به داخل خانه شما دمیده شود. اگر با کارکردن با دستگاه جدیدتان مشکل دارید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع راهنمای نصب اسپیلت می‌پردازیم. در صورتی که نیاز به یک متخصص برای تعمیر و سرویس سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌توانید روی سایت خدمات منزل پین‌ورک کلیک کنید و هم از قیمت اطلاع پیدا کنید و هم برای سرویس و تعمیر و نصب اسپیلت از این طریق اقدام کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.