داشتن یک نشتی نامشخص باعث اعصاب‌خوردی می‌شود. راهی برای فهمیدن وسعت و میزان آسیب تا زمانی که منشاء را پیدا و آن را تعمیر نکرده‌اید وجود ندارد. اگر مشکوک به وجود نشتی داخل دیوار هستید، نترسید! شما ممکن است بتوانید آن را بدون تعمیر اساسی و یا هزینه کردن برای تعمیر درست کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعمیر نشتی دیوار می‌پردازیم.

 

تشخیص نشتی دیوار

نشتی‌های آب اغلب بخاطر سوراخ‌های ریز داخل سیستم لوله‌کشی و یا ترک‌های ریز در آب‌بندی و یا دیگر مواد خارجی ایجاد می‌شود. آب راحت‌ترین مسیر را به سمت پایین می‌پیماید، پس اغلب در مسیر پیکربندی دیوارها حرکت می‌کند. اگر مطمئن نیستید، از یک رطوبت‌سنج استفاده کنید تا متوجه شوید آیا سطح رطوبت داخل خانه‌تان در محدوده‌ی نرمال است یا نه و از یک دوربین مادون قرمز برای مشاهده‌ی نشتی‌های پشت دیوارها و سقف‌ها بهره بگیرید.

 

نشانه‌های نشتی دیوار:

  • تر و یا تغییر رنگ گچ دیوار
  • لکه‌دار بودن آب
  • بنّاییِ مرطوب
  • بوی کپک
  • کپک قارچی و پرمک
  • چاله‌های روی زمین نزدیک دیوارها و یا چکه‌ از سقف

مقالات مرتبط :


منشاء اصلی نشتی دیوار

زمانی که مطمئن شدید قطعا یک نشتی دارید، باید منشاء آن را شناسایی کنید. جایی که حدس می‌زنید آب و یا رطوبت ممکن نیست محل درست نشتی باشد، می‌تواند سرنخی به‌همراه داشته باشد.

لوله‌کشی داخلی

برای دانستن این‌که آیا نشتی از لوله‌کشی معیوب نشات میگیرد، تمامی شیرهای آب و وسایل خانه‌تان را که از آب استفاده می‌کنند ببندید، و عدد را روی آب‌سنج بنویسید. حداقل سه ساعت صبر کنید، و آب‌سنج را دوباره چک کنید. اگر میزان آب مصرفی افزایش یابد، علامت خوبی برای نشتی از لوله‌کشی داخلی است. این روش در خانه‌ها که دستشویی‌ها مدام استفاده می‌شوند ویا شیرهای ‌آب چکه می‌کنند کمتر موثر است، و آب‌سنج شما افزایش اندکی را از عدد اصلی‌ای که یادداشت کردید نشان خواهد داد.

مشکلات خارجی سطح بالا

اگر مشکل از لوله‌کشی داخلی نیست، بازرسی بیرونی را انجام دهید. جوی‌های مسدودشده، ناودان‌ها، سازگاری آب‌بندی را چک کنید و درز نفوذهای بیرونی مانند دریچه‌ها، دودکش‌ها، پنجره‌ها، و درها را‌ بررسی کنید.

مشکلات خارجی سطح پایین

اگر نشتی از سطوح پایین‌تر میاید، شما ممکن است مشکلات مرتبه پایین خارجی داشته باشید. دلایل متداول این نوع نشتی لوله‌های آب‌پاشی شکسته، فاضلاب نابجا از ناودان‌ها، یا زه‌کش‌های سنگ‌ریزه‌ای هستند که به‌سمت خانه سرآزیر می‌شوند.

 

تعمیر نشتی دیوار

اگر بررسی شما نتیجه داده است، شما اکنون می‌دانید نشتی از کجا می‌آید. زمان تعمیرات است.

لوله‌کشی داخلی

اگه فهمیدید که نشتی آب از داخل دیوار است، پس بیش از یک تعمیر ساده‌ی لوله‌کشی در دست خواهید داشت و ممکن است گاهی اوقات به افراد ماهر نیاز داشته باشید. دیوار باید بریده و باز ‌شود، تا محل دقیق نشتی مشخص شود، و قسمت‌های آسیب‌دیده تعویض گردد. سپس دیوار را وصله و سمباده زده، بتونه‌کاری کرده و رنگ کنید.اگر گچ دارید و یا نشتی در پشت کاشی یا آجر است، یک پیمان‌کار حرفه‌ای بهترین پیشنهاد برای شماست.

نشتی‌های خارجی سطح بالا

جوی‌های مسدودشده و ناودان‌ها:

آبراه‌ها و ناوان‌ها باید یک یا دو بار درسال تمیز و از مواد زائد خالی شوند. مرتب بررسی کنید، اگرچه موانع جوی در محل وجود دارند تا مطمئن باشیم که آب آزادانه در سیستم جریان دارد و از خانه منحرف می‌شود.

آب‌بندی:

از دورانداختن آب‌بندی قدیمی شروع کنید. مطمئن باشید که نوع خوبی را دارید، برای استفاده‌های خارجی، معمولا آب‌بندی بیوتیل رابر استفاده می‌شود.  لوله را بریده و باز کنید، محفظه‌ی آب‌بندی را پرکرده و به آرامی با زاویه‌ی ۴۵ درجه با حرکتی دائمی اِعمال کنید.

درزپوش‌ها:

درزپوش به یک ممانعت‌کننده‌ی فلزی اطلاق می‌شود که در جایی که سقف با هر نوع دیوار عمودی در تماس است، از جمله دودکش‌ها، پنجره‌های سقفی و یا منافد سقف‌ها نصب می‌شود. سه نوع اصلی وجود دارد: درزپوش پایه، درزپوش پله و درزپوش کانتر. در دودکش از هر سه نوع درزپوش برای جلوگیری از ورود آب از طریق سقف استفاده می‌شود.

هشدار!

تعمیر نشتی از این نوع چیزی است که بیشتر مالکان خانه می‌توانند انجام دهند، ولی اگر مشکل شامل ارتفاع‌های بلند و یا سقف با شیب زیاد باشد، باید با یک فرد ماهر تماس بگیرید.

نشتی‌های خارجی سطح پایین:

در تعمیر نشتی دیوار این نشتی‌ها اغلب مشکل‌ترین‌ها برای تشخیص و تعمیرند.

سیستم آب‌پاش:

تعویض بخشی از لوله در سیستم آب‌پاشتان این مشکل را حل می‌کند. لوله‌کش‌های تازه‌کار باید برای تعمیر و بررسی باید یک شرکت آب‌پاش تماس بگیرند. در غیراین‌صورت، ساده‌ترین راه استفاده از اتصال‌دهنده‌های فشاری است.

ناودان‌ها:

هنگامی که آب به سمت ناودان می‌آید، باید از خانه و پی‌ریزی آن منحرف شود. به اندازه‌ای که لازم است ناودان‌ها را تنظیم کنید، یا بسط‌دهنده‌هایی را خریداری کنید تا جریان آب را به سمت محل درست ببرد.

طبقه‌بندی:

طبقه‌بندی باید همیشه ازخانه شیب داشته باشد. گرچه محکم کردن طبقه‌بندی به سادگیِ انباشتن خاک نزدیک پی‌ریزی خانه نیست. شما به ۶ تا ۸ اینچ فاصله بین سر تا پی‌ریزی خانه‌تان نیاز دارید تا از آسیب ساختاری جلوگیری کنید. طبقه‌بندی کاملا به مجوز نیاز دارد، و اغلب میتواند باعث پارگی چمنزار خانه‌تان شود. این کاریست که یک باغبان بهتر از عهده‌ی آن برمی‌آید.

زیرزمین ضدآب:

دیوار‌های سطوح پایین ممکن است به یک سیستم ضدآب کامل نیاز داشته باشند.در برخی خانه‌ها، راه‌های ورودی، کف‌ها، ایوان‌ها یا خانه‌های همسایگان از نصب ضدآب برروی یک یا چند دیوار بیرونی جلوگیری می‌کنند. در این موارد، سیستم می‌تواند از طریق کندن زمین ، نصب زه‌کش‌های کف و سیستم تلمبه لجن‌کشی به داخل راه یابد تا آب را بعد از ورود منحرف کند.

پیشگیری:

خانه‌ها اکنون نیازمند نگهداری‌اند تا از نشتی‌ها در آینده جلوگیری شود. این‌کار فایده‌ی مضافی در کمک به شما می‌کند تا مشکلات را پیش از آن‌که رخ دهند کشف کنید. مطمئن باشید که شما:

  • جوی‌ها و ناودان‌ها را تمیز می‌کنید.
  • آب‌بندی خارجی را بررسی و در صورت نیاز تعویض می‌کنید.
  • سیستم آب‌پاش را یک‌باردر سال تخلیه می‌کنید.
  • پمپ چاه دست‌شویی را بررسی می‌کنید.
  • توفال‌های گمشده‌ی سقف را تعویض می‌کنید.

به‌علاوه برای مراقبت مرتب و تعمیر نشتی دیوار ، می‌توانید:

  • در جای لازم از لوله‌کشی PEX استفاده کنید.
  • یک پشتیبان باتری برای پمپ چاه دست‌شویی اضافه کنید.
  • به الگوهای فاضلاب اطراف خانه‌تان توجه کنید.
  • لوله‌های روی دیواره‌های خارجی را در شرایط آب و هوایی‌ای که ممکن است یخ بزنند عایق کنید.
  • فشار آبتان را بین ۴۰ تا ۶۰ PSI نگه‌دارید.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعمیر نشتی دیوار پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.